Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Kamperen met baby - tips?

Over twee weken is het zover, dan gaan we met Dochter (dan 3 mnd oud) kamperen in Frankrijk (Normandie / Bretagne). We hebben en tent, een Dochter, ruime kampeerervaring en geen verwachtingen of reserveringen dus er kan eigenlijk weinig mis gaan. Met Hemelvaart (toen ze 2 mnd was) hebben we al een week-end ge-fietskampeert, en dat deed ze alsof ze nog nooit iets anders gedaan had. We zien het dus helemaal zitten.

Maar voordat wij nu alle wielen opnieuw gaan uitvinden: wat hebben jullie door de jaren heen geleerd / ervaren? Wat is handig om (juist niet) mee te nemen? Wat is handig om juist (juist niet) te doen? Wat ik me bijvoorbeeld afvraag (maar ik besef dat dit deels persoonlijke voorkeur is). Ik moet zeggen dat ik nog nooit (zelf) met een auto op vakantie ben geweest; laat staan met een auto waar een kinderwagen (onderstel + bak) en een MaxiCosi in moeten. Gen idee dus of we veel ruimte hebben, of juist helemaal niet. Aangenomen dat we alle plek van de wereld hebben, wat zijn jullie ervaringen dan wbt. het meenemen van kleding & luiers? Gaat me vooral om ideeën / ervaringen.

* Wat betreft luiers is mijn huidige gevoel 'voor twee weken meenemen'. Eigenlijk vooral omdat ik ze toch heb liggen, en omdat ik dan niet tijdens mijn vakantie hoef te plannen om ze tijdig te kopen. Je bent met zo'n kind toch al de hele dag bezig met 'voeden & verzorgen', en om de schaarse vrije tijd dan ook nog te besteden aan naar een (grotere) supermarkt rijden (in plaats van een beetje zitten lezen).....

* Kleding twijfel ik erg tussen weinig meenemen & regelmatig een klein handwasje (zo doen we dat met mijn onze kleding ook). Of gewoon alles wat ze past in een tas gooien (setje achterhouden voor als we thuiskomen!), en in principe thuis pas wassen. Uiteraard kan je ook op vakantie extra kleren kopen, als dat zou moeten (omdat het twee weken regent, en je was niet droogt, bijvoorbeeld). Goede redenen voor 't een of 't ander? Of is dit echt 'personal preference'?

Andere tips / ervaringen wbt. kamperen / baby's of wat dan ook?

Alvast bedankt,

Kraanvogel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

21-06-2011 om 12:25

Wat tips

Een pak luiers voor 2 weken zou ik gewoon meenemen, zo veel ruimte is dat nou ook weer niet, en als je een pak in Frankrijk moet kopen zit je dáár ook weer mee als je verder zou willen reizen. Ze heeft nog maar een kleine maat.

Wassen moet je alleen doen als het ontspannend is voor jou. Ik behoor zelf tot een vrij zeldzaam type dat heel ontspannen wordt van was (als ik thuis de was ophang ervaar ik dat als een meditatief moment). Maar niet iedereen is met deze eigenschap behept. Als jij het een vervelend klusje vindt zou ik óf veel kleertjes meenemen (die nemen echt geen plaats in, zulke kleine kleertjes!), óf voor lief nemen dat ze wel eens wat vieze truitjes aan heeft of zo. Ik ben op vakantie niet erg kritisch op vies, meer op droog. (Ook dat is een handige eigenschap die niet iedereen heeft).

Wat wel erg belangrijk is: zorg dat je góede schaduw hebt voor je kindje. Onze jongste ging met 6 weken mee kamperen, gewoon in Nederland, en we zetten hem nooit in de zon. Hij stond altijd in de schaduw. Toch had hij na een paar dagen brandblaartjes op zijn gezicht, eerlijk waar. Ik dacht dat hij voor zijn leven getekend zou zijn, wat gelukkig is meegevallen, maar let dus echt heel erg goed op te veel zon (zelfs in de schaduw). Insmeren met zonnecreme is natuurlijk een (de?) oplossing, maar ik heb het niet zo op zonnecreme. Toch had ik dat in dit geval waarschijnlijk beter wel kunnen doen.

Onze baby kon nog niet omrollen destijds, en hij sliep gewoon op een wipstoeltje (in horizontale stand) naast mij. Beviel goed. Ik kon hem ook telkens heel makkelijk aanleggen voor borstvoeding. Maar met 3 mnd blijft ze waarschijnlijk al niet meer op zo'n wipstoeltje liggen.

Een kruipende baby is wel gebaat bij een regentuinbroekje. (Ik heb er trouwens nog een liggen, iemand geinteresseerd?) Anders kun je bij regen elk uur een droge broek aantrekken. Maar zo ver is jouw baby ook nog niet.

Tja, eten doet ze ook nog niet, dus daar zit je verder ook niet mee. Volgens mij kun je je voorbereiden op een lekkere vakantie met je kind op een kleedje en jullie met een boekje ernaast. Of was je dat niet van plan?

Margje

Annet

Annet

21-06-2011 om 16:13

Opblaasbadje

Ik zou het kleinste zwembadje (opblaasbaar) kopen dat je kunt vinden. Die zijn ideaal om baby in te badderen, in de douchebak of bij de tent of bij de afwasbakken.
Schaduw door parasol of tarp is ook belangrijk.
Grote picnicdeken met plastic onderkant om op te liggen.

Wipstoeltje

Zou ik iig meenemen.
En idd een opblaasbaar badje (nijntje bij Prenatal).
Een baby van 3 maanden kan/doet nog niet zoveel,dus heel veel hoef je dan niet extra mee te nemen.
Misschien een draagzak, hoe heet zo'n ding, Baby Bjorn? Als je niet altijd met die grote wagen op stap wilt.
Muskietennetje voor 's nachts misschien nog.
Fijne vakantie iig!

Tijgeroog

Tijgeroog

21-06-2011 om 18:44

Geen wipstoeltje

Ik zou dus juist geen wipstoeltje meenemen. Zie er de toegevoegde waarde niet zo van en ik heb 'm thuis ook niet heel veel gebruikt.
Je kindje kan buiten de slaaptijden lekker op een deken liggen, maar je kunt ook het campingbedje als box gebruiken. Of de bak van de wandelwagen, hoewel ze dan niet veel beweegruimte heeft. Maar dat heeft ze dan weer wel op dat dekentje.
Ze zou de wandelwagenbak ook als bedje kunnen gebruiken, dat scheelt weer in inpakvolume. Zelf hebben we een deryan-bedje, erg handig en is ook een stuk compacter dan een traditioneel bedje.
Luiers pakte ik altijd als laatste in, dan merkte ik wel hoeveel er nog bij konden. Ik vond het handig om ze voor de hele periode te hebben, maar het is ook geen probleem om ze in Frankrijk een keer te halen. Billendoekjes nam ik wle altijd in grote hoeveelheden mee (zelfs toen we vorig jaar 10 weken weggingen) omdat mijn ervaring is dat die in het buitenland erg duur zijn (zeker omdat ik hier altijd grootverpakkingen in de aanbieding koop, en dat is tijdens de vakantie niet realistisch) Anderzijds maakt die paar euro op een hele vakantie ook niet veel meer uit.
We hadden ook een curverkrat met speelgoed bij ons. Als er gebadderd moest worden ofzo dan ging al het speelgoed eruit en het kind met het badwater erin. Ook leuk om even lekker te kunnen spetteren bij de tent.
En ik zou veel kleertjes meenemen. En ze pas vervangen als ze heel vies zijn. Handig om extra laagjes aan te kunnen trekken en zoals Margje al schreef, dat kleine spul neemt toch amper plek in. In wassen tijdens de vakantie heb ik geen zin.
Nog een ding: je hebt niet gereserveerd. Als het weer niet echt heel lekker is zou ik doortrekken naar een plek waar het beter weer is. Met zo'n kleintje is koud en nattigheid wel lastig, je maakt het jezelf een stuk makkelijk als het voor je kind comfortabel weer is.

Kraanvogel

Kraanvogel

21-06-2011 om 22:39 Topicstarter

Wipstoeltje past toch niet. (lang)

En dan heb ik het niet over het volume, maar over de onmogelijke vorm. Ik ben al gefrustreerd dat het kinderwagen-onderstel achterin elke vorm van 'handig inpakken' onmogelijk maakt. Bovendien gebruiken we 'm thuis eigenlijk ook nooit meer sinds we zo'n babygym hebben gekregen. Mochten we de hele vakantie op van die 'gravel tentplaatsen' eindigen dan krijg ik spijt van deze beslissing

De tip van de schaduw (dank Margje & Annet) is wel een goede. Wij hebben nl. blijkbaar de 'zonnebaby' van de teletubbies gekregen, want Dochter vind het heerlijk in de zon. Ze kan er ook redelijk tegen (heeft al een lekker kleurtje) dus ik moet er echt heel goed aan denken om haar op tijd in de schaduw te zetten (& in te smeren). Die tarp hebben we ook meteen bij onze nieuwe tent gekocht. En ik snap niet waarom we al die jaren zonder hebben gedaan. Bestaat er eigenlijk baby-aftersun?

Wat slapen betreft: we hebben zo'n Deryan tentje.
Overdag eventueel te gebruiken als box (ideaal als je onder de bomen staat waar vanalles uit komt vallen). Voor 's nachts vind ik het hele tentje te groot in onze slaapcabine, dus we halen we het (self-inflatable) matje eruit en daar slaapt Dochter op. In een slaapzakje (zo'n standaard babyslaapzakje, geen 'kampeerslaapzak') met eventueel extra dekens / omslagdoeken / pyjama / mutsje. Kruik lijkt me niet nodig (toch?).
Een picknickdeken voor overdag zoeken we nog. Bij de HEMA hebben ze mooie dikke, maar die zijn eigenlijk te dik om ook volgende jaren te gebruiken. Als iemand aanbevelingen heeft voor mooie dunne picknickdekens: waterdicht van onderen, niet al te plastic van boven.....

Wat kleding betreft: mijn vuilgrens is voor 'doordeweeks gebruik' al bijzonder hoog, en op vakantie wordt 'ie alleen maar hoger. Ik geef inderdaad ook niet zoveel om vlekken.
Maar nu ik er wat langer over nadenk: wassen zal toch regelmatig moeten. Ik verbaas me er nl. al bijna drie maanden over hoe snel kleren (echt vies) gaan stinken als er melk overheen gaat. En hoewel Dochter niet vaak overlopende luiers heeft, heeft ze die wel standaard als het verschonen net iets minder makkelijk gaat. Dus wassen moet waarschijnlijk toch. En ik ken mezelf, in plaats van onderin de tas te zoeken (waar e.e.a. nog netjes is ingepakt) pak ik dan toch gewoon een van de net gewassen kledingstukken die bovenop slingert. Althans, zo doe ik dat wel bij mezelf.

De opmerking van Tijgeroog over billendoekjes zet me wel aan het denken trouwens. Ten eerste dat ik die dus ook in grote getale mee moet nemen. En bovendien dat hydrofiel-luiers & spuugdoekjes misschien een betere investering van de ruimte zijn dan kleding. Laat ik het zo zeggen: kleding is vast makkelijker 'even snel' tussendoor te vinden dan luiers & doekjes. Weliswaar zijn in Frankrijk overal van die grote hypermarche's, ik was van plan er niet al te veel vanbinnen te zien.

En wat betreft het badderen: als zo'n Curverkrat nog bovenop het kinderwagenonderstel past dan gaat 'ie mee. Gooi ik daar zowiezo alle babyspullen in, zijn we klaar met inpakken. En anders wordt het idd. een opblaasbabyzwembadje. Dat kan je vast overal nog tussenproppen (in de curverkrat met 'losse dingen' bijvoorbeeld).

En tenslotte Margje: kind+ouders+boek op deken is inderdaad wel zo ongeveer ons doel ja. En dat is dan ook meteen de belangrijkste tip voor mezelf: bij twijfel is waarschijnlijk elk baby-item makkelijker te krijgen dan een Nederlands of Engelstalig boek voor mezelf

ThanX allemaal.

Kraanvogel

Kraanvogel

Kraanvogel

21-06-2011 om 22:41 Topicstarter

Margje (regenbroek)

Ik heb geen idee waar je een klein-maatje regentuinbroek (nieuw) zou kunnen kopen, dus ik ben eventueel wel geïnteresseerd. Welke maat is het ongeveer?

Kraanvogel

Chippie

Chippie

21-06-2011 om 22:55

Kraanvogel

Hoeveelheid bagage: kind moet in Maxicosi en in de bak kun je veel dingen pakken. Rondom Maxicosi is genoeg plek voor alle andere rotzooi (al is het wel handig om ook naast je kindje te kunnen zitten.
Luiers nam ik altijd mee. Daar kopen is neit zo'n probleem (boodschappen meot je toch doen) maar ik heb wel eens in Frankrijk een vreselijk soort luier gekocht.
Ik zou kind 's nachts in de bak van kinderwagen laten slapen. Lekker warm, beschut, veilig, bekend. Kleertjes nemen weinig plek in, sowieso zou ik bijna alles meenemen (de eerste keer dat wij met onze uk gingen kamperen hadden we alle kleertjes nodig ivm flinke buikgriep, dan is het wel zo relaxt dat je wat spul bij je hebt). Maar ik vind een vakantiewasje ook altijd heerlijk. En je zult merken dat een paar kleertjes net wat handiger zijn op vakantie. Die wil je dus wel wat vaker wassen. Tja, en als de was 14 dagen niet wil drogen, ben je volgens mij met 2 dagen weg. Lekker weer vind ik wel een vereiste. Met of zonder baby.
Bedenk even hoe je je kindje gaat badderen. Hier in curverkrat, in emmer, onder de douche, gewoon met washandje, etc. Onder de douche lukt je meestal niet in je eentje (dan loop je in je blootje je kind aan te kleden en staat kind in wandelwagen op jou te wachten terwijl jij doucht).
Opblaasbaar badje is ook wel handig. Ook bv om picknickkleed in badje te leggen zodat je schattebout geen last heeft van zand en steentjes.
Eigen flessen met extra spenen is wel handig (ook al is het maar om wat extra water te geven).
Denk even aan wat paracetamol (zetpillen heb ik nog nooit in buitenland gezien) etc.
Je reserveert niet. Tja, ik zou het geloof ik toch wel prettig vinden om een paar campings alvast op internet te bekijken en te noteren. Niet dat je kind nu behoefte heeft aan allerlei extra's maar je stelt misschien net wat meer eisen aan hygiene, rust, etc.
Zorg dat de basisspullen (luiers, doekjes, flesje, hydrofiel luiers, reservekleertjes, zonnehoedje, in een tas voor de grijp liggen in de auto).
Muziekdoosje van thuis nam ik ook altijd mee.
Ik vond kamperen met een kleintje een makkie, er hoeft nog niet heel erg veel extra's mee, kind loopt niet weg, etc.

Annet

Annet

21-06-2011 om 23:52

Eh, regenbroek

Kind is 3 maanden als jullie op vakantie gaan. Ik weet niet hoe snel ze is, maar tijgeren met regenbroekje aan lijkt me nog niet aan de orde......
Ideale leeftijd voor kamperen dus. Liever met 3 maanden dan met 9 maanden.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-06-2011 om 17:00

Kleding

Ook een manier om te voorkomen dat er veel kleding vies wordt is haar niet te veel kleding aantrekken.
Wij hebben ook altijd een babyslaapzak gebruikt, dochterlief is nu bijna 4 en gaat nu voor het eerst in een echte slaapzak. Ze sliep afgelopen zomer ook nog gewoon in de baby-deryan.
Dat curverkrat past bij ons goed tussen de achterbank en voorstoelen, of op de achterbank. Dat is ook handig om onderweg speelgoed uit te kunnen geven. (inmiddels, met 2 kinderen, is onze standaard achterbankinrichting als we op vakantie gaan: 2 autostoeltjes met curverkrat gevuld met speelgoed ertussenin. Koelbox bij de voeten van de jongste en curverkrat gevuld met eten voor onderweg in het midden op de grond. Paar extra curverboxen eronder (in elkaar), gebruiken we op de camping om meer eten enzo in te zetten.)
Onze picknickdeken is altijd een gewone deken geweest, zonder plastic eronder. Werkt prima, hoewel we dit jaar de enorme wollen deken (van m'n schoonouders geweest) willen vervangen door een dunne fleecedeken. Als je er bij nattigheid toch iets onder wilt kun je er een opengeknipte vuilniszak ofzo onder leggen.
Wij reserveren ook nooit, ook niet in het hoogseizoen. Wel bellen we van te voren even om te horen of er plek is.

Marie

Marie

22-06-2011 om 20:57

Slapen in kinderwagenbak

Hallo
Waarom laat je je dochter niet gewoon slapen in de kinderwagenbak? Dat zou ik in elk geval doen. Scheelt ook weer gesleep met een Deryantentje. Zit gelijk een kap op voor de schaduw en evt. kou 's nachts en met een muggennet is ze ook beschermd voor de "beestjes".
Voor wat betreft het wipstoeltje. Daar heb je toch een Maxi-Cosi voor? Even wat leuke speeltjes aan de beugel - en klaar! (Onze meiden zijn nog van de generatie dat de maxi-cosi overal goed voor was en daar hebben ze niks van overgehouden hoor).
Voor wat betreft de picknickdeken kun je bij een kampeerzaak kijken. Ik heb ooit eens een mooie dunne met fleece en gladde achterkant bij de Hema gekocht (diezelfde hebben ze helaas niet meer). Waar wil je die trouwens voor gebruiken?
Over het wassen - zelf vind ik dat daar wasmachines voor uitgevonden zijn. Ik zou dus gewoon halverwege de vakantie een was draaien in de wasmachine op de camping (ik heb namelijk vakantie).
Over de aftersun. Toen onze meiden baby waren had ik zonnebrand en aftersun van Nijntje voor ze, maar ja dat is 12 jaar geleden ofzo. Geen idee of dat nog verkocht wordt.
succes

Tijgeroog

Tijgeroog

22-06-2011 om 22:55

After sun

Ohja, de aftersun. Je hebt bijvoorbeeld deze van Zwitsal: http://tinyurl.com/627hbf7 Maar dat ik deze laat zien is vooral omdat de Hema-site 't nu niet goed doet.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik eigenlijk niet weet wat nou het verschil is tussen de volwassen- de kinder- en de babyzonnebrandspullen. Daarom gebruiken wij tegenwoordig met het hele gezin alleen nog maar het kinderspul, dan hebben we tenminste maar 1 fles nodig. After sun gebruiken we wel in de volwassenvariant, zoveel gebruiken we dat ook eigenlijk niet.

Nooit after sun gebruikt voor een baby van 3 maanden

Zeker tot de leeftijd van 1 jaar hield ik mijn kinderen totaal uit de zon. Uit de directe zon. Insmeren met zonnebrandspul doe je dan wel als je lange dagen buiten in de schaduw bent, maar aftersunnen... nooit van gehoord voor een beeb.

Kraanvogel

Kraanvogel

23-06-2011 om 16:16 Topicstarter

Wasmachines en aftersun

Jullie zullen me wel een nitwit vinden, maar weet je dat ik gewoon nog niet aan een wasmachine had gedacht . Ik ben zo gewend mijn eigen kleine wasje even snel te doen, dat ik nog niet eens op het idee was gekomen dat er ook op campings wasmachines zijn. Ook op de wat simpelere campings die we hopen te gebruiken.

Kinderwagenbak in de binnentent heb ik eigenlijk nog niet overwogen. Waarschijnlijk omdat we met ons oefen kampeerweekend geen kinderwagen bij ons hadden. Is ook nog een overweging. Mijn eerste gevoel zegt dat die bak te veel volume heeft om echt prettig in de binnentent te staan (niet voor Dochter, maar voor ons), maar misschien dat dat wel meevalt. Goed om te proberen.

Dochter in kinderwagenbak of MaxiCosi als we niet aan het vervoeren (of slapen dus) zijn vind ik zelf iets minder. Niet omdat ik denk dat ze er meteen iets van krijgt, maar wel omdat ik merk dat ze daarin duidelijk minder speelt / beweegt. Dan is juist zo'n picknick kleed / deken ideaal. Niet alleen voor Dochter trouwens, maar ook voor ons. Wij hebben geen tafel of iets bij ons, en zitten dus zelf ook altijd op de grond (lage stoeltjes). Als de grond dan nog wat nattig is (regen, dauw) dan wordt alles wat je neerlegt ook meteen zo viezig. Terwijl als het waait (of het stikt van de vliegjes) het tentje juist weer ideaal is.
Interessant dat ik me wel afvraag of het stom is om een tweede pak luiers mee te nemen, maar het (veel) grotere pakvolume van een tentje plus een kleed juist geen punt vind. Blijkbaar zit ik liever voor de tent dan dat ik boodschappen doe.

Wat betreft de aftersun: ook geen idee wat het verschil is voor volwassenen vs. kinderen daar. Gelukkig ruikt zwitsal lekker voor iedereen. Ik was overigens niet van plan om Dochter daar te veel mee in te smeren (heb zelf nogal een hekel aan zalf), maar Margjes opmerking over 'zelfs in de schaduw' zette me aan het denken.

Kraanvogel.

Thursday Next

Thursday Next

24-06-2011 om 14:16

Kraanvogel

Wij hebben ook gekampeerd met een baby. Het slapen in de kinderwagenbak vond ik prettig omdat er zo geen gevaar was dat wij bovenop het kind gingen liggen, of dat ze onder een slaapzak belandde. De laatste keer sliepen we met z'n 4en in een (ruime) 2-persoons tent, toen was het wel krap maar juist door de wagenbak veilig genoeg. Ze sliepen ook overdag in de wagenbak, de tent was dan te warm en de wagen konden we zo in de schaduw zetten.
Ik waste de kleertjes meestal meteen uit als ze vies waren, dus elke dag een paar dingen. De laatste jaren maak ik echter ook gebruik van de wasmachine, zo'n 2x per vakantie, veel handiger.
En een picknickkleed, je zou ook een watervaste motlon kunnen nemen en daar eventueel nog een kleed/dunne doek op vast maken.

Kraanvogel

Kraanvogel

26-06-2011 om 14:03 Topicstarter

Hebben net de auto ingepakt

Om in ieder geval de grote dingen te passen.

De kinderwagen gaat sowieso mee. We zijn van plan om toch te proberen te gaan wandelen, en dan is de kinderwagen toch wel nodig. We kunnen dus ook gewoon eens kijken hoe dat gaat passen met de kinderwagenbak. Ik ben als ik wakker ben niet echt heel bang om op Dochter te gaan liggen, maar ze slaapt nogal met haar armen breeduit, en ligt daardoor met en arm deels op mijn matje, en ik merkte de vorige keer dat je daardoor in de praktijk toch iets minder goed slaapt. Ben benieuwd.

Verder wilden we proberen of we behalve de kinderwagen ook het fietskarretje mee kunnen nemen. En na de inpak-test die we net hebben gedaan, lijkt het erop dat dat gaat lukken. Moeten we alleen wel de curver-krant thuislaten, dus waarschijnlijk wordt het toch een opblaasbaar babybadje. Of de campingwasbak, als we dat alsnog vergeten te kopen.

Voor de rest moeten we maar gewoon kijken wat er past. Kleding is over het algemeen de 'volume sluitpost', en ik denk dat ik net als Thursday Next eerder geneigd zal zijn om smerige kleding meteen even met de hand uit te wassen (nou ja, 'meteen'...). Mocht dat niet bevallen (of lukken), dan kopen we alsnog wat extra babykleding (hebben we meteen een souvenir).

Nog een weekje, en dan gaan we.
Sta nog steeds open voor alle tips & trucs die andere mensen hebben ondervonden door de jaren heen.En ben benieuwd waar we zelf eventueel nog achterkomen.

Kraanvogel

Chippie

Chippie

26-06-2011 om 15:51

Kraanvogel

Succes en veel plezier! Wij namen onze spullen vaak mee in een curverkrat, die we dan later als bakje gebruiken. En vaak kochten we ter plaatse een enmmer die we voor alles en nog wat (wasjes, waterspeelbak, vaatwasemmer, etc) gebruikten en dus ook als tummy utb. Na de vakantie lieten we het ding daar.

Enne, ik nam altijd wel een heel stapeltje hudrofiel luiers mee (nog steeds). Die gebruikte ik als handdoek, spuugdoek, servet, zweetdoekje, dekentje over de voetjes tegen de zon, over de zwarte kinderwagen zodat het daarin minder warm werd, bandana, autoraamschermpje, etc etc. Droogt snel, licht, als je er eentje kwijt raakt of neit schoon krijgt, is het geen probleem.

De kleertjes van je kleintje passen waarschijnlijk wel in haar gewone verzorgingstas die je overal wel kwijt kunt toch? Twee vestjes, paar legginkjes, shirtjes, broekjes. Dat past echt overal in en tussen. Ik nam niet eens zoveel spul mee, wel alle rompers. Als het een beetje warm was lag kind hele dag in een rompertje.

Ik vond het altijd ook wel lekker om een grote badhanddoek om het kinderbakmatrasje te doen ivm zweten. Idem voor matrasje (rubber?) van Deryan.

Thursday Next

Thursday Next

26-06-2011 om 22:16

Badje

Op een aantal campings is een babybad, soms gewoon een los bad, soms een volledige baby-verzorgkamer met aankleedkussen, peuter-wc en een verzonken babybad in soort wastafel. Erg handig!
Op een franse camping had ik eens een hele "leuke" babykamer. Het was zo'n klein wastakelhokje met in plaats van een wastafel een babybad. Er kon een plank op het bad worden geklapt om de baby op aan en uit te kleden. Erg handig (niet dus), baby uitkleden, blote baby op de arm nemen en het bad vullen, baby wassen, natte blote baby uit bad op de arm nemen, met 1 hand de zware plank naar beneden klappen, handdoek er op leggen en vervolgens de inmiddels koud geworden baby. O ja,, en da afvoer van het bad lekte ook nog en er was geen plaats om ergens droge kleertjes neer te leggen.

Kraanvogel

Kraanvogel

28-06-2011 om 22:24 Topicstarter

Thursday next

Die babywaskamer was waarschijnlijk gemaakt zodat de baby (al dan niet bloot, nat & krijsend) alvast leert dat campingdouches zo vaak (net) niet handig zijn.

Elke vakantie weer sta ik in gedachten een open brief te schrijven naar alle camping-eigenaars met het verzoek eens op hun eigen camping te gaan douchen. (Of nog beter: bij die van de buurman). Dat zou een boel ellende schelen.

Nou gaat onze voorkeur meestal uit naar het soort campings waarvan je al blij bent dat er een (warme) douche is, maar in mijn ervaring zijn dat nu juist ook vaak de plekken waar je de meest onverwachte 'voorzieningen' kan hebben. Ik ben benieuwd!

Kraanvogel

Kraanvogel

28-06-2011 om 22:38 Topicstarter

De curverkrat (nostalgie)

Daar hadden mijn ouders er ook altijd meerdere van bij zich. Handig voor *alles*, al geloof ik niet dat ik er ooit in heb gezeten als bad.
Maar 'helaas', als ik zie hoeveel auto er overblijft na het inpakken van het 'rollend materieel', dan vrees ik dat er nergens plaats is voor een krat van welk merk dan ook. Ook geen tummytub, trouwens. Dus ik heb vandaag het opblaasbare babybadje waar ik tegenaanliep aangeschaft. Ik weet nu dus zeker dat we op een camping zullen eindigen met een perfecte babybadkamer, met ook nog eens tummytubs te leen

Wat betreft die hydrofiel-luiers: Toen mijn man en ik nog geen Dochter hadden, maar al wel de grote stapel hydrofiel-luiers, vroegen we ons al af waarom we die nooit eerder mee op vakantie hadden genomen. Ik kan zo al wat toepassingen bedenken die niet meten baby-gerelateerd zijn, (zo was ik laatst de theedoek vergeten...), en daar komt alleen nog maar meer bij. Je kan er bijvoorbeeld een jurkje van maken, omdat alle andere kleertjes in de was zitten.

Nee, dat komt helemaal goed, die vakantie van ons.

Kraanvogel.

Johanna Jannetje

Johanna Jannetje

29-06-2011 om 12:00

Nooit met kinderwagen geweest

dag Kraanvogel,
wij hadden een buikdrager voor de jongste, dus geen wielen bij ons voor hem. Dat ging heel erg goed. Ook in Frankrijk, waar het soms warm was. En bijkomend voordeel: je kunt met een kinderwagen lang niet overal komen, met je eigen benen wel.
Hij sliep in de bak van de kinderwagen, dat scheelt ook qua breeduit slapen.
Hopelijk geef je borstvoeding, dan hoef je er ook niet 's nachts uit. Toen wij gingen proefkamperen, sliep de 2mnd oude baby spontaan in een keer door.
het is wel handig om een vitrage of dunne doek bij je te hebben, die je over het bedje legt als je kindje overdag buiten slaapt. Wespen en andere vliegende wezens wil je liever niet in je wiegje.
Fijne vakantie gewenst!
johanna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.