Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Fransien

Fransien

09-08-2013 om 10:07

Kamperen met kinderen


neteret mut

neteret mut

15-08-2013 om 00:12

Tja

dat maar 1x nodig hebben is betrekkelijk, wij wisselden vaak van camping op 1 vakantie (vroeger dan, nog zonder kinderen) en eerlijk is eerlijk wij hebben altijd met eigen auto ( en later met caravan) gekampeerd, dan telt die ene zware hamer niet hard mee. En idd. nog wel eens uitgeleend.

Jesse_1

Jesse_1

15-08-2013 om 12:37

Netwret mut

Wij hebben ook altijd de hamer bij ons hoor, ik bedoelde alleen te zeggen dat dat iets is wat niet erg is om te vergeten; je hebt het weinig nodig en er zijn waarschijnlijk meerdere exemplaren die je kunt lenen.

neteret mut

neteret mut

15-08-2013 om 17:10

Jesse-1

Klopt Jesse, dat er meestal op een camping wel meerdere exemplaren zullen zijn. Van de normale tenthamers zeker, van de echte (voor spijkers in een muur) al heel wat minder. Maar als Fransien naar een paalcamping gaat, een plek waar maar max. 3 tentjes mogen staan, is de kans op lenen wel klein.

Tips

Mijn belangrijkste tip voor kamperen met een eenjarige, misschien ook nog een tweejarige: neem een regenbroekje met galgjes mee, zoiets http://www.koopkeus.nl/a/lijst_product/idx/6031200/mot/Regenbroek/lijst_product.htm. Werkelijk onmisbaar. En fleecetruien, geen katoen, voor het hele gezin.

Paalkamperen vinden mijn tienerkinderen en ik ge-wel-dig, maar als eerste kampeerervaring lijkt het me juist waardeloos, zoiets moet je opbouwen. Als je ze wil laten kennismaken met het fenomeen tent, dan zou je dat in de tuin of de tuin van familie/vrienden kunnen doen. Kinderen pakken direct de romantiek daarvan op, en als je ze dan vertelt dat het leuke van zo'n tent is dat je je eigen huisje mee kan nemen en overal kan neerzetten heb je ze gegarandeerd levenslang 'mee' in je liefhebberij.

Mijn kinderen kamperen sinds hun babytijd. In die tijd bleven we op één plek. Vergeleken met mijn kinderloze vakanties van daarvoor was het luxe, vergeleken met andere campings helemaal niet. We gingen vaak naar Camping de Roos: http://www.camping-de-roos.nl/. Het 'entertainment' daar is zeer beperkt en voor jou en je kinderen wel smaakproef denk ik.

Ik zou trouwens voor een echte vakantie (met kans op regendagen) niet met kleine tentjes gaan maar met iets groters dat je meer als een knus huisje inricht. Wij hadden een De Waard, maar die dingen zijn onhandelbaar zwaar en groot. In jouw geval zou ik een zespersoons koepel nemen met 3 compartimenten en een hal in het midden. De twee oudsten samen in een tentje ernaast laten slapen en één van de compartimenten van de zespersoons gebruiken als opslagruimte zodat je de hal vrij houdt voor activiteiten en samenzijn. Tijdens een regendagje zijn er dan diverse plekken om verschillende dingen te doen, binnen bereik van elkaar en de spullen, zonder dat je door de regen hoeft, zonder dat de schaakstukken door de hele tent verspreid raken. Een boeklezer kan zich lekker terugtrekken in zo'n slaapruimte. Neem een paraplu mee voor verplaatsingen door de regen. En koop een tarp als afdak/zonnescherm tussen de twee tenten. En neem van die geplastificeerde picknick-kleden mee, voor buiten maar ook voor in de tent op de grond als kleed.

Puttend uit mijn herinneringen krijg ik er helemaal weer zin in. Kamperen met vier jonge kinderen, jullie gaan genieten.

Jona Gold

Jona Gold

17-08-2013 om 11:40

Een paalcamping

Tjonge. Ik dacht meteen aan deze:
www.depaal.nl

Ik zie ineens voor me hoe daar de verkeerde mensen terecht komen.

Jona

Tarte Tatin

Tarte Tatin

17-08-2013 om 12:01

De paal jona

Kijk, dat is nog eens een leuke camping voor kinderen. Met verwarmd toiletgebouw. Ideaal als je je kinderen even beu bent en toch niet wil bevriezen met nattig koud weer . On topic: wat valt er voor kinderen te leren aan kamperen? Als je een vakantie in een huisje boekt ga je toch ook niet eerst oefenen? Met jonge kinderen zou ik niet gauw de basic campings opzoeken, maar dat ligt meer aan hoe ik graag kampeer. Kinderen veren altijd wel mee, waar je ook bent. Wij zijn met vier kinderen gaan kamperen toen de jongste 0 en de oudste 5 was, ging prima. Ik zou alleen geen blokfluit meenemen, ik geloof niet dat medekampeerders dat leuk zullen vinden

Fransien

Fransien

17-08-2013 om 14:04

Gelatine

Dank voor je tips, die camping de roos lijkt inderdaad wel wat. We zijn van plan om een 6-persoons tent te gaan lenen en we kunnen ook een 4-persoons koepel lenen, misschien dat maar eens proberen met een doek ertussen, hebben we in ieder geval voldoende leefruimte.
Zo'n paalcamping vinden wij nog steeds heerlijk, maar het zal waarschijnlijk wel te heftig zijn voor een eerste keer voor de kinderen. Oefenen gaan we wel doen, wat ben ik blij dat we het op vakantie gaan in een huisje ook eerst langzaam opgebouwd hebben, onze kinderen zijn prima slapers maar niet in andere omgevingen.

Dalarna

Dalarna

17-08-2013 om 23:08

Maar hoe

Maar hoe leer je kinderen slapen in een huisje? Hoe bouw je dat op?

Verder oefenen in een tent zegt mij ook weinig. Een kind wat de eerste keer wel sliep hoeft de volgende keer niet weer te slapen. Ik zie echt niet hoe je dit kunt oefenen. Maak ze gewoon lekker moe en je ziet wel waar het schip strandt anders moet je het helemaal niet doen.

Oefenen

Oefenen is gewoon een beetje een suf gekozen woord denk ik. Wennen is misschien beter. Je hoeft heus niet te oefenen in het slaapzakken en tenten dichtritsen, maar het kan wel wennen zijn dat je niet in een stenen vierkante afgesloten ruimte met een raam slaapt, maar in een kleine stoffen halve bol of driehoek. Na een paar keer kamperen vind je beide situaties normaal.

Ik heb zelf vanaf babyleeftijd gekampeerd en heb het daardoor altijd 'normaal' gevonden, maar ook ontzettend fijn. Het dagelijks leven speelde zich ook voor de volwassenen af op peuterniveau. Alle gebruikelijke huishoudelijke zaken gingen anders, duidelijker en zichtbaarder en ik kon er met mijn neus op staan. Koken, kleding wassen en afwassen met opgewarmd water in een teiltje, reuze interessant allemaal. Als het regende mocht ik niet met mijn hoofd tegen het katoenen tentdak komen maar ik moest bij de tentstokken blijven, want als ik het doek aanraakte 'sloeg de regen door'. Dan zou het gaan lekken (zo was dat vroeger, nu niet meer). Ik hield me angstvallig aan die regel. Was niet leuk maar wel spannend en interessant. En dan het geluksgevoel als de regen stopte en de zon weer doorbrak. Slapen met zijn allen naast elkaar op de grond als holbewoners was knus en veilig. Enerzijds was er de onveiligheid van het slapen in een stoffen hutje, anderzijds was er de veiligheid van elkaars nabijheid. Het was allemaal heel erg anders en geweldig. Als ik jeugdfoto's van mezelf terugzie komt het gevoel helemaal weer terug. Ik had ook wel een koelbloedige moeder die in moeilijke situaties (zware storm tijdens het kamperen met mij als baby) op haar best was. Dan zag ik haar tenten repareren en afwateringskanalen om de tent graven, wetende dat de wereld vol gevaren was maar dat ze alles kon.

Ik hoefde niet te wennen aan het kamperen omdat ik dat ieder jaar deed, maar na de vakantie moest ik altijd wel wennen aan het huis. De akoestiek was raar, stenen huizen hebben een andere galm dan tenten. Alle spullen waren verticaal opgesteld tegen en aan de muren, waar ik inmiddels gewend was aan lege tentwanden en spullen op de vloer. En er golden ineens weer allerlei regels over aan tafel eten enzo. Ja, dat comfortabele geregelde leven was dan wel weer even wennen, oefenen zelfs.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-08-2013 om 18:01

Paalkamperen

"Zo'n paalcamping vinden wij nog steeds heerlijk, maar het zal waarschijnlijk wel te heftig zijn voor een eerste keer voor de kinderen."
Hoezo heftig voor de kinderen? Volgens mij hangen dit soort oordelen vooral bij volwassenen (die een bepaalde mate van luxe verwachten), en vinden kleine kinderen het juist allemaal prima en gewoon leuk ('dan douchen we toch gewoon niet?'). Dat is tenminste mijn ervaring.
Ik snap op zich dat je een keer wil 'proefdraaien' met je gezin. Een paalcamping zou zeker niet mijn eerste keuze zijn. Het gaat mij niet om het gebrek aan faciliteiten (daar hecht ik namelijk geen waarde aan), maar wel om het soort plek. Misschien heb ik andere paal-ervaringen dan jij, maar paalkampeerplekken zijn ooit bedacht om 'legaal' te gaan wildkamperen. Om tijdens je wandel- of fietstocht midden in het bos je tentje te kunnen opzetten en de volgende ochtend weer verder trekt. De plekken die ik ken, lenen zich helemaal niet om een weekend door te brengen, laat staan met kinderen. 'kamperen' is geen dagvullende activiteit, je kinderen zullen toch ook gewoon iets willen doen overdag. Ik zou een leuk kampeerterrein van bijvoorbeeld Staatsbosbeheer uitkiezen.

Wennen?

Ik denk dat de grootste truc is om de tent op te zetten terwijl je kinderen rondjes rennen op de nieuwe stek. Dat is wel even een breinbreker. De ouderen kunnen je al snel helpen maar de jongste kan wat lastig zijn. Ik liet 1 kind mij helpen, 2 was me te lastig, die moest even op een klapstoel wachten tot de tent opstond. En die mocht dan in de tent om de luchtbedden aan te pakken en dan te gaan pompen. Pompen deden kinderen afwisselend, soms maakte ik het af. Als dat klaar was gaf ik de rest van de spullen aan en wees aan waar het moest staan in de tent.
Je kunt ook eerst een tentje samen opzetten als speeltentje zodat de rest zich ermee kan vermaken.
Verder probeerde ik een nieuwe tent eerst uit in een nabijgelegen parkje. Maar oefenen met luchtbedjes of zo lijkt me niet nodig. Als je het zelf in de vingers hebt ga je gewoon op pad. Voor kinderen is het een groot avontuur.

En ik waarschuwde mijn kinderen altijd dat tent opzetten niet gaat zonder mopperen en gedoe. Dat hoort er gewoon bij. Vroeger was het geharrewar over de stokken, nu nog over het grondzeil recht houden, elastieken die stukgetrokken worden en meer. Gewoon je hoofd koel houden, even geduld en door.

Mmm

Ik zie dat dit draadje al langer loopt. Zijn jullie inmiddels al weggeweest met de tent en hoe is het gegaan?

Fransien

Fransien

27-08-2013 om 13:43

Kamperen

Eerst eens een nachtje in de tuin geprobeerd en dat was geen succes. Het was zo'n groot feest en zo'n geharrewar (mijn twee middelsten zitten op het moment elkaar bij alles dwars, en maar bekvechten...) dat we ze om 10 uur 's avonds gewoon in hun eigen bedjes gesjoeld hebben.
Het tent opzetten was groot feest, ze kunnen prima meehelpen, afbreken was ook prima, op zo'n moment kunnen ze wel samenwerken. Het slapen was alleen een drama.
Nou ja, nog maar een keer proberen, misschien toch maar eens kind voor kind een dagje mee met papa/mama, is ook wel eens leuk, onverdeelde aandacht.

Jesse_1

Jesse_1

27-08-2013 om 15:05

Maar...

Denk je dat dat te maken heeft met het slapen in de tent?
Ik denk (maar dan spreek ik vanuit mijn kinderen) dat het te maken heeft met het dicht bij elkaar slapen. Wij kamperen elk jaar, maar 3 kinderen naast elkaar in een tentje is gedonder -althans, met onze jongste ;-S. Ze liggen nu niet voor nix niet meer bij elkaar.
Het enige wat helpt is ze zo lang op houden dat ze alleen nog maar _willen_ slapen en na een paar nachten bij elkaar gaat het vaak wel wat beter, maar soms ook niet.

neteret mut

neteret mut

27-08-2013 om 17:16

Fransien

Ik weet wel dat je al vaker hebt vermeld dat je kinderen lastig zijn met slapen, dat zal zeker meespelen. Ik denk dat daar bovenop het nieuwe van de tent bijkomt. Mijn eigen ervaring van kinderen op vakantie is dat de eerste nacht (soms 2 nachten) altijd weer een ramp was toen ze jonger waren. Heel lang door blijven gaan met kletsen, niet kunnen slapen want geluidje dit en last hebben van dat. Dan is 10 uur echt nog vroeg. Maar goed dat zijn mijn kinderen.

Biene M.

Biene M.

28-08-2013 om 07:21

Anders

Ik weet niet wat voor dag er aan deze nacht vooraf was gegaan, Fransien, maar op de camping zijn ze doorgaans de hele dag aan het buitenspelen. Afgezien van regendagen helpt dat bij ons enorm met het inslapen.

Dalarna

Dalarna

28-08-2013 om 08:32

Precies

Een nachtje thuis proberen zegt niets. Reken op de camping ook op 1/2 dagen feest maar dan zijn ze het wel gewend hoor.

Fransien

Fransien

28-08-2013 om 21:50

Hmmm

Ja, het zijn lastige slapers, ze slapen al amper in een vreemd bed, dan is het de eerste avond ook een stuk later, maar echt niet zo laat.
De twee middelsten hadden we al in andere compartimenten gelegd, die twee bij elkaar is namelijk op het moment trammelant. De jongste vond het fantastisch, maar die is dan ook 2, en heeft genoten van zoveel antwoorden als de anderen maar bleven geven. Maar goed, ik heb 4 kinderen en als we gaan kamperen zal ik ze toch ergens kwijt moeten, en 5 tentjes gaat me te ver, bovendien vertrouw ik er niet op dat ze dan niet met elkaar gaan kletsen en in elkaars tent/slaapzak kruipen.
Ik ben wel blij dat ik niet de enige ben die kinderen heeft die moeten wennen aan een tent. Maar 10 uur 's avonds ben ik zo bekaf, dan val ik in slaap, dan moeten de kinderen ook echt slapen.

Asa Torell

Asa Torell

31-08-2013 om 14:53

Fransien, overweging

Dat slaapgedoe is inderdaad vervelend, wij gaan ook altijd tegelijk met de kinderen naar bed bij het kamperen en dat vind ik wel jammer. Maar tegelijkertijd: je bent mooi wel aan het kamperen. En dat is natuurlijk superheerlijk (voor de liefhebber). Kinderen inderdaad de hele dag buiten, op zo'n camping is altijd wat te doen voor scharrelaars, je kunt ook makkelijk verkassen en veel mooie plekken zien. Heerlijk. Dus dat weegt er voor mij wel tegenop. Iets wat je pas ontdekt als je het echt een keer een vakantie lang uitprobeert, volgens mij.

liora

liora

01-09-2013 om 08:01

Ineens begrijp ik iets

Mijn kinderen gaan gewoon slapen op de camping. Wel ietsje later dan thuis, maar het is geen enkel probleem. Ik heb me wel verbaasd over kinderen die pas heel laat gaan slapen, maar begrijp nu waarom!

Knurf

Knurf

01-09-2013 om 08:59

Fransien

'Ik ben wel blij dat ik niet de enige ben die kinderen heeft die moeten wennen aan een tent. Maar 10 uur 's avonds ben ik zo bekaf, dan val ik in slaap, dan moeten de kinderen ook echt slapen.'

Troost je, ik vind 10 uur een wereldtijd! Veel kinderen horen echt elk geluidje op een camping en slapen niet voor middernacht, als de muziek van de disco uit gaat. En de kinderen die wel vroeg slapen, staan om 7 uur al weer naast je tent te voetballen

Muziek van de disco?

Er zijn zat campings zonder disco tot laat in de avond.

Knurf

Knurf

01-09-2013 om 13:42

Chrish

'Er zijn zat campings zonder disco tot laat in de avond.'

Op de camping in Argeles hadden ze inderdaad geen disco. Helaas wel op de camping ernaast. En op woensdagavond werd een grote dansavond georganiseerd door 3FM op het strand. Geluid stopt niet bij het hek van jouw camping.

Maylise

Maylise

01-09-2013 om 14:40

Laat slapen

Op de camping gaan ze inderdaad vaak heel laat slapen. Ze blijven buiten zolang het licht is (eerder slapen lukt sowieso al niet) en eer ze er dan in liggen en eer het stil is dan is het zo inderdaad 23:00/0:00. De laatste keer dat ik ging kamperen werden de jongste kinderen die mee waren de eerste avonden/nachten ook van elk geluidje wakker waardoor het nog langer duurde en waren ze 's ochtends heel vroeg weer wakker. Na een paar nachten stabiliseerde zich dat. Ze werden 's nachts niet meer wakker en sliepen 's ochtends langer door. Daarom snap ik aan de ene kant het wennen aan slapen in de tent verhaal wel maar aan de andere kant denk ik ook dat iets is wat je niet eenmalig kunt oefenen. Het is elke keer weer opnieuw wennen en de omstandigheden zijn ook elke keer weer anders.

Vic

Vic

01-09-2013 om 21:25

Vreselijk

Kinderen die om 7 uur naast je tent gaan voetballen? Dat lijkt me vreselijk en alleen dat al is een reden om niet in een tent te willen kamperen. Mijn kinderen gaan in de vakantie niet vroeg slapen (jongste rond 22.00 uur, oudste op hetzelfde tijdstip als ik), maar die slapen wel gewoon uit. 9 uur is vroeg genoeg (of eigenlijk nog veel te vroeg voor mij, maar in de algemene opinie) om lawaaierig buiten te spelen.

Jesse_1

Jesse_1

01-09-2013 om 22:22

Vic, amen

Ik wilde dat jij afgelopen vakantie in de tent naast ons stond.
(Ipv eerst: Britten waarvan de kinderen voor 8.00 als zwaardgevechten vlak bij ons aan het uitvoeren waren "I KILL YOU!!!" en daarna Nederlanders waarvan de kleine kinderen vroeg in bed lagen en voor half 8 wakker waren. En hun ouders ook. En dat de kinderen al mochten schreeuwen, gillen en luid met elkaar praten. Maar misschien moeten we wel blij zijn dat de kinderen nog eerder wakker waren).

neteret mut

neteret mut

01-09-2013 om 23:19

Mede daarom blij

met onze caravan. Toen de kinderen nog jong waren sliepen ze allemaal in de caravan en wijzelf in de uitbouw vd voortent. In de caravan omdat je die beter kunt verduisteren, makkelijker met slapen gaan en makkelijker met later wakker worden En meer geluiddicht waardoor geluiden minder naar binnen komen en minder naar buiten gaan (dus zij hadden minder last van de geluiden van buiten en de buren hoorden onze kinderen minder)
En idd elk jaar opnieuw kostte het een paar dagen om te wennen aan het slapen op een camping.

amk

amk

02-09-2013 om 21:04

Goh

dat heb ik tot nog toe niet meegemaakt op de campings waar ik kom. Tot een uur of 10 's avonds wordt er nog volop gespeeld, daarna wordt het stiller en om 11 uur is het echt stil en de eerste geluiden komen rond een uur of 8 pas weer op gang en gaan voluit om 9 uur.
En er is een camping waar mijn favoriete plek toch echt naast de twee trampolines is een hangplek bij uitstek maar om 10 uur is die wel verlaten.

Annie

Annie

09-09-2013 om 15:25

Slapen en blokfluit

Onze kinderen gaan op de camping een uur later naar bed dan hun oorspronkelijke bedtijd, anders zijn ze aan het einde van de vakantie niet te harden. Ze zijn altijd op hun gewoonlijke tijd wakker en lezen dan verplicht stil een boekje totdat we hen uit hun tent halen voor het ontbijt (zo rond half 10). Het kan dus wel, 's morgens in alle rust wakker worden, terwijl de kinderen vroeg naar bed gaan. Ik vind dat je op een camping, daar waar mogelijk, rekening moet houden met je mede-kampeerder.
Dus ik vind het vreselijk als mensen hun instrument meenemen naar de camping om iedere avond ongevraagd een openluchtconcert te geven voor hun tent. We hebben al iemand gehad die keihard de hele dag door draaiorgelmuziek afspeelde, diverse gitaristen gehad, de "Kelly Family" (vader, moeder en 9 kinderen) luid zingend tot 10 uur 's avonds, laatst nog iemand die iedere avond urenlang op zijn keyboard zat te rammelen zonder hoofdtelefoon. Iedere keer heb ik netjes gevraagd of het iets minder kan, maar mensen begrijpen niet, dat je last van hun muziek kan hebben. Als ik volgend jaar naast iemand zou staan die de blokfluit ter hand neemt, ga ik vast gillen.
Misschien nog een aanvullende tip voor het slapen, je zou de kinderen misschien eens bij elkaar of bij jullie op de slaapkamer kunnen laten logeren op een luchtbed zodat ze wennen aan het luchtbed en aan het slapen bij elkaar. Mijn vriendin heeft haar kinderen wel eens voor de lol in de woonkamer laten kamperen, in een binnentent die ze daar had opgezet, maar dat lijkt mij wel een gedoe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.