Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Kinderen in de auto op vakantie: tips?

Het is ongetwijfeld al tig keer langs gekomen, maar ik kan het even niet zo snel vinden. Graag jullie tips voor een lange autorit met drie kinderen (14, 10 en 8).
We vertrekken rond half zeven 's ochtends, dus misschien slapen ze nog wat. Maar we stellen ons maar in op 8 tot 10 uur actieve aanwezigheid van ons kroost.
We hebben geen dvd-schermpjes of zo, oudste heeft wel een mp-4 speler. Ik heb wat boekjes en spelletjes gekocht, maar zie er toch erg tegenop. Vooral omdat ik de hele weg achter het stuur moet zitten en manlief standaard binnen 3 minuten in slaap valt tijdens het autorijden. Hadden onze kids maar wat van zijn slaap-genen geërfd, maar helaas...
Dus graag tips en ervaringen! Wat te doen (ja: man wakker houden, die had ik zelf al bedacht...)? Wat vooral niet te doen?
n@nny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

12-08-2010 om 17:29

Niet jouw verantwoordelijkheid

Normaal gesproken ga ik alleen met de kinderen op vakantie, maar vorig jaar ben ik met mijn zus en de kinderen een paar dagen naar Frankrijk geweest. Ideaal! Degene die rijdt vind ik namelijk per definitie niet degene die zich met de kinderen moet bezighouden. Dat mag de volwassen bijrijder doen.
Overigens denk ik dat je zulke grote kinderen ook zelf verantwoordelijk mag maken voor wat ze tijdens de autorit gaan doen. Voor mijn 5-jarige verzin ik wel het een en ander, maar mijn 11-jarige regelt haar eigen spullen (al een jaar of 3). Ze krijgen van mij allebei een vakantieboek (met puzzeltjes e.d.), en oudste neemt haar MP4 en Nintendo mee.

Sterre42

Sterre42

12-08-2010 om 18:28

Regelmatig pitstop

Je schrijft niet hoelang je reistijd is, maar in geval van een aantal uur; maak regelmatig een pitstop.

Je kunt beter een paar kleine stops maken dan 1 grote. Kids kunnen dan even naar buiten, benen strekken en eventueel even een balspel doen ofzo. Even plassen, koekje en hop weer gaan.

Wij hebben trouwens ook een spel voor onderweg, dat heel leuk is voor jong een oud. Ik heb het vorig jaar bij het Kruidvat gekocht, zag het in het schap liggen. Het is een soort onderweg bingo. Iedereen krijgt een kaart met daarop allerlei zaken als een gele auto, stopbord, koe, enz. En dan is het zaak om zo snel mogelijk je kaart vol te hebben. Kids zijn er druk mee bezig en houden hun omgeving scherp in de gaten.

En ja, ik ben het ook met mijn voorganger eens: de volwassen bijrijder (je man dus), zal zich ook een beetje met de kids moeten bezighouden. Misschien is het wel helemaal niet nodig, maar de bestuurder moet zich fulltime op de weg kunnen concentreren.

Succes en goede reis!

Inge M

Inge M

12-08-2010 om 19:50

Investeer in mp3-spelers

Koop nog twee mp3-spelers erbij (tegenwoordig hoeven ze niet meer dan ongeveer 20 euro te kosten per stuk). Zet daar een aantal luisterboeken of muziek op.
Jij hebt dan rust op de achterbank en dat is heel wat waard.
Investeren in een dvd speler kan ook. 3 kinderen kunnen tegelijk naar één speler kijken, wel koptelefoons gebruiken anders word jij gek van het lawaai. Kosten voor een dvd-speler zijn ongeveer 90 euro.

Verder ben ik het eens met de rest. De bijrijder is verantwoordelijk voor de achterbank. Ook vóór de reis al, dus laat hem oplossingen zoeken zodat jij voldoende rust in de auto hebt.
Onderweg zou ik hem voor elke vraag/opmerking van de kinderen wakker maken. Zijn taak!

Pelle

doe nou toch wat met die gave van je ! Je kan zo met dat nummerbordbingo naar een speelgoedproducent.

Jesse_1

Jesse_1

12-08-2010 om 21:26

Verhaaltjes

Hier ook luisterboeken van de bieb en ik download een hoop verhaaltjes/sprookjes van een speciale site die ik op CD's brand en daar luisteren we met z'n allen naar, met tussendoor af en toe een CD met liedjes. De jongste van 6 wil tussendoor ook nog wel even kleuren.
De kinderen stoppen liever niet te lang want "dan zijn we ook later op de camping".
Op de terugweg heb ik een tijd achterin gezeten, omdat oudste misselijk werd in het bochtige eerste stuk. Uiteindelijk heeft hij zo'n 700 km voorin gezeten. Achterin was het gezellig omdat ik bij de andere 2 zat en oudste vond het leuk om voorin te zitten en nog een extra taak had door wat drinken/etenswaren te pakken en CD's te wisselen.
Jesse (o heerlijk vakantie!!! Nu weer een jaar wachten)

Man achterin

Zet je man achterin, en de oudste vóórin. Die kan je dan helpen met eventueel een broodje aangeven of meekijken met de weg zoeken.
Van tevoren is het dan wél heel belangrijk dat je de jongste twee nadrukkelijk verteld dat ze, als ze wat willen, hun vader maar wakker moeten maken. Jij moet namelijk rijden, en bent dus niet beschikbaar voor wat anders.

Gr. Poezie.

rutiel

rutiel

13-08-2010 om 17:43 Topicstarter

Dank!

Bedankt voor alle tips. Vooral die van de nummerbordbingo (Pelle) en de investering in de mp3-spelers (Inge M) vind ik een goede.
Wat betreft de auto-indeling denk ik dat ik het advies van poezie volg. Man is slechtziend dus sowieso niet heel geschikt als route-zoeker. Ik vind het prettig iemand naast me te hebben die me alert houdt en met me meekijkt naar de route.
Overigens is nu misschien het beeld ontstaan van een soort zoutzak als echtgenoot. Dat valt reuze mee hoor Alleen het in een rijdende auto zitten wekt op de één of andere manier een onweerstaanbare neiging tot slapen bij hem.
Ik kan nog steeds niet naar de autorit uitkijken, maar zie het wel met meer vertrouwen tegemoet. Ik verwacht overigens zo'n 8-10 uur te moeten rijden (inclusief pauzes), dit als reactie op Vic (en misschien anderen) die dit niet uit mijn eerste berichtje kon opmaken. Sorry als dit niet duidelijk was.
Meer tips zijn welkom!
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.