Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

vlinder72

vlinder72

02-02-2010 om 15:58

Kinderkamp. leuk of niet?

Afgelopen weekend hadden mijn man en ik het erover dat het regelen van opvang voor de kinderen voor de zomervakantie zo'n gedoe is. Vier weken krijgen wij goed voor elkaar. Dan nog één of twee keer een paar dagen logeren bij opa en oma maar er blijven altijd nog een dag of wat over. Dus wij hadden het erover dat als de kinderen groter zijn dat ze dan misschien wel op kamp zouden willen. Onze oudste hoorde dat natuurlijk en werd direct enthousiast. Niets wachten totdat hij groter is. Hij wil dit jaar al op kamp. En zijn broertje ook. Het lijkt ze helemaal geweldig. Slapen in tenten, spelen in de bossen. Tja, dat was onverwacht. Het mag van ons wel maar ik vind ze nogal jong. Deze zomer zijn ze 8 en 6 jaar. Heeft iemand ervaring met zo'n kinderkamp. Het zou gaan om een kamp van YMCA van 3 nachten in Leusden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen ervaring met ymca maar

wel scouting.

Mijn dochter gaat ieder jaar de eerste week van de zomervakantie op kamp met scouting, een week lang.
Ze vindt het (nog steeds) geweldig! Lekker ravotten, koken, avonturen beleven enz.

In het begin vond ik het wel lang, een week. Maar toen ik mijn dochter helemaal uitgelaten terugzag na een week vol met verhalen en vrolijkheid dacht ik: goh, heeft die ons wel gemist? Hahahaaha

Maar google eens op 'ouders' icm 'YMCA'. Dan kom je op hun site, met ervaringsverhalen.

Mijn dochter ging overigens voor het eerst met haar 8e jaar.

Mijn ervaring is dat kids helemaal los gaan en ontzettend veel plezier hebben tijdens zo'n kamp.

Wat ik zou willen weten als mijn kind met een organisatie op kamp zou gaan: hoe is de begeleiding geregeld? Hebben ze EHBO? Hoe oud is de begeleiding? Hoe ziet een dagprogramma eruit (wat gaan ze doen). Wat voor tenten, waar (is het ver van huis)?

Overigens vind ik 6 wel jong om in een tent te slapen voor op kamp. Maar nogmaals, dat ligt er maar helemaal aan hoe goed de boel geregeld is.

Groet, Moppeke

vlinder72

vlinder72

02-02-2010 om 22:32

Bedankt

De lokatie is ongeveer 5 kilometer van ons huis. Ook zijn er nog open dagen zodat wij eerst kunnen kijken en al onze vragen kunnen stellen. Onze tweede is inderdaad nog heel jong maar is in zijn gedrag een stuk ouder. En wij kunnen natuurlijk altijd nog een jaar (of twee) wachten het moet niet van ons maar ze willen het zelf zo graag. Het liefste gaan ze naar het dolfijnenkamp (verzorgen van dolfijnen in het dolfinarium) maar die is voor kinderen vanaf 8 jaar. En eerlijk gezegd vind ik spelen in het bos en dergelijke voor een dag of 3/4 voor de eerste keer wel genoeg. Tja, mama moet ook wennen aan het idee dat de kleintjes groot worden.

Mijn kids

Mijn jongste ging voor het eerst toen ze in groep 3 was. Dit was een medisch kamp en duurde 2 weken, dat was wel slikken voor mij als moeder hoor!
Het is heel erg goed gegaan en idd vol verhalen thuisgekomen!

Dus als jij denkt dat je zoon het aankan, gewoon doen!

Jesse_1

Jesse_1

03-02-2010 om 10:30

Kan wel

De kinderen van mijn zus gaan in de zomer ook op kamp. De oudste al een aantal jaren, de jongste afgelopen jaar voor het eerst (hij werd in september 7). Ze vinden het allebei heel erg leuk.
Ik denk dus niet dat jullie kinderen per definitie te jong zijn, wel ligt het heel erg aan het kind of het het leuk vindt (onze kinderen zouden het helemaal niks vinden).
(Het is niet het kamp van de YMCA trouwens).
Jesse

reisleidster

reisleidster

03-02-2010 om 11:04

Kan prima

Hallo,

Ik ben zelf al jaren reisleidster. Niet bij YMCA, maar het principe is hetzelfde. Ik heb al kinderen van 3 jaar gehad, die een paar nachtjes op kamp kwamen (2/3 nachtjes). Dit ging prima, kinderen hebben het hartstikke naar hun zin gehad. Let wel op of het geen heimwee-gevoelige kinderen zijn. Ik heb ook wel eens kinderen gehad die gebracht werden waarvan de ouders bij het afscheid zeiden: ze heeft wel vaak last van heimwee hoor, maar je moet maar kijken hoe het gaat. Dat gaat dan dus vaak niet! Overdag als je leuke dingen doet, gaat het dan prima, maar 's avonds storten ze in. Ik kan me voorstellen dat je als ouders graag wilt dat je kind leert om ergens te logeren, ook al heeft het heimwee. Maar begin dan bij opa en oma of een vriendje. Niet op een kamp waar het (bijna) niemand kent. Maar volgens mij is dit bij jou niet het geval, dus ik zou zeggen: laat ze lekker gaan, als het goed is vinden ze het fantastisch!
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

vlinder72

vlinder72

03-02-2010 om 11:15

Heimwee

Mijn kinderen hebben geen last van heimwee. Ze slapen zonder problemen bij opa en oma. Ze gaan bij een tante logeren. En ze willen zelf graag anders zou ik het niet eens overwegen. En onze zoon van bijna 6 gedraagt zich alsof hij ook al bijna 8 is.

Nelke

Nelke

03-02-2010 om 11:25

Over heimwee

Vlinder72, niet om je teontmoedigen, maar mijn dochter slaapt prima bij oma of mijn broer (haar oom dus), maar een scoutingkamp lukt niet. Dan heeft ze wel heimwee.

reisleidster

reisleidster

03-02-2010 om 12:06

Heimwee

Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat een kind op kamp ineens wel heimwee heeft, en bij familie of vriendjes niet. Maar daar kom je natuurlijk pas achter als je het uitprobeert . Ik las dat het terrein op 5 km afstand is, dus ik zou het gewoon proberen. Mocht het onverhoopt toch niet lukken, dan kan je altijd nog overwegen om ze weer op te halen. Maar als het goed is heeft de leiding ook training gehad in het omgaan met kinderen met heimwee en kunnen ze dat prima opvangen.

sidneysheldon

sidneysheldon

04-02-2010 om 19:38

Nee

omdat je kinderen daar dan een week zitten onder verantwoordelijkheid van mensen die je niet kent.

ik vind 6 jaar ook nog wel erg jong om een week daarnaar toe te gaan.

vlinder72

vlinder72

05-02-2010 om 10:25

Geen week

Het gaat niet om een week maar om drie nachten. Dat is nogal een verschil. Maar wij hebben besloten om in ieder geval naar de open dag te gaan. Dan kunnen wij het terrein zien. De kinderen kunnen rondkijken en daarna beslissen wij.

Overweging

Je zou eens kunnen overwegen om je jongens op scouting te laten gaan. Vooral aangezien ze zo enthousiast zijn over het kampgebeuren. Voordeel is dat ze tegen de tijd dat ze op kamp gaan de groep en de leiding kennen (en jij hen ook!) en dat er vaak een paar weken voor het langere zomerkamp een 'oefenkampje' is in een weekend, gewoon op de eigen blokhut.

Geen idee of het uberhaupt een optie zou zijn, maar misschien iets om te overwegen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.