Vakantie en uitjes

notje
18-07-2011 om 10:29
Kleine auto en camperen?
Wie is er wel eens gaan camperen met een kleine auto,4 personen en geen trekhaak?
Ik ben aan het piekeren,maar ik zie niet hoe we alle spullen in die koektrommel zouden kunnen krijgen.Dit jaar is het nog niet aan de orde,maar volgend jaar wil ik toch wel weer eens lekker met de tent weg.
Iemand suggestie's?

purk
18-07-2011 om 10:37
Dak
zo'n dakkoffer is dat een idee? Verder zou ik ook overwegen om een ingerichte tent te huren, dan hoeft alle zooi niet mee.
Idee is ook nog om een trekhaak te laten monteren, zodat je er een karretje achter kan hangen.
groetjes van Purk

Tijgeroog
18-07-2011 om 10:40
Dakkoffer
Ik zou voor een dakkoffer gaan. Wij gaan nu met een helemaal volgepakte Grand Scenic (met tent), maar er moet een nieuwe auto komen en we overwegen om over te stappen op een "groene" Skoda Fabia. Dan moet er ook iets op het dak komen.
Een trekhaak monteren is ook niet zo duur, ik las hier laatst ergens dat dat een euro of 100 is.

notje
18-07-2011 om 10:45
Koektrommel
Het is echt een koektrommel,op het dak mag maar 30 kilo en met een aanhangertje kom ik de ardennen niet door denk ik
Een kant en klare tent vind ik ook wel een idee,maar de campings waar die op staan vind ik meestal te groot.Ik vind de kleine campings wat fijner.Of hebben jullie daar een suggestie voor?

Tijgeroog
18-07-2011 om 11:37
Notje
Purk en ik zijn helemaal thuis op de kleinere campings, maar wel naturistisch, dus als je dat geen bezwaar vindt...
http://lessaules.com/ is mijn favoriet en daar verhuren ze een caravan.
http://www.les-grands-chenes.com/ verhuurt een paar tenten en stacaravans, ook een leuke, kleine camping.
Maar ik denk dat er wel meer kleine campings zijn waar ze een of een paar tenten of caravans voor de verhuur hebben staan. Ik vind het alleen als nadeel hebben dat je aan die camping vast zit, ik heb liever de vrijheid om weg te gaan als het (weer) niet bevalt.
Kun je het niet oplossen door heel compact te kamperen? Kleine tent, kleine kookspullen, weinig kleding, geen of alleen kleine stoelen etc.

caton
18-07-2011 om 11:50
Tijgeroog
Dat is wel een erg makkelijk advies van een naturist: weinig kleding

Vera*
18-07-2011 om 12:09
Thule
Als je wel een trekhaak zou laten monteren, kun je ene Thule fietsenrek kopen. Er zijn van Thule een soort kist/koffer te koop om op de fietsendrager te monteren. Je kunte daar alle lichte spullen in doen en de zware dingen in de auto.
Vera

Tijgeroog
18-07-2011 om 12:47
Caton
Ik denk dat je schrikt van de hoeveelheid kleding die ik zelf meeneem. (ik wil niet wassen tijdens de vakantie en vooral: ik kan niet kiezen dus ik neem alles maar mee)

purk
18-07-2011 om 13:47
Haha
wij sjouwen ons weer suf aan handdoeken waarop we willen zitten
Volgens mij kan je met even zoeken best ingerichte tenten huren bij campings zelf. Dus niet via een grote organisatie, maar direct bij de camping zelf. Het kost even zoekwerk op internet, maar dan heb je ook wat
groetjes van Purk

Lisa
18-07-2011 om 14:06
Kamperen met weinig
Als de auto klein is en je geen mogelijkheid hebt om een dakkoffer of karretje mee te nemen dan zul je het moeten doen met de ruimte die je hebt.
Vroeger regelmatig met het openbaar vervoer op kampeer vakantie gegaan dus dan namen we echt alleen het minimum mee. Zelfs een kleine auto is daarbij vergeleken luxe.
Ik zou meenemen:
- kleine lichte tenten (koepeltentjes of tunneltenten zijn geschikt)
- luchtbedden of van die zelf opblazbare matjes
- slaapzakken
- Klein kookset (maximaal twee pitjes, ter plaatse gastank of bezine tank kopen want dan hoef je die ook niet mee te nemen
- pannenset kan je bij de campingwinkel krijgen (van die pannen die in elkaar passen)
- Ter plaatse plastic servies en bestek kopen (goedkoop en gaat weer op). Eventueel zelf mokken mee nemen.
- Goed zakmes , is overal goed voor.
- opblaasbare kussens
- fleece dekens om op te zitten bij de tent
- heb je nog ruimte misschien zo'n picknick set in een koffer. Zit niet heel stabiel maar dan heb je wel een tafeltje en stoeltjes.
- Als er ruimte is misschien een paar stoeltjes. Ik zou investeren in goede lichtgewicht stoeltjes of juist ter plaatse hele goedkope kopen en die na afloop als het niet past laten staan.
- Parasol als er ruimte is en anders goedkoop ter plaatse kopen (5 euro vorig jaar in Frankrijk)
Daarnaast natuurlijk de gewone zaken als kleding,handdoeken, medicijnen, boeken. Gewoon kijken wat past en als de auto vol is dan is die vol. Zeker kleding hoef je geen enorme hoeveelheden mee te nemen. In plaats van boeken neem ik tegenwoordig een e-reader mee. Even een investering maar het scheelt heel veel ruimte. Ipv gewone handdoeken kun je ook hydrofiel luiers of van die sporthanddoeken mee nemen. Dat neemt veel minder ruimte in. Eventueel daarnaast nog een badlaken voor het strand meenemen. Wij kopen ook altijd van die goedkope matjes ter plaatse en die gaan precies een vakantie mee.
Kinderen krijgen een klein rugzakje dat ze mogen vullen met speelgoed. In de praktijk altijd meer dan genoeg. Ter plaatse mogen ze ook wat kopen en dat past altijd nog makkelijk in de auto.

Jacco
18-07-2011 om 16:42
Volume versus gewicht
Een dakkoffer is beperkt tot zo'n 30 kg werd al eerder opgemerkt. Dat zou een beperking zijn. Mijn ervaring is dat de dakkoffer tjokvol gaat met zaken die veel volume hebben maar een laag gewicht (slaapzakken, matjes, stoelen etc.). De zware dingen gaan dan in de auto zelf. Scheelt veel bergruimte!
Groet,
Jacco

notje
18-07-2011 om 19:28
Pelle
Om nou een grotere auto aan te schaffen voor die één of twee keer vakantie per jaar vind ik nogal wat.We hebben zo´n kleine auto omdat we hem niet dagelijks gebruiken voor woon werk verkeer.Hij is erg zuinig,weinig kosten en doet het nog prima.Ik ben ook wel een beetje aan het snuffelen voor een andere met trekhaak dus wie weet komt dat er nog wel van.
Jacco,je geeft wel een goeie tip,ik zou denken om stoelen en tafel in een dakkoffer te doen,maar de dingen die jij noemt wegen inderdaad veel minder.

Snuggle's
19-07-2011 om 01:15
Kan best hoor
Er zijn ontzettend veel spullen om te kamperen die speciaal gemaakt zijn voor mensen die bijv met een rugzak rondtrekken, dus echt geen enkel probleem als je niet al te veeleisend bent. Ga eens naar een kampeer winkel en verbaas e over alle handigheidjes. Wij hadden vroeger zelfs een opblaasbaar afwasteiltje (je kan het overdrijven).
In de auto is het om kleding mee te nemen heel handig om van die vacuum zakken te kopen. Allemaal 1 zak, lucht eruit en neemt het bijna geen ruimte meer in en is veel makkelijker ergens tussen te doen in de achterbak. Slaapzakken op de achterbank om op te zitten, idem voor eventuele kussens. Stoeltjes heb je ook zeer lichtgewicht en compact als je die mee wil nemen, en anders evt bij de plaatselijke blokker kopen als je er bent.
Snuggle's

Snuggle's
19-07-2011 om 01:17
Grotere auto kopen?!
Was dat een grapje Pelle? Kan me toch niet voorstellen dat het een serieus advies is?
Snuggle's

Brianna F
19-07-2011 om 08:52
2 keer rijden
Zonder gekheid, ligt er natuurlijk aan hoever je wilt. Wij reden 2 keer, mijn ouders deden het iets anders. Die gingen eerst een weekend met de tent en minimale bagage. Zij huurden dan wel een seizoensplaats en voor de echte vakantie kwamen we dan met de rest. terug ging er een plunjezak 0f 8 mee terug met Van gend en Loos. Bestaan die eigenlijk nog?

Snuggle's
19-07-2011 om 13:35
Vacuum zakken
Dat zijn vacuum zakken die je zonder stofzuiger vacuum kunt maken door de lucht eruit te duwen. Ik vind ze ideaal omdat ze minder ruimte innemen, maar ook omdat je veel minder grote tassen in je bagage hebt. Ik leg ze gewoon los in de kofferbak en dan kunnen ze makkelijk ergens tussen gestopt worden, terwijl je met grote tassen of koffers vaak moet puzzelen.
Wij doen pp 1 zak, vol is vol, en nog een zak handdoeken.
Zoiets als dit, alleen zijn ze er wel goedkoper. En goed opletten dat je zakken koopt die je zonder stofzuiger vacuum kunt trekken.
Snuggle's

Polly Shearman
19-07-2011 om 17:42
Mijn advies
a) doe alsof je gaat fietskamperen, maar neem dan alles mee in je kleine auto: mini tentjes, kleine slaapmatjes, alles klein en licht gewicht
b) kijk op www.flowercampings.com kies een camping en boek een betaalbare freeflower tent: daar zit alles op en aan, en dan hoef je alleen maar kleding en eventueel wat speelgoed mee te nemen.
Groet, polly

Angelika
20-07-2011 om 18:57
Eceat
Wij zijn net terug uit Frankrijk, met eigen tent.
We zaten op een boerencamping van ECEAT. Dat zijn kleine groene campings. Vaak verhuren ze ook tenten, huisjes of caravans.
Er waren daar 20 standplaatsen en er was veel te doen voor de kinderen.
Ook was er een kapschuur, waar je 's avonds kon koken, afwassen, een borrel drinken, of gewoon in oude kranten of boeken kon lezen.
Angelika, Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.