Vakantie en uitjes

Anienom
25-05-2011 om 10:57
Koffer vs rugzak
Ook dit jaar gaan wij als alles goed gaat weer een weekje naar de wadden. Daarvoor neem ik altijd een aftandse koffer mee, eentje op wieltjes. Gaat prima, meer heb ik niet nodig voor ons gezin van 4 (ik doe de was op vakantie, ik sleep niet graag met veel bagage). Dit jaar wil partner echter rugzakken kopen, hij ziet dat rijdende koffertje niet zo zitten. Maar bij rugzakken denk ik aan stapelen en proppen van kleding (niet zo mooi naast elkaar in stapeltjes zoals bij een koffer) en zweterige ruggen en pijnlijke schouders. Wie zet even wat voors en tegens voor mij bij elkaar?

rodebeuk
25-05-2011 om 12:26
Clo
als je geen lange afstanden loopt heb je geen rugzak nodig, als je geen vliegreis maakt heb je geen koffer nodig. Dus er is geen dringende reden voor het een of het ander; de voor- en nadelen die je verder kunt bedenken zijn allemaal betrekkelijk.
Kortom, en dat meen ik serieus, ik zou altijd in dit soort gevallen mijn partner zijn zin geven. Dat doe ik echt! Tenzij ik zelf graag een koffer wil, maar dan hoef je er weer geen draadje over te starten. Dan neem jij gewoon een koffer en je man een rugzak.

Chippie
25-05-2011 om 13:31
Hier hetzelfde dilemma
Ik heb nu van North Face 'iets' op wieletjes maar van de bovenkant lijkt het op een rugzak (aansnoerbanden, materiaal) maar je kunt het weer helemaal als een koffer open slaan dmv de rits. Was niet goedkoop (ruim 200 euro maar is superkwaliteit en hier hebben we tien jaar op alle vakanties (weekendje weg, dan nemen we er gewoon 1 mee) of verre vakanties (dan nemen we er twee mee). Het materiaal is stevig en waterafstontend. Geen probleem om door de natuur mee te banjeren maar ook geen probleem (door handvat op rolletjes) om een chique hotel mee naar binnen te gaan.

amk
25-05-2011 om 14:54
Doe wat je handig lijkt
ik zweer bij mijn rugzak, mijn lief bij zijn koffer.
Een rugzak kun je ook zo inpakken dat er niets kreukt, dat doe je dan niet door stapeltjes te maken, maar rolletjes.
Ga je met het vliegtuig, shuif je het hele gevaarte in een flightbag, hangslot erop en klaar. Je vind 'm ook zo terug op de bagage band.
Ik vind het grote voordeel dat ik altijd 2 handen vrij heb om mijn kind nog in de kladden te kunnen grijpen als het nodig is. Het draagt vele malen fijner als een koffer omdat het gewicht goed verdeeld is over je schouders en heupen en niet 1zijdig als je de koffer moet tillen. (trap, heuveltje, slecht wegdek)
Nadeel: uit een koffer kun je leven, uit een rugzak wat minder omdat die minder open is. Maar dat is meer mijn model rugzak.

Anienom
25-05-2011 om 21:24
Dank
Voor reacties. Het gaat nog een discussie worden maar ik weet nu wel al:
- kinderen in kladden kunnen grijpen: 1-0 voor de rugzak

Marie
26-05-2011 om 10:16
1 koffer voor 4 personen?
Hallo
Je gaat een week naar de Wadden met 1 koffer voor vier personen? En daar zit echt alles in? Dus ook het "vermaak" van de kinderen, etc. Wauw! Hoe doe je dat?
Als wij een week weggaan reken ik altijd een tas/koffer per persoon.
Maar voor de Wadden zou ik toch echt voor een koffer met wieltjes gaan. Je moet meestal toch wel in de rij staan voor de boot en dan is een rugzak alleen maar zwaar. Daarnaast heb je op de eilanden als je een fiets huurt bagagevervoer dus dat wordt dan naar je besteming gebracht, maar dat wist je natuurlijk allang.
Wat je ook kunt doen is zelf met de koffer op pad en de rest van het gezin met een rugzak.
Onze meiden hebben ook een rugzak waar het 'vermaak' voor onderweg in zit. Tekenspullen etc. Zelf heb ik vaak een tas/rugzak met broodjes etc. voor onderweg.
De grote bagage ligt dan natuurlijk in de bagagewagen. Daar gaan wij op de boot echt niet mee slepen.
Wij gaan al jaren naar Terschelling en zijn daar ondertussen aardig handig in geworden.
Groetjes

Anienom
26-05-2011 om 11:33
Marie, één koffer
Alles in één koffer lukt als ik een accomodatie heb met wasmachine (daar zoek ik dan ook speciaal naar) . Wel heb ik handbagage waar inderdaad wat eten in zit, toiletspullen en mischien wat tekenspullen voor op de boot (maar de boot is zelf al interessant genoeg voor de kinderen). Verder neem ik eigenlijk niets mee van vermaak. Er is al zand en water
, dat is al het vermaak dat ze nodig hebben (ze zijn nog jong, de oudste is 9), en natuurlijk meestal in de huisjes wel wat spelletjes en boekjes. En strandwinkeltjes voor vliegertjes ofzo.
Dingen die ik ook daar kan kopen neem ik ook niet mee.
Ach, misschien laat ik hem zijn rugzak halen en dan doen we het dit jaar eens zo.

jippa
26-05-2011 om 11:46
Inpakken
Ook ik zou ik hem lekker zijn rugzakken laten halen, ha ha. En of het nu gaat om een koffer of rugzak, de kleding in rolletjes werkt het beste. Dat neemt zo min mogelijk ruimte in en kreukt het minste. Ooit geleerd van zo'n "Hoe Doen" site. Ik ben wel jaloers op het lichte reizen van jullie, merk dat ik de laatste tijd weer steeds meer meeneem en eigenlijk slaat het nergens op.

Anienom
26-05-2011 om 11:54
Licht reizen
Het minimale neem ik mee (eh, wel natuurlijk twee flessen shampoo en dat soort dingen). Ik word chaotisch van veel meenemen. Zo was ik ooit met mijn zusje op de wadden. Was vroeg juni, hartstikke koud en ze had gewoon drie bikini's meegenomen voor die ene stranddag. Nou neemt een bikini geen plaats in, maar het gaat om het idee. Wij als gezin van 4 (waaronder een baby) met één koffer en een handbagage, zij met zijn tweetjes, ieder een propvolle torenhoge rugzak. Ik zou knettergek worden.

Rosa van der Zanden
27-05-2011 om 09:18
Ook licht reizen.
Shampoo ga ik echt niet meenemen, stel je voor dat de fles stuk gaat in je bagage... Dat koop ik daar wel.
Laatst weekje New York, met zijn tweeën een half lege weekendtas. Op de terugweg woog hij door het vele shoppen 18 kilo, we voelden ons gewoon een beetje opgelaten . In het hotel zagen we een gezin met ieder een koffer van meer dan een meter hoog. He-le-maal vol. Als ik al mijn kleding zou meenemen (zomer- en winterspul) zou ik het denk ik nog niet eens vol krijgen.
Voor de zomervakantie mag iedereen 1 kleine shopper meenemen. Daar moet kleding, vermaak, schoenen en hun slaapzak in zitten. Aan drie setjes kleding + iets warms heb je echt genoeg. Bij mij past alles in de auto met de hoedenplank er op. Kwestie van slim inpakken.

Anienom
27-05-2011 om 11:37
Haha rosa
Dat is mij dus al een keer gebeurd: bij aankomst was de gezichtsreinger (helemaal nieuw nog) helemaal leeg gegaan in de handbagage. Men, wat een troep (gel met korreltjes). Tas in bad gezet en nieuwe reiniger gekocht (tas rook wel fris). Ik neem de spullen toch wel graag mee, maar pak ze dus nu wel beter in! Jij reist nog lichter dan ik dus

Chippie
27-05-2011 om 22:39
Hier ook travel-light
Niemand begrijpt het, en ik begrijp die gezinnen die met 100 kg naar een warm land reizen niet. Wat een gezeul, gesleep en gedoe! Dat moet dan ook vnl vieze was zijn, yekkie! En ik heb ook niet zoveel vakantiespul (rokjes, hemdjes, shirtjes, jurkjes). En zo'n fladderig jurkie neemt ook nog helemaal niks geen ruimte in.

Lis@
28-05-2011 om 12:42
Afhankelijk van soort vakantie
Als we met de caravan gaan kan ik onbeperkt meenemen maar dat doe ik nooit dus altijd kastruimte over. Wij zijn niet van die opgedirkte soort mensen met een bjoetiekees enz. Lekker simpel en makkelijke dingen voor zowel warm als koud weer.
Als we verre reizen maken dan reizen we licht. Dit keer kwam ik tot 14 kg pp, mijn doel was 13 Wij reizen dan wel met stoffen koffertjes. Net een slagje groter dan een handbagagekoffer. Onze ervaring is dat het een heel gesjouw is met backpacks en dat ik liever een koffertje achter mijn aan rol dan dat ik met zo'n zak op mijn rug zeul. we hebben nooit beperking ondervonden met een koffertje. Het enige wat je niet kunt is achter op een brommer
maar dit wil ik ook helemaal niet.
Geef mij maar een koffertje en TJE met hoofdletters