Vakantie en uitjes

heli
03-12-2009 om 09:59
Lang vliegen met kinderen
Al een poosje probeer ik mijn man ervan te overtuigen om eens wat verder op vakantie te gaan, de oceaan eens een keer te oversteken of bijv. naar Zuid Afrika te gaan. Hoewel hij dat ook wel eens zou willen ziet hij verschrikkelijk tegen de vliegreis op. Ook voor hemzelf, maar dan kan hij zich nog wel over heen zetten, maar vooral voor zoonlief (zal dan vijf zijn). Zoonlief heeft nog nooit gevlogen en dan ineens zo'n lange vliegreis; man ziet het echt niet voor zich. Heeft ook ervaring met lange reizen en krijsende, jengelende kinderen.
Heeft een van jullie ervaring? Tijdens een lange autorit (> 4 uren) - wat overigens ook nog nooit met kinderen hebben gedaan (zag man ook niet zitten) - kun je onderweg nog uitstappen en even een balletje trappen oid, maar hoe vermaak je je kinderen tijdens zo'n lange reis. Zoonlief vindt tv kijken op z'n tijd wel aardig, maar het boeit hem nooit lang, net zoals computerspelletjes oid. Hij kan moeilijk op de grond met de playmobil gaan zitten spelen...
Ben benieuwd naar alle ervaringen, ook om mezelf een beeld te geven.

dirksmama
03-12-2009 om 10:14
Gewoon doen
Investeer in een Nintendo DS, koop een leuk voorleesboek, tekenschrift en kleurtjes en ga.
Zo ver is Zuid-Afrika nou ook weer niet, zit je iets van 8 uur of zo in het vliegtuig, met een beetje geluk vertrek je 's avonds en slaap je gewoon aan boord.

amk
03-12-2009 om 11:03
Doen
het is naar kaapstad 12 uur vliegen.
ik heb het in februari gedaan met een groep met kinderen van 1 tot 5. Mijn dochter heeft zich de hele weg vermaakt met het kijken van finding Nemo (ik kan het niet meer zien nu), spelen met wat playmobile, beetje rondlopen, slapen en eten.
Ging prima.Ze had ook nog nooit eerder gevlogen. Een paar maanden later is ze met haar vader naar Turkije gegaan. En ook dat ging prima.
De terugvlucht was een nachtvlucht ze heeft het opstijgen al niet bewust meegemaakt en werd een uur voor het landen wakker.
Alle kinderen van onze groep vertoonden hetzelfde gedrag. Alleen dat laatste wakkere uurtje was wat lastig, want toen waren ze na 3 weken aan elkaar gewend en gingen ze echt keten. Gelukkig zaten we als groep bij elkaar.

IngridT
03-12-2009 om 11:17
Voordeel van noord-zuid vliegen
ipv oost west, is dat je geen tijdsverschil & dus geen jet lag hebt. Dus in die zin is (Z) afrika best een goed plan! Als ik met een klein kind zou moeten vliegen zou ik meer opzien tegen dagenlang gedoe met ontregelde bioritmes dan die 10 of 12 uur in dat vliegtuig. Zolang is het per slot van rekening ook rijden naar Zuid Frankrijk. En in een auto heb je minder bewegingsvrijheid dan in een vliegtuig...
Ingrid

IngridT
03-12-2009 om 11:19
Aanvulling...
...en alleen al het vooruitzicht dat je echte leeuwen gaat zien! En olifanten! Daarmee moet je zelfs een 5 jarige kunnen overtuigen dat 10 uur tv kijken, game boyen en dutten best te doen moet zijn.

amk
03-12-2009 om 14:39
Effe teleurstellen
die leeuwen zijn niet gegarandeerd. Wij hebben er wel 1 poot van gezien, de rest lag diep verscholen in een bosje.
Maar het hand in slurf wandelen met een olifant maakte weer veel goed. En ja dat nattige goedje dat dan in je hand stroomt is olifantensnot. En als je je dat realiseert mag je niet gaan gillen.

Chippie
03-12-2009 om 16:16
Vorig jaar amerika
Vorig jaar zijn we naar Amerika gevlogen. Vreselijke ontijden, overstappen. Daar zag ik best tegenop met twee kinderen van 4 en 6.
Wat bleek? Ze vonden het geweldig! Met name het vliegtuig. Ze hadden al vaker gevlogen (Europa) maar het eten in het vliegtuig, de privéschermpjes, etc dáár hebben ze het nu nog over.
We gaan volgend jaar weer. Andere kant op. Waarschijnlijk geen priveschermpjes, dus krijgen ze een Nintendo op hun verjaardag.
Doen!

ozzieozzie
04-12-2009 om 09:17
Geen probleem!
hier ruime ervaring met lange reizen - vanaf dat de kinderen 6 en 7 waren. er is volop afleiding in het vliegtuig, het eten, de speeltjes en dan natuurlijk je prive schermpje met games en flims... en als je helemaal niks meer te doen hebt kun je ook nog altijd gaan slapen... ) iets wat die twee van mij dus niet deden de volle 24 uur naar australie!!! (nee, je wilt niet weten hoe de dagen erna waren...)

heli
07-12-2009 om 13:52
Dank jullie!
Manlief begint langzaam een klein beetje te ontdooien. Eigenlijk wilde ik al op heel korte termijn een flink eind weg (Ned. Antillen), maar hij ziet dat echt nog niet zitten.
We gaan nu over een poosje een paar dagen naar vrienden in het buitenland, bewust met het vliegtuig zodat zoon (en man!) het al eens een keer heeft meegemaakt en kan "wennen" tijdens een korte vlucht (een kleine anderhalf uur). Uiteindelijk wordt het toch wel een lange dag met de reis naar het vliegveld en daar van het vliegveld naar de plaats van bestemming, maar het is een begin. Helaas geen zonbestemming... (had ik zoooo'n zin in..., hoezo decadent...).
Het volgende plan was een paar weken Zuid Afrika in de zomer, maar we waren beide even vergeten dat daar het WK voetballen is en de prijzen daardoor schrikbarend opgeschroeft schijnen te worden. Het zal daarom wel iets minder ver worden deze zomer, maar ik heb zo'n gevoel dat manlief iets meer gaat wennen aan het idee van wat verder weg reizen.
Dank voor jullie antwoorden!!! Blijkt maar weer; gewoon een kwestie van doen.

ijsvogeltje
11-12-2009 om 15:57
Goed gegaan
Wij zijn anderhalf jaar geleden met de kinderen naar Namibië geweest. We vlogen via Johannesburg, dat was volgens mij een uur of tien. Mijn tip: kies een nachtvlucht. Op enig moment gaat de grote verlichting uit, krijg je een kussen en een dekentje, en gaan de meeste kinderen gewoon slapen. En dan zijn die tien uur echt snel voorbij.
Wij zijn ook diverse keren met de trein naar het buitenland gegaan, en het reizen 's nachts bevalt ons echt het beste.