Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Campertje

Campertje

23-04-2015 om 14:14

Lange reis met leerplichtige kinderen

Als we het verlof rond krijgen, gaan wij volgend jaar 16 weken met onze camper door Europa. Waarvan 9 weken buiten de schoolvakantie.

Iemand tips/ ervaring met leerplicht?


Ad Hombre

Ad Hombre

27-04-2015 om 14:12

Yeti

"Volgens mij heb jij zelf het idee dat je erg veel opoffert voor je kinderen."

Wie niet? Als je kinderen hebt realiseer je je pas wat je er allemaal voor moet laten.

"Ik heb de kinderen gedwongen om in dit huis, dit dorp, deze omgeving op te groeien."

Een keuze die je moet maken en waar je wellicht goed over nagedacht hebt juist met het oog op je gezin. Ik zou ook zeker niet wonen waar ik nu woon als ik geen kinderen had gehad.

"Ouders bepalen wat er gegeten wordt 's avonds, welke hobbies toegestaan zijn, of kinderen naar een bso gaan, wast de vakantiebestemming wordt, in welk geloof de kinderen opgroeien, of er huisdieren komen (en welke)."

Ook dat *moeten* we allemaal beslissen. En als we behoorlijke ouders zijn speelt het belang van de kinderen daarin een belangrijke rol, wat niet wegneemt dat je het soms niet weet. Is een bso bij 15 maanden nou goed of slecht voor jouw kind? Helemaal zeker weet je het nooit.

"Is dat echt zoveel erger dan één keer 14 weken rondtrekken?"

Wat ik hier mis is het *belang* van het kind. Ik zie bij campertje op dat gebied geen enkele twijfel en dat bevalt mij niet. Zij wil op reis en de kinderen vinden het leuk (ja, dat haal je de koekoek). Ik zie geen twijfel of het wel verstandig is of het de kinderen niet schaadt in hun sociale of educatieve ontwikkeling. Wel twijfel of ze onder de leerplichtwet uit kan komen. Dat dan weer wel.

Mijn conclusie is dat hier sprake is van puur egoistische redenen en dat ik blij ben dat er een leerplichtwet is die dit soort ouders ontmoedigt.

En ik dwing mijn kinderen (als je het zo wil uitdrukken) niet uit puur egoistische redenen om in dit huis te wonen en hun spruitjes op te eten. Jij wel?

Ze lust ik er nog wel eentje

Jezus Ad Hombre, je lijkt Mozcowicz wel. Heel veel ik.
Ik zie bij jou geen enkele twijfel en dat bevalt mij allerminst. Wel zie ik dat je de werkelijkheid geweld aan doet en zo naar je hand probeert te zetten. Mijn conclusie is dat hier sprake is van puur eeh... hoe heette dat ook alweer rodekrullenbol.. oh, ja, puur narcistische redenen.

Zonder grappen: de leerplichtwet is niet tegen verlof. Pak 'm er maar bij.
Als er de politieke wens en meerderheid bestaat om die verlofmogelijkheden te schrappen, laat dat dan gebeuren. Tot die tijd niet zeuren dat mensen er gebruik van willen maken.

Met beperkingen

'Zonder grappen: de leerplichtwet is niet tegen verlof.' Met beperkingen dus. 'Tot die tijd niet zeuren dat mensen er gebruik van willen maken.' Binnen de beperkingen zal niemand zeuren. Voor het suikerfeest krijgen kinderen vrij.

Tsjor

bieb63

bieb63

27-04-2015 om 15:15

Fiorucci (en Ad)

Fiorucci: "Als je zo redeneert, kan er niks meer. Ik kan dan ook verongelijkt gaan doen over gezinnen die weken naar Amerika afreizen. Omdat ik dat niet kan doen."
Jij begrijpt mij niet (of wil mij niet begrijpen...). Het interesseert mij niets of een ander gezin een luxe vakantie (3 weken Amerika??) kan veroorloven, of in een kast van een huis woont. Ik kan hooguit mijmeren: goh, dat zou toch heerlijk zijn als je je van alles kunt veroorloven. Maar verder gaat het niet. Ik ben al helemaal niet 'verongelijkt' omdat een ander zich een luxer leven kan permitteren. Totaal niet. En daar gaat het hier ook niet om. Het gaat mij erom dat ALLE kinderen hier in NL dezelfde rechten én plichten hebben. 1 daarvan is school. Dan kan het m.i. niet zo zijn dat een gezin dat zich een dergelijke reis (niet de reis op zich, maar deel gedurende schooltijd) én het feit dat ze het zich kunnen permitteren een tijd niet te werken, vinden dat hun kinderen dan maar niet naar school hoeven. Dát vind ik raar en onterecht. Dan zou je ook kunnen stellen dat een kind van een minder bemiddeld gezin, een gezin dat niet een dergelijke reis kan betalen en/of een paar maanden niet werken zich kan veroorloven, het plan vat om de kinderen een paar maanden niet naar school te laten gaan, maar in de buurt onder schooltijd zich verrijken met dagelijkse boswandelingen, cultuursnuiven in allochtonen buurten, naar oude stadjes fietsen of treinen. Tja, daar leer je ook van. Maar mag dat? En willen we dat? Of moeten kinderen toch allemaal gewoon naar school en zou je alleen een privilege krijgen als je je een wereldreis kunt veroorloven? Vreemd vind ik dat? Heel vreemd.

En verder: volledig eens met Ad!

Ali

Ali

27-04-2015 om 15:33

Naar school gaan of onderwijs krijgen

Naar school gaan of onderwijs krijgen en iets leren, dat zijn twee verschillende dingen.
Onderwijs krijgen kan op heel veel verschillende manieren ingericht worden, dat kan op school, maar dat hoeft niet.
De mogelijkheden verkennen om op verschillende manieren onderwijs te krijgen, dat is pas interessant. En verkennen wát kinderen zouden moeten leren, gericht op een snel veranderende wereld. En hóe kinderen leren, ook een interessante vraag. Dáár zou het over moeten gaan.

Niet nieuw

'De mogelijkheden verkennen om op verschillende manieren onderwijs te krijgen, dat is pas interessant. En verkennen wát kinderen zouden moeten leren, gericht op een snel veranderende wereld. En hóe kinderen leren, ook een interessante vraag. Dáár zou het over moeten gaan.

Brandweervrouw, dit is niet nieuw, het is al heel lang aan de gang. Er zijn al heel wat scholen met verschillende signatuur opgericht, allemaal visies en antwoorden op die vraag: wat zouden kinderen moeten leren en hoe zouden ze dat moeten leren. Maar het staat je vrij om daar een nieuwe visie aan toe te voegen en een nieuwe schoolrichting te starten. Onder bepaalde voorwaarden krijg je dat dan ook nog betaald door de overheid. Rondtrekkend onderwijs (oh nee, dat bestaat al)?

Tsjor

diane

diane

27-04-2015 om 16:10

ben blij

dat graag lang op vakantie willen gaan niet zó andersdenkend is, Tsjor. Betekent wel (toch?) dat de felle tegenreacties hier dan uit jaloezie moeten komen, waar anders uit? Snap dat best trouwens, ben zelf ook stikjaloers! (nog niet natuurlijk, het moet eerst eens lukken)

Wat ik enorm mis is vertrouwen in mede mens. Meedenken mag best, maar mi zijn sommige reacties wel degelijk ongevraagd, to heeft hier zeker niet om gevraagd. Wie weet hoeveel twijfels ze heeft, of misschien wel helemaal niet. (Ik zou ze niet hebben iig, misschien komt dat
wel omdat, als we het dan over *schadelijk* hebben, hier helaas genoeg ervaring is met schade aan kind door school)
To heeft er iig voor gekozen haar ev twijfels niet hier te delen. En blijkbaar wordt dat dan weer in twijfel getrokken, bizar!
Waarom niet wat meer vertrouwen, dat ze echt wel weet wat ze doet, en dus echt wel goed zorgt voor haar kinderen en hun belangen behartigt.
Ik kan me trouwens met de beste wil niets schadelelijks aan haar plannen voorstellen.

En ja, wat mij betreft is het hele schoolstelsel hopeloos verouderd en nodig toe aan vernieuwing.

Diana

'Betekent wel (toch?) dat de felle tegenreacties hier dan uit jaloezie moeten komen, waar anders uit? Snap dat best trouwens, ben zelf ook stikjaloers!' Ik denk niet dat 'jaloezie' het werkelijke motief is. Bij mij in elk geval niet (ik heb al geschreven waarom).

'Waarom niet wat meer vertrouwen, dat ze echt wel weet wat ze doet, en dus echt wel goed zorgt voor haar kinderen en hun belangen behartigt.' Ik ben nergens gelezen dat iemand daaraan twijfelt. Ik lees wel dat je alles onder 'ik zorg voor het belang van mijn kinderen' kunt scharen, maar dat dat niet wil zeggen dat je daarmee ook gelijk hebt.

'Ik kan me trouwens met de beste wil niets schadelelijks aan haar plannen voorstellen.' Totdat je kind in een klas komt waar voor de vakantie al veel kinderen weg zijn en na de vakantie veel kinderen nog niet terug. Nogmaals: er zijn heel veel mensen die langer op vakantie willen, om allerlei redenen.

Tsjor

Yeti

Yeti

27-04-2015 om 16:21

ad hombre

Er zit een enorm verschil tussen je kind dwingen (uit egoïsme) en je kind betrekken bij iets dat je als ouder graag wilt. Neem alleen al het kind zelf: dat bestaat omdat ik als ouder graag kinderen wilde. En wat te denken van zusjes en broertjes? Die komen er niet omdat mijn baby dat zo leuk vond, maar omdat de ouder meerdere kindjes wilde. En dat is helemaal niet erg.
Zolang een kind er niet onder lijdt, is er niks mis met een keertje doen wat de ouders graag willen. Ook niet als dat 14 weken duurt. Ook hert kind maakt deel uit vasn het totale gezin en moet zich aanpassen aan de dynamiek in dat gezin. Net als kinderen van ouders die emigreren, scheiden, een winkel beginnen, de boerderij verkopen. Of denk je dat je 18 jaar lang alleen mag doen wat je kind zelf zegt te willen doen? Daan ga je het nog knap benauwd krijgen de komende jaren!

In het belang van het kind (of desnoods niet schadelijk voor een kind) is niet hetzelfde als altijd de kinderen voorop stellen.

Ali

Ali

27-04-2015 om 17:06

Vernieuwing

O, Tsjor, ik weet dat er al veel aan vernieuwing wordt gedaan, maar de basis van het onderwijs blijft steeds: kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd die naar een gebouw gaan, daar op gezette tijden aanwezig moeten zijn, op stoelen zitten en klassikaal luisteren naar één 'deskundige'. Die hen wat leert. Uit boeken. Schrijven in schriften. Met deze basisvorm is zeker wel wat geexperimenteerd, bv montessori, dalton. Maar het mag wel wat radicaler.
(Kom maar door Ad

Voorbeeld: tijdens ouderinformatie avond op de basisschool vertelde de onderwijzer dat de kinderen in groep 4 een vulpen kregen om mee te leren schrijven. Ik vroeg waarom perse een vulpen. 'Omdat dat beter is'. Hoezo, vroeg ik. Daar was eigenlijk geen antwoord op.
Zelf ben ik linkshandig (net als mijn kinderen) en ik kan zeggen dat ik niet beter heb leren schrijven met een vulpen, integendeel, dat eeuwige gevlek. En dit is nog maar een heel klein praktisch voorbeeld. Waarom moeten kinderen aan elkaar leren schrijven, waarom leren ze niet typen op school, etc.

Ik zie vooral dat school een hele andere wereld is dan waar mijn kinderen zich in het dagelijks leven in bewegen. Het dagelijks leven is dynamischer, internationaler, vooral door de toegang tot internet. Onze kinderen kunnen informatie halen wanneer ze maar willen (zonder afhankelijk te zijn wanneer het wordt aangeboden), makkelijk de diepte in kunnen gaan en dus bv expert worden.
Dit zijn denkrichtingen, en zeker niet volledig.

bieb63

bieb63

27-04-2015 om 18:32

Heel simpel

Die lange reis is niet bedoeld om de kinderen onderwijs te geven. Die lange reis is bedoeld omdat ouders dat leuk lijkt. Daarnaast!!!!! proberen ze een modus en/of argument te vinden waarom dat voor de kinderen ook goed is en daarvan kunnen 'leren'. Zal theoretich niet perse onwaar zijn, maar het is wel de dingen omdraaien en naar je eigen wensen beargumenteren.. Meer is het niet.

Brandweervrouw

'O, Tsjor, ik weet dat er al veel aan vernieuwing wordt gedaan, maar de basis van het onderwijs blijft steeds: kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd die naar een gebouw gaan, daar op gezette tijden aanwezig moeten zijn, op stoelen zitten en klassikaal luisteren naar één 'deskundige'.
Brandweervrouw, je hebt heel wat vernieuwende experimenten gemist. Maar een boel zijn ook weer een zachte (en soms harde) dood gestorven. Neemt niet weg dat je het altijd weer kunt proberen.
Ik zou overigens niet met je meegaan. Ik ben een grote voorstander van aaneengesloten schuinschrift leren, als het kan met vulpen ja. Typen leren ze vanzelf wel.

Tsjor

Ali

Ali

27-04-2015 om 20:10

Onderwijsvernieuwing

Ik ga even een nieuw draadje starten in de school rubriek, over onderwijsvernieuwing. Dan vervuilen we dit draadje niet zo.

Tsjor: waarom moeten alle kinderen met vulpen schuin leren schrijven? Voor mij was dat echt de hel, ik schrijf links, en ging steeds schuiner schrijven, met mijn pols naar boven gebogen, steeds onleesbaarder en met inktvlekken. Daar kreeg ik dan vloeipapier voor, wat het alleen nog maar erger maakte.

Wellicht

Zou dat overigens een andere mogelijkheid zijn: kinderen waarvan de ouders vinden dat die op een educatieve wereldreis moeten gaan toestemming geven, mits de ouders een onderwijsplan hebben, waarin ze aangeven wat het onderwijs wordt in die periode en hoe dat dan weer aansluit bij terugkomst op het reguliere lesprogramma. En dan gaan wanneer je wil.
Ik zie al een nieuwe bedrijfstak ontstaan: reizen met onderwijsplan.

Tsjor (nb. Ik heb dagelijks fantasieën over hoe onderwijs anders en beter kan).

Brandweervrouw (OT)

Regelmatige en evenwijdige lussen maken zorgt ervoor dat linker- en rechterhersenhelft beter gaan samenwerken. Aldus de psycholoog die mijn zoon onderzocht op dyslexie. Hij zou lussen moeten gaan tekenen. Ik heb hem toen mijn aaneengesloten schuinschrift laten leren. En dat hielp enorm. Dochter heeft alleen maar blokschrift geleerd. Mooi handschrift, maar geen tempo. Hoe het voor linkshandigen is weet ik niet.

Tsjor

Ali

Ali

27-04-2015 om 20:31

Schuinschrijven

Aha, nooit geweten. Klinkt logisch, maar samenwerking creeeren tussen linker en rechterhelft kan wellicht ook op een andere manier gestimuleerd worden. Schrijven was voor mij echt een crime. En mijn kinderen zijn ook linkshandig, vandaar.
Ik denk dat schrijven met de hand niet meer de norm wordt, maar meteen in de tablet getypt wel.
Tsjor, ik zou het waardevol vinden als je ook reageert in het nieuwe draadje, omdat je aangeeft ook veel te denken over onderwijs. Net als ik.

Barvaux

Barvaux

27-04-2015 om 21:28

#102

Eens met Bieb, lekker lang op vakantie willen prima maar ga rondrijden door Europa (men in 2 dagen ben je overal dus dat hoeft echt geen 16 wk achter elkaar, kan dus ook in drie jaar lang zes weken) niet 'je droom volgen' noemen of roepen dat je slimme kind dan al die talen gaat leren. Vind ik erg ver gezocht.

Ter verduidelijking: ik roep wat wat ik voorbij zag komen, dit is niet direct en perse allemaal gericht op de TS, meer in het algemeen bedoeld.

Maar goed, het zal wel jaloezie zijn maar ik voel wel een beetje wat Ad bedoeld ook al ga ik niet helemaal mee op zijn 'reis'.

Bottom line: vraag vrij voor dingen die je echt niet in zes weken kan doen als je het mij vraagt en daar hoort met de camper door Europa voor mij niet bij.

Eeuh..

Ik denk dat een echt lange reis meer inhoud dan een beetje in Europa met een camper rondtuffen, maar goed. Lijkt me meer dat je dan andere werelddelen en culturen opzoekt. Naar Spanje kan je altijd wel.

Ik snap die bemoeienis met de invulling van andermans leven niet zo, en ja het lijkt vaak op jaloezie al is het misschien niet zo. Er zijn meerdere goede manieren op je kinderen op te voeden, al lijken sommigen daarin nogal rechtlijjnig.

bieb63

bieb63

27-04-2015 om 21:43

Meisje Klein

Je hebt gelijk als je zegt dat er meerdere goede, andere manieren van opvoeden zijn. Natuurlijk. Maar als we een vrijbrief gaan geven, dan weten we ook dat het in heel veel situaties echt niet goed gaat. Die rechten en plichten (zoals school) zijn ook een bescherming voor het kind......

bieb63

bieb63

27-04-2015 om 21:44

vervolg

Niet alleen bescherming, maar ook een vaste basis om in ieder geval onderwijs te krijgen.

vrijbrief

Maar er is toch geen vrijbrief? Ik denk alleen dat als ouders komen met een goed onderbouwd plan er meer mogelijkheden moeten zijn. Zou ook moeten gelden voor kinderen met bijzondere talenten. Er mag best iets ruimer worden gedacht.

bieb63

bieb63

27-04-2015 om 21:52

Maar er moeten wel regels zijn, want anders is het leiden in last. Scholen met sportklassen bestaan al sinds jaar en dag. En dat zijn ook uitgedachte concepten. Willekeurige situaties als ouders die een paar maanden willen reizen, zijn van een hele andere orde. Daar is geen enkele grip op of kind daar daadwerkelijk iets van leert, of dat kind bijblijft met de kennis om een paar maanden later weer in te stromen én of kind dat zelf ook eigenlijk wel wil. Je kunt ook niet als je kinderen hebt nog steeds 4x per week naar de kroeg. Dat weet je.

Is er al

' Zou ook moeten gelden voor kinderen met bijzondere talenten.' Dat is er al, zal niet voor elk talent zijn, maar sporters, muzikanten etc. kunnen vaak al een aangepast programma volgen. Alleen niet 'geen' programma.

Tsjor

bieb63

Maar er zijn toch regels? Ik vind wel dat er een doordacht plan moet liggen, maar als dat zo is zie ik geen problemen.

Stel je voor dat een kind uit 3 Havo een jaar met de ouders gaat reizen, die doet een onvergetelijke levenservaring op. Zou het nou zo erg zijn dat dat kind een jaar mist en vervolgens zijn opleiding weer oppakt? Ook als dat een jaar kost. Als het na 5 Havo zou zijn mag het wel?

Het is overigens iets wat ik zelf niet zou willen hoor. Ik houd erg van (verre) reizen maar waardeer mijn leventje hier ook. Maar als anderen die droom hebben, zou ik ze dat niet willen ontzeggen en vind ik het juist een bewonderingswaardig plan.

OT - die sport/musical/digital media klassen daar heb ik nou weer niks mee! Heeft overigens weinig te maken met toptalent maar meer met interesse. Maar het is nu zelfs zo erg dat je bij ons je voor zo'n klas MOET opgeven anders heb je geen plek op het VO.

bieb63

bieb63

27-04-2015 om 22:44

Meisje klein

Als je je havo diploma hebt en/ of 18 bent, dan ben je niet meer leerplichtig. Dus ja, dat is een verschil.

Barvaux

Barvaux

27-04-2015 om 22:52

Meisje klein

"OT - die sport/musical/digital media klassen daar heb ik nou weer niks mee! Heeft overigens weinig te maken met toptalent maar meer met interesse. Maar het is nu zelfs zo erg dat je bij ons je voor zo'n klas MOET opgeven anders heb je geen plek op het VO."

die klassen zijn ook niet bedoelt voor toptalent maar gewoon om er wat leuks naast te doen. Toptalenten doen die klassen juist niet maar zitten bijv op een LOOTschool en mogen lessen missen.

Barvaux OT

Ja dat weet ik maar bieb kwam ermee. Ik vind dat dit soort 'gewone' klassen z'n doel voorbij schiet als je nu alleen maar kinderen aannemen die zich inschrijven voor zo'n klas. Ik ken kinderen die zich maar hebben aangemeld voor de sportklas omdat ze anders geen plek zouden krijgen... Scholen geven nl voorrang aan leerlingen die zich voor een talenstroom hebben ingeschreven, terwijl ze echt geen talent hebben.

Overigens zijn de mogelijkheden op LOOT scholen ook beperkt hoor, het is in NL allemaal heel streng. En die zijn er (voor zover ik weet) alleen voor sporttalenten. Maar talent komt in meer vormen.

Moni

Moni

27-04-2015 om 23:33

Een goed plan lijkt me een prima startpunt

Als ouders een goed plan hebben om te reizen met hun kinderen en tegelijk te voorzien in hun onderwijs, dan zou ik dat prima vinden. Dat aantonen kan met het volgen van wereldschool of andere faciliteiten, maar kan ook met middelen en advies van school (in dat geval basisschool).
Zo krijgen toch alle kinderen waar ze recht op hebben, namelijk onderwijs.

Een tussenjaar tijdens het VO zou sowieso geen probleem moeten zijn, zolang duidelijk is dat kind echt op reis gaat en ook weer terug komt.

Misschien dat zo'n regeling alleen zou moeten gelden voor minimaal een half jaar, zodat degenen die een lange vakantie willen afvallen.

En over elk jaar 6 weken gaan: Op je werk kun je niet zomaar regelen dat je meerdere jaren 6 weken weg bent. Wat wel mogelijk is, is eenmalig een extra lange periode, soms een sabbatical genoemd, waarin je allerlei toeslagen kan stoppen qua verlof en financiën.

Terug naar de vraag

Inderdaad Moni. Een goed plan is een goed startpunt.
In die zin is er ook wel wat verbeterd in de afgelopen 15 jaar. Probleem is nog wel dat niet helder is waar zo'n plan aan moet voldoen. Bovendien ben je ook met een goed plan afhankelijk van de gratie van de lokale leerplichtambetenaar zelfs als iemand anders met precies zo'n plan ergens anders al wel toestemming kreeg.

Wat we wel weten:
Een goed plan laat zien dat er niks stiemems of sectarisch gebeurt. Dat toon je aan als het plan een reisplan omvat (waar gaan we wanneer heen, wie gaan we daar zien) en een leerlpan (wat wordt er wanneer geleerd en aan wie is de verantwoording).
Zo'n plan kun je maken samen met de school. Met skype is een hoop te regelen. De leerling op reis kan een bijdrage zijn voor de hele klas (tijd voor onze correspondent in....)

Dat biedt geen garantie trouwens. Het eerder aangehaalde voorbeeld Bloeme had zo'n plan én toestemming en instemming van het schoolhoofd. Toch stemde de leerplichtambtenaar niet in.
Het vervelende is dat de leerplichtwet op inhoudelijke gronden geen ruimte laat voor bezwaar en beroep. Alleen op technische gronden. De vraag die een rechter in zo'n zaak beantwoordt is een bestuurlijke: heeft de ambtenaar conform de procedure gehandeld. Juiste formulieren, volgorde etc.

In dat geval kun je samen met het schoolhoofd besluiten om het beroep op 11e te doen. Want ook al is het waar dat het schoolhoofd bij zo'n beroep langer dan 2 dagen mag twijfelen en dus tot onderzoek van de leerplichtambtenaar mag verzoeken, dat hoeft niet.

Een andere weg is de weg via de baas die zo genereus is een lang verlof toe te kennen. Maak van dat verlof indien mogelijk een detachering. Waar gaat dat naar toe, waar gaan de kinderen naar school en hoe blijft het contact met Nederlanse onderwijs? Bij inschrijving bij afstandsonderwijs ontstaat vanzelf een leerplan.
Inschrijving op een school in het buitenland, daarvan moet bewijs worden aangeleverd, levert sowieso en tevreden lpa op.

Er zijn een paar gekke dingen: Zelf leerkracht zijn en dus les kunnen geven, helpt je niet aan vrijstelling. Je moet een school achter je hebben.
Gedetacheerd worden in het buitenland, geeft je op zichzelf geen toestemming om je kinderen mee te nemen. Wel als er ter plaatse ingeschreven wordt op een school.
Nederland beschouwt de eigen Europese partners, zelfs België, niet als betrouwbare partners als het over onderwijs of jeugdzorg gaat.

Fiorucci

Fiorucci

28-04-2015 om 16:17

bieb

Ik citeer: ...of wil mij niet begrijpen...
Echt? serieus? Waarom zou ik je niet willen begrijpen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.