Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-02-2019 om 12:40

Lange vlucht twijfel

Ik ga binnenkort mijn dochter bezoeken in Verweggistan. Nu kan ik kiezen tussen een rechtstreekse vlucht die om 22 uur vanuit Nederland vertrekt en om 14 uur de volgende dag aankomt (10 uur vliegen + tijdsverschil). Dat vind ik een heel lange tijd in het vliegtuig en ik zie op tegen ‘s nachts vliegen. Met een tussenstop duurt 14-16 uur, waarbij het tweede deel alsnog 8 uur is, en je ‘s morgens verschrikkelijk vroeg aankomt. Er is ook nog een optie waar je om 23.00 uur ‘s avonds aankomt, maar die valt af omdat ik ook nog minstens een uur naar het hotel moet reizen.
Ik heb geen ervaring met zulke lange vluchten en zoveel tijdsverschil, dus wat zouden jullie doen? Rechtstreeks en ‘s nachts vliegen, of met een overstap, overdag vliegen en ‘s morgens aankomen?


Ad Hombre

Ad Hombre

24-02-2019 om 12:45

Schande

Schande, schande, milieu, milieu, vliegschaamte...

Hebben we dat maar vast gehad

Rechtstreeks

Zo'n overstap geeft onnodig gedoe en bij de tweede optie ben je toch ook 's nachts op pad. Oordopjes, warme sokken en zo'n slaapkamertje mee, misschien slaap je dan wel wat

skik

Mette

Mette

24-02-2019 om 12:52

Maar Ad

zou je nu een inhoudelijke reactie kunnen geven? Jij vliegt veel, graag en ongegeneerd, dus misschien heb jij er ideeën over.

Pluk

Pluk

24-02-2019 om 13:06

Rechtstreeks

Anders ben je wel enorm lang onderweg en een tussenstop is niet echt relaxed, is mijn ervaring.

Triva

Triva

24-02-2019 om 13:14

echt wel rechtstreeks

Waarom zou je een overstap willen? Waarom zou je niet 's nachts willen vliegen?
Wordt er meteen van alles van je verwacht als je aankomt daar? Stel dat je helemaal niet geslapen hebt, kun je dan in het hotel eerst een paar uurtjes slapen?

Flavia

Flavia

24-02-2019 om 13:15

Rechtstreeks

s 'Nachts vliegen is veel fijner dan kun je tenminste slapen en lijkt het minder lang te duren.

@Emma

@Emma

24-02-2019 om 13:15

Nee

Een tussenstop is vreselijk. Als je aankomt op de plaats van bestemming weet je toch niet meer of het nou ochtend, middag of avond is, dus wat mij betreft liefst zo kort mogelijk onderweg.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-02-2019 om 13:18

Eensgezind

Jullie zijn het wel eens. Een tussenstop leek mij fijn om even te kunnen rondlopen, maar 8 uur is alsnog een hele zit. ‘s nachts vliegen leek mij riskant, in het donker, en die piloot moet ook best lang blijven opletten. In de middag aankomen is dan wel weer fijn, al ga je dan natuurlijk niet gelijk slapen omdat je anders helemaal niet in het ritme komt.

Roda

Roda

24-02-2019 om 13:25

Slaapkamertje?? Skik?

Skik, hoe neem je je slaapkamertje mee?

Phryne, misschien vind je het prettig om 1 slaappil mee te nemen? Als je slaapt gaat de tijd sneller voorbij.

Mette

Mette

24-02-2019 om 13:35

Gok:

maskertje.

Flavia

Flavia

24-02-2019 om 13:37

Phryne

Ze vliegen 95% op automatische piloot zowel overdag als 's nachts.

Hoe groter de kist hoe minder ze hoeven doen.

Triva

Triva

24-02-2019 om 13:44

serieus

omdat de piloot lang moet blijven opletten? Wie weet is die nacht voor hem overdag? Kies je voor overdag vliegen tref je net een piloot voor wie het eigenlijk nacht is Maar inderdaad: een bus besturen is veel ingewikkelder dan een vliegtuig, bij die eerste moet je altijd met 100% concentratie rijden, die ander heeft een autopiloot

Veel gevlogen

Veel gevlogen

24-02-2019 om 14:28

Overstappen

Tjee, Triva "Waarom zou je een overstap willen?"
Nou, misschien is een overstap wel een stuk goedkoper?!

Wij hebben veel gevlogen zonder maar ook vaak genoeg met kleine kinderen. En wij stappen heel vaak over. Kan op een retour zomaar EUR 1600 met zijn vieren schelen (oke, daarbij dan ook nog vertrek vanuit Düsseldorf gekozen). Vind ik best de moeite waard. Geef ik dan liever op vakantie uit!

Wel eens 7 uur overstap gehad in Seoul. Ja lang, maar was geweldig. In die tussentijd met een touringbus van de luchthaven (gratis) de stad in gegaan, de stad te verkennen en er te lunchen en weer terug. Echt gaaf om Seoul op die manier even mee te pikken.

Phryne, ik zou het als ik jou was niet laten vanwege het 's nachts vliegen. Dat is echt geen reden, zoals anderen ook aangaven.

Je zei dat het 10 uur vliegen is rechtstreeks. Prima te doen.
Met overstap is het in totaal veel langer, maar indien (veel) goedkoper zou ik het zelf wel overwegen. 2 uur overstap (hele mooie tijd om over te stappen!) en dan nog 8 uur vliegen. Lijkt mij prima.
Als het weinig geld scheelt of het geld maakt je niet uit, dan zou ik rechtstreeks vliegen.

Benen strekken is heel verstandig, maar dat moet je toch in het vliegtuig doen, ook bij een vlucht van 8 uur. Echt, heel verstandig. Lekker rondlopen. Tenzij je natuurlijk lekker slaapt.

Om in het slaapritme van het land van bestemming te komen is het juist wel praktisch laat aan te komen. Dan ben je gaar, ben je pas 12 uur of half 1 's nachts daar, dus dan duik je meteen je bed in en slaap je lekker en zit je hopelijk meteen in die tijdzone.

Als je 's ochtends aankomt ben je vast ook gaar (ook al heb je geslapen) en de vraag is of je het dan nog tot daar volhoudt. Als je denkt van niet, dan zou ik even 2 uurtjes slapen, wekker zetten en weer opstaan. En dan de dag door, zodat je dan die avond bijtijds (niet te vroeg) naar bed kunt en dan in de tijd van daar zit.

Met de rechtstreekse vlucht kom je om 14 uur aan. Dat is mooi. Dan wakker blijven, even volhouden en om 21 uur of zo naar bed. Zit je ook weer mooi in het slaapritme daar.

Ik zou persoonlijk kiezen voor rechtstreeks als het geld geen rol speelt. En anders juist voor de late aankomst. Tenzij je juist door vroeger aan te komen een extra vakantiedag hebt. Dus een dag extra genieten.

Ben nu wel benieuwd waar je naartoe gaat.

Veel gevlogen

Veel gevlogen

24-02-2019 om 14:38

Overstap

NB Als je overstap op een bestemming is waar je normaal niet naar toe zou gaan op vakantie, maar die wel grappig is om even een dagje te zien, bijv. Dubai, Abu Dhabi of zo, dan zou ik juist kijken of je daar overdag een langere overstap kunt hebben of zelfs een nachtje stopover. Te leuk om dan daar op de overstapplek even rond te kijken.

Als je een lange stopover overweegt, check dan wel of je de luchthaven gewoon kunt verlaten zonder visum - ik weet dat dat in China alleen met visum kon en dat kostte dan weer EUR 100 pp.

Maar goed, ik reis graag, dat mag duidelijk zijn. Jij gaat misschien enkel om je dochter te zien.

Bo

Bo

24-02-2019 om 14:45

Veel gevlogen

Volgens mij is geld niet een van de doorslaggevende argumenten voor Phryne, althans ze noemt het niet. Dan is rechtstreeks veel fijner. Ik vind zelf een dagvlucht fijner dan een nachtvlucht. Dit omdat ik moeilijk slaap in een vliegtuig en er tijdens een dagvlucht veel meer gebeurt waardoor het sneller lijkt te gaan. Maar dat is voor iedereen anders.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-02-2019 om 14:56

Wat dingen

Ik houd niet van vliegen, dus het idee van slapen tijdens een vlucht en dan na 8 uur wakker worden op plaats van bestemming lijkt me ideaal. Slaappillen doe ik niet want ik wil te allen tijde alert kunnen reageren. Oordopjes voelt ook niet veilig.
Ik neig nu wel naar de directe vlucht. De overstap is op Helsinki of CDG of zo, dus al na een paar uur. En daarna dus de lange ruk (naar Seoul, maar dat wilde ik eigenlijk geheim houden). Het scheelt ongeveer 100 euro, maar ik heb een paar jaar geleden gekozen voor een tussenstop om geld te besparen en dat was me dermate slecht bevallen dat ik me daardoor niet meer laat leiden (was ook wel een nabijere bestemming, dus die vier uur op een saaie luchthaven waren echt zonde).
Helaas heb ik maar een dag of 6, wat ook wel weer een pre is voor de directe vlucht.

Parijs

Parijs

24-02-2019 om 15:04

Ook veel gereisd

Ik zou aanraden zeker de rechtstreekse vlucht te kiezen indien de kosten acceptabel zijn. Mocht je bagage inchecken (wat ik indien mogelijk ook af zou raden), dan is er altijd kans dat die tijdens een overstap niet meekomt. Indien de eerste vlucht vertraagd vertrekt kun je je aansluit missen. En als de teeede vlucht vertraagd is, duurt je reis nóg langer. Al met al altijd meer gedoe dan overstappen.
Tot slot over de piloten. Ze moeten met name met opstijgen en landen alert zijn. De vlucht gaat grotendeels op autopiloot. Daarnaast zijn ze altijd met 2 of 3-en in de cockpit. Of ze nou door het donker of de wolken vliegen, hun ‘zicht’ is niet alleen afhankelijk van het ‘naar buiten’ kunnen kijken.
Met de tijd meevliegen (zelfde dag aankomen) proberen we ook altijd ‘door te trekken’ tot een uur of 21:00. Door de nacht heen terug (dag later bij aankomst), is wat zwaarder (vind ik, want als je landt begint de dag, maar voor je gevoel is het bedtijd). Dan slapen we wel vaak een uurtje, max 2. Maar ook dan geldt als het lukt om op te blijven gaat de transistie naar de nieuwe tijdzone het snelst. Is althans mijn ervaring.
Veel plezier!

Laura

Laura

24-02-2019 om 16:24

Slaappil

Vraag die hiermee te maken heeft want wij gaan ook tien uur vliegen over een paar maanden maar dan naar Los Angeles. Ik zou voor de nachtvlucht terug ook graag een slaappil willen, want ik kan nooit slapen in het vliegtuig en van elke tien minuten op mijn horloge kijken om te zien of er al een uur voorbij is, word ik erg sjagerijnig.
Kun je ook iets slaapverwekkends bij de drogist kopen of kan het alleen op recept?

En de vraag beantwoordend: ik zou ook rechtstreeks gaan. Het is toch lang, waarom zou je de reis extra verlengen?

Bo

Bo

24-02-2019 om 16:40

Laura

In de drogist kun je melatonine pilletjes kopen, maar die werken niet bij iedereen goed. Sterker spul is op recept. Vraag in je omgeving even rond: slaappillen worden veel gebruikt dus grote kans dat een kennis ze thuis heeft liggen. Je kunt ook een halfje gebruiken, vaak goed voor 4 uur slaap en dat is precies goed voor zo'n reis.

Triva

Triva

24-02-2019 om 16:40

Veel gevlogen

Goedkoper? Ik kon aan de vraag en volgorde lezen dat dat geen meewegend argument was.

In dat geval was de vraag: is een overstap echt veel nadeliger ipv ik zie op tegen een nachtvlucht?

Parijs

Parijs

24-02-2019 om 16:56

Slaappillen - Laura

In Amerika krijg je tal van pijnstillers met een slaapmiddeltje ‘over the counter’ (dus zonder recept). Dan staat erop Tylenol PM, Advil PM, Ibuprofen PM etc. Ook hoestdrankjes als NyQuil of ZzzQuil (weer net iets anders), zijn bij iedere drogist te krijgen. Of reisziekte pilletjes (Dramamine) - daar zit ook iets in wat je slaperig maakt. Die zijn ook voor kinderen geschikt (handig ).
En drogisterijen vindt je overal. Voor een tientje heb je een pot en daar heb je thuis ook nog plezier van als je met jetlag kampt.
Ik neem er meestal 1 of 2 tijdens de vlucht (Ibuprofen PM) en dan de eerste dagen op plek van bestemming half uurtje voor naar bed gaan ook. Niet zo sterk als slaapmiddelen, maar zeer effectief. Helpt vooral met doorslapen. Want inslapen is vaak niet het probleem, maar na een paar uur wakker worden en dan de slaap niet meer kunnen pakken wel. Succes!

Ad Hombre

Ad Hombre

24-02-2019 om 17:36

Matte

"zou je nu een inhoudelijke reactie kunnen geven? Jij vliegt veel, graag en ongegeneerd, dus misschien heb jij er ideeën over."

Zo veel vlieg ik niet. Graag ook niet, maar als je ver wilt reizen heb je niet zoveel keus. Ongegeneerd natuurlijk wel.

Vorige week wel een rondvlucht gemaakt met mijn oudste van 12, hij mocht 20 minuten lang zelf vliegen. Kicken. Nou weet hij zeker dat hij piloot wil worden

Ik zou rechtstreeks vliegen. Ik slaap zelf nooit in het vliegtuig, zelfs niet die ene keer in KLM first class, maar liever dat dan dat hele gedoe met stopovers.

Pluk

Pluk

24-02-2019 om 17:39

Parijs

Waar koop je zoiets in NL?

Roda

Roda

24-02-2019 om 17:48

Slaappillen

Toen ik laatst naar Australie vloog, heb ik aan mijn huisarts 5 slaappillen gevraagd en uitgelegd dat ik ze wilde gebruiken in het vliegtuig en in Australie zelf tegen een jetlag. Vond hij geen probleem. En ze werkten uitstekend, juist omdat ik ze verder nooit gebruik.

Tine Winkel

Tine Winkel

24-02-2019 om 17:55

Primatour

werkt bij mij inderdaad prima, als slaapmiddel. Een uurtje na het slikken word ik lekker suf en val dan makkelijk in slaap. Ik gebruik het regelmatig als ik op reis ben. Dat, of het huismerkmiddel, kun je bij elke drogist kopen.

Parijs

Parijs

24-02-2019 om 19:07

Pluk

Helaas niet in Nederland te koop voor zover ik weet. Muv idd de pillen tegen reisziekte. Misschien zijn ze online wel te bestellen? Dat heb ik nog niet geprobeerd (omdat ik ze meeneem vanuit de VS).

Wilgenkatje

Wilgenkatje

24-02-2019 om 19:18

zo'n lange reis is sowieso afzien

Helemaal als je zo iemand bent die in een vliegtuig niet kan slapen. Ik denk dat je bij elke keuze die je maakt toch echt even zal moeten bekomen van de reis, inclusief wennen aan het tijdsverschil.

Of alles achterelkaar door doorstaan het beste is, is een persoonlijke keuze. Een familielid van ons maakt graag de keuze op de overstapplek een flink aantal uren te slapen in een luchthavenhotel. Gewoon, rustig, horizontaal. De reistijd wordt dan wel flink langer.

Over veiligheid bij nacht zou ik me geen zorgen maken, het gaat om professioneel personeel, niet om hobbyisten die te lang tegen de slaap vechten.

Succes en veel plezier bij het weerzien van je dochter!

Laura

Laura

24-02-2019 om 20:16

Parijs

Begrijp ik goed dat de pijnstillers die je opnoemt de versies met PM erachter een slaapmiddel er in hebben?
En begrijp ik ook goed dat middelen tegen reisziekte slaapverwekkend zijn?
Ik ga het thuis eens uitproberen.
Dank voor de informatie.

Caesar

Caesar

24-02-2019 om 20:17

Makkelijk

Gewoon rechtstreeks vliegen is het allerfijnst. En een avond vlucht is fijner dan een vlucht overdag. Met een beetje geluk slaap je dan nog wat. En die piloten slapen zelf ook hoor. Niet allemaal tegelijk gelukkig
En als je het echt niet ziet zitten, dan keer je je spaarpot om en boek je lekker businessclass. Dan kan je vast wel lekker slapen tijdens de vlucht en kom je uitgerust aan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-02-2019 om 20:19

Phryne (ot)

Tikje jaloers ben ik wel.

Mijn oudste gaat in het nieuwe collegejaar studeren in Verweggistan (al is het wat minder ver en minder exotisch dan waar die van jou zit), maar wij mogen niet komen van haar.
We zijn nog in onderhandeling of wegbrengen met een leuke gezamenlijke vakantie wel mag 😜.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.