Vakantie en uitjes

Emma B
03-05-2010 om 09:17
Leuke dingen om te doen met een 10-jarige in de vakantie?
Ben mijn inspiratie even kwijt. Om te voorkomen dat zoonlief met dit weer hele dagen achter de computer doorbrengt, wil ik graag wat leuke activiteiten gaan ondernemen.
Hij is erg geinteresseerd in oudheid en geschiedenis, dus kastelen, opgravingen en leuke musea met doe-activiteiten hebben de voorkeur. En voetbal.
Maar alle tips zijn welkom!

vlinder72
03-05-2010 om 10:49
Waar in de buurt?
Ik ken genoeg leuke musea voor kinderen maar waar woon je. In ieder geval is Muiderslot leuk of Naarder Vesting. Of de waterlinie van Amsterdam (leuk om van fort naar fort te fietsen). Maar ja, dan moet je wel in die buurt wonen. Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is leuk en dan kan je gelijk naar Naturalis gaan of de Burcht bezoeken. Ook leuk is om eerst naar bijvoorbeeld de film Brief voor de Koning te kijken en dan daarna een kasteel te bezoeken.

Bastet
03-05-2010 om 11:15
Den haag
In Den Haag heb je Museon,met daarnaast het Omniversum!!
Hier garant voor een hele leuke dag,zelfs nu we het vaker hebben gedaan.
Groetjes,Bastet

Silone
03-05-2010 om 11:42
Utrecht?
Is dat te doen voor je/ We zijn laatst in het universiteitsmuseum geweest en voor een 10-jarige uitvinder is het daar een waar walhalla. Heel veel proefjes en testen zelf te doen, en verder ook nog vanalles te zien.
Aviodrome in Lelystad is ook leuk. Of als je toch in Lelystad bent: vlakbij bataviastad zit een leuk inpolderings/watermuseum. Weet zo niet meer hoe die heet. Daar kunnen kinderen nog vanalles bouwen rondom water.

Julia64
03-05-2010 om 12:33
Legermuseum?
Mijn zoon van bijna 9 gaat a.s. vrijdag met de vakantieopvang naar het Legermuseum in Delft. Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar het schijnt - zeker voor jongens - een aanrader te zijn...

Sawo
03-05-2010 om 12:40
Hier leuk bevonden
Utrecht: universiteitsmusem, sterrenwacht en spoorwegmuseum
A'dam tropenmuseum en Nemo
Haarlem: teyler museum en vlakbij Cruquius stoomgemaal
kastelen loevenstein en muiderslot
en voor creatievelingen workshop in stadsmuseum Schiedam

vlinder72
03-05-2010 om 18:34
Geldmuseum in utrecht
Dat heeft dan wel niets met kastelen te maken maar is wel heel leuk. En ik ga morgen met drie van mijn kinderen naar Playmobil Planet. Lijkt mij zelf vreselijk maar mijn kinderen zijn door het dolle heen. Wij gaan met de trein. Kaartjes gekocht met die kortingskaarten van Emte/golff (via Marktplaats bemachtigd) zodat wij voor een klein prijsje vier toegangskaarten hebben kunnen kopen. Die kaarten zijn echt veel te duur zeg anders. € 17,50 terwijl ik echt geen idee heb of het leuk is en of het wel de moeite waard is om er uberhaupt toegang voor te betalen.

Sigrid70
04-05-2010 om 21:02
In rotterdam
Misschien heb je het al heel vaak gedaan, maar wij zijn vandaag wezen midgetgolfen onder de Euromast, lekker snackje gegeten in het 'restaurant' en even geneusd in de Chinese supermarkt. Verder (ook misschien allang bekend) hebben we vorig jaar de rondleiding gedaan in het Sonneveldhuis (behorend bij NAI), het NAI zelf vonden de meiden (nu 10 en 7) niet zo leuk maar het huis helemaal te gek (je krijgt een speciale kinderrondleiding met een soort discman, die je zelf kan bedienen, ik vond het zelf ook heel leuk ).
't Is niet helemaal aansluitend op de wensen van je kind, maar wel in Rotterdam ...

Vic
04-05-2010 om 22:37
Belasting- en douanemuseum
Het Belasting- en Douanemuseum organiseert allerlei leuke activiteiten voor kinderen in de vakantie. Is ook in Rotterdam.