Vakantie en uitjes

Monique D*
08-08-2012 om 23:25
Leuke dingen te doen in parijs?
Wij willen a.s. vrijdag met zijn vieren Parijs bezoeken. Voor de kinderen is het de eerste keer. Ik was in 1980 met de eindexamenklas daar geweest.
Natuurlijk gaan we langs de bekende bezienswaardigheden, zoals de Eiffeltoren, Champs-Elysees, Arc de Triomphe, Mont Martre, etc., maar ik heb de volgende vragen:
Ik heb gelezen dat in de wijken La Marais en Saint-Germain-des-Paris veel leuke winkels zijn. Klopt dat?
Ook willen wij een boottocht 's-avonds maken over de Seine. Kan je mij vertellen tot hoe laat ze 's-avonds varen? En tot hoe laat rijdt de metro? Of rijden ze ook 's-nachts?
Ik weet niet in welke zone ons hotel zich bevindt, maar hoeveel betaal je als je in zone 3 zit?
En is het mogelijk om helemaal boven in de Eiffeltoren te komen? Ik heb gehoord dat dat niet altijd mogelijk is en dat je maar tot de tweede verdieping komt.. of moet je daar extra voor betalen? Toen ik met de school daar was kwamen we niet verder tot de tweede verdieping..
Alvst bedankt voor jullie antwoorden!

Gisela*
11-08-2012 om 21:47
1 antwoord
Ik heb geen idee tot hoe laat de metro rijd, maar wij hadden een kaartje voor 14,50 daarmee kon je de hele dag gebruik maken van metro en trein, ideaal.
veel plezier

Anne
12-08-2012 om 23:28
10-rittenkaart vaak goedkoper!
Ik reageer even op het laaste bericht van Gisela...
Wij waren laatst in Parijs. Kreeg als tip zo'n 10-rittenkaart (zijn 10 losse kaartjes die je tegelijkertijd koopt met zo'n machine in het metrostation) te kopen. Vaak loop je toch regelmatig, dus je neemt niet meer dan een paar tickets per dag. Die kosten iets van een euro (of 1,70? - moet je maar even checken, wellicht online te vinden) per ticket, dus is dan al snel veel goedkoper dan een dagkaart!
Bovendien kan je die losse kaartjes met alle reis-genoten gebruiken (dus je hoeft niet 10 per persoon te kopen, maar gewoon tot ze op zijn en dan weer 10).

Monique D*
19-08-2012 om 20:54
Verslagje parijs en eurodisney
Wij hadden een markt bezocht bij Rue Rene Binet. Dat is vlakbij Boulevard Ornano. Ik heb gezien dat metro lijn 4 daar ook rijdt. Op het bordje stond "Port Clincourt". Ik weet niet of dat metrotstation zo heet of dat daarmee de eindhalte bedoeld wordt.
Dat is inderdaad een heel andere buurt dan bijvoorbeeld Champs Elysees, die leken op 10 straten Beethoven- en P.C. Hooftstraat bij elkaar.
De markt was gezellig en wij hadden even over de winkelstraat gewandeld. Wij waren verbaasd over de bedelaars die daar zaten (met babies op arm) en de vele Marokkaanse verkopers die op straat hun waar aanboden. Dat mag in Nederland niet! Dat was een ander stukje Parijs dan die door de toeristen bezocht worden.
Wat ons ook was opgevallen was dat in het hotel waar wij waren veel Afrikaans personeel werkt. Dat viel ons ook op in Eurodisney.
Wij hadden 's-avonds een mooie boottocht over de Seine gemaakt. Het was heel mooi om langs de verlichte gebouwen te varen. En de Eiffeltoren was prachtig! Het leek wel op een vuurtoren. Soms was het helemaal vol met flikkerende lichtjes! Het leek wel kerst!
Maar om er te komen was best wel lastig. Ons hotel (Ibis) was vlakbij de halte Noisy le Grand Mont d'Est. Wij moesten door een parkeergarage heen en dan moest je maar weten waar die ingang van de metro zich bevond. Een aantal jongens wees ons de weg. En dan was het even beangstigend, want ze brachten ons naar een afgelegen plek waar er geen aanwijzing van een metrostation was. We dachten even een moment dat zij kwaad in de zin hadden, maar dat was gelukkig niet zo. Een van ons stelde ons gerust.
Daar aangekomen moesten wij een RER-lijn nemen naar Charles de Gaulle Étoile. Wij stapten over op lijn 1 om naar Pont Alma te gaan, waar wij de rondvaartboot konden nemen. Oeps! Foutje.. die lijn ging helemaal niet naar naar Pont Alma en wat nu? Wij stapten uit op halte Champs-Elysées Clemenceau en we wisten verder niet hoe wij er moesten komen. Gelukkig waren er heel aardige Afrikaanse dames die (in hun beste Engels) ons aanraadden om de metro lijn 13 te nemen en dan uit te stappen op Invalides en daar weer een RER-trein te pakken tot Pont de l'Alma.. stel dat wij die boottocht zouden missen, dan is alles voor niets geweest.. daarom besloten wij om die lijn 13 te nemen tot Les Invalides en vandaaruit te lopen naar de Seine. Wij wisten dat bij Les Invalides de Eiffeltoren is en dat is niet zo ver van de Seine.. Eenmaal boven de grond vroegen wij weer de weg naar de Seine (was best wel moeilijk met Fransen die geen Engels kunnen verstaan en helaas zijn wij de Franse taal helemaal niet machtig). Bij de Seine aangekomen renden wij naar die brug Pont d'Alma om daar de boot te halen. Al zwetend en hijgend kwamen wij aan op de boot... om nog een half uur te wachten totdat de boot vertrok. Het was een hele mooie boottocht, wij hadden enorm genoten. Het was de moeite waard!
Wij namen een taxi terug (wij vonden de omgeving van het metrostation bij het hotel te eng) en we verbaasden ons erover dat de terugrit 32,50 euro kostte. Wij hadden verwacht dat het bedrag veel hoger was, gezien de afstand naar het centrum.
De volgende dag vertrokken wij naar Eurodisney. Ook daar hadden wij ons vermaakt. Het lijkt een beetje op de Efteling. Leuke attracties en de parade 's-avonds was fantastisch. Het lijkt wel alsof je in een sprookje terecht bent gekomen. Het hele park was verduisterd, zodat je alleen de optocht met kleurige verlichte wagens met de vrolijk dansende sprookjesfiguren kon zien. Langs de route van de optocht was het bomvol, iedereen die in het park was had zich daar verzameld.
Ook konden we net buiten het park goedkoop bij de Mac kunnen eten, dat in tegenstelling tot de andere restaurants waar een diner zeker meer dan 10 euro kostte. Voor 4 euro kon je Franse frietjes, Fanta, een toetje en een hamburger kopen. In het park was een ijsje bijvoorbeeld al 3 euro!
Kortom wij hadden een heel leuk weekend gehad!

Jolijt
22-08-2012 om 13:13
Het eten in disney...
loopt echt een beetje uit de hand vind ik.
Veel restaurants hebben nu of een 'All you can eat' (vanaf 19 euro) of een keuze uit drie menu's (voor minimaal 12 euro).
Eten in de buurt is moeilijk te vinden. Disney Village is net zo duur, het winkelcentrum heeft ook niet zoveel keus.
Wij hebben een jaarkaart maar lopen regelmatig vast op het eten. (meenemen voor 6 personen is ook niet echt handig omdat we vaak eerst naar het park gaan en lang niet altijd een keukentje hebben..)
Als iemand nog een leuke tip heeft???

sinas
22-08-2012 om 22:03
Ja, gewoon de grote gele m (mcdonalds dus)
even doorlopen in disney village, net voor het rainforest naar rechts, daar zit hij. Bestel via de bestelzuil, dat gaat een stuk sneller als het druk is. Want de Fransen doen het heel anders dan in Nederland.

Yura
23-08-2012 om 10:01
Jolijt
Wij hebben vorig jaar in marriott la village vallee gezeten. Dichterbij dan Davy Crockett (en iets goedkoper dacht ik) en veel mooiere huizen, echt villa's met 2 of 3 slaapkamers, mooie woonkamer, compleet uitgeruste keuken met fornuis met 4 pitten (gas of electrisch weet ik niet meer) en oven en zelfs een nespresso-apparaat. In de bijkeuken is zelfs een wasmachine en droger. Dan kun je lekker thuis eten, want dat eten in Disney is niet alleen duur, maar je proeft ook het verschil niet tussen een hamburger of een kippebout.
Wij hebben er een week gezeten, maar zijn van daaruit ook naar Parijs zelf geweest en zijn ook 1 dag in/bij ons huisje gebleven, want er zit ook een heerlijk zwembad bij binnen en buiten met ligbedden enzo. Op loopafstand is het dorp waar een kleine Carrefour supermarkt zit.

Jolijt
23-08-2012 om 10:17
Yura
Hihi... wij zitten daar inderdaad al jaren! (sinds we in Disney werden aangesproken voor zo'n verkoopbijeenkomst) Heerlijke huizen he?
Ons probleem ligt 'm meer als we voor 1 of 2 dagen gaan. Dus zonder overnachting of maar met eentje.
Dan zitten we meestal zonder keuken en dat begint met de veranderende aanpak van het eten in Disney nu echt lastig te worden.
Maar door de Disney overheersing zitten er ook niet echt veel restaurants in de buurt. De pizzeria in het winkelcentrum kennen we nu wel.
Verder zijn we op zoek geweest in het winkelcentrum dat je op de heenweg rechts tegenkomt; dat zag eruit alsof het weleens een foodcourt zou kunnen hebben. In een van de delen zit een jaren 70 achtig deel met een stel restaurants, maar die waren echt uitgestorven en zagen er niet appetijtelijk uit.
We hebben er al heel wat afgereden op zoek naar iets leuks. En dan dus het liefst op een redelijke afstand van Disney zodat we kunnen eten en weer terug het park in kunnen. Maar zelfs google en ons navigatiesysteem hebben ons nog niks gebracht...

Jolijt
23-08-2012 om 10:21
Sinas
Ook die truc kennen we; ze staan daar ook vaak tussen de rijen om de bestellingen vast op te nemen.
Als we de gele M doen gaan we meestal op de terugweg naar die vestiging met die plastic bamboo stickers... die is netter, schoner en veel rustiger.
Probleem is dat 2 van de 4 kinderen eigenlijk niet van het M-voer houden.
In Nederland is dat fijn, daar met toch al weinig te kiezen best lastig.

Muriel
31-08-2012 om 22:43
Appartement zoeken en Serris als plaats aanwijzen. Daar zitten betaalbare appartementen waar je zelf wat eten klaar kunt maken. Boodschappen doe je in de supergrote supermarkt in Val d'Europe en terwijl de vaatwasser je spullen wast, rijd je weer terug naar Disney...
Verwacht geen superdeluxe appartement, maar goedkoop is het zeker!
Groetjes,
Muriel