Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Lianna

Lianna

31-03-2019 om 18:10

leuke europese stad voor moeder-dochter weekend

Hoi allemaal, ik wil binnenkort een weekend weg met mijn dochter doen (25 jaar oud). Dit wordt voor ons de eerste keer een weekend samen weg. Heeft iemand een tip voor een leuke Europese stad? we houden van lekker eten (ik vegetarisch) en kunst en cultuur. We zijn geen ‘shoppers’.


Lianna

Lianna

31-03-2019 om 18:13

en terrasjes

Vinden we ook leuk. Verder zijn we meer actieve types.

Emmawee

Emmawee

31-03-2019 om 18:30

Berlijn

Wat een heerlijke stad is dat. Veel lekker vegetarisch eten, naast het currywurst-geweld (maar die hebben ze ook veganistisch), mooi wandelen en fietsen in de stad en zeker een bijzondere culturele ervaring.

Emmawee

Emmawee

31-03-2019 om 18:36

Weekend

Al kun je voor een weekend misschien beter wat dichter bij huis en een meer compacte stad kiezen. Gent is ook erg leuk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-03-2019 om 18:48

Sevilla

Prachtige stad

Brussel

En Antwerpen en Brugge, Luxemburg is ook leuk evenals Lille en alles makkelijk met de trein

Tijgeroog

Tijgeroog

31-03-2019 om 20:05

Reykjavik

Maar dan zou ik meteen meer dagen gaan, en want de rest van IJsland is ook zo mooi!

Bosbes

Bosbes

31-03-2019 om 21:32

Glasgow

...maar Glasgow is natuurlijk wel ver voor 2 of 3 dagen.

Sevilla raad ik af voor vegetariers.

Dees

Dees

31-03-2019 om 21:34

Tja

Antwerpen, Maastricht, Rotterdam, Leeuwarden.

Marinade

Marinade

31-03-2019 om 21:45

Hamburg

I.p.v. Berlijn, erg verrassend.

Krakau of Budapest

Ik ben er zelf niet geweest, maar hoorde van collega's dat dat leuke steden zijn. Misschien heeft er iemand ervaring mee?

Leuke culturele stad: Leiden

https://www.muurgedichten.nl/nl

Laatst Leiden bezocht en verbaasd over de gezellige sfeer, de bij avond verlichte grachten, de kunst en mooie gebouwen. Maar ik was vooral overvallen door de verscheidenheid aan gedichten die op de vreemdste plaatsen op muren te vinden zijn.

120 stuks in totaal en met verschillende thema’s.

Het is niet eens nodig om ver te reizen en een leuk weekend te beleven.

Lou

Lou

01-04-2019 om 09:24

Of of of

Parijs. Lekker makkelijk met de trein, kunst en cultuur zo ver het oog reikt, goed eten, alles wat je wilt.

En zo wordt de lijst langer en langer. Heb je misschien nog aanvullende voorwaarden, bijvoorbeeld wat betreft reistijd of iets anders specifieks, want als je nog even wacht heb je straks een complete lijst van Europese steden en ben je nog niets wijzer

Praag

Praag is prachtig!

nicolette

nicolette

01-04-2019 om 15:45

niet Frankrijk

Onze ervaring is dat het lastig vegetarisch eten vinden is in Frankrijk. Meestal komen we uit bij een pizza Margaritha. Dat is niet zo erg, maar een aantal dagen achter elkaar wordt wat saai.
Berlijn is een leuke stad.

Pennestreek

Pennestreek

01-04-2019 om 16:18

Nice

Nou ja, ik hoop dat het leuk is, ik ga binnenkort met man. Wel iets langer, 5 dagen.
Praag is prachtig, inderdaad. Ik vond Berlijn en Wenen ook heel indrukwekkend. Ben gek op Parijs. Tja, eigenlijk amuseer ik me altijd wel in een stad, zeker als het maar kort is. Maar ik vind de reistijd wel zonde-tijd als je echt maar een weekend hebt. Dan zou ik het inderdaad in de buurt zoeken. Leeuwarden is heel mooi, Leiden inderdaad ook verrassend. We hebben een fantastisch weekend in Brugge gehad, en in Antwerpen ook. Met de kinderen hebben we ook eens toerist-in-eigen-land in Amsterdam en Delft gespeeld. En met de open monumentendagen gaan we al jaren naar Den Haag. Ook een prachtige stad, vooral als je in het centrum naar boven kijkt, al die prachtige geveltjes! Mooie musea, en meer dan genoeg keus als vegetariër/veganist.

Kortom, eigenlijk maakt het niet uit, toch? Het gaat om de quality-time met je dochter. Wat vindt zij leuk?

ik sluit me aan

Berlijn heeft kunst, cultuur, architectuur maar ook genoeg groen en ruimte om te fietsen. Nice is een hele leuke stad, zeker als het al een beetje terrasweer is. Ik vond Hamburg ook verrassend leuk, net als Lille

Lianna

Lianna

01-04-2019 om 18:00

Aanvullende voorwaarden

Das best een lastige Lou, aanvullende voorwaarden. Ik ben zelf geen stedenmens maar wil daarom juist een stedentripje doen. Ik zoe vooral een stad die leuk is om met mn dochtet samen te doen. En verder weet ik dus niet zo goed wat ik allemaal kan verwachten. Beetje blond hier

Bo

Bo

01-04-2019 om 18:48

dochter?

Wat vindt je dochter leuk? Hebben bepaalde musea of delen van de geschiedenis haar interesse? Wil je winkelen of juist activiteiten ondernemen? Is het weer een factor? Prijs?

Rome en Berlijn zijn beide mooi en hebben een interessant verhaal. Maar heel anders. In Barcelona kun je goed shoppen en aan het strand eten. Of wil je liever een meer onontdekte stad? Je kan ook omgekeerd zoeken, dus op vliegticket budget en aan de hand daarvan een bestemming kiezen. Dichtbij zijn Antwerpen of Keulen ook leuk.

Het is ook leuk om via TripAdvisor een walking tour te boeken.

Je kan verrassend veel in een weekend doen.

Lou

Lou

01-04-2019 om 19:06

Lianna

Kijk dan naar dingen als:
- wat vindt je dochter leuk
- naar welke stad is zij nog niet geweest
- wanneer wil je gaan
- hoe ver wil je reizen
- wat is je budget

Als dat allemaal niet uitmaakt en je dochter en jij zijn allebei nog "nergens" geweest, ga dan inderdaad naar Maastricht of Keulen of Antwerpen of Brugge of zo. Mooie steden, niet te ver weg, veel te zien, veel horeca ook. Of: kies eerst drie steden die je om wat voor reden dan ook aanspreken en ga dan lekker surfen op internet naar wat er precies waar te zien is, en maak later een keuze.

Milcham

Milcham

01-04-2019 om 20:02

Londen!

Vlakbij en als je op City Airport vliegt, ben je snel in het centrum. Niet op Gatwick of Heathrow vliegen, dat is vaak wel iets goedkoper maar vervolgens moet je enorm lang reizen voordat je in het centrum bent. Je bent maar een weekend weg, je zit niet te wachten op twee uur extra reistijd.
Heel veel musea, voor alle smaken en de meest fantastische toneelvoorstellingen en.musicals. Prachtige stadswandelingen en op diverse plekken ook straatartiesten van hoog niveau.
Ook zonder shoppen kan je je in Londen lang vermaken al zijn de food halls van Harrods of de grootste speelgoedwinkel van de wereld Hamleys ook echt de moeite waard, gewoon om je te vergapen.
Koop een oystercard zodat je makkelijk overal de metro of bus kan pakken. Londen is verdeeld in zones, de bezienswaardigheden uit de boekjes liggen in zone 1. Als je een hotel neemt in zone 2 ben je vaak iets goedkoper uit. Ik heb zelf een voorkeur voor een hotel bij Earls Court, gezellige wijk maar het belangrijkst zijn de metrolijnen van dat station: je komt heel makkelijk en met weinig overstappen bij alle hotspots.
Heerlijk eten uit alle werelddelen ook vegetarisch al is de Indische keuken echt wel erg lekker daar. Parijs is ook top, net als Lille, maar zoals al eerder gezegd is vega in Frankrijk op zijn zachtst gezegd een uitdaging.
Ik zou niet naar een stad in Nederland gaan, buitenland voelt imo meer als 'echt weg' en je hebt het idee dat je echt op vakantie bent geweest. In de tijd dat ik naar Groningen rijd, kan ik ook naar Londen vliegen.

Lianna

Lianna

01-04-2019 om 20:57

onontdekt

Dochter is veel bereisder dan ik. Een wat minder ‘populaire’ of onontdekte stad vind ik wel leuk. Hoewel we ook nog nooit in Parijs of Berlijn zijn geweest. Brugge en Antwerpen hebben we wel ooit al gedaan. Budget en afstand zijn minder belangrijk en wanneer weet ik nog niet. Ze weet nog niet dat ze een stedentripje krijgt, en haar agenda is best vol

Pennestreek

Pennestreek

01-04-2019 om 21:42

Stockholm

Vorig jaar geweest. Was ook heel erg mooi. En omdat ze daar geen lange warme zomers hebben zat in oktober iedereen nog in jas op het terras 😉. Kopenhagen is ook mooi. Afgelopen zomer zijn we langs de Baltische staten geweest. Vooral Vilnius en Riga waren erg indrukwekkend. Veel Jugendstil-gebouwen, dus als je daarvan houdt zijn dat zeker aanraders.

Reizigster

Reizigster

01-04-2019 om 23:05

Lissabon

Vond ik naast andere al genoemde steden erg leuk. In elk geval naar Belem naar Hieronymusklooster met prachtige kloostergang en vlakbij "pasteis de Belem" eten (mjammie). De lift van Eiffel bekijken. Naar het fort/kasteel met leuke trammetje en vlak in de buurt van kasteel eerst mooi uitzicht zien. Je ziet er overal tegeltjes (azulejos) en je hebt een azulejosmuseum. En natuurlijk restaurantje zoeken met echte fadomuziek/optreden. Prachtig.

Maar kan je eerst aangeven wat en "weekend" bij jou inhoudt? Alleen zaterdag en zondag? Of ook vrijdag erbij? Of ook maandag erbij?

En wil je in een bepaalde periode of bepaalde periode niet gaan?

Verder, weet je alle steden waar ze al geweest is al?

Tot slot, je kunt 3 opties uitzoeken (kijk bij vluchten naar vluchttijden of dat haalbaar is voor het aantal dagen dt je weg kunt) en biedt haar het weekend aan met 3 opties. Kan zij kiezen of kiezen jullie samen. Ook leuk!

Rome, Milaan en Napels zijn ook erg leuk. Brussel evt combineren met Leuven, ook leuk! Ach, er is zoveel leuk.

Leuk idee hoor!

Brianna F

Brianna F

02-04-2019 om 09:27

Edinburgh

Ik ga al jaren een weekje met nu 26 jarige dochter op stedentrip en tot nu toe sprong Edinburgh eruit. Zoveel zelfs dat de volgende trip weer naar Edinburgh gaat omdat we nog alng niet alles gezien hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2019 om 09:49

Ben zelf niet zo bereisd

maar van de dochters hoor ik weleens wat. Zo vond jongste Kopenhagen erg leuk. Berlijn beviel erg goed. Ik ben lang geleden zelf in Londen geweest en dat vond ik erg leuk. Dat was wel in december, wanneer Engeland volledig in kerstsfeer is gedompeld. Van de Van Rossums heb ik onthouden dat de stad Luik veel leuker is dan ik dacht. Als ik aan mijn eigen wensen denk, dan zou ik juist in het vroege voorjaar naar een warmere omgeving willen gaan. Niet omdat het dan lekker warm is maar omdat het dan nog niet té warm is. Zo zou ik dolgraag het Alhambra willen zien. Hier vond ik tips: https://www.top10bezienswaardigheden.nl/spanje/granada.htm (ook over andere steden).

Als je dochter van bezienswaardigheden bezoeken houdt, hoeft het winkelstadgedeelte niet spectaculair te zijn. Als je in de buurt van een groot winkelcentrum zit, kun je daar eventuele winkelhonger ook stillen .

Als je de verblijfskosten wilt drukken om zo meer uit je geld te kunnen halen voor de leuke dingen, zou ik Airbnb overwegen. Een appartement of B&B kan ook goedkoper uitvallen dan een hotel.

Compacte stad

Als je als vegetarier ook nog aan je trekken wilt komen zou ik voor Engeland kiezen. Vegan is daar erg hip, en je hebt heel veel bruisende tentjes waar je niet wordt niet afgescheept met een pizza Margaritha of creatief met geitenkaas en honing. ALs je zelf geen ervaren reiziger bent, raad ik York of Cambridge aan, niet te grote steden die in 1 keer kunt doen, zonder dat het duizelt van de mogelijkheden zoals in de echte wereldsteden.

Veel van de steden die hier genoemd worden worden inmiddels overlopen door touristen en boeten aan authenticiteit in. Lissabon en mn Praag zijn prachtig, maar de kans is groot dat je van sokken wordt gereden door die van de wereld is mijn pretpark types op Segways, smullend van een walmende wafel met Nutella. Londen vond ik echt kneiterdruk en bij dat Hamleys wat aangeraden wordt moest ik steeds denken aan een verhaal van Carmiggelt: De hel is geen vuur. Als je bevattelijk voor AHDH wordt het daar onherroepelijk getriggerd.

Ook leuk voor vega's: Sofia.Nou zijn ze daar nog al van het vlees, maar je kan voordelig in 3sterrenrestaurants eten waar het aanbod verfijnder zowel voor vleeseter als vleesmijder. Alleen om weer bij Aubergine te eten zou ik er subiet weer heenreizen. Veel Grieksorthodoxe kerken die echt schitterend zijn en de stadswandeling door het communistisch verleden is een aanrader

mirreke

mirreke

02-04-2019 om 15:57

Berlijn

Leuk en niet duur. Ontzettend veel eettentjes, cultuur en kunst...
Echt een gewekldige stad.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2019 om 00:08

Bosbes

Ook in Spanje kun je vegetarisch eten.😊 Stel dat je een appartement huurt, eventueel via Airbnb, ben je bovendien baas in eigen keuken. De supermarkten hebben een zeer gevarieerd aanbod, net als hier.

Poeh

In Parijs kun je geweldig vegetarisch eten maar je moet wel buiten de main stream van de bistrots en pizzefia’s willen komen. De buurt rondom Canal Sant Martin is heel erg hip en vega/vegan en glutenvrij 😄 Ik heb een hele lijst voor je mocht je die kant op willen gaan (dochter is vega).
Verder is Lissabon inderdaad een superstad, heerlijk eten (veel vis eet je dit?)
Een compacte prachtige stad en ongewoon: Tallinn (Riga ook overigens). Tallinn kun je combineren met Helsinki, twee vliegen in een klap.
Praag!
Wenen! Zo leuk
Oh ik wil weer op reis met dochter!
Sini

toeristisch

Erg drukke steden zoals Barcelona zou ik overslaan. het maakt ook nog uit in welke tijd je een stad bezoekt. Ik ben verleden jaar met mijn dochter midden in de zomer paar dagen naar Lissabon geweest. Dat was prima te doen qua drukte (hooguit bij toren van Belem was het echt druk). Valencia is trouwens ook een erg leuke stad.
Ik ben zelf een beetje vliegmoe aan het worden, dus mijn voorkeur nu ligt bij steden die ook goed met trein te bereiken zijn. Maar dan is de keuze wel wat beperkter, ook afhankelijk hoe lang je gaat Voor 4 dagen vind ik een treinreis van bijna 7 uur (berlijn)of ruim 5 (Hamburg) wel te doen, voor twee dagen niet.Dan is Lille wel een goede bestemming.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.