Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Maastricht

De puberdochter (13) en ik gaan elk jaar een paar dagen met de trein naar een leuke stad in Nederland. Na Den Haag, Rotterdam en Utrecht gaan binnenkort drie dagen naar Maastricht. Vermoedelijk een beetje winkelen en zeker naar het Bonnefantenmuseum. Maar verder ben ik als echte Amsterdammer (die eigenlijk de Ring niet over mag blanco qua deze stad.

Iemand must see’s? Een leuke plek om te ontbijten en/of taartjes te eten? Aanbevolen restaurants? Leuke buurten om te winkelen? Andere culturele hoogtepunten?

Graag!

Kaaskopje

Kaaskopje

06-03-2019 om 10:07

Paar dagen?

Dan zou ik ook echt de toerist uithangen met je dochter . Dus naar Valkenburg. Wij hebben in een hotel gezeten bij Berg en Terblijt en later in Houthem-Sint Gerlach. Als jullie van wandelen houden, kun je lopend van Houthem-Sint Gerlach naar Valkenburg, dan loop je langs de Geul. Wij vonden het een prachtig gebied. Runderen staan daar niet netjes in de wei, maar langs en ook in het riviertje.

Je kunt vanuit Maastricht met de trein naar Aken. https://www.limburger.nl/cnt/dmf20190123_00089353/drielandentrein-start-zondag-maastricht-aken-in-55-minuten

Je kunt ook naar de dierentuin, GaiaZoo. Wel lastiger bereikbaar, maar je kunt er met een bus heen.

Voor 'interne' Maastricht-tips hoop ik dat je van echte kenners tips krijgt. Ik ben ook wel benieuwd Oh ja, een huurfiets is misschien wel leuk om te doen, maar neem er dan wel een met versnellingen.

Mari39

Mari39

06-03-2019 om 10:19

Maastricht leuk!

Wat tips: grotbezoek sint pieter met rondleiding. Daarna bij de grotten vlaai eten bij slavante. Mooi uitzicht. De grotten kun je bereiken via rondvaarten van stiphout. Te boeken online of anders ter plekke. Echt een aanrader!

Bezoek aan de kerken sint servaas en st jans kerk beiden op het vrijthof. Volgens mij kon je de st jan ook beklimmen.

Stadswandeling is ook altijd leuk.

Je kunt ook mooi wandelen bij fort st pieter.

En maastricht is natuurlijk leuk winkelen en ongelooflijk veel cafeetjes en terrasjes. Peroonlijk vind ik het terras bij de onze lieve vrouwe kerk het mooiste met al die bomen.

Veel plezier

Kaaskopje

Kaaskopje

06-03-2019 om 10:24

Rondvaart

Ik bedenk dat wij ook een rondvaart hebben gedaan bij Maastricht. Varen vind ik altijd leuk, maar ik herinner me dat ik deze rondvaart wat kort vond.

Mari39

Mari39

06-03-2019 om 21:05

Verschillende rondvaarten

Zijn er bij stiphout rondvaarten in maastricht. De kortste is 50 minuten maar dan kan je een.bezoek aan de grotten bijboeken. En stap je halverwege uit en later weer op de boot.
Er zijn ook langere tochten.

Ik ken ze allemaal... heb in.mijn studenten tijd in de bediening gewerkt op de rondvaarten.

Marinade

Marinade

06-03-2019 om 21:27

Zoervleis met frieten

Lekker zoervleis met frieten eten in eetcafé de Preuverij in het fraaie Jekerkwartier. Als je vegetariër bent heb ik niets gezegd.
Mooie en aparte winkels in Wyck, (dichtbij het Bonnefantenmuseum). Versgebrande koffie voor thuis bij Maison Blanchedael.
Middagje Luik ook goed te doen (met de trein dan), ben je ineens in Franstalige sferen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-03-2019 om 07:45

Onze Lieve Vrouwe Basiliek

Op het Onze Lieve Vrouweplein en daar dan een kaarsje aansteken.
Verder winkelen, veel winkelen. Vergeet vooral het stuk achter het centrum niet: het Stokstraatkwartier. Niet voor iedere portemonnee maar wel leuk om te neuzen.
Voor de rest:
De boekhandel in de Domicanerkerk.
Het winkelcentrum Entre Deux dat eraan vast zit.
Een kopje koffie op het Vrijthof of (én) in een van cafe’s in de Wyckerbrugstraat. Met een lekkere uiensoep.
De stadswallen en het stadspark.

Valkenburg kan, Aken ook, maar is denk zonde van je tijd. De reisafstand naar Aken is met het OV toch best nog behoorlijk. En Valkenburg is wel leuk, maar dan voor een middag/avond. En in het voorjaar/zomerseizoen of rond de Kerst. Nu is het daar maar saai en stil.

Wandelen kan ook. Hele mooie routes. Ik zou beginnen met een stadswandeling.
Als je dan nog tijd over hebt een keer richting de Pietersberg. En als jullie er echt zin in hebben: met de bus naar Gulpen of Epen. Vanuit Gulpen kun je teruglopen richting Schin op Geul of Valkenburg en daar de trein pakken. En als je echt het mooiste stukje Limburg wil zien moet je richting Epen-Slenaken.

Maar ik denk dat je met een paar dagen je handen al vol hebt aan Maastricht zelf.

Libertine

Libertine

07-03-2019 om 14:56 Topicstarter

Thanx

Wat een heerlijke tips! De voorpret kan beginnen. Dank allemaal!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.