Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Met OV naar Zwitserland en alleen Nederlands spreken

Ik wil graag op vakantie naar Zwitserland, omdat ik daar familie heb. Ik zou erheen moeten reizen met de bus en trein. Alleen de enige taal die ik spreek is Nederlands. Is het dan wel slim om alleen naar Zwitserland te reizen? Mogelijk iemand nog tips? Ik ben namelijk best wel bang dat iemand mij wat vraagt wat ik dan niet kan beantwoorden bijvoorbeeld... Eenmaal in Zwitserland aangekomen moet het goed zijn, omdat familie wel goed Frans spreekt, aangezien ze daar wonen.

Peiling

Wel of niet gaan?
14 stemmen
86%
14%

Wat dacht je van een cursus Duits? Iemand uit mijn sportgroep is een beetje Duits aan het leren omdat ze een keer alleen op stap wil kunnen naar Duitsland. Ik vind het wel dapper van haar, en je kunt je dan toch (met een reisgids of Google bij de hand) een beetje beter redden. Wij zijn ook wel naar landen geweest waar we geen woord van de taal spraken en avontuurlijk is het wel, maar  tegenwoordig met mobieltjes kun je altijd nog je familie bellen en vragen om te tolken toch?

Met een vertaal app op je telefoon en gewoon gaan. Zorg dat je de reis zoals je die wil volgen op papier hebt en wees niet bang om wel iemand te vragen indien nodig, met handen en voeten kom je een heel eind.

Je spreekt ook geen woord Engels? 
Maar goed dan kom je er nog, lang leven google translate. Mocht je android telefoon hebben. De app vertaalt ook afbeeldingen. Alleen even je telefoon boven het info bord /menukaart etc hangen en hij vertaalt automatisch.
Ik zou het wel durven. Ben vaak genoeg geweest in landen waar ze geen engels, duits of iets spraken. en dan kwamem we er ook wel uit

Een beetje engels gaat toch wel? En met handen en voeten kom je ook een heel eind.
De trein is best overzichtelijk, neem de nachttrein, slaap je ook nog lekker en niemand die je wat vraagt want je slaapt. Soms de douane, die je wakker maakt. 
En begin nu dan alvast met wat online taallesjes.

Gewoon gaan. Vroeger moest je het doen met ‘wat en hoe Duits’, nu draag je een complete vertaalcomputer en uitgebreide informatievoorziening in je broekzak! De kans dat er onderweg dingen gebeuren waarbij je complexe problemen moet oplossen en moeilijke gesprekken voor moet voeren is aanwezig maar klein. Reizen met trein en bus is in de meeste gevallen vrij makkelijk en je kunt je daar goed op voorbereiden door op je gemak thuis een reisschema te maken, ook een plan B te maken (dat je een beeld hebt: wat doe ik bij vertraging? Alternatieve mogelijkheden als er een trein/buslijn uitvalt) en/of de apps van de betreffende vervoersmaatschappijen op je telefoon te zetten. Je gaat daar naar familie dus als er echt iets misgaat, bel je die op en vraag je die om via de telefoon voor je te tolken (telefoon op luidspreker).

Ik denk dat je qua trein eenvoudig een internationale reis kunt boeken en voor het vervoer naar je familie toe, kun je ze ook vragen om er samen met jou naar te kijken, je tips te geven of om te controleren of het klopt wat jij hebt gevonden. Sommige mensen bereiden niks voor en improviseren met handen en voeten alles bij elkaar. Anderen durven alleen een volledig georganiseerde reis aan, en daar zitten een heleboel mensen tussenin die een bepaalde mate van voorbereiding prettig vinden en daardoor het vertrouwen gaan voelen dat het wel op zijn pootjes terecht komt en dat je wel wat verzint als er zich iets voordoet wat je niet had voorzien. En het grappige is dat juist die onverwachte gebeurtenissen, waarbij je moest improviseren en waarbij je iets gedaan hebt wat buiten je comfort zone lag de verhalen zijn die je vele jaren na zo’n reis nog weer opnieuw ophaalt met je reisgenoten van toen of juist op feestjes en partijen! Dat zijn de avonturen waar je je een echte reiziger van gaat voelen! 

'Eenmaal in Zwitserland aangekomen moet het goed zijn, omdat familie wel goed Frans spreekt, aangezien ze daar wonen.' Spreek je dan zelf wel Frans? Dan is dus alleen het tussenstuk door Duitsland een probleem. Is te overzien. In welke situaties denk je te belanden, welke taal/woordenschat heb je dan wellicht nodig (zowel luisteren als spreken)? Dat laten vertalen met translate, of oefenen met duo-lingo of 50languages en je bent al een heel eind.

Tsjor

En praktisch denk ik dat het gemakkelijker is om rechtstreeks te vliegen dan met de trein te gaan. Alhoewel je tegenwoordig heel gemakkelijk via je mobiel om hulp kunt vragen als er een trein niet rijdt en je een andere nodig hebt.

Mamavan4schatjes

Mamavan4schatjes

15-08-2023 om 17:04 Topicstarter

Ik spreek een paar woordjes Engels maar dat is het dan ook. Frans spreek ik ook niet, mijn familie is een paar jaar terug geëmigreerd naar Zwitserland. Ik mag niet vliegen vanwege een medische aandoening, dus dat valt ook af. 

Mamavan4schatjes schreef op 15-08-2023 om 17:04:

Ik spreek een paar woordjes Engels maar dat is het dan ook. Frans spreek ik ook niet, mijn familie is een paar jaar terug geëmigreerd naar Zwitserland. Ik mag niet vliegen vanwege een medische aandoening, dus dat valt ook af.

Zwitserduuts lijkt veel op Nederlands, dus best kans dat mensen daar je toch een beetje verstaan. En je hoeft geen hele academische discussies te kunnen voeren, een paar woordjes en vragend op je reisplan wijzen volstaat wel. 

Als je in het oosten of zuiden van het land zou wonen zou je je aardig redden met dialect.

Tsjor

Je hebt Engels, Frans en Duits op school gehad, neem ik aan, dus als je dat om je heen hoort komt er vanzelf wel weer wat boven. Waarschijnlijk begrijp je meer dan je nu denkt.

Ja natuurlijk kan dat!
Ik zou van te voren goed uitzoeken welke trein, waar je over moet stappen, wat het treinnummer is, de eindbestemming etc. Dan dat allemaal uitprinten of uitschrijven. Ik zou ook een reisplan maken met duidelijke alle stappen. 
Verder woordenboekje mee (al dan niet digitaal). Van te voren een paar handige zinnen/woorden opschrijven (ik moet naar x, waar kan ik water kopen, waar is het toilet...)
Komt allemaal goed!

Bijtje82

Bijtje82

15-08-2023 om 19:01

Pak de bus van Eurolines. Je stapt in op een centraal punt in Nederland (meerdere opstapplaatsen) de chauffeur spreekt Nederlands en je rijdt in een keer door naar een eindhalte in Zwitserland. 
En dan zal er vast een familielid zijn die je daar ergens kan ophalen. 

https://www.flixbus.nl/eurolines

Vooraf goed plannen, dan moet het wel lukken. Voor noodgevallen heb je dan Google translate. En verder zou ik wel een cursusje Duits doen vooraf. Paar standaard zinnen voor het reizen is wel handig om vooraf op te schrijven. 

Blijkbaar gaat ze naar het Franstalige deel van Zwitserland. Dan zou een cursusje Duits alleen handig zijn als de treinreis door Duitsland gaat. Ga je richting Geneve dan gaat de treinreis als snel via Frankrijk en Fransen staan nu niet bekend om hun kennis van het Duits. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.