Vakantie en uitjes

An.
21-08-2011 om 17:23
Met pubers op vakantie, hoe doen we dat volgend jaar anders?
Dag allemaal,
Ik ben net weer terug van vakantie. Twee heerlijke weken in een mooi huis met zwembad. Met mijn vriend en drie kinderen (1 puber, zeer ontspannen type overigens) en met mijn vriendin, haar man en drie kinderen (1 puber, van het kritische soort).
Onze vier niet-pubers en wij hadden het erg naar onze zin. Mooi weer, beetje zwemmen, beetje luieren, soms film kijken, veel lezen en knutselen.
Maar... onze pubers hadden het minder naar de zin. Bij mijn zoon uitte zich dat in een af en toe 'ik verveel me'; de puber van mijn vriendin uitte zich daarin niet maar was zelf gewoon vervelend. Uiteindelijk heeft het allemaal met verveling te maken en dat begrijpen we ook prima. Het heeft onze vakantie verder niet nadelig beïnvloed. Maar volgend jaar willen we graag dat iedereen het naar de zin heeft. Dus! Wat is nou de ultieme leuke plek voor een jonge puber. Iemand die echt nog wel met pappa, mamma en (voor hem) vervelende broertjes en zusjes op vakantie moet; die zelf nog niet kan koken en waarschijnlijk de hele dag tv zou kijken of gamen als hij zijn zin zou krijgen. Mijn zoon wil dan ook nog wel vrienden op gaan zoeken om te 'hangen'. Wat te doen??

Maylise
21-08-2011 om 18:26
Wat wij doen...
Als we een vakantie bestemming zoeken waar we met elkaar heen gaan we van te voren eerst om de tafel zitten om alle wensen te inventariseren. Mijn kinderen hebben zelf altijd wel ideeën over wat ze op het vakantie adres willen. Kan dat dan proberen we dit te honoreren. Dingen die mijn kinderen fijn vinden:
- mogelijkheid om contact te leggen met leeftijdgenoten
- gelegenheid om zelf iets te doen/ergens heen te gaan
In veel vakantielanden (Frankrijk, Italië, Spanje en vast ook elders) worden door de zomer heen allemaal cursussen georganiseerd waar je allerlei activiteiten kan leren. Bijvoorbeeld surfen, zeilen, bergbeklimmen, mountainbiken... Meestal een of twee weken lang doordeweeks elke dag een dagdeel of de hele dag. Dit is vaak ideaal voor tieners om contact te leggen met anderen en daarnaast ook nog iets leuks te ondernemen.
Natuurlijk heeft niet iedereen zin in sportieve activiteiten. Er zijn ook tieners die bijvoorbeeld liever de hele dag op het strand hangen of het leuk vinden om steden te bezoeken of wat dan ook. Het is dan vrij ideaal als je ergens zit waar ze ook samen naar het strand kunnen gaan (zonder pa en ma) of in de buurt van een station zodat ze met elkaar ook een keer een dagje naar een stadje kunnen om te winkelen.
Het is overigens niet zo dat ze altijd perse alles zonder ons willen doen. Soms vinden ze het juist wel weer leuk als wij meegaan. Dan stellen ze zelf wel voor welke activiteit ze graag zouden ondernemen. Mijn ene zoon vindt bijvoorbeeld museumbezoek altijd zeer interessant. Hij gaat dan graag een dagje met je ons. Hij vindt het daarentegen niet zo fijn als de jongste kinderen ook meegaan. Die hebben niet het geduld om zo uitgebreid als hij te kijken. Hij vindt het frustrerend als het bezoek aan het museum zo door de jongsten wordt bepaald. Dat begrijp ik ook. Die ruimte creëren we dus ook. Om ook los van elkaar op pad te gaan. Ik met zoon en andere belangstellenden. Mijn man met de jongsten of juist andersom.
In elk geval maken we er zo altijd wel weer een leuke vakantie van.

Lis@
21-08-2011 om 19:09
Tja
Ik kan me wel voorstellen dat pubers een huis met zwembad niks vinden Wij deden het een beetje hetzelfde als Maylise. We zochten een camping uit met zijn allen en meer op hun wensen gelet dat op onze wensen. Uiteindelijk zijn we 3 jaar naar een holliekiedee camping geweest en het viel voor ons best mee maar onze pubermeiden vonden het fantastisch dus pap en mam ook blij.
We zochten wel een plekje achteraan op een camping zodat je echt weinig last hebt van het hele gebeuren.
De tijd dat je zelf je keuzes weer kunt maken komt snel genoeg weer Maar om met een stel sacherijnige pubers te zitten is ook niks.

oregano
21-08-2011 om 19:46
Kamperen?
Op een camping met medepubers hebben ze vaak snel aansluiting en dat heb jij het als ouders ook naar je zin. Daarom zijn wij dit jaar naar een wat grotere camping gegaan in Frankrijk(compromis) waarvan ik had gelezen op internet dat er een hangplek was voor de jeugd vanaf 23 uur, net buiten de camping, het kippenhok. Dit was helemaal top, ze zei nog nooit zo'n leuke vakantie te hebben gehad, de jeugd was steeds bij elkaar aan het hangen rond de wifi en 's avonds dus bij het kippenhok. En af en toe ging ze een dagje met ons mee naar een markt, stadje of strand. kerkjes en musea lukt niet meer, dagje fietsen ook niet. Dat is voorbij. Interesses zijn duidelijk veranderd.
Succes, orgeano

vakantielleifhebber
21-08-2011 om 20:35
Wij
Wij zijn een paar jaar met onze pubers last minute naar Center Parcs geweest. Ze gingen elke dag zwemmen, en vermaakten zich verder prima op het park met elkaar en met ander pubers. Een huis met zwembad hadden zij ook niets gevonden, ze willen ook andere jongeren zien.Wij konden makkelijk samen fietsen, wandelen enz. Soms gingen we met z`n allen weg naar stadjes safaripark en dat soort dingen. Centerparcs is zeker niet mijn favoriete vakantie bestemming, maar zo werd het voor iedereen een leuke vakantie.(en de prijs viel erg mee)

angel3
22-08-2011 om 12:21
Is dit wat? outdoorkamp
http://www.lepech.com/intro.htm
wij waren 2 jaar geleden op deze camping in zo n gehuurde tent. Maar ze hebben ook ruime sta caravans. Ze organiseren voor pubers tussen 13 en 17 een outdoorkamp van 3 dagen. Ze slapen dan dus NIET op de camping. Het zijn veelal nederlanders daar dus hebben ze meteen leuke aansluiting voor erna op de camping.
Camping heeft ook zwembad e.d en in omgeving natuurlijk voldoende te doen en te zien (kanoen ed)

An.
22-08-2011 om 12:35
Blijf tippen
dank voor jullie uitgebreide antwoorden!! ik ontvang graag nog wel meer tips, dan kan ik me daar een beetje op richten want er is een woud van mogelijkheden denk ik, en daar word ik niet bepaald vrolijk van.
Mijn zoon zei het me al 'ik zou graag een vriend bellen om daar mee rond te hangen' en vond het lastig dat dat dus niet kon. Het moet dus echt wél een plek worden waar ze inderdaad gelijkgestemden op kunnen zoeken.
Toch vond ik die hele rustige plek met huis en zwembad voor mijzelf wel helemaal geweldig en wil ik dus voor mezelf die rust wel graag bewaren. Heb een beetje een schrikbeeld van lawaaiige toestanden waar onze pubers van genieten maar waar ik niet een heel jaar voor spaar...

Henriette123
22-08-2011 om 14:49
Vriend(in) mee
Als je echt beslist naar een rustige plek wil zouden de twee tieners ook een vriend(in) mee kunnen nemen.Als je dan in de buurt van een plaats gaat zitten waar voor hen wat te beleven valt, kunnen ze er samen op uit.

Vic
22-08-2011 om 15:51
Beetje tegemoet komen
Je hoeft toch niet gelijk naar een hoempapacamping om het voor je pubers leuk te krijgen? Op een 'normale' middelgrote camping met zwembad of aan het strand zullen ze ook heus wel aanspraak krijgen en worden activiteiten georganiseerd. Ik ben al gestopt met de rustige huisjes toen mijn oudste een kleuter was. Toen kreeg ze al behoefte aan speelkameraadjes (was toen enig kind). Zonder kinderen tref je mij ook niet op een camping aan, maar dat hoort er nu eenmaal een beetje bij.

Snuggle's
22-08-2011 om 15:59
Huis met
Je schrijft dat als jouw puber zijn zin zou krijgen hij de hele dag tv zou kijken of gamen. Normaal zou ik het niet zo gezellig vinden, maar als de wensen zo ver uit elkaar liggen waarom zoek je het dan daar niet in? Een huis met een tv, dvd mee met een stapel dvd's en een spelcomputer mee. De pubers (klikken die wel?), zetten een heerlijke game competitie op, zwemmen tussendoor even met jullie, kijken weer een filmpje... Dan als het even kan nog een stadje of iets in de buurt waar ze wat kunnen doen, en waar jullie een gezamenlijk uitje kunnen hebben en iedereen is gelukkig.
Snuggle's

oregano
24-08-2011 om 17:52
Single lady,
Klinkt erg aantrekkelijk deze camping? Mag ik weten welke camping dit was?
Groet, oregano

Judith
26-08-2011 om 22:28
Franse alpen
Hoi,
Wij waren dit jaar met pubers in de Franse Alpen, camping Solaire, plaatsje Veynes. Een rustige camping met grote plaatsen en heel veel Nederlandse pubers. Het lijkt tegenstrijdig rust en pubers, maar toch was het zo. De pubers deden overdag mee aan de talloze sporttoernooien of lagen bij het zwembad of het meer. In de avond trokken ze massaal naar het meer waar soms een kampvuur werd georganiseerd. Was er geen kampvuur, dan hingen ze gewoon wat rond. Het enige moment dat je er een beetje last van had was rond een uur of zeven 's avonds. Dan stonden ze met zijn allen hun haar te fohnen en hun kuiven bij te werken in de doucheruimtes. Wel grappig...
De campingbaas is streng, maar dat is ook wel goed met zoveel jong publiek. Houd alleen even in de gaten of de camping volgend jaar niet verkocht is, want hij staat al een tijdje te koop. Met een nieuwe eigenaar kan de sfeer natuurlijk enorm veranderen.
O ja, op een uurtje rijden kun je raften. Hebben wij ook gedaan. Succes verzekerd, en ze regelen het voor je op de camping.
Succes, Judith

Elisa Gemani
30-08-2011 om 16:01
Cirkel vakanties
Kijk eens bij Cirkel Vakanties voor gezinnen www.cirkel.nl
Wij zijn net via Cirkel op vakantie geweest en er is een apart activiteitenprogramma voor zowel jongere kinderen als pubers. Die kids hebben zich fantastisch samen vermaakt. Als ouder heb jij dan lekker de gelegenheid om zelf iets te ondernemen danwel te relaxen.
Cirkel is ook relatief goedkoop en flexibel in het aanbod van activiteiten etc.
Je kan alle kanten op; voor ieder wat wils. Ouders, kleine kinderen, grotere kinderen en pubers maar ik hoor met name van de pubers en de iets oudere jongeren dat ze ontzettend hebben genoten met hun leeftijdsgenootjes. Een aanrader!

An.
31-08-2011 om 11:34
Goeie tips allemaal!
bedankt! ik ben nu al geïnspireerd voor volgend jaar (was het maar zover...)