Vakantie en uitjes

Shifra
24-07-2010 om 17:33
Met pubers op vakantie rondom amsterdam
Hoi medeouders,
door omstandigheden ga ik met 2 pubers( 12 en 15 jaar oud) in de buurt van amsterdam een weekje op een huis passen.Vakantievieren.
Zijn hier amsterdam- en omgevinggangers die leuke tips hebben om met elkaar te gaan doen? Liefst niet al te prijzig, maar op zich hoeft het ook weer niet allemaal gratis te zijn. Ik heb een auto te leen. Openbaar vervoer kan natuurlijk ook.
Een aantal musea kennen ze nu wel, maar er een bezoeken lijkt me in deze week eigenlijk wel een must.
groet en dank jullie wel alvast voor het reageren,
shifra

rodebeuk
24-07-2010 om 18:55
Even denken...
Strand
Duinen
Amsterdamse Bos of Vondelpark op een warme dag, en dan een avondpicknick met lekkere hapjes (zelfgemaakt)
Musea: eentje die open is. Of Teylers Museum in Haarlem
Iets van een stadswandeling of rondleiding of fietsen huren, om het Amsterdamgevoel te krijgen. Heerlijk over de grachten fietsen. Of juist langs de Amstel en de Ronde Hoep. Of met een gids de grachtenpanden eens goed inspecteren (d'Ailly, zo heet de beste gids).
Dagje Almere
Oh ja, wat echt TOP is: kano vanuit Broek in Waterland. Dat is zooo mooi.
Of iets anders in Waterland, bijvoorbeeld 't Twiske (recreatiegebied).
IJburg bekijken. Strand Blijburg, daar is vast wel een ijsje te krijgen.
En mijn all time favorite: het Flevopark in de avond om te picknicken. Manman, wat missen wij dat sinds we uit Amsterdam weg zijn. Die avondstemming met al die mensen die doen waar ze zin in hebben. BBQ, fietsen oefenen, zonnen, slenteren.. dat is zooooo gaaf. Vergeet het Vondelpark en het Amsterdamse bos, die trek ik terug. Dan nog eerder het Oosterpark. Of fietsen vanaf het CS naar Noord (ja, eerst een stukje met de pont gnar), door het groen, langs de dijk...

liora
24-07-2010 om 20:34
Echt?
Kan dat nu gratis? Dat wist ik niet Pelle!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

rodebeuk
24-07-2010 om 22:15
Is net nieuw liora
We hebben er een brief over gehad.
De prijs per kaart is met 5 euro verhoogd en in ruil daarvoor kwam er een aantal publiekstrekkers erbij.
Het zal wel weer zo horen in marketingland. Liever in één keer 5 euro erbij in plaats van ieder jaar een kleine verhoging.

Shifra
25-07-2010 om 22:25
Parken en nemo en fietsen...
nemo hebben we al 2 keer bezocht inderdaad maar ik denk dat er zo om de zoveel tijd wel weer nieuwe dingen te zien zijn. Dus zeker leuk voor een bewolkt regendagje
En die parken, al die parken: Oosterpark,Flevopark, Vondelpark, wat zou nou het leukst zijn voor 2 pubers uit de provincie?
Strand Ijburg: gaan we naar toe dankzij Rodebeuk. En kanoeen doen we ook.Ook dank zij Rodebeuk.
Weten jullie misschien nog iets leuks met een pontje?
En nog iets heel anders: wij wonen in een heel rustig stuk van nederland en zijn het fietsersjungleleven in een grote stad absoluut niet gewend.Ik denk dus dat ik de fietsen in de buurt van A'dam neerzet, en vandaaruit verder ga met de kinderen met de tram/metro(nog denken om die ellendige chipkaart aan te schaffen,echt zo'n vergeetpunt) .Voor hen denk ik ook eigenlijk wel leuk, want ze zitten nooit in een tram/metro.
Dank jullie wel voor de supertips!
shifra

toos14
26-07-2010 om 11:04
Pontje
je kunt de hele dag op en neer vanachter het CS naar Noord met de pont.
Heel goed om niet te gaan fietsen als je dat niet gewend bent in dit drukke verkeer, veel mensen realiseren zich dat niet!
Als je weet hoeveel gewonde toeristen ik op de eerste hulp zie iedere vakantie......

rodebeuk
26-07-2010 om 11:10
Shifra: fietsen in de bewaakte stalling!
Als je die fietsen ergens neerzet, doe dat dan in de bewaakte stalling of anders met sloten van minimaal 50 euro per stuk. Please.
Parken: ze hebben allemaal hun eigen charme. Vondelpark is een must see, maar het Flevopark op een warme avond is gewoon ontzettend exotisch vergeleken met waar anders ook. Ja, of de Gaasperplas, daarover heeft net nog een artikel gestaan in het Parool waarop verontwaardigd werd gereageerd door vaste bezoekers die baalden dat hun geheime stekje werd verraden.
Het is trouwens prima mogelijk om je in Amsterdam aan de verkeersregels te houden. Je kunt daar veilig fietsen, ook als puber. Er zoefen alleen wat mensen langs je als je bij een rood licht stopt, daarom moet je altijd ruimte laten voor mensen die toch door willen rijden. Maar het valt wel mee verder hoor. Wat echt supermooi is is op zondagochtend langs de grachten. En dat zijn misschien niet echt pubertijden, maar ik denk dan aan een uur of 10.. eehmmm... of nog wat eerder... lamaar... mgoed, dan is het echt heel rustig.

Shifra
26-07-2010 om 22:28
Fiets,pont, park en dimsummen?
Rode Beuk, ik ga wat dit betreft toch maar even af op mijn eigen intuitie en op de ervaring van Toos 14 op de EH.
Ik ken mezelf en mijn kinderen en ook onze onervarenheid met bv. trambanen op de weg in de grote steden. Bovendien valt mij telkens op dat in de randstad de mensen gewoon door rood rijden, ook op de fiets, en echt:dat zijn wij gewoon niet gewend hier.
Van mij mogen de kinderen dat leren als ze op kamers gaan.Ik ben nu ook te moe om ze achterna te fietsen en ze voortdurend aanwijzingen te geven.
Die pont achter C.S. lijkt me wel wat, ik ga kijken waar die naar toe gaat en wat er te doen is.
Ik heb al een paar keer op Ouders Onlibe 'gehoord' dat je op de Jodenbreestraat zo lekker zou kunnen dimsummen.Dat lijkt me nou zo leuk/speciaal om te doen, hebben jullie daar misschien ervaring mee??
groet van Shifra

Shifra
26-07-2010 om 22:37
Rodebeuk en fietsenstalling
supergoeie tip. Hoef ik 'hier' niet te doen nl en zou ik dus nooit op komen.Vandaar. dank dus.
groet,Shifra

Henriette123
27-07-2010 om 21:01
Tips
Weet niet wat het kost, maar sinds kort kun je in het Amsterdamse bos ook klimmen (ingang van Nijenrode weg) ook in het bos pont over de nieuwe meer,bezoek aan de arena; ajaxtraining,en ajaxmuseum. Overigens rijdt de metro de hele zomervakantie niet tussen Station Amstel en CS je moet met de tram of bus.

ilsepilse
29-07-2010 om 19:52
Amsterdam dungeon
is een leuk museum zeker voor tieners (korting met anwb kaart) en je kan ook een rondleiding bij Ajax regelen?
ilse

Shifra
30-07-2010 om 16:25
Als jullie eens wisten
....hoe blíj ik ben met jullie leuke tips. Héél erg blij dus!
Ik draai alles uit en neem het mee, kunnen we telkens kiezen wat we gaan doen.
Erg bedankt allemaal.
groet van Shifra