Vakantie en uitjes

Kiki
14-02-2010 om 15:06
Mijn autorondreis denemarken/zweden
met Baby en peuter: 12 juni tot 8 juli
Dag 1 overnachten in Hamburg
Dag 2 en 3 Billund en naar Legoland voor mijn oudste
Dag 4 doorrijden naar Kopenhagen en daar dag 5, 6 en 7 blijven
dag 8 doorijden naar Gotenburg, en daar tot dag 9, 10 en 11 en 12 blijven
dag 13 doorrijden naar Oslo en daar dag 14 en 15 blijven
dag 16 doorrijden naar Härjedalen (lapland)
dag 17, 18 en 19 en 20 blijven in Härjedalen
dag 21 naar Stockholm en daar dag 22 en 23 blijven
Dag 24 en 25 en 26 gebruiken we voor de terugreis
Is dit te doen denken jullie?
Ik ga er overigens vanuit Kopenhagen in een dag of 3 wel gezien te hebben, Goteborg ook wel in een dag of 3.
Dus dat de rest van de tijd gewoon rusttijd is waar we lekker wat kunnen keutelen met de jongens.
Voor alle afstanden rijden bouwen we een hele dag reistijd in, wat in sommige gevallen niet heel realistisch is, want bijvoorbeeld Hamburg is maar 4,5 uur rijden, maar dan kunnen we dat op ons elfendertigst doen, veel rustmomenten inbouwen, lekker stoppen waar we willen, wanneer we dat willen
En dan hebben we nog twee hele dagen over, dus daar heb ik jullie advies voor nodig. Blijf ik ergens te kort, waar zal ik die twee extra dagen inbouwen?
Belangrijkste gegeven deze rondreisvakantie. Het tempo ligt laag, heel laag.
Vragen aan jullie:
Waar blijf ik te kort en kan ik die extra dagen nog inbouwen
Heeft er iemand nog leuke hoteltips in die plaatsen
Wat is het weer in Lapland en hoe zijn de wegen en wat kan ik verder verwachten qua temperatuur
Moet ik wegenvignetten hebben voor die landen
Ik ga zelf nog wel wat meer onderzoeken natuurlijk, ik ben zelf nog maar net begonnen. Ik heb uberhaubt nog niets geboekt
Dus alles ligt nog open en daar hoor ik graag jullie input over

Kiki
14-02-2010 om 15:44
Leuke dingen voor kleine kinderen
is natuurlijk ook altijd fijn om te weten

Asa Torell
14-02-2010 om 20:55
Ehm...
Ik weet niet of je veel hebt aan andere mensen hun reacties op 'is dit te doen?'. Want gezien jouw algemene tempo ligt dat voor jou heel anders dan voor gewone stervelingen , ik zou dit lijstje dan ook niet gauw als 'het tempo ligt laag, heel laag' omschrijven.
Om maar eens met Hamburg te beginnen, ik woon er ongeveer net zo ver vandaag als jij en wij doen daar met algauw 7 uur over (=6 uur rijden, 1 uur pauze). Maar misschien ga je s nachts overal 180 rijden? Want anders gaat het niet zo hard op de autobahn in het noordelijke deel van duitsland (familie daar, dus ik heb er wel statistisch verantwoord vaak genoeg gereden), er zijn veel files en wegwerkzaamheden.
Daarnaast bleek bij ons tijdens de eerste echte rijvakantie met 2 kinderen, dat nr. 2 een stuk minder dol op autorijden was dan de oudste (die vakantie was overigens ook zweden, kamperen in bohuslan). En dat werd ook wel akoestisch duidelijk gemaakt. Daar bleek man dan weer extreem slecht tegen te kunnen. (deze zomer beperken we ons dan ook tot heen-huisjehuren-terug, hahaha, aan rijvakanties beleven we echt geen plezier meer voorlopig). Dus als ik jou was zou ik in het achterhoofd houden dat je niet echt weet hoe je baby het gaat doen. Geldt ook voor je peuter trouwens, 2,5 is een moeilijker leeftijd voor restaurants/cafes/steden bekijken etc dan 1,5 over het algemeen.
En tips: ikzelf ben het liefst buiten en zweden is prachtig, dus tussen die steden in zou ik ergens twee dagen op een mooie buitenplek blijven. Bohuslan bijvoorbeeld of die grote meren (niet gezien trouwens, maar die moeten wel mooi zijn). Of op de terugreis nog twee dagen lekker in Denemarken aan een oostzeestrand, bijvoorbeeld op Fyn. Heerlijk als het mooi weer is en dat is daar best vaak.
Vignetten heb je er niet nodig, wel geld voor tolbruggen of veerponten. En in de weekenden schijnt reserveren voor de overtocht Denemarken-Zweden geen kwaad te kunnen maar wij waren er op een dinsdag en vrijdag in juli, geen enkel probleem. En check vantevoren de maximumsnelheden, die zijn (behalve natuurlijk in Duitsland) lager dan hier .
Wat het weer betreft: we hadden een week hittegolf, dat is in zweden niet ongewoon, en daarna een enorme storm gevolgd door wat wisselend weer. Dus je moet gewoon op alles voorbereid zijn.
Wat wel leuk is, is dat Zweden en vooral ook Denemarken heel kindvriendelijk zijn, dus alle horeca etc is er op ingesteld. Campings hebben ook altijd een speeltuin, maar hoe het in hotels is weet ik dan weer niet.

Kiki
16-02-2010 om 16:03
Dank je wel izar
Ik ga er direct naar kijken
Goteborg is dus niet zo groot, maakt natuurlijk ook niet zoveel uit. We hebben de auto en we kunnen zo rijden.
Maar ik ga het opschrijven
Wat denken jullie, zal ik heel die reis alvast gaan boeken?
Of zal ik daar ter plekke hotels zoeken?

Kiki
16-02-2010 om 16:10
Volgens google maps
was hamburg maar 4,5 uur.
Nou ja, we kunnen er de hele dag over doen, met tientallen pauzes, lekker uitgebreid lunchen onderweg.
Dat was in ieder geval het plan.
En we gaan via de Öresundsbrug bij Kopenhagen, dus geen veerboot
Mijn jongste rijdt tegenwoordig vrij goed mee in de auto, hij slaapt lekker als je rijdt (files en stoplichten een ander verhaal)
Mijn oudste vindt autorijden fantastisch en kan zich urenlang vermaken met wat hij uit het raam ziet.
Mijn tempo ligt misschien wel wat hoog inderdaad, maar kan desgewenst weer aangepast worden.
Wat mij terugbrengt op mijn vraag, zal ik alles al boeken of zien we wel waar we uitkomen. We zullen toch hotels of B&B's moeten hebben.
Heb je toevallig nog goede hoteltips? Kamperen doen wij niet namelijk

Janna3
16-02-2010 om 17:57
Leuke draad
Wij zijn ook van plan dit jaar naar Denemarken/Zweden te gaan. We gaan met de caravan, dat wel. Ik weet uit eerdere ervaringen dan Oland heel erg mooi was, maar ik weet niet of daar veel hotels zijn. Misschien wel een leuk pension. Het is daar wel vaak heel mooi weer!

Asa Torell
16-02-2010 om 20:38
Kiki
Voor mij zijn die routeplanner-tijden altijd veel te snel dus dat verbaast me niet van GoogleMaps. Ik denk dat ze daar niet echt rekening houden met de drukte die er op dat traject vrijwel altijd is. Maar goed, da's maar een detail.
Je reserveringsvraag vind ik een lastige, ik dacht er al over na voordat je het vroeg, wat ik zou doen in jouw geval. Ikzelf zou het toch wel prettig vinden om iets te hebben vastgelegd, want rondrijden in een stad tot je iets gevonden hebt met twee kleintjes is ook niks (voor ons althans niet, maar we zijn niet zo relaxt zoals je vast inmiddels wel door had ).
Maar ik zou me ook weer niet graag nu al vastleggen met een baby die dan meer dan 2x zo oud is als nu - onze dochter was bijvoorbeeld heel makkelijk, totdat ze aan de vaste voeding ging en last van kramp en verstopping kreeg. Met overlopende poepluiers in de file als specialiteit. Dus ik zou er denk ik voor kiezen om pas kort van te voren te reserveren, misschien zelfs pas onderweg. Dat kan volgens mij wel in die landen, maar zeker weet ik dat niet, want ik heb er alleen maar gekampeerd. Of je reserveert het grootste deel al, alleen de verste locaties houd je nog open, zoiets? Maar goed, dat is wat ik zou doen, als jij gewoon vertrouwen in je jongste hebt zou ik lekker gaan boeken.
Behalve hotels heb je in Denemarken en Zweden (en vast ook Noorwegen) trouwens ook trekkershutten op campings, vaak eenvoudig maar sommige ook vrij luxe, mocht je het leuk vinden om ergens buiten te zitten bij een speeltuin en eventueel andere kinderen.