Vakantie en uitjes

Tutje
02-04-2010 om 17:05
Naar belgie met een verlopen paspoort
Half juli a.s. verloopt mijn paspoort (waar mijn zoon ingeschreven staat) en begin augustus gaan we op een weekje op vakantie naar Belgie. Natuurlijk moet ik een nieuw paspoort aanvragen, maar er zijn een paar belangrijke redenen waarom ik dat graag nog even uit stel.
Het ziet er dus naar uit dat ik met een verlopen paspoort de grens over zal gaan. Nu is er weliswaar geen grenscontrole tussen Nederland en Belgie, maar het zit me toch niet helemaal lekker... Zie ik iets over het hoofd en kan ik toch in de problemen komen met een (zo'n 3 weken) niet meer geldig paspoort?
groeten Tutje

Puck
02-04-2010 om 17:28
Ja dat kan
Ja je kunt wel problemen krijgen bij onvoorziene situaties. Aangehouden voor een politiecontrole, betrokken bij een botsing (ook al is het niet je eigen schuld), in het ziekenhuis of bij een dokter terecht komen. Allemaal situaties waarin in een id moet kunnen tonen en een rijbewijs is dan niet altijd voldoende. Maar als je heel zwaarwegende redenen hebt waarvoor je dit risico wilt nemen dan zet je gewoon je allercharmantste verbaasde gezicht op en probeert ze met een glimlach om je vinger te winden.

Moppeke
03-04-2010 om 16:36
Doen alsof je gek bent
Inderdaad, alleen bij uitzonderlijke zaken moet je je paspoort laten zien. Die kans is klein, maar die gok neem je dan.
Je hebt er goede redenen voor, als je in een dergelijke situatie komt zou ik totaal doen alsof je gek bent. Gevalletje van helemaal niet in de gaten gehad.

Carmen
03-04-2010 om 23:45
Andere legitimatie?
Heb je nog een ander legitimatiebewijs dat wel geldig is? Dat zou al schelen, denk ik.
Carmen.

Tinus_p
04-04-2010 om 12:40
Waarom niet verlengen?
Tutje:
Half juli a.s. verloopt mijn paspoort (waar mijn zoon ingeschreven staat) en begin augustus gaan we op een weekje op vakantie naar Belgie. Natuurlijk moet ik een nieuw paspoort aanvragen, maar er zijn een paar belangrijke redenen waarom ik dat graag nog even uit stel."
De echt belangrijke vraag is in dit verband, waarom je niet gewoon een nieuw paspoort wil/kunt aanvragen. Als dat bv is omdat je ruzie hebt met een ex, die niet mee wil tekenen, dan is dat ook meteen je grootste risico.
Verder is de kans op controle idd klein (ik heb bij diverse bezoekjes aan BE, FR en DE nooit iets hoeven te laten zien). Je loopt wel kans op extra gedoe ALS je eenmaal een akkefietje hebt.

Tutje
04-04-2010 om 18:41
Rijbewijs
Ja, je bent nieuwsgierig, Tinus..)
De reden van het (nog) niet willen verlengen van mijn paspoort ligt inderdaad in bij een echtscheidingsprocedure. Hoe die af loopt, daar gaat van af hangen wat er met de reisdocumenten van kind gebeurd (eigen ID of alleen in paspoort moeder). Half mei staan we voor de rechtbank, maar de uitspraak komt nooit op tijd voor de vakantie. Vandaar.
Ik heb overigens wel een geldig rijbewijs bij me. Weet niet zeker of die geldt als legitimatiebewijs, maar ik denk dat ik de gok maar ga nemen!

Kari1
04-04-2010 om 18:42
Gok
Idd is er een grote kans dat het gaat lukken omdat er nauwelijks tot geen controle is en er alleen om je paspoort/identiteitsbewijs wordt gevraagd als er iets gebeurt.
Maar als je dan niets kunt laten zien ben je wel zuur denk ik. Een andere legitimatie (b.v. rijbewijs) bij je hebben gaat dan niet helpen. En ik vraag me af of je wegkomt met wimpergeknipper en een aardige glimlach. De Belgische Rijkswacht is van een ander kaliber dan de gemiddelde Nederlandse agent.
Kari

josephine*
04-04-2010 om 20:27
In paspoort moeder is geen optie
Ik heb (gelukkig) geen verstand van echtscheidingen, maar vanaf 2012 is een bijschrijving in het paspoort van de ouders afgeschaft en moet ieder kind (ook de baby) een eigen ID hebben. Dit kost dan wel weer evenveel (weinig) als de bijschrijving. Dus voor die beslissing hoef je de echtscheiding niet af te wachten

Puck
04-04-2010 om 22:54
In dat geval
Is bijschrijven idd maar van korte duur. Gewoon gaan voor een eigen id-kaart van je kind zoals josephine al zegt, maar daar moet de vader dan wel ook toestemming voor geven.

dirksmama
04-04-2010 om 23:46
Idplicht
Maar er is toch ook een ID plicht voor de wat oudere kinderen? Ik zou gewoon ID voor kind en zelf aanvragen. Aangezien er ID-plicht is voor kind kan a.s. ex toch niet weigeren?

Tinus_p
05-04-2010 om 12:32
Hoe oud?
hoe oud is je kind? Vanaf 12 jaar kun je een ID-kaart aanvragen zonder toestemming van je ouders. Ook kun JIJ een ID-kaart aanvragen, zonder dat je je oude paspoort hoeft in te leveren. Dan heb jij een geldige ID-kaart, én een verlopen paspoort met je kind bijgeschreven.

Puck
05-04-2010 om 21:10
Dirksmama, id plicht
ID-plicht is er pas vanaf 14 jaar. Zoals Tinus zegt, een kind vanaf 12 jaar kan er één aanvragen zonder toestemming van de ouders en daaronder is toestemming van de ouders nodig.