Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Pooh bear

Pooh bear

02-04-2019 om 08:33

Naar huis na een concert

Onze dochter van 18 is niet van het stappen maar houd wel erg van concerten. Deze concerten zijn bijna altijd in Amsterdam.
Tot nu toe hebben we haar bijna altijd opgehaald maar dit komt niet altijd uit. En mijn man is het eigenlijk zat om iedere x naar Amsterdam te moeten rijden. De concerten die mijn dochter leuk vind zijn ook vaak in het centrum en niet bij het ziggo.
Daarom hebben we haar gisteren met het openbaar vervoer terug laten komen. In elk geval tot Rotterdam met de afspraak als er geen aansluiting meer is dan halen we je daar op (30 minuten rijden)
Maar wat een stress gaf dat zeg. Om nog in Rotterdam te komen moest ze uiterlijk de tram van 23.18 hebben concert zou rond 22.30 al klaar zijn dus zou moeten lukken toch.
Helaas begon het veel later en om 23.10 of zo heeft ze gehaast iets voor het einde de zaal verlaten. Gelukkig die tram nog gehaald en op tijd op cs voor die laatste trein. Maar die trein had een defect en bleef gewoon staan. Eindelijk ging hij een half uur later rijden.
We hebben hebben haar opgehaald in Rotterdam en waren pas om 1.45 thuis.

Nu heeft ze over een paar weken weer iets op een maandag in Amsterdam. En ik heb zoiets van dit miet anders deze X alleen zelf rij ik liever niet naar Amsterdam ben niet zo’n held met auto rijden en mijn man kan die dag waarschijnlijk niet rijden.
Dus dacht ik eraan om mee te gaan en samen een hotel te nemen. Maar die zijn best duur in de meivakantie in Amsterdam.
Mijn dochter kwam op het idee om dan zelf in een hostel te gaan. Ik ben nog nooit in een hostel geweest maar is dat te doen voor een meisje van 18 alleen?
Of weet er iemand een niet te duur hotel in Amsterdam?
Ook ben ik nieuwsgierig hoe jullie pubers en jong volwassenen dat doen bij concerten enz halen jullie ze nog altijd op?


Brianna F

Brianna F

02-04-2019 om 09:30

hostel

Mijn dochter zat elke week een nacht in een hostel ivm studie. deze was op Christelijke grondslag. Niet persé noodzakelijk, maar hij was in de buurt. Ze werd wel het hemd van het lijf gevraagd, want men was alleen buitenlandse jongeren gewend. Ze heeft er uiteindelijk met veel plezier overnacht.

V@@s

V@@s

02-04-2019 om 10:29

Nachttreinen

Dat traject rijden toch nachttreinen, dus waarom zo'n stress?

Pooh bear

Pooh bear

02-04-2019 om 10:56

V@@s

Dat valt nog tegen de eerst volgende mogelijkheid was pas anderhalf uur later daarbij moest ze dan ook nog 2x overstappen en dan zou ze pas om 3.30 op Rotterdam zijn waar ze dan nog steeds opghaald moest worden. Dan hadden we toch marar doorgereden naar Amsterdam is dan een stuk sneller.

Vind het ook niet echt een prettig idee dat ze midden in de nacht op Amsterdam Centraal zo lang op een trein moet wachten.
In het weekend gaat het allemaal makkelijker dan rijdt alles veel langer door. Dus denk dat we haar alleen nog alleen terug laten komen als het in een weekend is. Helaas zijn niet alle goede concerten in een weekend

Vaas

Ik dacht eigenlijk ook dat er gewoon nachttreinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, maar volgens de NS reisplanner is dat doordeweeks echt mijl op zeven. Dan lijkt de rit vanuit Amsterdam via Utrecht met nog een overstap in Den Haag te gaan. Dan ben je twee uur onderweg. Maar wellicht zie ik wat over het hoofd

Marijne

Marijne

02-04-2019 om 12:51

Wat dacht je van

“Nee, ik kom je niet ophalen in de nacht van woensdag op donderdag want ik moet de volgende dag vroeg op om te werken. Dus misschien moet je maar geen kaartje kopen voor dat concert.”

Mocht ze wel ‘s nachts met de trein moeten, zou het een idee zijn om op Schiphol de overstap te maken? Het lijkt me dat daar 24 uur per dag mensen rondlopen, ook normale mensen. Als je een uur op Schiphol moet wachten, lijkt me dat prettiger dan het CS.

Lou

Lou

02-04-2019 om 13:11

Alternatieven

Die van Marijne bedacht ik ook net. Laat dochter ook zelf naar alternatieven zoeken. Kent ze iemand in Amsterdam bij wie ze kan logeren? Kan ze met iemand meereizen die met de auto gaat of opgehaald wordt met de auto? Wat kost een taxi met een groepje? Met iemand mee waardoor ze zich niet onveilig voelt op een nachtelijk station? Naar een ander concert op een andere dag?

Straalverwend

TS vroeg:"Ook ben ik nieuwsgierig hoe jullie pubers en jong volwassenen dat doen bij concerten enz halen jullie ze nog altijd op?"

Nee zeg, het zou niet eens in ze opkomen om dat te vragen. En er is heus wat afgereden voor sportwedstrijden en scouting toen ze jonger waren. Of nu een enkel keertje naar het vliegveld. Maar als ik een 18-jarige had die er van uit zou gaan dat pa of ma wel iedere keer wel de taxiet midden in de nacht , dan zou ik toch denken dat ik ergens wat had laten liggen in de opvoeding.

rijbewijs?

Hoog tijd om haar rijbewijs te gaan halen! Ik zou wel mijn auto uitlenen aan mijn 18 jarige, maar echt niet midden in de nacht zelf gaan rijden.

Hoe doen de anderen het dan, of gaat ze altijd in haar upje naar concerten?

Pooh bear

Pooh bear

02-04-2019 om 14:25

Reactie

Het is niet zo dat er maandelijks een concert is maar een paar x per jaar toch wel.
Wij hebben haar graag veilig thuis dus vandaar dat we haar meestal ophalen. Ze heeft niet veel vrienden met dezelfde concert interesses dus meestal gaat ze er alleen heen. En soms spreekt ze daar af met internetvriendinnen die hier niet in de buurt wonen.
Als het door de weeks is zeggen we ook vaak nee maar af en toe is er iets speciaals waar ze dan wel heen mag. Toevallig nu 2x achter elkaar. Tien ze die kaartjes kocht dachten wij eigenlijk ook dat de verbinding tot Rotterdam in elk geval wel zou lukken.
In het ziggo doen lukt het ook altijd wel en ook in het weekend is het geen probleem. Vaak gaan man en ik mee als het in Amsterdam is en maken daar dan een gezellig dagje/avondje Amsterdam van.

We hebben geen bekende waar ze kan slapen. Ze kan wel een hostel nemen maar ik vraag me af of dat veilig is. Vind het niet zo’n fijn idee eigenlijk.

Verwend ik vind van niet ze wil best met de trein terug overdag gaat ze al heel lang overal zelf heen. Alleen na concerten ben je gewoon altijd afhankelijk van hoe laat het laatste vervoer gaat.

Rijbewijs zijn we nog over aan het nadenken maar vanwege ADD twijfelen we daar nog over.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

02-04-2019 om 14:40

hostel

Er zijn jongeren van 18 die maandenlang in hun eentje de wereld rond backpacken. Ik denk dat een nachtje in een Nederlands hostel dan ook wel te doen moet zijn

En wat CS betreft: daar loopt toch bewaking rond? Ik heb er ook wel eens bij nacht en ontij gestaan maar voelde me niet onveilig.

bicyclette

bicyclette

02-04-2019 om 18:08

snap het niet helemaal

Misschien begrijp ik het niet goed hoor, maar wat is nu precies het probleem? Dochter had vertraging met de trein. Kan gebeuren. Hoe ernstig is dat? En waarom levert dat blijkbaar ook bij jou en je man zoveel stress op?

Ik snap ook niet zo goed waarom het openbaar vervoer nu blijkbaar gelijk heeft afgedaan als serieuze optie.Alleen maar omdat ze 1 (!) keer vertraging had?

En natuurlijk kan een 18-jarige in een hostel overnachten. Ik vind het eerlijk gezegd een wat vreemde vraag 'is het wel veilig?'. Een hostel is gewoon een goedkoop hotel, gericht op jonge mensen zoals je dochter. Welk beeld heb je van een hostel?

Rijden in Amsterdam

'zelf rij ik liever niet naar Amsterdam ben niet zo’n held met auto rijden'. Ik snap daar niet zoveel van. Amsterdam is een van de gemakkelijkste steden om te rijden. Als je maar op de S-en let. Gewoon proberen. Het is voor iedereen even gevaarlijk of veilig of ingewikkeld.
Wat zou je wel durven? Met andere woorden: is er een station waar je wel naartoe zou durven gaan en wat gemakkelijk met OV vanuit Amsterdam bereikbaar is? Dan hoeft je man niet naar Amsterdam te rijden, heeft je dochter waarschijnlijk een OV-verbinding die te doen is en kun je haar toch veilig thuis krijgen.

Tsjor

Pooh bear

Pooh bear

02-04-2019 om 22:26

Reactie

Oké laat maar blijk baar doe ik moeilijk.
Waarom er stress was omdat we niet wisten wat die trein ging doen en of we haar dus in Amsterdam of Rotterdam moesten halen.
Overigens alleen naar huis komen gaat haar zo en zo niet lukken we wonen niet in Rotterdam en veel verder gaat ze om die tijd echt niet komen.
Dat hostel wat voor beeld ik daarbij heb geen idee eigenlijk. Ik las bijna overal grote en gemengde slaapzalen.
Zelf auto rijden misschien miet ik het maar gewoon doen. Maar ik rij echt heel weinig die veel liever alles op de fiets of het openbaar vervoer. Die overdag bijna voor de deur stopt.
Gelijk na 1x opgeven niet vanwege de vertraging maar ze had de laatste tram echt nog maar net en moest daarvoor vroeg tijdig het concert verlaten allemaal niet handig.
Dus de volgende x of in het weekend of anders ophalen in Amsterdam of een slaapplaats zoeken.

@Emma

@Emma

03-04-2019 om 08:31

hostel

Een hostel is prima voor een 18jarige. Ja, je deelt een kamer dus je moet niet je portemonnee open en bloot naast je bed leggen maar het is goedkoop. Een hotelkamer voor 1 persoon zou ik dan weer overdreven vinden.
Als je vaker in je eentje naar een concert in Amsterdam gaat overleef je een hostel zeker. Neem er dan wel een dichtbij bet concert.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-04-2019 om 09:05

Grote en gemengde slaapkamer

Dat is hartstikke veilig. Niet zo luxe, maar wel sociale controle.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-04-2019 om 09:22

Een kee pech

Waarom spreek je niet af dat ze de laatste trein kan nemen, en als ze die niet haalt dat ze dan opgehaald wordt (of alsnog naar een hostel gaat).

Meest concerten zijn echt eerder afgelopen, en als NS een trein laat vervallen heeft ze gewoon vervoersplicht voor de reizigers uit die trein, ookal is dat uiteindelijk midden in de nacht.

Ik zou voor die 2-3 x per jaar niet te moeilijk doen. En ik zou zeker samen in een Hostel gaan in de meivakantie. Gezellig een dagje Amsterdam doen.

In het Centrum van Amsterdam rijden is inderdaad wel een geval apart, maar ook dat went. Goeie navigatie en goed uitkijken doet veel. Ook daar kom je met een stuur, remmen en een paar goeie ogen al een heel eind. Of je spreekt af bij een station in de buurt. Wij zijn wel eens op Koninginnedag naar Abcoude gereden met de auto om van daaruit met de trein naar Amsterdam te gaan. Dat was prima te doen.

En eigenlijk vind ik dat je sowieso wat meer zou moeten autorijden. Dat is echt een kwestie van doen. Neem desnoods een paar lesjes. Ik vind het altijd zo jammer als iemand zo het auto rijden verleert.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-04-2019 om 09:22

Een keer pech...

.

Jasmijn

Jasmijn

03-04-2019 om 09:32

druk maar gewoon doen

Inderdaad, het is even wennen als je nooit in Amsterdam rijdt, maar met een navigatiesysteem is het wel relaxter. Ik woon in een rustige stad, waar ik uiteraard de weg weet. In Amsterdam is heel veel nieuw, maar als je daar een route vaker neemt, weet je ook waar je voor moet sorteren, wanneer de afslag is, en dan stelt het niet zo heel veel meer voor. Soms rij ik trouwens ook een extra rondje, omdat ik niet goed heb voorgesorteerd en het me niet meer lukt op het laatste nippertje.

Ik zou, net als Ginny ook schrijft, adviseren dat je vaker gaat autorijden, zoiets moet je een beetje bijhouden, anders wordt het steeds enger om te doen.

Triva

Triva

03-04-2019 om 09:59

Ander idee

Er rijden allerlei nachtbussen van leidseplein amsterdam naar dorpen er om heen. Bijv de 397 naar hoofddorp. Ze kan die bus nemen en dan pik jij haar op vlak bij de snelweg. Hoef jij amsterdam niet in. Bijv halte de hoek in hoofddorp. Of even verder, station hoofddorp. Daar kun je ook met de trein heen.

moedermaria

moedermaria

03-04-2019 om 10:03

18 jaar

lijkt me een prima leeftijd om dit soort dingen zelf te regelen. En dat je je als ouders zorgen maakt over het hoe, wat, waar, wanneer hoort volgens mij bij het opvoedthema 'loslaten'.

Ik zou mij hier totaal niet mee bemoeien en haar dit helemaal zelf laten regelen, worden ze zelfstandig van

Triva

Triva

03-04-2019 om 10:07

Verder

ben ik het wel eens met de rest. Ze is voleassen dus je bent er niet met een kaartje kopen. Vooraf bedenk je hoe je terug komt. Ik ga dus niet middenin de nacht rijden, zeker niet doordeweeks. In een noodsituatie natuurlijk wel maar dat was het nu niet. Idd ga naar schiphol. Kom je ook met (nacht)bus 397 en daar is het prima overnachten en wachten op de volgende trein.

Emmawee

Emmawee

03-04-2019 om 10:27

vlinder72

vlinder72

03-04-2019 om 10:28

veilig

Als ik de reacties van TS lees dan denk ik dat zij sowieso het eng vindt als haar dochter zo laat 's avonds over straat gaat. Sommige ouders zijn wat angstiger dan anderen.

Er kan overal iets gebeuren maar meestal gebeurt er niks.

Een hostel is prima. Er slapen elke nacht jongeren in een hostel in Amsterdam. Er zijn grote en kleine slaapzalen. Gemengd en niet gemengd. Ik heb vroeger vaak in hostels geslapen en er is nooit iets gebeurd. Mijn kinderen zouden zo in een hostel mogen slapen.

Ik zou tegen je dochter zeggen dat je ophalen midden in de nacht er niet meer steeds in zit en dat je graag van haar een alternatief hoort. Vertraging met de trein hoort erbij dat komt meestal ook wel weer goed. Wist je dat als je als de laatste trein vertraging heeft en je daardoor een aansluiting mist je van de NS recht hebt op alternatief vervoer. Een taxi bijvoorbeeld.

bicyclette

bicyclette

03-04-2019 om 10:53

Pooh

"Oké laat maar blijk baar doe ik moeilijk."

Joh, nu laat je je kennen! Je schrijft hier toch om ervaringen en inzichten van anderen te horen? Het is toch waardevol om te lezen hoe anderen naar deze situatie kijken? Een beetje reflectie op je eigen opvattingen is altijd goed. En je bepaalt vervolgens zelf wat je er mee doet.

marielle

marielle

03-04-2019 om 12:58

nee joh

"Oké laat maar blijk baar doe ik moeilijk"
Nee hoor, je doet niet moeilijk. Ik denk alleen dat jij de problemen van je dochter zit op te lossen en je een beetje te lief bent voor haar, al dan niet met reden. Jij hebt je grenzen en als je dochter daarbuiten wil gaan en als het jullie stress oplevert, dan is het aan haar om het vervoersprobleem op te lossen. Ze is 18.
Wat opties, een overnachting in Amsterdam (als je onzeker bent over een hostel, google dan eens erop, lees de recensies en bel desnoods en anders een hotel), dochter rijbewijs en ze zet haar auto neer in bivvoorbeeld abcoude en gaat na het concert daarnaartoe met het ov, en rijdt terug naar huis of jullie pikken haar daarop of overnachten bij 1 van die internetvrienden want die moeten ook naar huis, vervolgstudie in Amsterdam en darar op kamers gaan (ok, is wat extreem maar dat heeft mijn oudste gedaan) etc etc.
En als dit allemaal of iets anders niet gaat, dan is het helaas pindakaas voor dochter en haar concert.

Pooh bear

Pooh bear

03-04-2019 om 13:22

Marielle

Haha die vervolgstudie in Amsterdam vind ik wel een goeie.
Toen ze 18 werd heeft ze zich alvast ingeschreven voor een huurwoning niet omdat ze het huis uit wil maar omdat de wachtlijsten erg lang zijn. Ik zei gisteren nog voor de grap dat ze zich misschien maar in Amsterdam moet inschrijven.

Angela67

Angela67

03-04-2019 om 17:58

helaas

als je niet in de buurt woont van de grote steden mis je wel meer. Dat ten eerste.
Ten tweede: ik zou me kunnen voorstellen dat het op jongere leeftijd naar concerten gaan een oorzaak is van het idee dat je het toch ook moet kunnen als je ouder bent en er niet in de buurt woont.
Dus: elke beslissing die je als ouder van een kinder onder de 16 of 18 neemt is prima (wel of niet brengen/halen), maar er komt ooit een punt dat je een kind zelfstandig zaken laat regelen. Dat geldt volgens mij vooral heel sterk voor leuke vrijetijdsdingen .

gr Angela

Pooh bear

Pooh bear

03-04-2019 om 21:15

Angela

Dat is wel een punt.
We hebben haar inderdaad altijd gehaald omdat we haar te jong vinden om alleen naar huis te komen vanaf Amsterdam maar ook omdat de verbinding tot huis echt niet te doen is door de weeks. Zelfs om in Rotterdam te komen moest ze uiterlijk 23.18 de tram hebben.vanaf de ziggo kan het wat later.
Eigenlijk hebben we het nooit zo erg gevonden maar het wordt inderdaad tijd dat ze zelf naar huis komt. Maar zonder overnachting of rijbewijs is het eigenlijk niet te doen.
Maar goed ze is nu op zoek naar een hostel want we weten nog niet of we haar die volgende x wel kunnen halen.
Gelukkig staat er hierna nog maar 1 concert op de planning en daar gaat ze samen met haar vader heen.

Hostel in amsterdam

Vlakbij het Vondelpark, op loopafstand van Paradiso en Melkweg (waar ze vermoedelijk naar een concert gaat), zit de stayokay.

https://www.stayokay.com/nl/hostel/amsterdam-vondelpark

Veilig, keurig, betaalbaar! Echt hartstikke leuk voor een 18jarige (vindt deze Amsterdammer)

Coachesurfing zou ik niet snel voorstellen overigens...

Flavia

Flavia

03-04-2019 om 21:21

Stayokay

Wel een maand of 6 van tevoren boeken in populaire steden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.