Vakantie en uitjes

Sofie-Anne
19-11-2011 om 20:46
Naar marokko, ervaringen?
We gaan naar Marokko, een kado voor de hele familie ivm 50 jarige bruiloft. Heel erg aardig van opa en oma. Maar de pessimist in mij ziet veel negatieve kanten, met 4 kinderen onder mijn hoede waarvan de jongsten 2 en 3. Te lange afstanden( 4 uur heen en 4 uur terug) naar toeristische bezienswaardigheden, om dan echt een excursie te plannen.. het busje van vliegveld naar hotel heeft geen autostoeltjes, die vraag hadden ze nog nooit gehad volgens het reisburo (..). Ik lees op zoover dat het geen vakantie was maar een vermageringskuur; dus geen water drinken, geen vers fruit of groente.
Naast dit geneuzel maak ik me nog het meeste ongerust over de gezondheidszorg in Marokko. Wat ik google hierover... daar word ik niet vrolijk van. Er zal maar iets met je kind gebeuren..
Dus ik hoor heel graag wat positieve geluiden om mij gerust te stellen.
We gaan naar Agadir..

+ Brunette +
20-11-2011 om 02:49
Peptalk
Agadir, dat is toch toeristisch? Dan zijn er vast wel goede privéklinieken die leven van de reisverzekeringen. Naast deze privémening zie ik in de gauwigheid op Google dat de gezondheidszorg in de grote steden en toeristische gebieden goed is maar in de rest van het land te wensen overlaat.
Busjes hebben lang niet altijd autogordels en natuurlijk helemaal niet in een land als Marokko.Hoe erg is dat? Bussen zijn in de regel wat veiliger dan auto's.
Als je geen zin hebt in excursies omdat alles te ver weg is dan blijf je toch lekker aan het strand zitten? Of als je toch graag iets van de omgeving wil zien dan is er vast wel iemand die niet zonodig hoeft en wel op de kinderen wil passen die niet meegaan.
Flessenwater dan maar, daar kun je ook fruit en rauwe groenten mee wassen. Als je groenten gaat koken hoeven ze van tevoren geen speciale behandeling. In toeristische restaurants houden ze in de regel wel rekening met de gevoelige magen van de Europeanen. Dan maar een keer geen authentieke eethuisjes. Laat je niet te veel afschrikken door het Zoover-commentaar van een stel mensen dat toevallig diarree heeft opgelopen.
Marokko, het klinkt exotisch maar ik denk dat je deze reis het beste kunt zien als een strandvakantie annex familiereünie. Gemiste kans om iets van de plaatselijke cultuur te zien? Ach, je moet een gegeven paard niet in de bek kijken.

+ Brunette +
20-11-2011 om 02:52
P.s. medische zorg
Ik zie net nog op een website dat er in Marokko geen bloedbank bestaat zoals in Nederland en dat een familielid bloed wordt gevraagd bloed af te staan als er een bloedtransfusie gegeven moet worden. Op zich dus slechter geregeld dan in Nederland maar in jouw geval moet het geen probleem zijn.

Vic
20-11-2011 om 11:43
Ik zou niet staan te springen
Hebben opa en oma al geboekt? Het lijkt me dat er toch wel meer familieleden hun bedenkingen zullen hebben bij de bestemming, zeker als ze jonge kinderen hebben. Op zich houd ik er niet van om een gegeven paard in de bek te kijken, maar ik zou er niet om staan te springen om mijn kinderen mee te nemen naar zo'n land.

Tijgeroog
20-11-2011 om 16:01
Mooi land!
Wij zijn in Marokko geweest en het was geweldig. Ik wil over een paar jaar terug, als de kinderen iets groter zijn en ze er meer van meekrijgen. Maar ik zou het nu ook wel aandurven.
Je mag best een keer foto's komen kijken.
En Agadir is erg toeristisch, trekt ook veel westerse toeristen, dus ik denk dat de medische voorzieningen daar beter zijn dan in veel andere delen van het land.

Maylise
21-11-2011 om 01:34
Geen probleem
Ik ben meerdere malen met jonge kinderen in Marokko geweest. Een vriendin van mij heeft een appartement in Essaouira in Marokko en toen onze kinderen klein waren zijn we daar meerdere keren met elkaar nog toe geweest. Zij met haar kinderen en ik met die van mij in de auto naar Marokko. Was altijd leuk. Marokko is een prachtig land en ook met kleine kinderen is het geen probleem. Agadir is super toeristisch dus dat zal allemaal erg meevallen.
Ik heb ook wel negatieve ervaringen gehoord van mensen en zelf ook wel een paar vervelende dingen meegemaakt maar die hadden meer te maken met als vrouw alleen daar zijn dan met de kinderen. Juist als ik de kinderen bij me had viel niemand mij lastig. Alleen als ik een keer ergens alleen was.Dan konden mensen soms erg opdringerig worden. Maar als ik met de kinderen was dan juist helemaal niet.
Marokko heeft zeker ook stukken die een stuk minder goed ontwikkeld zijn. Het is een arm land in veel opzichten, hoge werkeloosheid en veel armoede. Agadir is erg toeristisch. Er is ook een Club Med bijvoorbeeld dus genoeg luxe.
Ik neem aan dat er ook privé klinieken zijn. Staats ziekenhuizen zijn vast niet geweldig maar meestal hebben resorts zoals Club Med prima contacten met lokale doktoren en klinieken die wel goed zijn.
Zelf heb ik wel gewoon groente/fruit gegeten ter plaatse maar ik heb ook niet een erg gevoelige maag. Heb je dat wel is het misschien beter om alleen gekookte producten te eten.
Ik zou dus gewoon gaan en het zal vast een leuke vakantie worden.

Sahara
21-11-2011 om 11:43
Geen zorgen
Ik snap dat je je druk maakt. Het is natuurlijk nogal wat als je zo'n uitnodiging krijgt terwijl je er eigenlijk geen behoefte aan hebt.
Even kijken waar je precies mee zit.
De vlucht:
Als wij met onze kinderen vliegen dan splisten wij de boel op. Man heeft twee kinderen onder zijn hoede en ik ook twee. Vorige vlucht waren onze kinderen 8, 6, 5 en 1 jaar. Wij houden dan ook vaste plekken aan. Kinderen zitten ergens en ze mogen niet rond gaan lopen of ergens anders gaan zitten. Onze ervaring is dat als wij dat wel toestaan ze al snel gaan zeuren. Zo van, nu wil ik bij papa etc. etc.
Verder mag je je kinderen best omkopen met koek en snoep of andere lekkere dingen. Neem ook zelf brood of bolletjes mee want eten in het vliegtuig is meestal niet erg lekker of erg duur. Twee jaar is nog wat lastig maar een kind van drie kan je best uitleggen dat je gaat vliegen en dat je verwacht dat het kind rustig en lief in het vliegtuig is. Zo lang is vier uur nou ook weer niet. Nee kleurtjes mee en papier. Niet teveel kleine speelgoedjes want op de grond gooien zodat papa en mama moeten zoeken is ook een leuk spelletje.
Vervoer:
Tja, dat gaat daar nou eenmaal anders. je kan natuurlijk zelf een stoeltje meenemen. Wij nemen nog wel eens een Rodi XP mee. Maar meestal niet. Onhandig en groot. Als er echt niets is dan ga ik zelf achterin zitten. Doe zelf een gordel om neem het kind op schoot en schuif die onder heupgordel. Misschien niet heel handig maar veiliger dan los in de auto.
Hotel en eten:
Ik heb nog nooit ergens problemen gehad met eten. Overal is mineraal water te koop. Fruit en brood ook. Neem desnoods wat mee in je koffer. En Agadir is echt een stad dus er is vast altijd wel iets te vinden voor je kinderen.
Gezondheidszorg:
Wat zou er kunnen gebeuren? De meest waarschijnlijke dingen zijn oorontsteking, koorts etc. Nou dat kunnen ze daar ook wel oplossen. Een gebroken been ook. Ook in Marokko zijn ziekenhuizen en anders vliegen ze je wel naar Nederland. Ik neem aan dat je een reisverzekering afsluit.
Waarom kiezen opa en oma eigenlijk voor Agadir? Komen ze daar vandaan? Het strand schijnt daar wel heel mooi te zijn. Als het nog niet geboekt is, kan je dan nog iets anders voorstellen. Bijvoorbeeld de canarische eilanden of Griekenland? Misschien is dat minder "eng".

Vic
21-11-2011 om 12:34
Vervoer
"Doe zelf een gordel om neem het kind op schoot en schuif die onder heupgordel. Misschien niet heel handig maar veiliger dan los in de auto. "
Dit mag nooit. Je mag niet met je kind in 1 gordel want als je onverhoopt een ongeluk krijgt, kan dat extra schade toebrengen aan je kind. Bij afwezigheid van voldoende gordels kun je beter zelf in de gordel gaan, en je kind op schoot nemen. Als er wel voldoende gordels zijn, doe je je kind alleen het heupgedeelte van de gordel om (maar dan zit het dus zelf op de achterbank).

sahara
21-11-2011 om 12:58
Vic, natuurlijk mag het niet
Maar als ik in een taxi met een kamikaze chauffeur vervoerd wordt dan maak ik op dat moment een keuze. Dat is. Kind los op schoot. Met het risico dat als de chauffeur heel hard remt, het kind door de hele auto schiet. Ik naast kind en kind in gordel. Prima idee maar zoals je misschien gelezen hebt, hebben wij behoorlijk wat kinderen en meestal zijn er geen lege plekken. Of kind ook onder gordel.
Dan dat maar. En ja, dat is ook gevaarlijk. Maar iedereen moet zelf maar een keuze maken tussen allerlei slechte mogelijkheden.
Ik vergeet er trouwens nog een. Ik heb ook een ergo baby carrier. Onze jongste hangen wij dan op onze buik en gaan dan in de auto zitten.
Gelukkig hebben wij voor onze volgende vakantie in Zuid Afrika een stoeltje kunnen reserveren. Maar ook bij die vakantie ging het bijna mis want volgens het reisbureau konden wij best met een vijfpersoonsauto reizen ipv een minibus.

ijsvogeltje
21-11-2011 om 15:55
Op reis naar een niet-westers land
Reizen in een niet-westers land vraagt wat aanpassingsvermogen. Volgens mij is het belangrijkste dat je je westerse bril even afzet. Mijn ervaring (drie keer met de kids in Afrika geweest) is dat je door zo'n reis vooral leert relativeren. Leert inzien dat 'het westerse leven' zeker voordelen heeft, maar dat het ook op een andere manier kan. Zo'n kinderstoeltje bijvoorbeeld. Ik ben de laatste om te beweren dat je geen stoeltje nodig hebt, maar... overal ter wereld worden kinderen zonder stoeltjes vervoerd. Zelfs een groot deel van de OOL'ers werd vroeger door op een 'onveilige manier' in de auto vervoerd. We gaan in Nederland natuurlijk wel héél erg ver in het vermijden van risico's. En we noemen dat dat dat iets niet 'mag' (zoals hierboven over de gordels; 'dat mag niet!').
Ook in Marokko wonen kinderen. En ook die kinderen moeten eten en drinken en wel eens naar de dokter. Natuurlijk zijn er dokters, en in zo'n toeristisch gebied zul je daar niet ver voor hoeven te reizen. En natuurlijk hoef je in Marokko niet te verhongeren. Zeker niet als je even je westerse bril af zet. Overal ter wereld worden flessen water verkocht. En waarom zou je het fruit niet kunnen eten?
Volgens mij kun je pas van een vakantie genieten als je niet alles wat 'anders' is, als mogelijk gevaar beschouwt. Laat het over je heen komen, geniet er van en - misschien wel het belangrijkste - blijf gewoon verstandig en logisch nadenken. Geniet van het feit dat het anders is, en maak er plekke je afwegingen. Enne... kinderen kunnen heel wat hebben!

Chippie
21-11-2011 om 16:25
Tja
Tja, lijkt mij een geweldig cadeau (al hoef ik niet een week met mijn familie ergens te zitten). Na twee verre reizen met kinderen (variërend tussen 1,5 en 8 jaar, late/vroege/nachtvluchten) mag ik zeggen dat vliegen echt heerlijk is. Je bent met z'n tweetjes (plus nog wat familie) om ze te vermaken, je hoeft zelf niet te rijden, vliegen is een feest, etc. Ik zit echt veel liever 12 uur in een vliegtuig met kinderen dan 12 uur in een auto richting Zuid-Frankrijk.
Medische zorg: ik ben in heel veel landen ter wereld geweest. Overal zijn particuliere klinieken die goed (beter?) zijn dan in NL. Is de zorg beneden de NLse maat dan wordt je zsm gerepatrieerd met ambulancevliegtuig.
Excursies: snap ik niet helemaal. Ik ga er niet vanuit dat jullie 'even' een excursie gaan doen van 2 x 4 uur in de auto. Als de familie daar wel vanuit gaat dan is dat een bespreekpuntje.
Autostoeltjes: als je het echt een issue vindt dan neem je een stoelverhoger mee. Een autostoel zou ik niet meenemen, vaak werken de gordels net iets anders.
Zoover: tja, geen idee waar die 'vermageringskuur' op slaat. In Marokko kun je echt heerlijk eten. En de traditionele gerechten zijn niet zo scherp en kinderen vinden meestal erg lekker (beetje zoetig vaak). 's Morgens bij het ontbijt eet je heerlijke 'taartjes', je kunt overal heerlijke vruchtensapjes drinken, etc. En pannenkoeken, brood, fruit, yoghurt, (gedroogd) fruit, water en sap hebben ze overal ter wereld. Dus ook daar zou ik me geen zorgen over maken.

+ Brunette +
21-11-2011 om 20:36
Vergelijking marokko en canarische eilanden
Eerst nog even de kinderstoeltjes: misschien kun je je krampachtigheid hierover loslaten als je weet dat in het keurige, overgeorganiseerde Nederland geen kinderstoeltjes verplicht zijn in een taxi of taxibusje. Het is gewoon niet handig voor dat ene ritje want je kunt van een chauffeur niet eisen dat hij standaard kinderstoeltjes bij zich heeft. Zou een mooie boel zijn, een gezelschap van vier volwassenen zou de bagage niet meer kwijt kunnen omdat de taxichauffeur stoeltjes meesleept voor als er toevallig kinderen meegaan. Dus als je er echt mee zit, dan zul je zelf stoeltjes moeten meenemen of zien te regelen dat ze je ter plekke huurt (dat bestaat, rent-a-cars doen dat wel, Marokko zal daar geen uitzondering op zijn).
Verder maakt men telkens onderscheid tussen de Canarische Eilanden en Marokko. Geografisch is het van hetzelfde laken een pak. Ook op de Can. Eil. wordt flessenwater aanbevolen. Ik was mijn groente en fruit wel met kraanwater want bacteriën zitten er niet in, het is ondrinkbaar vanwege de chemicaliën. Ontzilt zeewater van hetzelfde laken een pak, in Agadir zal dat ook de hoofdreden zijn. De toeristische streken op de Can. Eil. hebben geen staatsziekenhuizen voor de plaatselijke bevolking. Wel zijn er privéklinieken die leven van de reisverzekeringen, net als in Agadir. Een toeristisch complex zal echt wel opletten met wat ze de toeristen voorschotelen want ze hebben geen zin in antireclame. Je wilt trouwens niet weten hoe sommige restaurantkeukens in Nederland en Zuideuropese landen er van binnen uitzien, veel erger kan het in Marokko niet zijn. Het verschil zit hem meer in dat in NL bijvoorbeeld ijsblokjes van kraanwater geen probleem zijn. Dat het personeel z'n handen moet wassen weten ze ook in Marokko wel. Zolang het geen primitief marktkraampje betreft zullen ze dat niet minder vaak doen dan in Nederland, misschien zelfs wel vaker want de islam ziet de linkerhand als onrein (is traditioneel de "afveeghand" bij gebrek aan wc-papier) en de handen moeten gewassen voor het bidden. Kortom, de hygiëne zit er best wel ingebakken.

Sahara
23-11-2011 om 21:13
Sofie anne, en?
Ben je een beetje gerustgesteld?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sofie-Anne
30-11-2011 om 22:51
We gaan er wat van maken
bedankt voor alle respons, ik ga proberen om er echt wat van te maken, zonder al te zwaar op de hand te zijn. Ook al heb ik net gehoord dat we op eerste kerstdag om 16.30 gaan vliegen.... en op 1 januari om 22.30 weer vertrekken, wie verzint die tijden.. we hebben de vaccinaties gehaald, ors in het bezit, het komt helemaal goed, zal wel verslag doen als we terug zijn !

Vic
02-12-2011 om 16:49
Succes!
Doe rustig aan en laat het maar over je heen komen. Ter plaatse zou ik lekker met de kleintjes onder een parasol gaan zitten en me niet naar allerlei excursies laten meeslepen. Het is natuurlijk ook best een cadeautje om een week uit ons winterweer weg te mogen.
Veel plezier!