Vakantie en uitjes

Chippie
28-03-2012 om 09:41
Niet meenemen in handbagage
Ik twijfel over wat dingen die ik wel of niet mee kan nemen in handbagage. We nemen geen gewone bagage mee.
Pincet? Nagelknippertje?
Qua vloeistoffen is het volgens mij maximaal 100 ml. Nu wil ik graag zonnebrand meenemen (ik wil graag Vision oid meenemen voor iig de jongste twee die een erg zonnebrandgevoelige huid hebben en ik ga er niet van uit dat die ter plekke te koop is, we gaan tien dagen naar een zonnig/heet land en dat is 1 van de weinige dingen waar ik echt niet zonder kan/wil). Kan ik dat verdelen over bv 3 x 100 ml potjes per persoon? En ik wil graag eigen contactlenzenvloeistof meenemen; dat is ook geen probleem als je dat over meerdere potjes verdeelt?
Ik kan het over 4 x handbagage verdelen maar liever houd ik dat allemaal bij elkaar; is dat een probleem? Dan heb ik dus 1 grote doorzichtige zak met misschien wel 600 ml aan vloeistoffen (of misschien wel meer, want het liefst neem ik ook voor iedereen zonnebrand van hier mee...teveel troubles in buitenland gehad)

Ilva
28-03-2012 om 10:35
Koffer
Zonnebrand kan je toch gewoon in je koffer stoppen? Of neem je alleen handbagage mee?
Wat ik me afvraag is of je eten en drinken mee mag nemen het vliegtuig in als je met bijv. Easyjet vliegt. Daar krijg je toch niets in het vliegtuig?

Janna3
28-03-2012 om 10:56
Regels zijn duidelijk
en daar mag niet van worden afgeweken. Als je alleen maar handbagage meeneemt moet je het dus verdelen. Je moet het zakje met de vloeistoffen uit je koffertje halen als je langs de controle moet, dus je kunt het risico nemen om alles in een koffer te doen, maar houdt het dan wel in verschillende zakjes. Op de site van Schiphol is te lezen wat je allemaal mee mag nemen.
@Ilva, je kunt in het vliegtuig van alles aan eten en drinken kopen bij Easyjet. Het is alleen niet bij het ticket inbegrepen.

Maylise
28-03-2012 om 11:21
Kan
Je mag maximaal 1 liter meenemen per persoon verdeeld over verpakkingen van 100 ml en het moet allemaal in een zak passen. Als je dus 3 x 100 ml per persoon hebt is er geen enkel probleem.
Pincet/nagelknipper mag zover ik weet wel maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Kans is overigens niet zo groot dat ze het vinden. Ik vergeet 9 van de 10 keer nagelschaartje uit mijn handtas te halen en het is nog nooit door de scanner opgepikt. Ik doe het overigens niet expres. Ik vergeet het echt. Het is natuurlijk ook geen ramp als ik schaartje weg moet gooien.
Ik was wel heel blij toen mijn zakmes een keer niet door de scanner is opgemerkt want dat had ik wel zonde gevonden. Nu let ik daar dus wel beter op want dat zou echt jammer zijn.
Pincet lijkt me in elk geval geen probleem. Zit ook standaard in mijn tas.

Chippie
28-03-2012 om 12:37
Reacties
Ilva, we nemen alleen handbagage mee.
Janna, eten mag je gewoon meenemen, drinken dus niet. Maar alles is te koop in vliegtuig (schappelijke prijzen).
Maylise, ik heb nergens zien staan dat het maximaal 1 liter mag zijn, wel dat al die vloeistof moet passen in een 1 ltr zak. Maar het lijkt me nog steeds oenig dat je dan met 10 x 100 ml aan komt zetten... Maar als het mag, dan mag het.
Een nagelknippertje van een paar euro vind ik niet zo'n probleem maar ik heb een Tweezerman pincet, heel erg fijn maar die zijn best prijzig (iets van 24 euro). Dat zou ik echt wel zonde vinden.
Mag jevan vloeistoffen die je op Schiphol (we vliegen vanaf Weeze/Dusseldorf) koopt en insealt wel grotere verpakkingen meenemen? Dat wordt me namelijk niet helemaal duidelijk. Dan kan ik de zonnebrand misschien daar kopen (maar we vliegen weer heel vroeg, geen idee of winkels dan al open zijn).

dirksmama
28-03-2012 om 18:11
Pincet en zo
De blauwe bakken op vliegtuigen zitten vol met pincetten en nagelknippers. Thuislaten is voordeliger, want meestal worden ze ingenomen.

Shonagh
28-03-2012 om 18:19
Chippie
Ik ben net weer terug van een Ryanair tripje naar de zon :o)
Het meeste wat je na de security koopt mag wel mee in het vliegtuig, zelf hadden we ieder een flesje water ( 1 € t.o.v. 3 € in het vliegtuig) en wat sandwiches gekocht in een papieren tasje, geen probleem (hete dranken zoals koffie en thee mag niet).
De man met 2 liter drank mocht het ook als "extra" handbagage meenemen, maar de man met wat eten in een supermarkt tasje moest het in zijn handbagage frommelen.

Guinevere
28-03-2012 om 19:38
Verpakkingsgrootte
Je moet er voor ook voor zorgen dat je géén 150 ml verpakkingen in je handbagage doet waar nog maar 10 ml inzit. Mooi dat dat er niet doorheen mag.
Verder mocht ik mooi mijn blikken vis alsnog inchecken. Er zat vocht in, dus ze keken naar het totale aantal ml/grammen in de verpakking. Mijn argument dat er maar 30 ml vocht werd aangegeven per blikje mocht niet baten.

Isabella
28-03-2012 om 21:29
Wisselend
lenzenvloeistof is juist vaak ook te koop in reisverpakking zodat je het niet over hoeft te gieten in kleinere flesjes.
Verder moet je er een beetje geluk mee hebben. Tijdens onze voorlaatste vliegvakantie is mijn nagelschaar (die dochter in haar etui had) wel op de vakantiebestemming moeten blijven.
Tijdens onze laatste vakantie in Amerika is de grote fles zonnebrand, insectenspray en tandpasta die wij per ongeluk in onze handbagage hadden gestopt niet ontdekt. En dat terwijl ze daar juist zo streng zijn want we moesten bijvoorbeeld wel weer op blote voeten door de controle.

Chris35
29-03-2012 om 11:39
Dan toch maar koffers mee
al was het maar om alle bovengenoemde ellende te voorkomen
Mijn glazen nagelvijl komt altijd door de douane, maar kennelijk heb ik geen betrouwbaar hoofd, want ik wordt er 9 van de 10 keer uitgepikt op Schiphol voor een check

Moppeke
30-03-2012 om 10:29
Sommige luchthavens zijn erg streng
Ga je bv naar Rome, dan kun je dat soort dingen al bij voorbaat beter thuislaten want daar zijn ze echt heel streng.
En het is zonde, als je de voorschriften overschrijd dat kan dat bij voorbaat al een hoop geneuzel opleveren. Met vloeistoffen zou ik dat dan ook beslist niet doen, het gaat onherroepelijk in de prul.
Alles wat je echter na de douane koopt, is een ander verhaal.

Tijgeroog
30-03-2012 om 11:13
Lenzenvloeistof en pincet
Heb je voor 10 dagen niet genoeg aan een klein flesje lenzenvloeistof? En kun je niet 10 dagen zonder je fijne pincet? (misschien een stomme vraag hoor, ik gebruik alleen maar, indien nodig uiteraard, een splinterpincet)

Chippie
30-03-2012 om 23:25
Tijgeroog
Lenzenvloeistof neem ik inderdaad mee in 2 of 3 kleine flesjes van 50 ml. Nee, met 1 flesje kan ik geen 10 dagen.
En heb zelf altijd direct een beeld bij iets. Dus op het gevaar dat andere mij vanaf nu aanzien voor een weerwolfachtig type: ja, ik gebruik mijn pincet bijna dagelijks.

dirksmama
31-03-2012 om 11:50
Kopen
koop dan bij aankomst pincet en stop het voor de terugreis in envelop die je valk voor vertrek naar huis post. Dat is goedkoper dan koffers inchecken vanwege pincet en scheelt je op vliegveld veel gezeur (en als ze 'm in de blauwe bak mikken moet je bij aankomst toch al een nieuwe kopen.
Heel mooi, op het vliegveld van Singapore staan bakken met enveloppen speciaal voor dat doel: verboden dingen in de envelop en dan stuur je het naar huis (en betaalt bij aankomst aan de postbode, of je betaalt van te voren met creditcards)

Chippie
31-03-2012 om 18:28
Zonnebrand
Vandaag kwam ik Vision zonnebrand in tubes van 100 ml tegen. Daar gaan er twee van mee. Heb nu nog 4 pastic flesjes over...