Vakantie en uitjes

Bellefleur
26-05-2011 om 11:14
Noorwegen
We denken er aan om dit jaar naar Noorwegen te gaan. Wat is leuk in Noorwegen? Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik weinig tot niets weet van dit land.

Thursday Next
26-05-2011 om 13:42
Ik lees mee...
want wij gaan daar ook heen, met een kleine camper. We blijven in het zuiden.

Freek1973
27-05-2011 om 09:43
Noorwegen
Paar jaar terug in Noorwegen geweest. Meest verrassende vakantie (positief gezien ooit). Wat een mooi land!! Als je van 5 sterren resorts houdt en 24u vermaak; niet gaan!! Maar houdt je van rust en ruimte een ideale bestemming!! We zijn niet verder geweest dan Trondheim, langs oostgrens naar boven en via kust en fjorden terug. Tips; de fjorden natuurlijk (inkopper), Lillehammer en Hamar (veel te zien mbt Olympische Spelen), Peer Gyntweg (alsof je op de maan bent), treinreis Flam, en 1 of 2 dagen Oslo (dorpse stad).
Wij zijn op heenweg helemaal met auto gegaan via Kopenhagen, Zweden. Viel tegen qua reistijd vooral. Voor terugweg in Noorwegen zelf nachtboot geboekt van Oslo naar N-Denemarken, beviel stuk beter!

Vera*
27-05-2011 om 13:49
Tip oslo
Met de dagkaart voor openbaar vervoer kun je ook gebruik maken van de veerbootjes die de eilanden in de Oslofjord aan doen. Dat was een leuk tochtje.
Aan de westkant van Oslo ligt er boven op de berg/heuvel een gloednieuwe springschans voor skispringen. Afgelopen zomer waren ze hem nog aan het bouwen. Dat ziet er ook wel appart uit, vooral omdat de weg om er te komen dwars door de woonwijk gaat.
Vera

Trix
27-05-2011 om 16:02
Natuur, ruimte, rust
Waarom ga je naar Noorwegen? Voor de schitterende, overweldigende natuur, voor de ruimte, de rust, de ontzettend aardige mensen, voor het niet toeristische, voor alles.

Trix
27-05-2011 om 16:15
Oeps, was nog niet klaar
Ga gewoon naar de bieb, bekijk de reisgidsen, je ziet vanzelf wat je aantrekt.
Of kijk eens op deze website: http://www.visitnorway.com/nl/
Voor mooie beelden:
Zal je wel vast voorbereiden, overal lees je en hoor je, 't is zo duur... Ik werd er helemaal niet goed van, toen ik me aan het inlezen was voor onze Noorwegenreis. Maar helaas, het is wel zo. Vooral uit eten gaan is erg duur, biertje en wijn in de supermarkt, pfff. Dat laatste meenemen dus. Wat ook flink erin hakt, zijn pontjes en tunnels, waar je vaak voor moet betalen. maar goed, je gaat waarschijnlijk niet elk jaar erheen. Daarentegen zijn de campings weer prima geprijsd. Zeker nu ik zie wat er in Zuid-Europa gevraagd wordt.
Veel plezier!

joer
27-05-2011 om 20:13
Noorwegen is prachtig..
Twee jaar geleden een rondreis met auto (in huisjes) gemaakt door Noorwegen.
Vooral de kant van de fjorden vonden wij erg mooi.
Kies voor de tocht over de bergen/fjorden i.p.v. de normale weg in het dal. Kost wel meer tijd natuurlijk. Maar het is prachtig en spectaculair.
Ook hebben we gewandeld op de gletsjer met van die ijspinnen onder je schoenen en aan elkaar vast gebonden.
Onderweg veel watervallen en prachtige natuur gezien. Veel wandelen,kanoeen, zwemmen en vissen.
Erg leuk het overvaren met al die pontjes.
Koeien en geiten op de (snel)weg! Houd rekening met lange reistijden; je mag niet hard en allemaal 2 baans wegen. Maar er is zoveel te zien dat je ook niet hard en snel wil!
Wij hebben prachtige campings gezien aan meren en op eilandjes.
Zoek eens op reisverhalen Noorwegen. Daar heb ik ook veel info uit gehaald.
JOER.

Tigress
03-06-2011 om 16:59
Bergen en omgeving
Noorwegen is absoluut schitterend en op veel plekken nog zo ongerept.
Persoonlijk kan ik je de omgeving van Bergen aanraden. Omgeving moet je vrij ruimt opvatten want het is een groot land. In Bergen is het oude stadsdeel Bryggen een aanrader. Je waant je er in de middeleeuwen. Rond Bergen vind je bijvoorbeeld de Hardangerfjord en kun je gebruik maken van de Flambaan (iemand noemde het al) het wordt ook aangeboden als excursie. Wij hebben dat toen gedaan. Heen met trein (tussenstop een prachtige waterval) en terug met een boot over de fjord en bus. Een andere plek is de Hardangervidda een soort van hoogland met ruige natuur.
In gebied Hemsedal kun je prachtige wandelingen maken. Wij hebben er een openluchtmuseum bezocht, maar ik weet niet meer hoe het heet. De rit van Bergen naar het Hemsedal is schitterend en voert je hoofdzakelijk langs de fjord en door bergachtig gebied.
Een huttentocht is inderdaad een aanrader, het begrip ´hut´ (hytte) moet je ruim nemen. Het zijn meer eenvoudige huisjes.

Tigress
03-06-2011 om 17:11
Nog vergeten
Je kunt in Noorwegen ook reizen met de "Hurtigruten" dat is een meerdaagse reis met een schip dat verschillende havens aandoet richting het noorden en vice versa. Van oorsprong was de Hurtigruten een soort van post-en vrachtdienst waar ook passagiers mee konden reizen.
http://www.hurtigruten.nl/?country=NL