Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Chippie

Chippie

11-03-2012 om 11:16

Noorwegen tips and trics

Wij hebben het idee opgevat om in de zomervakantie (augustus) naar Noorwegen te gaan met onze kinderen (3 - 10).

Hoe is het weer? Ik ben nu een beetje bang voor dagenlang zware bewolking/regen/koud?

Wat moeten we zeker zien (we zijn er allebei ooit kort geweest), wat is een leuke route? We willen het liefst 3-4 langere 'stops' van een paar dagen maken en dan weer door.

Welk soort accommodatie? Het liefst zouden we op een plek staan waar kinderen kunnen struinen, vissen, kampvuurtje, etc. Maar zo'n hut lijkt me wel heel primitief, donker en klein met zijn vijven als je veel binnen moet verblijven. Een bungalow vind ik dan weer te luxe, dan mis ik het buitengevoel. Ik zoek eigenlijk iets er tussenin...

Eten, is het nog handig om wat meer dan normaal mee te nemen? We houden zelf helemaal niet van blikgroente of ingeblikt vlees, dus ik zou niet echt weten wat we mee kunnen nemen? Alcohol drinken we haast nooit.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Camper huren

Dan kan ben je lekker flexibel. En je hebt al je spullen incl eten bij de hand

Chippie

Chippie

11-03-2012 om 14:45

Mach

Ja, heel erg leuk totdat ik de prijs zag. Pfff, dat gaat hem echt niet worden.

krin

krin

11-03-2012 om 17:31

Haring

Als je van haring houdt, hoef je verder niets meer mee te nemen. Hele koelkasten vol haring in tientallen uitvoeringen. ) Wij hadden destijds alleen alcohol meegenomen. Tja, prioriteiten, hè. Het is er duur, ja, maar alles is er wel te krijgen. Bovendien zijn vooral de verse groenten duur, en dat neemt weer lastig mee.
We waren er in de eindeloze zomer van 2003 (in Zweden en Noorwegen) en onze week in Noorwegen was dat het koudste en natste plekje van Europa. (20 graden en één dag miezer). Je moet geluk hebben.
Maar: je krijgt er zoveel voor terug. Man riep elke dag wel een keer dat dit het enige Europese land was dat hem aan Amerika deed denken, zo spectaculair en leeg en mooi.
Wij kampeerden toen, en vrijwel elke camping heeft ook hutjes. Idee stacaravan. Of Pipo-wagen, meer. Wel een wc, geloof ik, maar verder ben je voor het sanitair nog steeds van de campingvoorzieningen afhankelijk. Wat we ook redelijk veel hebben gezien, waren campings die een combinatie met B&B hadden. Mooie uitwijkmogelijkheid met slecht weer.
Wat je echt moet doen, tja. Zoveel heb ik niet gezien die ene keer. Je kunt er zomerskiën, bergbeklimmen, wandelen (voor meerdaagse kanotochten met overnachting op onbewoond eiland kan ik Zweden aanbevelen) Je moet natuurlijk een fjord "doen", door de pas te nemen, of juist een boot. En een gletsjer. Je kunt gletsjerwandelingen maken (weet even niet meer hoe oud je kinderen zijn). De langste autotunnel ter wereld heeft ook wel wat, heen bovenlangs, terug onderlangs. (http://nl.wikipedia.org/wiki/L%C3%A6rdalstunnel)
Verder is toeren gewoon erg mooi daar. Wel langzaam (je mag zelden harder dan 80). Steden hebben we toen niet gedaan, dus daar kan ik niets over zeggen.
Ja, ik moet nog maar eens terug.

shantiee

shantiee

11-03-2012 om 19:26

Buroscanbrit

Wij hebben een paar jaar geleden geboekt bij buro ScanBritt (een reis door Zweden en Noorwegen). Zij hebben veel reismogelijkheden (ook om ideeën op te doen). Wij hadden wel een bungalowreis, maar de bungalows stonden wel vaak in natuurgebieden, zodat we wel het gevoel hadden in de natuur te zijn. Normaal kamperen op vakantie, maar ik was vond het juist prettig om in Noorwegen in een bungalow aan te komen.
Het weer was inderdaad regelmatig slecht, maar we hebben ook mooie dagen gehad.
Ik neem eigenlijk zelden etenswaren mee op vakantie, maar daar had ik nu spijt van. Het eten in Noorwegen is inderdaad een stuk duurder en er is ook veel minder keus. Een volgende keer zou ik wel meer etenswaren meenemen.
Noorwegen is wel een prachtig land, vooral bij de fjorden (een boottocht is ook zeker een aanrader). Een gletsjer beklimmen is ook zeker een must in Noorwegen. Daarnaast is de beeldentuin in Oslo ook heel erg leuk om te bekijken.

Shantiee

Thursday Next

Thursday Next

11-03-2012 om 21:26

Prachtig

We zijn vorig jaar in Noorwegen geweest, met een camper. We hadden prachtig weer en hoorden vanuit Nederland en frankrijk alleen berichten over regen. Het was er niet koud, wel wat frisser als de zon weg was maar met een vest dan prima te doen. En het was licht tot 11 uur 's avonds, zelfs in het zuiden.
De trekkershutten op de campings zijn meestal prima en redelijk ruim, vaak hebben ze ook verschillende groottes. Ze hebben vaak een overdekte veranda of overhangend dak zodat bij slechter weer de deur open kan blijven. Grote afstanden rijden lukt er niet echt vanwege de adembenemende natuur en gebrek aan snelwegen.
Een van de mooiste plaatsen waar we geweest zijn is het gebied ten oosten van Jotumheimen. We stonden op deze camping: http://www.maurvangen.no/. Op de camping een paar riviertjes om dammen in te maken, wel met ijskoud water. De camping was verder niet de beste, maar de omgeving echt prachtig. In de buurt zijn makkelijke en moeilijke bergwandelingen te maken. Een hele leuke camping is die in Dalen, http://www.dalencamping.com/, wel met veel nederlanders. Het gebied is wat minder spectaculair (nou ja, als je de foto's ziet zou je dat niet zeggen) maar nog steeds prachtig. Deze camping ligt op een eiland in een ondiepe rivier. Als je meer wilt weten kun je me mailen op thursday punt next ad mail punt com. Heerlijk, Noorwegen, ik zou er zo weer naar toe gaan.

MerelR

MerelR

12-03-2012 om 12:11

Buroscanbrit/ oad

Wij hebben enkele jaren geleden twee keer een rondreis gedaan met bovenstaand reisbureaus. Dit is erg goed bevallen. We zaten merendeels in een hotel met halfpension en vonden dat wel relaxt. Snap dat dat met drie kinderen geen optie is. Persoonlijk vind ik Noorwegen ook niet echt het land om met een camper of caravan doorheen te rijden. Wegen zijn vaak smal en bochtig, zeker rondom te fjorden. Maar ieder zijn ding.
Waar je naar toe gaat is eigenlijk altijd goed. Mijn advies is om de rondreizen op de verschillende Noorwegenvakantiesites te bekijken. Dan kun je kijken wat je wilt. Er is zoveel wat je 'moet' zien in Noorwegen dat dat je toch niet in één vakantie lukt. Daarom gaan wij dit jaar ook voor de derde keer .
O ja, onze kinderen van de wandel/klautertocht naar de Nigardsbreen (gletsjer) het allerleukste.
En hoe ga je naar Noorwegen? Ik kan je van harte de oversteek vanaf Kiel naar Oslo met de Colorline aanbevelen. Een ervaring op zich!

Prachtig, met camper

Hoi,

In 2010 zijn wij geweest, Heb je de mogelijkheid iets eerder te gaan? Halverwege augustus is het seizoen al een beetje over. Dus mocht je in juli kunnen vertrekken zou ik dat doen. Wij zijn met een camper (in NL gehuurd)via Hirthals(DK) naar Kristiansand gegaan. Camping van Cees Verkerk aldaar is super en we zijn daar 3 dagen gebleven. verder via de westkust(die is mooooooi) tot vlak onder Stavanger en dan naar Oslo. Helaas hebben we een ernstige aanrijding in de bergen gehad met een eland en hebben we drie dagen vertraging opgelopen. Gelukkig een leuke camping en we hade de fietsen mee.
Wij hadden het toen wel gezien in de bergen en zijn via de kust, Zweden weer naar Dk gegaan.

Al met al is het mijn mooiste vakantie ooit, ondanks de eland.

Oja

Net te snel op enter

Camping varieert van 10 tot 30 euro in Noorwegen, DK is duurder. Eten, prijzen vielen ons erg mee in de supermarkt. 3 maal zalmfilet voor 7 euro, aardappelen en diepvriesgroente zelfde als hier.
Alleen alcohol is haast niet te koop, wijn alleen in staatswinkels. Dus dat evt meenemen, of op de boot kopen.
Alleen ergens op een terrasje iets drinken is mega duur.

JansjeRommy

JansjeRommy

13-03-2012 om 20:10

Weer

Hoe belangrijk vind je het weer? Ik ben er ooit drie weken geweest en het was heel mooi, maar dat saaie weer......daarvwerd ik wel dol van.

Chippie

Chippie

15-03-2012 om 21:48

Weer

Ja, het weer houd me nog steeds een beetje tegen. We hebben nog een zonnige vakantie in het verschiet (pinkstervakantie) en daardoor hebben we zoiets van dat dit een geschikt moment is om naar Noorwegen te gaan. We hebben dan al een weekje zon gehad. Maar ik wordt niet vrolijk van twee weken miezerig weer. Lange broek en jas; dat komt wel goed. Dat terrasje en uit eten gaan, daar komen we wel over heen. Maar dat weer?!? We zijn ooit in USA geweest en daar konden we ook weinig uit eten en hebben we geen terrasjes gezien. Dat vond ik prima (in ruil voor slapen in de fantastische natuur) maar daar hebben we geen regen gehad en veel zonnige dagen.

Chippie

Chippie

16-03-2012 om 09:32

Ja, dat snap ik wel een beetje. Maar in Europa gaan we altijd naar Toscane, Griekenland of Zuid-Frankrijk. We hebben echt nog nooit een middag regen gehad in Europa. Dan zul je zien dat we in Noorwegen... nou ja, je snapt het al. En kouder vind ik niet erg maar miezerig, donker weer. Brrrr.

Niet doen

Chippie, als je bang bent voor miezerig donker weer dan heb je in het gematigde zeeklimaat van Noorwegen niets te zoeken.
Weeronline geeft alleen maar gemiddeldes. De wisselingen kunnen bij het ene weertype heel anders zijn dan bij het andere. Hoe dichter je bij zee komt, hoe waarschijnlijker dat je regelmatig kort of zelfs langere tijd neerslag hebt. Dat komt gewoon vanaf de Atlantische Oceaan aanwaaien. Ik heb schitterend zonnig weer gehad in Ierland, we waren daar 3 weken, en ik dacht hoe kan dat nou? Maar dat heeft dus met die spreiding om dat gemiddelde te maken. We hebben ook 2 totale regendagen gehad. En een mistdag. En af en toe een schitterende bui.
Maar goed, mijn punt is dit: je moet ervan houden. Naar Noorwegen gaan terwijl je geen Noors weer wilt, ik kan het niet genoeg afraden.

krin

krin

16-03-2012 om 10:08

Of juist wel

Dan weet je dat het niet iets is om bang voor te zijn
Ja, je kunt twee weken in de miezer zitten, maar de kans is vele malen groter dat je, inderdaad net zoals in Ierland, elke dag four seasons in one day hebt.
Wat het oplevert, is niet te versmaden: de prachtigste luchten, het mooiste strijklicht, de zon die vonken slaat uit het natte gras, vette regenbogen die je zo kunt aanraken, en altijd afwisseling. Eens heel iets anders dan een constante temperatuur en constant zon en dat elke dag. Het heeft wel wat, hoor. En een fjord, toch al een mirakel om te zien, wordt er zeker niet lelijker op als net op het moment van je eerste doorkijk in de diepte de wolken openbreken en de zon zich laat zien. Echt, het weer is wel het laatste waar je je door moet laten weerhouden. Het is deel van de ervaring, zogezegd. Een beetje drama.

krin

krin

16-03-2012 om 10:35

Rodebeuk (volslagen ot)

Weet je nog dat wij een tijd geleden verhalen uitwisselden over ons Duitse, rond de oorlog naar Nederland gekomen voorgeslacht? Laatst heb ik mijn vader nog eens nader bevraagd, er is me weer meer duidelijk geworden, en via de familie kwamen er twee ansichtkaarten tevoorschijn uit de jaren dertig, toen mijn opa en Duitse oma een long distance verloving in stand hielden door af en toe van de Zaanstreek naar het Ruhrgebied te fietsen en v.v. Op een van die kaarten staan de prachtige openingszinnen: "X en ik hebben in het Derde Rijk heel prettige dagen gehad. Er is nauwelijks verschil met Nederland te bedenken." (We schrijven 1934, ze trouwden uiteindelijk in 1938.)
Ik wou dat ik Annejet van Zijl was, dan schreef ik er een boek over. Weet jij toevallig of er fictie of non-fictie geschreven is over de Duitse kindertjes en dienstbodes in Nederland in die tijd?

Weer noorwegen

Chippie,

wij gaan al jaren naar Cannes, altijd goed weer, daarom waren wij ook een beetje huiverig voor Noorwegen.

Maar ons is het 100 % meegevallen, de hele vakantie 20-23 graden, maar we waren wel in juli. In augustus schijnt het toch al minder te zijn. Het zal echt geen 3 weken regenen.

Jean

Chippie (ot)

Ik geloof dat ik nu weet wie mijn Ryanair tip heeft opgevolgd ?!?!?

Krin (ot)

Prachtig, zoals je (ook het Schotse) weer beschrijft !!!

Chippie

Chippie

16-03-2012 om 12:38

Shonagh

Klopt!

mar

mar

16-03-2012 om 14:22

Wij

Wij zijn jaren terug in Noorwegen geweest, met de trein. Reizen met de trein is daar fantastisch (kijk maar eens een uitzending van Rail away) en ook het busvervoer is goed geregeld.
De genoemde camping in Jotumheimen zijn wij ook geweest. Hoewel het doorgaans zonnig was, was het wel koud 8C, en hebben we zelfs een sneeuwbui gehad tijdens een wandeling.
Daarna zijn we in Fläm belandt, het weer was daar ook niet overmatig warm.
In de buurt van Lillehammer kwamen we weer in de 20-25 C regionen. Helaas maar voor 1 dag, maar dat was wel erg lekker.

Vroeger zijn we eens met mijn ouders geweest en hadden we drie weken stralend mooi weer (omgeving Lillehammer). Volgens mij kun je er dus niets van zeggen, in de trant van altijd koud/warm/nat.

JansjeRommy

JansjeRommy

16-03-2012 om 22:43

Het weer weer

Sorry, maar ik moet om dit soort discussies wel een beetje lachen. Natuurlijk kan het lekker weer zijn in Noorwegen, maar de kans op minder mooi weer is wel groot. Zelf vind ik four seasons in one day prima, maar dat is gebruikelijker in Ierland dan in Noorwegen voor mijn idee. Ik vond juist dat bloedsaaie weer vervelend. Helemaal niet slecht hoor, prima om te wandelen, maar nooit echt lekker warm, geen tarrasjes, geen buiten eten. En dat drie weken lang. Dat gebeurt je echt niet altijd in Noorwegen, maar dat gebeurt je in Italie of Spanje niet in de zomer. Maar niet iedereen vindt dat even belangrijk. Daarom vroeg ik het ook. En ik kan me voorstellen dat als je een andere mooiweer vakantie hebt, dat je de gok neemt. En dan hoop ik dat je mazzel hebt. En dat je volop geniet van de schitterende natuur, want die staat buiten kijf.

Iris

Iris

18-03-2012 om 23:39

Nog meer....en het weer.

De gemiddelde zomertemperatuur en het aantal zonne uren is in Noorwegen hoger dan in Nederland. En je hebt dus hele lange dagen, het wordt in het noorden niet donker.
Wil je minder kans op regen, ga dan naar oost noorwegen. Juist aan de kust regent het meer.
Uit eten moet je doen in bijv. wegrestaurants, warenhuisrestaurants of stationsrestaurants. Is niet duur, buffet en best goed.
Alcohol is duur, dus zelf meenemen.
Bureau Scanbrit is prima, ze hebben er voor ieder wat. Je kunt ook je eigen reis samenstellen. Bijv. in kampeerhutten of huisjes als je niet kamperen wil.
Kijk ook eens bij Norske Turist Service, ook leuke reizen of SNP, die hebben ook individuele reizen.

JansjeRommy

JansjeRommy

19-03-2012 om 08:55

Weer

http://www.vakantienaarnoorwegen.nl/KlimaatNoorwegen.html

Even kort hieruit: Gemiddeld valt er niet veel meer regen in Noorwegen dan in Nederland.
In de hoogseizoenaanden is het gemiddeld tussen de 15 en de 20 graden.

Er zijn vast mensen die dat geen punt vinden, maar het is niet het weer dat vele voor ogen hebben bij de zomervakantie. Het gaat mij er alleen maar om hoe belangrijk vind je dat.

Chippie

Chippie

19-03-2012 om 18:09

Jansje

Als ik naar Italie ga, verwacht ik mooi weer. Lees: 30 graden, zonnig, geen regen.
Als ik naar Noorwegen ga, verwacht ik geen Italiaans weer. Wat me wel te wachten staat, dat probeer ik nu uit te zoeken.

JansjeRommy

JansjeRommy

19-03-2012 om 20:05

Vandaar

De link. Daar heb je denk ik meer aan dan een verhaal van iemand die ofwel wel Italiaans weer heeft gehad ofwel niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.