Vakantie en uitjes

bertje1
13-07-2012 om 09:13
Normandië of onder nancy (elzas)?
ik heb keuze uit 2 campings, lijken beide aardig, maar wat te doen in augustus, kust of oost frankrijk?? qua leukheid en ook natuurlijk qua weer (3 kids onder 12)

Knutselkei
13-07-2012 om 19:12
Ik zeg oost
volgens mij is het daar vaak mooier weer en de streek is erg mooi.

Jip
14-07-2012 om 09:49
Elzas
We zijn in beide streken geweest en allebei zijn ze leuk. In Normandie heb je natuurlijk de kust en en bezienswaardigheden van de 2de W.O. Bovendien vond ik de plaatjes vaak erg pittoresque. Maar de Elzas is ook erg leuk. Rondrijden tussen de heuvels en wijnvelden en plaatsjes bezoeken zoals Colmar en Kaysersberg. Overigens deed dit gedeelte van Frankrijk me meer aan Oostenrijk als aan Frankrijk denken. Gezien het weer van de afgelopen weken lijkt me de Elzas op dit moment meer geschikt. Er heerst daar een milder klimaat dan in de rest van de omgeving vandaar ook de wijnvelden.
Succes met kiezen.

Fransje
16-07-2012 om 12:22
Grote klimaatverschillen in oost-frankrijk
Let op, er zijn grote klimaatverschillen in Oost-Frankrijk. De Elzas ligt nog een stuk oostelijker dan onder Nancy. In de Elzas is het inderdaad warm en droog. De bergen van de Hoge Vogezen fungeren a.h.w. als een regenscherm, de wolken regenen leeg in de bergen. Dat heeft als gevolg dat het in de bergen juist erg veel regent. En ten westen van de bergen regent het meer dan ten oosten van de bergen (maar minder dan in de bergen). Die gebieden liggen heel dicht bij elkaar omdat de bergen abrupt en steil overgaan in de laagvlakte van de Elzas. Is het je te warm in de Elzas, dan is het een goed idee om een dagje de bergen in te gaan (mits het daar niet regent). In de bergen is het nl. prachtig en koeler en frisser dan in de Elzas.
In de Elzas zijn mooie dorpjes en steden en er is veel culinair toerisme, er komt ontzettend goede wijn vandaan.

Kari1
17-07-2012 om 09:00
Eens met fransje
Als je het hebt over een camping onder Nancy dat zit je eerder in de Vogezen dan in de Elzas en dat scheelt veel qua weer! De Vogezen zijn prachtig maar ook vaak nat, daar moet je wel rekening mee houden. Kijk ook naar de hoogte waarop de camping ligt, je zit daar al gauw op 500 m en dat betekent ook dat de temperatuur er duidelijk lager is. In combinatie met de nattigheid is het er sneller onaangenaam. De echte Elzas is droger , lager en warmer.
Normandië is daarmee wel te vergelijken denk ik. Het blijft allebei Noord-Frankrijk dus geen stabiel weer, maar aan de kust waaien de wolken meestal snel weer voorbij.

Fransje
17-07-2012 om 13:21
Onder nancy en weerberichten
Als je echt recht onder Nancy zit, dan zit je in de Lage Vogezen / Loraine/ Vosges (bergen zo'n 200-600 m.), daar regent het al weer minder dan in de Hoge Vogezen (Gerardmer etc.). Hangt er ook vanaf hoe zuidelijk je gaat, richting Haute-Saône/Franche-Comté.
De Hoge Vogezen zijn oostelijker dan Nancy (bergen zo'n 800-1000-1400 m.). Daar regent het veel.
Nog oostelijker is de Elzas (Colmar, Selestat, Riquewihr, Ribeauville, etc, grenzend aan de Rijn), met lager, glooiend landschap; daar is het warm en droog.
Het is natuurlijk altijd, en zeker dit jaar, zinvol om het weerbericht in de gaten te houden. De regionale kranten (Liberté de L'est, L'Est Republicain, verschillende edities voor verschillende streken) geven het betrouwbaarste weerbericht in die regio. In de krant wordt de regenverwachting per blokje van twee uur gegeven voor een dag, en dat is behoorlijk betrouwbaar. Als er dan op een dag een buitje valt, kun je daaromheen plannen.
Of kijk in NL alvast naar Meteo France: http://france.meteofrance.com/ (je kunt inzoomen op een gebied en er zijn ook voorspellingen). Vandaag is het lekker weer in heel Frankrijk behalve Bretagne en Normandië. Hele lokale verschillen kun je echter niet op Meteo France zien. In de krant staan de temperaturen en regenverwachtingen apart genoemd voor de lage en hoge gebieden. In de bergen is het sowieso bijna altijd een paar graden koeler.

Fransje
17-07-2012 om 13:35
Weerbericht en lage vogezen en kleding
Ik ken iemand die een camping heeft in het zuiden van de Lage Vogezen. Zij klaagt dat de online weerberichten voor die streek vaak veel slechter zijn dan de werkelijkheid. Dan lees je op Internet dat het regenachtig is (en blijven de klanten dus weg), en dan schijnt in werkelijkheid de zon prachtig. (Heeft er misschien mee te maken dat er grote lokale verschillen zijn?)
Verder is mij opgevallen dat de Franse terminologie anders is dan de Nederlandse wat betreft het weer, waarschijnlijk omdat het referentiekader anders is. Als het Franse weerbericht zegt "regen", dan zou dat in NL genoemd worden "wisselvallig" of "af en toe een buitje". Dus je leest "regen" en denkt o jee de hele dag regen, maar het blijkt om een enkel buitje te gaan en verder een prima dag te zijn. (UIteraard kan het in Frankrijk ook hele dagen regenen hoor, maar zo vaak en erg als in NL toch niet.) Hevige regen, vaak gepaard met onweer, heet "orages".
In ieder geval geldt voor dit soort streken: goede kleding (waterdicht, ademend, sneldrogend, laagjes) is essentieel. Als er dan op een dag een buitje valt, kun je toch gerust op stap en van de verder mooie dag genieten. Het is er warmer dan NL dus zodra het opklaart heb je het al weer warm.

bertje1
17-07-2012 om 17:39
Verdorie, vol!
Balen had juist zo'n zin . het is een hel om nu nog iets te vinden..... nog tip=

Jip
17-07-2012 om 20:53
Camping municipal kaysersberg
Ik weet niet wat je precies zoekt maar bovenstaande camping is mooi en erg schoon. Wel voor rustzoekers, dus geen animatie en geen zwembad. Omgeving en streek wel erg mooi.
http://camping-alsace.com/-Camping-de-Kaysersberg-.html?lang=fr

bertje1
17-07-2012 om 21:09
Fransje
ziet er wel heel aardig uit, we hebben alleen geen kampeerspullen (ja, wel maar meer voor 2 dagen of zo

Kari1
18-07-2012 om 11:53
Bertje
Op de site van camping-frankrijk.nl kun je bij beschikbaarheid zoeken wat er vrij is aan huuraccomodaties, evt. per streek. Ik heb even gekeken voor 4-18 augustus( weet niet wanneer je gaat), er is nog best wel wat maar ik schrik wel van de prijzen! Maar misschien is dat normaal, heb ik geen verstand van.
Kari

Fransje
18-07-2012 om 15:21
Bertje, wat zoek je?
Bertje, kun je wat meer vertellen over wat je zoekt? Dan kunnen we misschien geschikte tips geven.
Wil je een tent huren, of is een stacaravan of huisje ook goed? Wil je een rustige, kleinschalige camping, of juist met veel vermaak?
Wil je naar de Elzas, of onder Nancy naar de Lage Vogezen of Lorraine?
Wat voor budget?
In de Lage Vogezen zijn de prijzen niet hoog, in de Elzas vermoedelijk een stuk hoger (is veel toeristischer).

bertje1
18-07-2012 om 20:59
Elzas of iets er onder (niet te ver) niet te veel vermaak!
geen grote camping dus, maar een klein zwembadje is natuurlijk wel leuk (of riviertje of zo); en niet 'in the middle of nowere' omdat je dan in Fr. zo achterlijk ver moet rijden. Hele dag lopen zoeken, blerk. heb nu bijna iets in duitsland maar wie weet...

bertje1
18-07-2012 om 21:00
Prijzen, ja, belachelijk
we zoeken dus een huisje of iets kleins; maar ik vind het super duur; 1 week voor de prijs van 2 wkn. huis in DLD.. raar.

Kari1
18-07-2012 om 22:34
Wanneer?
Vanaf half augustus is het wel te doen, ook niet al te duur. Als voorbeeld: http://www.saulieu.fr/index.php?option=com_content&view=article&id=104:camping&catid=72:camping&Itemid=73
Maar er is nog wel meer. Als je eind deze maand, begin augustus al weg wilt lijkt het moeilijker te zijn. Dan moet je misschien nog langer wachten en hopen dat je kunt inspringen op plekken die afgezegd worden.
Kari

Fransje
18-07-2012 om 23:20
Mooie rustige campings in en in de buurt van de elzas
Bertje, de Elzas is erg toeristisch en je moet er van houden. Je kunt er erg lekkere wijn kopen en er zijn ook veel restaurants, maar de leuke dorpjes zijn vaak wel erg popperig en enorm toeristisch. Dit vertaalt zich waarschijnlijk naar "duur" en "bezet".
Ik heb de volgende tips voor goedkope, rustige campings:
Op deze mini-camping midden in de Elzas heb ik een paar jaar geleden gestaan, is meer een achtertuin van een huis naast een wijngaard aan de rand van een leuk, niet-toeristisch dorpje, waar een stuk of zes tenten kunnen staan. Er is een geweldig lekker en sympathiek restaurant in dit dorpje. Verder is het dorpje in de buurt van de toeristische trekpleisters, je kunt bijv, makkelijk naar een aantal beroemde dorpjes toe fietsen. De camping was simpel, klein en rustig, en o.k. Alleen vond ik het weer wat te warm toen ik er was (pffff). Er is geen riviertje of zwembad bij. Op de camping kun je geen tent of caravan huren, maar zo te zien verhuren ze ook een appartement voor vier personen voor 350 Euro per week (en ook kleinere, goedkopere appartementen): http://www.alsace-location-tourisme.com/ Het is misschien leuk voor een paar dagen of een weekje?
In de Hoge Vogezen, aan de kant van de Elzas, is deze prachtige natuurcamping: http://www.camping-alsace.info/ http://www.eurocampings.net/nl/europa/frankrijk/elzas/haut-rhin/camping-municipal-langenwasen-101183/ Zo te zien verhuren ze ook studio's voor 2 personen en 1 kind, voor 230 Euro per week (ook voor korter periodes te huren). Camping ligt heel mooi, maar wel wat verwijderd van de bewoonde wereld. Er is een riviertje bij de camping. Prachtige omgeving. Toen ik er was jaren geleden regende het wel veel; maar vandaag is het er zo te zien mooi weer. http://www.mittlach.fr
In het zuiden van de Lage Vogezen (ongeveer anderhalf uur onder Nancy) is deze rustige, kleinschalige camping, naast een bos met een beekje en met een klein zwembad voor de kinderen. Het is vlakbij een dorpje met een rivier, kanaal, museum, kerk etc. In de buurt zijn allerlei leuke, niet-zo-toeristische dingen te doen. De omgeving is erg fijn voor fietsen en wandelen. Het is niet het meest droge gedeelte van Frankrijk maar het is er wel vaak lekker weer (minder regen dan in de Hoge Vogezen). De camping verhuurt simpele sta-caravans voor ca. 250-290 Euro per week in het hoogseizoen: http://www.campingfontenoy.com/

Fransje
23-07-2012 om 12:46
En, bertje?
En, Bertje, had je wat aan mijn tips of is het niks voor je en zoek je wat anders?