Vakantie en uitjes

P
16-01-2012 om 15:54
Normandiëtips?
Wij denken dit jaar aan Normandië een week en daarna nog een week Zeeland/Noord-brabant omdat we de laatste dag niet te lang willen rijden omdat dat weekend alweer de sporten van de jongens beginnen.
We hebben geen eigen kampeermiddel dus we zoeken een huisje via belvilla of happyhome ofzo of een camping met stacaravans of chalets.
Voor het eerste geval: welke omgeving is het mooist? Weet iemand een plaatsje waar het leuk is zodat we kijken wat daar in de buurt te vinden is? We willen in ieder geval een dagje echt aan de kust zijn in een mooi stadje en Pman wil een keer naar de invasiestranden en omdat we op st Micheals Mount in Cornwall zijn geweest voor we kinderen hadden willen de jongens natuurlijk ook naar het franse broertje (Mont Saint-Michel dus).
Voor het tweede geval: iemand een aanrader voor een camping met huuraccomodatie voor jongens van 10-13?
En toevallig ook nog tips voor een camping in Zeeland/Noord-Brabant?

sinas
16-01-2012 om 20:23
Zeeland
Camping Ons Buiten en Camping de Pekelinge. Laatstgenoemde is voor de leeftijden van jouw kinderen denk ik iets geschikter. Maar ik weet niet wat je precies zoekt qua animatie en iets te doen.

Kari1
17-01-2012 om 09:40
Normandië
Net als de vraag: wij willen naar Nederland, welke omgeving is het mooist? is die vraag voor Normandië niet zomaar te beantwoorden. Het is groter dan je denkt! Veel afwisselende landschappen, bossen, heuvels, kust, stadjes. Wij vinden alles mooi .
Een keer naar de invasiestranden, bedoel je een dag in die week!? Ook "de invasiestranden" beslaan een enorm gebied. Je kunt er makkelijk een week kwijt, zoveel interessants en zoveel geschiedenis. Er zijn in het archief wel draadjes over. Jouw kinderen krijgen er nu ook de leeftijd wel voor.
Tip: bekijk dan van tevoren met het hele gezin de film The longest Day, met de kaart op schoot. Dan lééft het als je daar in het echt komt. De landingsplaats bij Pegasusbrug, de landingsstranden, point du hoc, Eglise sur Mère en nog veel meer. Ook veel musea en tentoonstellingen zijn de moeite waard, er zijn er ook die echt geschikt zijn voor kinderen.
Over Mont St Michel, als je gaat ga dan vooral vroeg. Het kan daar echt verschrikkelijk druk zijn.
Komt vast helemaal goed in Normandië, waar je ook voor kiest.
Kari

sinas
17-01-2012 om 16:24
op beide campings kun je sta-caravans of blokhutachtige verblijven huren. De Pekelinge springt er dan toch wel uit. Zwembad is ook leuker daar. En verder meer sportactiviteiten. Er is ook een klimwand. Verder zit je op redelijke afstand van het strand, op de fiets te doen.

Polly Shearman
18-01-2012 om 22:15
Lieve p
normandie: www.flowercampings.com Les chevaliers Freeflower ( ontzettend luxe, erg goedkoop) mooie omgeving, veel te doen. Alle hoogte punten op auto rij afstand.
en brabant: logeer bij ons!!?!?!
wanneer ga je precies? want als we niet thuis zijn mag je best in ons huis.
geloof mij, ik weet dat je niet van echt kamperen houd, maar die freeflower is echt iets voor jullie....
liefs Pol

Isabella
19-01-2012 om 09:15
Normandie
Is erg leuk, wij zijn twee keer naar de noord-west kust van Normandië geweest. Inderdaad heel veel te zien in een uitgebreid gebied. Kan zo niets noemen wat het meeste indruk op ons heeft gemaakt. Wel eerst goed voorbereid voordat we iets gingen bekijken zoals Pointe du Hoc en St. Mere-Eglise.
De eerste keer gecampeerd op camping l'Anse du Brick in Maupertus(ze verhuren er ook cottages en chalets) en wij vonden dit de mooiste camping uit onze hele kampeerervaring. Prachtige ligging, rustig, erg netjes onderhouden en erg vriendelijk personeel. Alleen niet centraal gelegen voor het bezoeken van de invasiestranden e.d.

Polly Shearman
19-01-2012 om 20:02
Je weet vast wel waar je onze vakantie foto's van vorig jaar kan vinden...
laat je mannen maar eens kijken...

Sahara
24-01-2012 om 10:04
Nog wat tips
Wij zijn op twee plekken in Normandie geweest. Eerst een week in St Pair sur mer. Dat ligt een stuk ten zuiden van Granville. Aan de kust. Best een leuke camping (zie gids van Eurocamp). Glijbanen zijn klein maar onze kinderen vonden ze geweldig. En fijn dat het binnen was want het is niet altijd mooi weer in Normandië. Vanuit St Pair zijn wij naar Mont Saint Michel geweest en naar een dierentuin. Achteraf hadden wij liever iets verder gezeten. In de buurt van Dinard/St. Malo. Dan hadden wij meer excursie mogelijkheden gehad.
Daarna zijn wij naar Houlgate gegaan. Prima locatie. Wij vonden de D-day stranden erg interessant. Veel leuker en interessanter dan verwacht. Ook zijn wij met de kinderen naar verschillende begraafplaatsen. Van elk land een. Dus een Amerikaanse, Canadese en een Duitse begraafplaats (wat waren die Duitse soldaten nog jong, wij werden er echt een beetje triest van). Verder nog naar Pointe du hoc, Bayeux en nog wat plaatsen.
Houlgate lag prima maar wij vonden de camping niet leuk. Veel vaste standplaatsen met veel stamgasten. Niet echt een gezellige camping. En veel overlast van langsdenderde treinen. En een ijskoud zwembad.
Of te wel. Wel naar de noord kust maar zoek een andere camping. En ook een tip. Het is wel fijn als het zwembad overdekt kan worden. Als het dan fris is kan je tenminste toch nog naar het zwembad. En kijk hoe het strand is. Er zijn zowel stranden met zand als stranden met grote keien. En die liggen echt voor geen meter.

Tijgeroog
24-01-2012 om 10:15
Brabant
Mijn type camping is het niet, maar Het Genieten heeft wel wat pluspunten. Ligt in Kaatsheuvel, echt tegen de Loonse en Drunense Duinen aan, dus je staat vanaf je plekje binnen een paar minuten met je voeten in het zand. Er is een grote speeltuin bij, met een hele leuke waterspeeltuin. Ook een sportveld, maar ik weet niet daar georganiseerd wordt. Veel vaste plaatsen, maar ook toeristenplaatsen en er zijn wat chalets en pipowagens te huur.
Zoals ik al zei, ik zou niet op die camping gaan staan (ik hou meer van hele kleine campings), maar we gaan er graag heen voor de speeltuin en de Duinen.

Lis@
24-01-2012 om 14:08
Vrienden van ons zijn hier vorig jaar geweest.
http://www.campinglerobinson.com/camping-calvados-frankrijk.html
Prima locatie en leuke camping.

Kari1
24-01-2012 om 15:29
Deze
http://www.camping-normandie-rm.fr/?-Neerlandais-
is ook vrij geliefd, ligt niet direct aan zee maar heel gunstig voor het bezoeken van verschillende invasie-dingen. Je zou dit evt. kunnen combineren met eentje meer richting Mont St Michel en direct aan zee. Want 1 dag naar het invasiegebied is echt te kort, er is daar zoveel te zien!
Kari

Sahara
24-01-2012 om 15:58
P, stacaravans in normandie
Wij boeken altijd bij eurocamp een stacaravan. Wij zijn geen kampeerders. Het liefste zou ik een landal achtig huisje met vaatwasser en bubbelbad boeken maar ja, die zijn er meestal niet. En de kinderen vinden een camping wel leuk. Wij hebben dus net als Kari een vakantie naar Normandie gesplitst in twee delen. Een in de buurt van granville (achteraf hadden wij liever bij st malo in de buurt gezeten) en een week geloof ik bij de invasiestranden.
Dit jaar gaan wij naar het meer van Annecy. Hopelijk beter weer dan vorig jaar want toen zaten wij opschiermonnikoog en zijn wij echt weggeregend. En het was veelste koud.

Mama_Lynn
25-01-2012 om 21:43
Per se camping?
Ik las dat je een camping zoekt, maar mocht je niet perse vast zitten aan een camping en ook 'gewoon een huisje' ergens leuk vinden, dan is de site www.gites.nl misschien ook nog wel wat. Maar goed, kan me ook voorstellen dat je met jongens in jouw leeftijd liever wel op een camping zit. Wij hebben nog juist 2 kleintjes en ik zit liever in een rustig huisje ergens. En wij kijken ook net in die regiom, dus ik wilde em toch even noemen. Wie weet heb je er nog wat aan.
Groetjes, Lynn

Mama_Lynn
26-01-2012 om 09:00
Succes
Succes met zoeken, ik wil ook dit weekend eens gaan kijken, maar ik denk dat wij dit jaar nog net een keer in het voorseizoen gaan (dochter wordt in de meivakantie 5), dan kunnen we nog 1 keer goedkoper. Ik vond het wel een leuke site, maar ik heb dus niet in de zomermaanden gekeken En of het uiteindelijk goed werkt, die ervaring heb ik natuurlijk niet.
Ben benieuwd wat het wordt, de tips in dit draadje zijn in elk geval voor mij ook wel zinvol.
Lynn

Isabella
29-01-2012 om 10:08
Wat jammer dat L' Anse du Brick zo duur is geworden. Maar Normandië blijft sowieso een goede keus met veel mogelijkheden. Wat ik nog even wilde zeggen is dat als je echt pal aan de kust staat je vaak wat beter weer hebt (lees zonniger) dan in het binnenland.
En Brabant is ook erg leuk. Vakantiepark 'de Bergen' in Wanrooij misschien iets. Ze verhuren verschillende acoomodaties. Ik heb er nooit gekampeerd maar wel heel vaak gezwommen met de kinderen. Het is echt het mooiste strandbad in de wijde omgeving hier met een prachtige speeltuin.

ChrisH
29-01-2012 om 11:32
Omgeving honfleur, deauville, trouville
Op de terugreis vorig jaar vanuit Bretagne hebben we 1 nacht gekampeerd bij Honfleur. Prachtig vissersstadje, net als het nabijgelegen Trouville en Deauville. Is wat dichterbij dan het invasiegebied.
Wat betreft Mont St. Michel, dat ligt vrijwel op de grens met Bretagne. Als je voor het invasiegebied kiest, is dat nog op zo'n anderhalf uur rijden afstand. Erg mooi om te bezoeken, maar inderdaad superdruk. Ik zou je aanraden zo vroeg mogelijk te komen.
Chris

Nor@
29-01-2012 om 23:01
L'anse du brick
Leuk! Daar waren wij in de meivakantie 2010!
Heerlijke vakantie gehad!
En wat een leuk uitje is, is naar Cite de la Mer in Cherbourg! kijk eens op deze site! Zullen jouw kinderen ook echt wel leuk gaan vinden!
http://www.citedelamer.com/uk/
Tevens zijn wij vanuit hier ook nog naar Saint Mere Eglise en Invasiestrand geweest!
Veel plezier!! Supermooie en leuke camping, met geweldig uitzicht!
gr Nora

Kari1
30-01-2012 om 12:04
Maar pelle
van het topje van Normandië naar "de invasiestranden" is bijna net zover als van zeg, Bayeux naar Mont St Michel. Dus een dagje invasie doen vanuit je camping is ook veel reistijd. St Mére Eglise is dan nog wel te doen, pointe du hoc misschien maar verder?
Persoonlijk vind ik het zonde om dat gebied op die manier te willen bekijken. Daar kun je gerust een hele week kwijt, zo veel te zien, zo'n indrukwekkende geschiedenis... (Maar goed, Japanners "doen" ook Europa in 2-3 dagen .
Je kunt ook kiezen om dit jaar het Normandische schiereiland te verkennen en te combineren met Brabant, en een ander jaar meer richting de andere kust (grofweg tussen Pointe du hoc en Ouistreham) te gaan.
Kari

Isabella
30-01-2012 om 12:09
Goede keus
Heb net even de website van l'Anse du Brick zitten bekijken en krijg spontaan weer zin om er naar toe te gaan. Ondanks de vele goede faciliteiten blijft het een idyllische camping zonder massaal te worden.
Hebben gisteren met het gezin erover gehad en wat hun was bijgebleven is:
-Het kleine maar fijne strand in de baai, waar je vanaf de camping via een brug kunt komen. Bij vloed is het strand helemaal weg, bij eb blijft het strand altijd een beetje nat. Je handdoek zuigt zich dus meteen vol en bijvoorbeeld een rieten matje is beter.
-Zonondergang kijken vanaf dit strand, zeker een keer doen.
- Het bos met riviertje achter de camping. Echt een mooi bos doordat er hoogteverschil is. Routebeschrijving van verschillende wandelroutes door dit bos en omgeving gratis te verkrijgen bij de receptie. Echt ook doen!
-Barfleur als het eb is. De bootjes in de haven liggen dan op het droge en je kan met een soort van stenen trap naar beneden. Daar krioelde het van de krabbetjes en andere zeedingen. Onze kinderen zijn hier een hele poos zoet mee geweest.
-Cherbourg bleek verrassend leuk. Toen wij er waren was er een festival of zoiets. Overal podia met muziek e.d. maar misschien heeft dat onze indruk van Cherbourg wel wat verkleurd.
-De grote hypermarché's (waar wij ook dol op zijn) konden we ons niet goed herinneren. Het dichtsbijzijnde Centre Commercial was bij Cherbourg, iets van twintig minuten dachten we.
-Verder natuurlijk de vuurtoren van Gatteville, Utah Beach met museum, st. Mère Eglise en Mont St. Michel. Deze laatste was wel ongeveer twee uur rijden maar zeker de moeite waard.
De voertaal op de camping was vaak Nederlands, wat ik dan wel weer jammer vond. Maar voor de kinderen veel vriendjes en vriendinnetjes.
Dat was het wel zo'n beetje, als je nog wat wilt weten hoor ik het wel. Alvast heel veel voorpret.

Kari1
30-01-2012 om 19:26
50 km? slimme camping
Het klopt dat Mont St Michel verder van de camping af ligt dan het dichtsbijzijnde invasie-deel. Maar "de invasiestranden" beslaan al gauw zo'n 100 km hoor.
Naar Arromanches (zo'n beetje middenin) is het meer dan 100 km rijden.
Je hoeft van mij niet uitgebreid naar het invasiegebeuren hoor, ik wilde je er alleen op wijzen dat dat vanaf je gekozen camping óók echt niet naast de deur is.
"Zijn er werkelijk mensen die een week lang zich daarmee bezig houden in hun vakantie, met kinderen?"
Ja hoor. Die van ons waren iets ouder, ik denk 12-14 zoiets. Er is heel veel afwisseling in wat er te zien is en natuurlijk ben je ook bezig met andere dingen, gewoon lekker op het strand bezig zijn, kustpad wandelen, badplaats slenteren enzo. Maar wij hebben ons heel goed vermaakt met dingen als Pointe du hoc, de caissons en het museum in Arromanches bekijken, het radarmuseum in Douvres, St Mère Eglise en nog veel meer, een week was voor ons niet te lang.
Kari

Lis@
31-01-2012 om 11:36
Grote afstanden
P, wij zaten er ook een week hoor. Wat kari zegt, alles is best een eind van elkaar. Mijn meiden waren 13 en 15 en vonden het erg interessant. Pointe du hoc is erg boeiend met alle bunkers, en het museum in Arromanches ook. Je bent zo per plek een halve dag kwijt. Door het hele gebied zie je ook restanten van tanks en andere oorlogsmaterialen.
Je hoeft natuurlijk ook niet iedere dag 2e wereld oorlogs activiteiten te doen. Er zijn zat andere dingen ook te zien/doen in de omgeving.
Wij zaten een beetje in het midden van alle invasie stranden en vonden het een prima uitgangsbasis.
Als je persee nog naar Le Mont Saint Michel wilt moet je ver rijden. Ik weet niet of je per dag kunt boeken maar is het een idee om daar in de buurt te overnachten? Of dat je je aantal dagen splitst in Normandie en Bretagne?

Puck
31-01-2012 om 12:24
Sterker nog, wij zijn 3 weken in die omgeving op vakantie geweest en we hebben ons er prima vermaakt (en voor jouw info: het was voor het geacachetijdperk). Wij zaten in Bayeux en dat is ook een stadje waar je een halve dag zoet kan brengen met het wandtapijt en een schattig stadscentrum. Caen is ook een leuke stad waar je je prima een dag kan vermaken, vlakbij zit een kleinschalig maar wel grappig pretpark, Festyland, ook goed voor een dag. En verder zijn er zoveel interessante dingen over de invasie te vinden dat het ook de kinderen niet echt ging vervelen. Toppers vond ik Point du Hoc, mueseum en caissons bij Arromaches en het museum bij de Pegasusbrug, waar de grote "gliders" zijn binnengevlogen en geland.
Vlakbij Mont St Michel (dat wij overigens vreselijk vonden, wat een commerciële uitbuiterij en toerisme) zit een grote reptielenzoo. Die was wel heel erg leuk. En wat ook een topper was was het maritiem museum in Cherbourg. Kortom, ook 3 weken is het er prima vol te houden.

Puck
31-01-2012 om 12:32
O, en in zeeland
In Zeeland zijn er natuurlijk legio mogelijkheden. Wij hebben familie daar wonen dus kamperen er eigenlijk nooit, maar ik weet wel een bijzonder adres. Ik weet niet of je gewoon een gezellige camping zoekt of iets bijzonders, maar in Nieuwerkerk op Schouwen-Duivenland kun je overnachten in een Yurt.
http://www.de-stokroos.nl/

Puck
31-01-2012 om 13:05
Nee, dat zei je ook niet, maar al met al hebben wij denk ik ook meer dan een week dingen die te maken hebben met de invasie gedaan. En de andere dingen die ik opnoemde waren meer bedoeld als tip voor leuke dingen die je kunt gaan doen in die buurt, ook omdat je aangaf dat je niet alleen met de invasie bezig wilden zijn.
En Neeltje Jans is leuk. Ik heb dat als kind gebouwd zien worden als werkeiland (wij gingen altijd naar Haamstede op vakantie) en van een documentatie- en informatiecentrum is het ondertussen een heel themapark geworden waar je je best een hele dag kunt vermaken. En wat wil je nog meer gaan doen in Zeeland? Ik heb geen kampeerervaring, maar ik weet genoeg leuke dingen die je er kan doen.

toja
31-01-2012 om 14:32
Leuk die tips
Wij gaan namelijk ook twee weken naar Normandië. Ik sla de tips op!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.