Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Lynna

Lynna

26-06-2011 om 19:14

Oudheden bekijken met 14-jarige dochter

Wat kan een vakantie plannen toch ingewikkeld zijn

Ik ga voor het eerst alleen met 14-jarige dochter op vakantie. Zij wil graag naar Cyprus vanwege de oudheden. Maar nu werd ik vanmiddag op het idee gebracht dat Kreta of Toscane ook erg interessant zouden kunnen zijn.

Op zich maakt het me niet zo veel uit, maar:
- ik wil niet meer dan 600 euro pp betalen aan reiskosten want er komt nog genoeg bij
- ik kan best goed autorijden, heb vorig jaar Europa doorgetrokken, maar is het in Italie heel anders rijden?
- is het te doen als ik zou vliegen naar Toscane en daar alles met de trein ga doen?
- is Cyprus een beetje betaalbaar (goedkoper dan Nederland) en hoe zit dat met Kreta en Toscane?

Ik hoop op tips!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leuk!

Kreta is leuk heeft veel te bieden. Je kunt naar Knossos, oude opgavingen. Ook kun je met een bootje naar lepra eiland. In Iraklion zit een archeologisch museum wat ook de moeite waard is en je hebt er de Samaria kloof. Deze is fantastisch om te lopen. Verder kun je er voor een redelijke prijs heerlijk eten!

Toscane is ook prachtig. Italie bestaat onderhand alleen maar uit oudheden. Ook hier kun je voor een redelijke prijs eten.
Het maakt niet zoveel uit welke je kiest. Over Cyprus kan ik je niks vertellen.

Rome is ook geweldig!!

Ik vergeet wat!

Je kunt er heel makkelijk rijden met de auto hoor, tis net Nederland Treinen is niet goedkoop in Italie. Op deden we dingen met de lokale bus, wat erg leuk is en ik heb 1 dag een auto gehuurd en een toer gereden.

Italië

Enkele jaren terug hebben we op een camping gestaan in Aquileia, een uurtje van Venetie. Die camping lag echt NAAST een Romeinse opgraving en daar achter lag een piepkleine Kathedraal met een schitterende bewaard gebleven mozaiek vloer. Je loop dan over glas wat zwevend over die vloer is gelegd. De opgravingen zijn nog steeds werkterrein voor studenten archeologie. En verder is het gewoon een leuke camping met een zwembad en je bent zo in venetië.

Dorry

Rome?

Voor 600 pp heb je voor Rome een heeeeeel erg ruim budget.... Je struikelt daar over de opgravingen, oudheden enz.

Vlucht (tijdig) boeken, B&B reserveren en je hebt geen auto nodig. Wel goede schoenen

PS: wanneer wil je eigenlijk gaan? Bedenk dat het in de zomer snoeiheet is in Italie.

Hibiscus

Hibiscus

27-06-2011 om 15:39

Sicilie

Ik vond Sicilie prachtig en een mooie afwisseling van cultuurvakantie en zon/zee vakantie. Maar inderdaad, ik zou er niet in de zomer heen willen, maar ook niet naar Kreta trouwens. Kun je goed tegen de hitte?
Als je gaat, zou ik wel iets kiezen met zee zodat je daar afkoeling van krijgt. Rome zou ik in de zomer echt niet doen. Maar goed, ik vond het daar in mei al warm...

Hibiscus

Primavera

Primavera

30-06-2011 om 17:54

Wat voor een oudheden?

Oudheden is natuurlijk een vrij ruim begrip. Als je naar Toscane wil en je beperkt je tot wat je in de grotere steden kan zien: Florence, Pisa, Lucca, Siena enz dan kun je het ook met de trein af. Aan een auto heb je in die steden niet bar veel en loop je ook nog het risico om thuis een dure boete te krijgen nagestuurd, omdat je per ongeluk door een autovrije zone bent gereden. Rome is wat dat betreft trouwens ook verschrikkelijk en veel beter met lopen, metro en bus te doen. Bij dit soort Italiaanse steden kun je het beste als je een auto hebt die ergens op een gratis of goedkope parkeerplaats aan de rand van de stad te parkeren (of bij je overnachtingsgelegenheid) en de rest met openbaar en te voet te doen.
Kleinere middeleeuwse stadjes zoals San Giminiano of Volterra (met romeins amfitheater) zijn juist vaak niet makkelijk met openbaar vervoer te bereiken en als je als oudheden meer geinteresseerd bent in etruschische opgravingen (Zuid-west Toscane) die buiten steden liggen dan wordt het met het openbaar vervoer moeilijker, terwijl het parkeerprobleem er juist niet is.
Wat goedkoopheid betreft in Italië is het het goedkoopst als je of iets heel erg ver van te voren via Nederland boekt of op italiaanse wijze last-minute afwacht en zelf via internet dingen opzoekt.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.