Vakantie en uitjes

Paisley
21-03-2010 om 23:18
Parijs met zesjarige
Vorig jaar zijn we met onze zoon naar Londen geweest. Mede dank zij jullie tips was het een groot succes. Wie helpt ons op weg voor 4 dagen Parijs? We gaan met Pasen, het hotel is al geboekt.
Behalve de Eiffeltoren hebben we nog geen concrete ideeen, behalve dan dat we niet naar Eurodisney willen.

Wenli
22-03-2010 om 00:02
Parijs...
Heerlijk!!!
Wij gaan in mei weer, onze meid van 9 gaat dan voor de tweede keer mee. Ook alleen de stad in, geen Euro Disney.
Onze meid vond de metro al een attractie, dus dat was al mooi meegenomen. Want alles te voet bekijken is erg vermoeiend, je moet toch flink wat kilometers maken.
Wij hebben met haar toen we aankwamen een boottocht over de Seine gemaakt, en dat meteen gekoppelt aan het bekijken van de Notre Dame, het plein er voor is erg gezellig, met vaak muziek of andere kustenaars. Daarna Quartier Latin in, de studentenwijk, waar het stikt van de goedkope restaurantjes in alle soorten en maten. 's Avonds nog even de Eiffeltoren met de lampjes, bekeken vanaf Trocadero.
De dag erna naar de Eiffeltoren zelf, helaas een enorme wachtrij, dus niet erop geweest. Er staan trouwens 2 draaimolens in de buurt van de Eiffeltoren. Alleen al op het plein kijk je je ogen uit, dus daar zijn we best lang geweest. Daarna de metro naar de sacre Coeur. Je kunt daar omhoog met de Funiculaire, een soort kabelbaan/treintje. Kost 1 metrokaartje en bespaart je de klim naar boven. Eenmaal boven even de kerk bekeken, en daarna Montmartre opgelopen. Alle schilders bekeken, souvenierwinkeltjes leeggekocht en daarna heerlijk gegeten. Tot slot nog even op de trappen van de Sacre Couer gezeten, de zon zien ondergaan boven die machtige stad.
De dag erna met zo'n rode dubbeldekker door de stad. Je kunt bij elke bezienswaardigheid op en afstappen. Is wel prijzig, maar je ziet heel veel. 's Avonds wandelen over de Champ 'd Elysees, en de Arc de Triomphe bekijken. Eten bij de Mac. Op de Champs 'd Elysees ligt een Disney winkel, en ook een renault showroom met een formule 1 auto, andere aparte auto's en wat interactieve spelltjes voor kids. Kun je gewoon gratis binnenlopen.
Verder ook leuk: Centre Pompidoe met zijn gezellige plein en straatjes rondom, treinen kijken op Gare du Nord, wandelen langs de Seine met z'n kraampjes enz. enz.
Harstikke vermoeiend allemaal, maar zo'n geweldige stad!
Waar hebben jullie een hotel?
Alvast heel veel plezier!

Maylise
22-03-2010 om 00:12
Ideeën
Montmartre is natuurlijk echt een aanrader met al die kleine straatjes, straat artiesten en het kabelbaantje omhoog naar de Sacré Coeur (waar je met een metro kaartje in kan). De Sacré Coeur zelf is gratis maar als je betaald mag je ook omhoog klimmen naar de koepel. Niet alleen een mooi uitzicht maar ook wel een spannende tocht omhoog via allemaal kleine trappetjes en gangentjes. Leuk voor kinderen.
De Catacomben (Montparnasse) zijn misschien zelfs wat te spannend. Zeker op rustige dagen kan zo’n tocht door onderaards Parijs langs schedels en botten best eng zijn. Op een bepaalde leeftijd zeker spannend maar 6 jaar is waarschijnlijk net wat te jong. Je schijnt ook een begeleide tocht door de riolen te kunnen maken maar dat heb ik nog nooit gedaan. Kinderen zullen dat echter vast heel leuk vinden.
Verder misschien een dagje Versailles of Fontainebleau met natuur, kastelen en mooie tuinen. Even uitwaaien en kastelen zien. Zeker de moeite waard.
Speciaal voor kinderen heb je een grote speeltuin, Jardin d’Acclimatation in het Bois de Boulogne. Heel goed onderhouden en veel leuke activiteiten waaronder ook theater, poppentheater , treintje en speeltuin dingen. Ze hebben ook een website.
In de buitenwijk la Villette heb je het grote wetenschapsmuseum cité des sciences. Dat is echt heel geschikt voor kinderen want het is heel hands on en ze hebben veel activiteiten speciaal op kinderen gericht.
Verder het Louvre natuurlijk. Zeker als je een paar toppers uitzoekt en niet te lang blijft zullen de meeste kinderen het zeker de moeite waard vinden. Het Musée Carnavalet is gratis maar voor kinderen niet bijster interessant want vooral veel stoffige zalen met voorwerpen.
De Tuileries en de Jardin de Luxembourg kun je even uitblazen. Daar kan je ook in de vijver van die model zeilbootjes laten varen die je daar kan huren. Verhuur is meestal alleen woensdag en ’s weekends buiten de vakanties om. Vinden kinderen ook wel leuk. Het zijn gewoon van die simpele bootjes die je met een stok in beweging kan brengen vanaf de kant maar je hebt wel een uurtje dolle pret. Verder heb je in de Jardin de Luxembourg vaak ook wel een poppentheater of een pony verhuur of andere kindvriendelijke activiteiten.
Een tocht maken over de Seine met een rondvaartboot
Dome d’Invalides waar Napoleon begraven is vonden onze kinderen ook altijd erg interessant.
Op de Ile de la Cité uiteraard de Notre Dame (gratis toegankelijk maar wel betalen om de torens te beklimmen) en de Conciergerie waar tijdens de Franse Revolutie veel politieke gevangen zaten. Daar kan je wel heel wat spannende verhalen om heen vertellen om het voor de kinderen interessant te houden.
Maylise

Paisley
22-03-2010 om 21:10
Bedankt allebei
voor jullie uitgebreide reacties. Ik ga er zeker dingen van doen. Het is minstens 20 jaar geleden dat ik zelf in Parijs was, maar als ik al jullie ideeën lees, krijg ik weer helemaal zin in! Hopelijk zijn de rijen niet te lang met Pasen.
Het hotel dat we hebben geboekt ligt aan de rand van de stad in de buurt van een metrostation (Gallieni). We gaan met de auto en die laten we dan verder staan.De treinkaartjes zijn vrijwel onbetaalbaar (erg jammer, want we doen onze zoon zeker een enorm plezier met de Thalys).

maman4
23-03-2010 om 09:23
Eiffeltoren
Via deze link: http://ticket.toureiffel.fr/ kun je alvast kaartjes voor de eiffeltoren vooruit kopen. Wees er op tijd bij want de voorraad is niet oneindig.

vlinder72
23-03-2010 om 11:27
Leuk
dit draadje. Wij gaan met hemelvaart met onze 4 kinderen naar Parijs. Wij hebben een appartement in het Quartier Latin geboekt. En wij gaan wel met de trein. Ik vond de prijs overigens erg meevallen. Wij zijn 248 euro kwijt. Retour met zijn zessen (waarvan 1 baby dus die telt niet mee). Nu zuipt onze auto dus met de auto is voor ons al snel duurder. Ik ga snel kijken naar die kaartjes voor de eiffeltoren want ik had al gehoord dat de rijen daar zo lang zijn. Wij willen in ieder geval een boottochtje maken, naar het Louvre, Notre Dame. Waarschijnlijk gaan wij 's morgens dingen bekijken en 's middags met de kinderen naar een park zodat ze daar kunnen spelen. En gelukkig hebben wij een appartement met keukentje dus wij kunnen zelf voor het ontbijt zorgen en in het appartement eten. Hoewel de Mac natuurlijk altijd een succes is. En Pain au Chocolat en flensjes met Nutella. Hmmmm, ik heb er zo'n zin in. Ik ben zo benieuwd hoe de kinderen (ze zijn verder 7, 6 en 4 jaar) Parijs zullen vinden.

Paisley
23-03-2010 om 13:05
Geheim achter goedkope trein?
Vlinder, ik ben wel benieuwd hoe jullie treinkaartjes zo goedkoop komen. Ik kom met z'n drieën uit op 537 Euro (!) via NS HiSpeed. Misschien doen ze met Pasen de prijzen flink omhoog?
Maman 4: Super tip, ik heb de kaartjes al besteld!

vlinder72
23-03-2010 om 21:17
M.e.a. treinkaartjes
Geen idee. Gewoon via de site van NS Internationaal. Wij waren wel heel vroeg. Je kan de kaartjes 3 maanden van te voren reserveren en wij waren ook precies 3 maanden van te voren. Ik heb de allergoedkoopste kaartjes op de heenreis en iets duurdere kaartjes voor de terugreis op zondag. Het was wel even zoeken en puzzelen want ik vind het geen gebruikersvriendelijke site. Ze laten steeds de goedkoopste tarieven zien maar wil je boeken dan is dat steeds vol. Vervolgens krijg je geen alternatief te zien maar je moet zelf je heen- en terugreis bij elkaar puzzelen. Grrr. Zo onhandig.

Francoise
23-03-2010 om 21:33
Nog een treintip
Ik reis nooit eerste klas, behalve wanneer het een actie of aanbieding is. Voor een reis naar Parijs klikte ik voor de grap eens op de de optie "opwaarderen naar eerste klas, nu vanaf acht euro". En toen bleek er op mijn reis net een aanbieding te zijn. Ik was nu met eerste klaskaartjes goedkoper uit dan met tweede klas. Voor minder geld ruimer zitten en gratis eten en drinken. Niet slecht, dus in het vervolg kijk ik altijd eerst of er een eerste klas aanbieding is.

maman
23-03-2010 om 22:53
Sncf
Op de site van de Franse spoorwegen worden wel veel alteratieven gegeven. Je ziet ook direct of het interessant is om wat eerder of later te reizen. Ik heb pas geleden 1e klas gereisd omdat het 20 euro goedkoper was dan 2e klas. De link: http://www.voyages-sncf.com
Wij gaan morgen een dagje naar Parijs, met de TGV om onze paspoorten te vernieuwen. We wonen in Frankrijk en moeten daarvoor naar Parijs à 300km enkele reis. Ofwel: een leuk, verplicht dagje uit.

jippa
26-03-2010 om 17:40
Echt leuke gids
Groeten, jippa. ( deze winter weer geweest met dochter van 7, die gek is op Parijs)

vlinder72
28-03-2010 om 14:54
Vraagje eiffeltoren
Naar de top of tot de 2e etage? Wat is verstandiger. Wij reizen met 4 kinderen tussen de 0 en 7 jaar. Natuurlijk kunnen wij ook splitsen en alleen met 1 of 2 kinderen omhoog gaan. Wat zouden jullie doen? En Pippa. Dank je wel voor de tip. Ik had al gehoord dat die gids bestond maar ik zag het boek nergens liggen.

jippa
29-03-2010 om 15:58
Vlinder
Wij zijn vorige keer de eifeltoren opgeweest, tot de 2e etage. Je hebt dan al schitterend uitzicht hoor (wij hadden helder weer). De drukte scheelt wel enorm, er zijn ook tijden dat je echt in een ellenlange rij staat. Het grappige was dat wij er zelf nog nooit op waren geweest en het ook heel leuk vonden. Voor de kleintjes is er in het park daarbij een hele mooie ouderwetse handbediende draaimolen en een speeltuintje.
NB Ook erg leuk is speelgoedafdeling van galerie Lafayette. En een boottocht op de Seine of een stukje met de watermetro. En crepes eten. En een fantastisch poppenhuiswinkeltje in Montmartre.
Oooooh ik krijg er weer zin in. Ik geloof dat ik in mei maar weer met mijn man meega.....