Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Quarentaineplicht in Duitsland

Over twee weken hebben we een leuk huisje geboekt in de Eifel. Man, ik en oudste zoon zijn dan volledig gevaccineerd. De jongste heeft dan alleen de eerste prik binnen. 
Volgens de huidige regels betekent dat na aankomst in Duitsland: 5 dagen quarantaine voor de jongste. We maakten al de grap dat we hem dan maar thuis laten... 
Maar nu vraag ik me af wat die quarantaineplicht dan inhoudt en hoe dat wordt gehandhaafd. Ik ben niet zo van het overtreden van regels en mijn zoon zelf nog minder. Maar ik heb zo onwijs veel om te gaan.
Dus vandaar dat ik me afvraag wat er mogelijk zou zijn als we wel gewoon gaan en de eerste dagen in de buurt van het huisje blijven. Beetje wandelen, de natuur in, stukje rijden...picknicken... Zou dat kunnen? Of wordt op elke straathoek je corona check app gecontroleerd? 
En zou ik nou ook mijn zoons (18 en 15) een paar dagen vooruit kunnen sturen om vlak over de grens ergens in een jeugdherberg in quarantaine te gaan zitten? Of kom je daar dan niet binnen? 
Kortom, de vraag is: hoe werkt het? Weet iemand dat? 

https://www.bundesgesundheitsministerium.de/service/gesetze-und-verordnungen/guv-19-lp/coronaeinreisev/coronaeinreisev-en.html

Van het Duitslandinstituut: "During the quarantine period, you are not allowed to leave your house or apartment, nor receive guests. Please do not forget that these measures are meant to protect your family, neighbours and all other persons around you. Non-compliance with the quarantine rules can be penalised by fine!"

Hopelijk heeft het appartement wel een binnentuin of balkon?

En hopelijk reageren er ook mensen die ervaring hebben met het wonen in Duitsland. We horen al een tijdje niets meer van Mirreke, die zou ik het bijvoorbeeld vragen. Het kan ook nog per deelstaat of stadje verschillen.

Er is ook een duitstalige instructie.



Emmawee

Emmawee

27-07-2021 om 19:05 Topicstarter

Bedankt AnneJ. Dit kreeg ik zelf niet naar boven gegoogled. 

Oh en zin! Ik "heb zo onwijs veel *zin* om te gaan." 

We gaan maar een week, dus als deze regels zijn zoals ze zijn... Denk ik dat we zullen annuleren. 

Ik ken verschillende mensen die het er gewoon op wagen, zelf zou ik dat ook wel aandurven. Maar die Duitse boetes zijn niet mals, daar word je wel door afgeschrikt.

MMcGonagall schreef op 28-07-2021 om 08:39:

Ik ken verschillende mensen die het er gewoon op wagen, zelf zou ik dat ook wel aandurven. Maar die Duitse boetes zijn niet mals, daar word je wel door afgeschrikt.

Ik woon dichtbij de grens en al eerder moesten Nederlanders testen en werden de gele kentekens eruit gepikt voor controle. Zelfs bij tanken meteen over de grens. 

Emmawee

Emmawee

29-07-2021 om 10:45 Topicstarter

Mijn zoon gaat echt wakker liggen als hij weet dat we bij controle risico lopen op een dergelijke boete. Ik ben bang dat we het maar moeten annuleren. Of via België reizen met een Belgische huurauto... 

Ik zou idd ook annuleren. Ik snap dat je bij sommige maatregelen soms de grens opzoekt (no pun intended), en er ook wel een stukje overheen gaat, maar dit vind ik wel veel verder gaan dan "een stukje". En daarmee zou ik het voor mezelf moreel onacceptabel vinden. 

Emmawee

Emmawee

29-07-2021 om 22:49 Topicstarter

Ja ik ook hoor. Ik ga dat allemaal ook echt niet doen, maar ik merk dat ik me er niet zo goed bij kan neerleggen. 
Ik vind het gewoon ergerlijk, omdat het echt niets gaat bijdragen aan de oplossing van het probleem. 
We zijn dan gewoon allemaal gevaccineerd en mijn jongste leeft nu al min of meer in quarantaine (weinig tot geen sociale contacten). En dan gaan we daar in een huisje zitten, in een bos wandelen en (oké, dat dan wel) af en toe uit eten.
Ik snap wel dat wetten niet op maat gemaakt worden, maar het voelt gewoon krom. Maar de randen en de mazen opzoeken vind ik dan eigenlijk weer verwend en kinderachtig gedrag. 
Nog los van de boete, die niet bepaald kinderachtig is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.