Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Vic

Vic

15-04-2012 om 20:10

Reizen met kind met andere achternaam

Ik las in de krant dat de marechaussee momenteel alert is op mogelijke kinderontvoering en dat ze daarom ouders met kinderen met een andere achternaam extra controleren. Van de zomer ga ik met de kinderen naar Kreta. Oudste heeft niet mijn achternaam. Zou ik daarvoor nu extra maatregelen moeten treffen? Ze is al 13, ik ben niet van Griekse afkomst en we gaan naar een reguliere vakantiebestemming.
Wat doen jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vic

Ik zou een engelstalige verklaring meenemen waarin vader toestemming geeft en/of een bewijs dat ze je kind is.

amk

amk

15-04-2012 om 20:46

Zelfde als rb

ik neem een verklaring van haar vader mee op een kopie van zijn paspoort. Kunnen ze gelijk de handtekening vergelijken.

OT: ga je met Cirkel?

Vic

Vic

15-04-2012 om 21:08

Amk

Nee, Estivant. Cirkel had dit jaar alleen maar tenten, en dat doe ik niet

Vic

Vic

15-04-2012 om 21:10

Model

Staat er ergens een standaard verklaring die je kunt invullen, of kan ik gewoon zelf iets in elkaar draaien? Ik vind het trouwens wel een beetje overdreven voor een 13-jarige. Ze zou ook zelf, zonder ouderlijke begeleiding, mogen reizen.

amk

amk

15-04-2012 om 21:21

Huh

ik zie alleen een all-inclusive appartement bij Cirkel op Kreta. Ik moet nog boeken maar dat komt volgende week wel of zo.

Mijn ex blaat gewoon iets op het kopie in de trant van hierbij geef ik amk geb.... toestemming om met Tess geb... te reizen gedurende de geldigheid van beide paspoorten.

Vic

Vic

15-04-2012 om 21:35

Amk (o.t.)

Oh ja, inderdaad. Toen ik boekte was die er volgens mij nog niet want ik heb zowel bij Cirkel als bij Estivant gezocht.

amk

amk

15-04-2012 om 21:41

Vic (ot)

ik heb net maar geboekt bij Cirkel, want bij Estivant zaten de weken die ik kan al vol.
Is wel iets heel anders als Maleisie wat eerst het plan was. Maar ja niets aan te doen, gaan we volgend jaar wel ver weg.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-04-2012 om 11:52

Geboortebewijs

Vorige week was er een reportage op tv hierover, waarin werd aangeraden een kopie van het geboortebewijs mee te nemen (om aan te tonen dat het jouw kind is) en een verklaring van de vader. Zelf doe ik dat dan op een kopie van het paspoort van de vader, dan heb je volgens mij alles bij elkaar.
En een eigen paspoort regelen he, anders komt ze het land niet uit.

Vic

Vic

16-04-2012 om 12:17

Geboortebewijs

Volgens mij had ik die nodig voor de inschrijving op school, dus ik zal eens gaan zoeken. Een eigen paspoort heeft ze al. En dan zetten we maar even zo'n verklaring in elkaar, ondanks mijn morele bezwaren ;-(
Lijkt me dat het voor jongste niet nodig is, omdat die mijn achternaam heeft?

amk

amk

16-04-2012 om 12:38

Beide

elke ouder die alleen met kinderen reist moet eigenlijk zo'n verklaring hebben. Maakt niet uit of de achternamen allemaal hetzelfde zijn of niet. Geldt ook voor gehuwden, maar ze worden getriggerd door de verschillende achternamen.

Vic

Vic

16-04-2012 om 14:11

Gba

Ik kreeg net een mailtje van de reisorganisatie, met verwijzing naar deze site: www.paspoortinformatie.nl.
"Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik. Hoe toon ik aan de grens aan dat ik met mijn eigen kind reis?

Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming. Bij paspoortcontrole op Nederlands grondgebied heeft de Koninklijke Marechaussee toegang tot gegevens in de gemeentelijke basisadministratie. Voor in Nederland woonachtige personen kan worden nagaan wie de ouders van een kind zijn of wie het ouderlijk gezag heeft."
Volgens mij loop ik dus alleen risico als ik vanuit het vakantieland weer terug reis naar Nederland?

amk

amk

16-04-2012 om 18:02

Theoretisch wel ja

maar het gaat een stuk sneller als je dat briefje gelijk tevoorschijn tovert ipv met de douane beamte naar het kantoor te moeten etc.....

Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-04-2012 om 22:04

Ik zou het risico niet nemen

in die reportage gaven ze aan dat ze nu nog wel eea willen uitzoeken, maar dat je straks zelf met het bewijs moet komen. Je wilt ook niet je vlucht missen omdat het allemaal te veel tijd kost of je te lang moet wachten oid. Als ik jou was zou ik voor beide kinderen zo'n setje documenten meenemen.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

18-04-2012 om 10:10

Vraag aan roosje plus waarschuwing voor allen

Beste vakantiegangers,

Binnenkort willen we een artikel over dit onderwerp publiceren. Daarover een vraag plus een waarschuwing:

1. Roosje Katoen, op wel tv-programma doelde je? Dan kunnen we dat nog even natrekken.

2. Voor allen: vanaf 26 juni moeten alle kinderen (van alle leeftijden) een eigen paspoort hebben. Bijgeschreven staan op het paspoort van de ouders telt niet meer. Omdat er een enorme run op nieuwe paspoorten verwacht wordt, wordt geadviseerd om vóór 1 mei een paspoort voor de kinderen aan te vragen. De overheidssite www.paspoortinformatie.nl zegt dreigend:

"Er zal een uiterste inspanning worden gedaan om er voor te zorgen dat in dat geval het aangevraagde document voor 30 juni 2012 (het begin van de zomervakantie) wordt geleverd. Vraagt u het document aan na 1 mei 2012, dan zal het document naar alle waarschijnlijkheid niet voor het einde van de zomervakantie (1 september 2012) kunnen worden geleverd. Houdt u er alstublieft rekening mee dat het ook niet mogelijk zal zijn om een spoedaanvraag te doen."

Henk Boeke - redactie Ouders Online

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-04-2012 om 21:46

Henk

Ik weet het niet meer precies, kan het ook zo gauw niet terugvinden op uitzending gemist. Het was een actualiteitenprogramma, waarschijnljk op Ned. 2, rond een uur of 21.00. Maar misschien was het ook wel Nieuwsuur. Aan mij heb je dus niet zo veel

Pien

Pien

20-04-2012 om 08:29

Redactie oo - tv programma + link marechaussee

wellicht dit filmpje:
http://www.rnw.nl/nederlands/video/invoering-kinderpaspoort-veroorzaakt-problemen

zie ook de info van de Marechausse:
http://www.defensie.nl/marechaussee/service/reizen_met_kinderen/

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

20-04-2012 om 15:29

Voor roosje en pien - dankjewel!

Beste Roosje en Pien,

Hartelijk dank voor jullie reacties!

@Roosje - is niet erg hoor, dat je niet meer precies wist om welk tv-programma het ging. Ik doe het nu op eigen kracht.

@Pien - de link naar de Wereldomroep was vooral nuttig vanwege de reacties van lezers (onder het artikeltje). Die helpen ons om ons in te leven in de - soms zeer merkwaardige - gedachten die er spelen. De link naar de pagina van de marechaussee maakte pijnlijk duidelijk hoe ernstig het probleem is. Ik telde maar liefst 7 documenten die je mee zou moeten nemen...

Afijn, stof genoeg om een mooi artikel te schrijven! Stay tuned.

Henk Boeke - Redactie Ouders Online

Mover

Mover

21-04-2012 om 07:56

Vandaag in trouw: artikel

zaterdag 21 april.
Gaat specifiek over de Engelse grenscontroles en de moeilijkheden met 2 paspoorten en 2 namen.

ol3

ol3

21-04-2012 om 22:51

Reactie op vic

kinderen onder de 18 moeten wel een ouderverklaring hebben dat ze alleen mogen reizen hoor!

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

23-04-2012 om 20:23

Artikel beschikbaar

Beste forummers,

Hartelijk dank voor jullie medewerking! Het artikel is inmiddels gereed en gepubliceerd. Zie:
Paspoort-perikelen.

Hartelijke groet,
Henk Boeke (redactie Ouders Online)

makakos

makakos

24-04-2012 om 08:43

Nooit problemen gehad

Zelf reis ik al vanaf de geboorte van mijn kinderen (nu 10 en 8)vanuit Griekenland naar NL en (weer terug) en ik heb (nog) nooit problemen gehad. De kinderen hebben de Griekse achternaam van mijn man en reizen met een Nederlands paspoort.

Voor het verkrijgen van de Nederlandse paspoorten moest mijn man op de Nederlandse ambassade ondertekenen dat hij akkoord ging met de uitgifte van de paspoorten.

makakos

makakos

24-04-2012 om 08:53

Maar

bij mij ligt het natuurlijk wel net iets anders realiseer ik mij net. Gezien vanuit de Nederlandse controle ben ik niet bepaald een verdacht geval. Ik reis immers vanuit NL terug naar het land van herkomst van de kinderen met een paspoort dat door de NL ambassade in dat land is uitgegeven.

Ijn mijn geval zou ik voor de Griekse controle een verdacht geval kunnen zijn maar gelukkig heb ik nooit problemen gehad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.