Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tirza G.

Tirza G.

09-09-2010 om 09:56

Reizen naar de vs (eisen en voorwaarden)

Ik moet volgende maand naar de VS. Er wordt een een rechtstreekse vlucht voor mij geboekt vanaf Schiphol. Nu is het alweer 2 jaar geleden dat ik naar de VS vloog en volgens mij is er nogal wat veranderd.
Bagage: ik heb voorkeur voor een hardschalen, grote trolley die ik op slot doe. Dat schijnt niet meer te mogen? Ik moet iets zonder slot of met een speciaal slot?
Visum: ik hoor over een ESTA-waiver ofzoiets, speciaal voor mensen die niet visumplichtig zijn, ter vervanging van dat groene formulier. Of is dat alleen maar als je een elektronisch paspoort hebt?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

09-09-2010 om 12:01

Koffers en zo

Hardschalen koffers mogen wel maar je moet je koffert niet op slot doen. Dat mag natuurlijk wel maar je koffer kan dan opgebroken worden en de kosten voor de kapotte koffer zijn voor jou. Dus gewoon dichtdoen zonder je koffer op slot te doen. Wij reizen overigens altijd met onze koffers "open". Nooit problemen mee gehad.

Je moet inderdaad een Esta visum aanvragen via internet. Doe dat snel. Het is nu nog gratis maar volgens mij moet je er vanaf volgende week voor betalen. Als je een Nederlands paspoort hebt kan je zonder problemen een visum via Esta aanvragen. En het is heel eenvoudig. Gewoon in het Nederlands.

In het vliegtuig krijg je nog steeds zo'n groen en witformulier. Helaas. Maar volgens mij is het de bedoeling dat die formulieren afgeschaft worden maar nu moet je dus èn èn doen.

Toch nog visum?

En ik begreep juist dat we geen visum nodig hadden als we korter dan 90 dagen verbleven. Hoe lang duurt zo'n aanvraag dan?

Dorry

mopke

mopke

10-09-2010 om 00:03

Esta is geen visum

Ik ben net terug van een drieweekse reis naar de US. ESTA is de toestemming om naar de US te mogen reizen. Het geeft je geen toestemming om het land daadwerkelijk in te mogen (dat bepaalt de immigratie bij binnenkomst). Het groene formulier hebben wij niet meer hoeven invullen (vlogen op Atlanta) - de elektronische ESTA aanvraag vervangt dit. Het witte formulier moet je wel nog invullen, dat is namelijk voor de douane (of je iets aan te geven hebt). Voor sommige bestemmingen moet naast de ESTA aanvraag ook het groene formulier nog ingevuld worden maar dat krijg je dan in het vliegtuig al medegedeeld en overhandigd.
ESTA aanvragen gaat heel snel, je doet dit via internet en je krijgt ook gelijk een aanvraagnummer en de mededeling of er toestemming wordt verleend. Schrijf het aanvraagnummer ergens op, je ESTA is namelijk 2 jaar geldig en je kunt de gegevens nog aanpassen, zoals vluchtnummer, adres van bestemming. Ik heb de ESTA nog gratis aangevraagd maar ik hoorde dat het nu 14,= euro kost.
Uiteraard moet je reizen met een geldig paspoort en het moet ook nog een aantal maanden na terugkeer geldig zijn.
Over de koffers, als je TSA sloten hebt (bij ANW dan kan je de koffer wel op slot doen. Ik had van die kleine slotjes en alles zat er nog keurig op, afgesloten en wel..
Succes en ook veel plezier in de US gewenst - ik zou zo weer willen gaan, zit helemaal in de heimweestand.
Gr. Esther

Jujube

Jujube

10-09-2010 om 10:53

Geen visum nodig

Wanneer je online het estaformulier invult, hoef je in het vliegtuig alleen nog maar in te vullen of je iets aan te geven hebt bij de douane.
Ik had ook alleen de nummers genoteerd van de estaformulieren en dat was prima, we konden zo het land in.
Wij hadden onze koffers overigens gewoon op slot gedaan, werd niets over gezegd. Verder krijg je een bodyscan voor je het vliegtuig in gaat.
Voor de terugreis moesten we schoenen uit, riemen af, etc. Ik was blij dat ik net schone sokken aan had gedaan.
Groet,
Jujube

Tirza G.

Tirza G.

12-09-2010 om 16:53

Dank jullie wel

Aha, dus een ESTA kun je pas invullen als je je vluchtnummer enzo weet? Daar moet ik dan nog even mee wachten, dat moet ik nog doorkrijgen. Plaats van bestemming: moet je specifiek een adres opgeven of is alleen de stad genoeg? Ik reis "alles geregeld" door anderen, dus ik hoef alleen maar te zorgen dat ik op tijd op Schiphol ben, ik heb geen idee naar welk hotel/vergaderruimte etc. ik moet.
Zucht. Moet ik dat ook nog allemaal navragen

Tirza

vlinder72

vlinder72

12-09-2010 om 19:19

Tirza

Esta kan je aanvragen zonder adresgegevens / vluchtnummers. Als je maar een geldig paspoort hebt. Ik heb er net een voor mijzelf, man en onze vier kinderen aangevraagd. Adresgegevens e.d. zijn optioneel en kan je later altijd nog aanpassen. In het vliegtuig moet je op dit moment nog steeds zo'n groen formulier invullen. Daarop moet je wel een verblijfadres invullen. Weet je geen adres vul dan gewoon een willekeurig adres van een hotel in. Ik ben ooit zo stom geweest om geen adres in te vullen omdat wij gingen rondreizen in de v.s. Dus wat maakt in dat geval nou het adres uit? Nou mooi niet dus. Wij werden eruit gevist en daarna duurde het tijden voordat wij alles weer goed ingevuld hadden en weer verder konden reizen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.