Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Sinilind

Sinilind

06-06-2011 om 23:14

Rome-tips? en iemand bekend met camping village roma?

Dag allemaal
Het is bijna zo ver! Over 10 dagen vertrek ik met dochterlief naar Rome voor 5 hele dagen (jaja 5!) Roman Holidays ! Wie heeft de Gouden tip om de vakantie perfect te maken? Ik ken Noord-Italië vrij goed (mijn oma van vaderskant komt uit een dorp aan het Gardameer) maar Rome heb ik 1 dagje aangedaan toen ik 13 was en weet er niets meer van (behalve kasteel SanAngelo, heeft grote indruk op mij gemaakt). Goed, we gaan de traditionele dingen doen: Vaticaan, opgravingen, san angelo etc.. maar wat is nog meer leuk?
VErder heb ik een bungalowtje gehuurd voor de 5 dagen, een hotel wat zo enorm duur. Is iemand bekend met Village Roma? VOlgens Zoover is het ok en ook nog op 3 km afstand van het Vaticaan, maar graag hoor ik het als iemand aan of opmerkingen heeft
Bednkt
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bernini mysterie

Lees het boek, kijk de film en daarna bezoek je de kerken en pleinen in het boek. Leuk om te doen en je komt nog eens in de wat onbekendere kerken.

Verder staan in het boekje 100% rome leuke wandelingen.

Tja en verder natuurlijk het colloseum, het vaticaan etc.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-06-2011 om 17:59

Ik ben er geweest, vorig jaar. Prima camping, maar een aantal dingen is fijn om van te voren te weten.
Ik zal later uitgebreid reageren maar ik ben wel benieuwd wat voor accommodatie je precies geboekt hebt.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-06-2011 om 20:46

Village roma

Wij hebben er vorig jaar een dag of wat op de camping gestaan, op een kampeerplaats. Dat was in april, de camping was toen heel netjes en rustig. Sanitair was goed verzorgd enzo. Ik heb wel gezien dat de bungalowtenten die ze daar hebben echt niets meer zijn dan wat ze aan bieden: Bedden en dat is het. Heel klein (dat bed past er in...), geen kookgelegenheid, koelkast ofzo, het is volgens mij een alternatief voor een jeugdherberg.

Hoe het restaurant is weet ik niet, de campingwinkel is erg duur en heeft geen fatsoenlijk brood. Gelukkig zit er aan de overkant van de straat een grote goed betaalbare supermarkt. Je kunt daar met een loopbrug naartoe.
Dan het geluid. Je zit echt vlak aan de Via Aurelia, en dat is een grote autoweg/snelweg Rome in. Die is druk, dus houd er rekening mee dat je de hele dag auto's hoort en veel sirenes. (en ik had een kind bij me dat met haar driewielertje op weg was: daar ga ik fietsen!)
Bovendien heb ik het idee dat er heel veel jongeren op de camping zitten, er komen in ieder geval regelmatig jongerenreizen voor een of meer nachten op de camping langs. Ik kan me voorstellen dat dat ook geluidsoverlast kan geven.
Qua bereikbaarheid van de stad. Reken op ongeveer een half uur om er te komen. De bushalte is vlak voor de campings, dat is handig (en op de terugweg stap je aan de overkant uit, kun je meteen je boodschappen bij de supermarkt doen en dan over de voetbrug terug) Wel hebben we op de terugweg elke keer heel lang bij het metrostation op de bus moeten wachten, de terugweg duurde daardoor veel langer. Misschien kun je daar iets slims op verzinnen...
Wij hadden op de camping een pas gekocht waarmee we 3 dagen onbeperkt OV hadden en zo'n hop-on-hop-off bus, dus een gecombineerde pas. Dat was prijstechnisch best handig, maar ik zou een volgende keer voor een andere organisatie kiezen. We hebben deze gekocht omdat dat het merk was dat ze op de camping verkochten, maar het was een christelijke tour. (zie je ook aan de naam, gele kleur) Op zich niets mis mee, maar ik vond het erg jammer dat de route en de uitleg in de bus heel erg op de christelijke geschiedenis gefocust was, waardoor de romeinse geschiedenis nogal onderbelicht bleef.
Alles bij elkaar zou ik een volgende keer trouwens weer voor deze camping kiezen. De ligging is wel heel fijn.
En misschien kunnen jullie ook nog naar Ostia Antica. Dat stond op ons lijstje, maar we hadden vlak ervoor Herculaneum (bij Pompei) gezien, en gevolgd door 3 dagen Rome was dat voor onze peuter en kleuter wel weer even genoeg.
(mocht je tijd over hebben is een dagje vulkanen best de moeite waard)

Chippie

Chippie

07-06-2011 om 22:55

Tijgeroog

Wij willen heel erg graag naar Rome. We kunnen een paar daagjes met ons tweetjes gaan maar dat betekent oppas regelen en dat is best lastig met drie kinderen die gewoon naar school moeten. Dat weerhoudt ons ervan. Nu hebben wij ook wel eens gedacht om in bv meivakantie naar Rome te vliegen en dar rustig aan wat dingen te bekijken, een ijsje te eten en de dag tte eindigen met een plons in het zwembad (zo zien onze vakanties er meestal uit). Onze kinderen zijn 3, 7 en 9. Ik heb er met een paar mensen over gesproken en de meesten vinden Rome geen stad voor kinderen. Hoe kijk jij daar tegen aan?

Tijgeroog

Tijgeroog

08-06-2011 om 15:10

Chippie

Lastige vraag. Ik denk dat ik die mensen die je gesproken hebt gelijk moet geven.
Onze situatie was anders: we hebben 10 weken rondgereisd en zijn ook langs Rome gekomen (dat was niet helemaal toevallig...) Rome was dus niet ons doel en we hadden ook niet het streven om alles in Rome te zien. Onze kinderen waren toen 2,5 en bijna 5 en die vonden het bijvoorbeeld niet geweldig om heel lang bij het Forum rond te struinen.
We hebben de hoogtepunten gezien (Forum, Colosseum, stukjes Vaticaan, Pantheon, Trevifontein) maar we zouden met z'n 2en er meer aandacht en tijd aan besteed hebben. En als je er dan speciaal naartoe moet vliegen zou ik dat denk ik zonde van het geld vinden.
Overigens waren de wachtrijen bij de grote attracties erg lang. Vonden de kinderen ook niet zo leuk.
Ik zou er dus niet naartoe vliegen met de kinderen, maar liever iets opzoeken wat boeiender voor ze is. En misschien dat als je jongste een jaar of 7, 8 is dat het wel de moeite waard is om er met het hele gezin naartoe te gaan.
Mijn zoon vond de in het vorige bericht genoemde vulkanen veel spannender. Als je naar Napels vliegt heb je verschillende dingen bij elkaar: Pompei en Herculaneum, waar je opgravingen uit de Romeinse tijd hebt (natuurlijk heel anders dan het Forum, maar ook interessant), Vesuvius, Solfatara aan de andere kant van Napels, de eilanden voor de kust waar je met de boot naartoe kan, Napels zelf natuurlijk (waar wij dan weer niets van gezien hebben)

Janna3

Janna3

08-06-2011 om 16:11

Even wachten

Rome vind ik een fantastische stad, maar niet voor al te kleine kinderen. Ik ben er afgelopen meivakantie met mijn oudste (10 jaar) geweest en dat was super! Maar veel jonger dan dit lijkt me niet heel leuk. De belangrijkste attractie in Rome vereisen toch een basiskennis van geschiedenis, cultuur en kunst. Of nou ja, vereisen, het is leuker als je er iets van begrijpt.
Wat je moet zien in Rome is natuurlijk het Forum Romanum. Als je daar later op de middag naar toe gaat hoef je vaak niet zo lang te wachten. Verder het Colosseum. Speciaal voor horrorfans: de Kapucijnerkerk waar ze de catacomben hebben versierd met botten van overleden monniken. Een hop on hop off tour is ook een aanrader. En tot slot lekker veel door de stad wandelen, om de sfeer op te snuiven. Ostia, de havenstad, is ook leuk om te bezoeken.
Als je met jongere kinderen een stad wilt bezoeken zou ik naar Parijs of London gaan. Leuke musea die zeer toegankelijk zijn (vooral de speciale routes in het British Museum) en mooie parken.

Rome tips

Hoi Sinilind,

Ik heb al eens eerder wat tips over Rome opgeschreven. Ik heb even geknipt en geplakt vanuit het archief, aanleiding was de Roma-pas, maar er zit vast wel wat info voor je bij.

De kerken zijn erg indrukwekkend. Ik vond de San Clemente het mooist/indrukwekkendst. Ligt tussen de Lateranen-kerk en het Colosseum in. Onder deze kerk liggen nl. een aantal niveau's waar opgravingen zijn gedaan uit vroeger tijden. Er ligt een heel stelsel onder. Voor een kleine vergoeding kun je daar in.

En nog een tip als je van lekkere hapjes houdt: vlakbij de grote synagoge aan de Tiber, daar zitten in kleine straatjes Joodse bakkers. Die verkopen de lekkerste hapjes. Gewoon lekker aanwijzen in de vitrine en je hebt een zak vol lekkers. Als tussendoortje of als lunchhapjes echt een aanrader. En vermijd vooral de grote restaurants dichtbij de wat grotere attracties. Stap vooral binnen bij een trattoria in een achteraf straatje. Prima sfeertje, goedkoop en waanzinnig lekker eten. En als je je wilt laten verrassen, gewoon 'anti pasti della casa' roepen. Krijg je de lekkerste dingen op je bord.

Zucht. Rome is zo fijn. Ik ga ieder jaar en het verveelt me nog steeds niet

Hierbij het verhaaltje uit het archief (inmiddels is de pas wat duurder geworden):

Je moet je even afvragen of je een Romapas 'eruit' krijgt. Hij kost voor volwassenen 25 euro. Daarmee kun je in 2 musea gratis en op de volgende musea krijg je ca. 50% korting. En je kunt gratis met de bus en metro.

Maar ja, die bus en metro zijn al spotgoedkoop, 1 euro voor een kaartje dat 45 minuten geldig is!

Kinderen gaan veelal gratis of met flinke korting overal in. En echt: Rome is 1 groot openluchtmuseum. Pantheon, kerken, forum, St. Pieter, kost helemaal niets.

Tip: ga op een door de weekse dag naar de St. Pieter, prachtig en minder druk dan bv op zaterdag. Je kunt bij en entree van de St. Pieter rechts naar een kassa. Betaal 7 euro (volwassene) en de lift brengt je helemaal naar boven. Dan kom je uit bij de koepel (je kijkt zo naar beneden de St. Pieter in). Dan (je moet geen claustrofobie hebben) kun je helemaal door een smalle gang een trap op rondom de koepel waardoor je echt helemaal in het topje van de koepel komt en daar ben je even buiten. Je hebt een grandioos uitzicht over Rome en het Pietersplein. Echt de moeite waard.

En mijd vooral de restaurants rondom het Pieters plein. Ga bij de Engelenbrug (zit vast aan de Engelenburcht, verlengde van het Pietersplein) de brug over en wandel die wijk in door allerlei leuke kleine straatjes. Daar vind je leuke winkeltjes, en ijswinkeltjes. Via al die kleine straatjes loop je zo naar Piazza Navona, richting Pantheon, enz.enz. Daar heb je echt het openbaar vervoer niet voor nodig. Al lopende zie je echt veel. En in die kleine straatjes zitten de leukste en eenvoudigste restaurantjes waar je heerlijk kunt eten voor weinig. En de koffiebars vind je daar ook, heerlijk!

Mocht je het Vaticaan museum willen ingaan (14 euro, geld de Roma pas niet), ga dan vroeg, zorg dat je al rond half 9 in de rij staat of eerder. Dan hoef je niet zo lang meer te wachten en kun je heerlijk door de gangen slenteren richting de Sixtijnse Kapel. Voordeel is ook dat je dan nog niet tussen al die mensenmassa's loopt. Die rij wachtenden zwelt soms enorm aan en is vergeven met rondleidingen. Als je daartussen verzeilt raakt is dat veel te druk. Her en der zijn ook kleine kioskjes te vinden in het museum, waar je prachtige boeken kunt kopen. Ik heb er gelopen en was de mensenmassa ver vooruit. Prachtig, ik heb echt hele lege gangen op de foto, het is echt adembenemend. In de Sixtijnse Kapel had ik de hele dag wel met open mond kunnen zitten

Kijk eens op http://www.romapass.it/doc/sitiAderentiCostoBiglietti_eng.pdf

Daar vind je alle prijzen van musea en kun je voor jezelf bekijken of de Roma pas de moeite waard is.

Prijzen village roma

Ik heb eens even gekeken naar de prijzen van Village Roma, en die vind ik nog best pittig. Voor die prijs heb je inderdaad geen hotel, maar het loont echt de moeite om te zoeken naar een B&B. Je kunt in hartje Rome zitten voor 45 euro per kamer per nacht.

Belangrijk detail: ruim van tevoren boeken.

Het lukt me nog steeds om ieder jaar voor een prikkie een paar dagen naar Rome te gaan.

Janna3

Janna3

09-06-2011 om 10:29

B&b

Wij zaten ook in een Bed & Breakfast. Erg leuk, kleinschalig en niet duur.
Moppeke, ik zal je tips onthouden, ik wil nog graag een keer naar Rome. Drie dagen was veuls te kort...

Tijgeroog

Tijgeroog

10-06-2011 om 12:13

Sinilind?

Ben je erg nog?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.