Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

maria_s

maria_s

29-06-2010 om 17:56

Ryanair - recente ervaringen met koffertjes

Wij vliegen over een paar weken met Ryanair.
Nu weet ik dat Ryanair bekend staat om haar strikte beleid m.b.t. koffers (wel of niet als handbagage mee).

We zullen vanzelfsprekend erg goed op het gewicht van de koffers letten.

Maar mijn vraag is: zijn ze (op Schiphol, o nee, we vliegen vanaf Brussel!) erg strikt m.b.t. de maten van de koffers?

Ik heb koffertjes die qua maat passen (zodat ze mee kunnen als handbagage), alleen steken de wieltjes en het handvat iets uit.

Andere koffertjes zijn of op de lengte of op de breedte of op de diepte (dus slechts een van drieen) iets meer dan de door Ryanair aangegeven maten 55 x 40 x 20 cm.

Graag jullie ervaringen...

Bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

29-06-2010 om 19:41

Maria

Ze zijn strikt zodra ze het idee hebben dat jouw handbagage te groot is. Je moet het ding dan in een rekje plaatsen dat precies de juiste maten heeft, past jouw koffer daarin, dan mag hij mee, past het niet, dan moet je de koffer als bagage inchecken en 30 euro per enkele vlucht betalen. En ja, ik heb vorige maand verschillende mensen gezien die een iets te grote handbagagekoffer bij zich hadden en alsnog die koffer moesten inchecken.
Je kunt dus geluk hebben, maar ook pech.

Marrie

Marrie

29-06-2010 om 20:37

Bij mij nog nooit gecontroleerd

Ik ben afgelopen jaren ca. 6 keer met Ryanair gevlogen, voornamelijk uit Duitsland, en mijn handbagage is nog nooit gecontroleerd op grootte. Er stond inderdaad wel zo'n standaard waar de koffer in moest passen, maar bij mij (en bij alle andere passagiers)is het kennelijk alleen op het oog beoordeeld. Ik betwijfel of het koffertje er wel helemaal ingepast zou hebben, trouwens.

Wisselend

Ik heb de afgelopen jaren veel met Ryanair gevlogen, van en naar verschillende vliegvelden en je kunt van alles verwachten. Mijn koffertje moest behalve in het rek ook weleens op een weegschaal bij de gate. Max 1 kg teveel mag mee, maar zwaarder moet je deze alsnog inchecken. Ik zou geen risico lopen en evt een nieuw koffertje kopen, dan is de 30 Euro beter besteed. En 1 stuks handbagage is echt 1 stuk, zelfs een piepklein handtasje moet je nog in de koffer stoppen.

Vanaf maastricht

Wij vliegen volgende week vanaf Maastricht. Alle koffers en rugzakken voor de handbagege zijn klein genoeg, alleen mijn eigen trolley is exact aan de maat. 20 cm dik en 55 cm hoog. Alleen als ik 'm helemaal volstamp, dan wordt ie dikker. Het frame onderaan is 20 cm, maar daarboven zit een soort tas en leeg is dan minder dan 20cm, maar vol kan het een stuk dikker worden.
Ik twijfel nog steeds....
Zou ik nog terug kunnen naar de auto om alles in een rugzak te proppen als de trolley wordt geweigerd?

Rinkie

Dat denk ik niet. Je komt er pas aan de gate achter of je trolley mee mag en dan ben je al door de douane geweest.

Asa Torell

Asa Torell

29-06-2010 om 22:42

Reserverugzakje

Ik zorg altijd voor een reserverugzakje in de koffer waarin de allerbelangrijkste dingen gepropt kunnen worden voor dit soort gevallen. Van te voren heb ik daar dan al een apart pakket van gemaakt. Als je een rugzak niet meer kwijt kunt: een plastic zak met handbagage mag ook (in het algemeen tenminste, weet het niet specifiek voor Ryanair), maar meestal wil ik zo'n rugzakje toch wel mee voor daguitstapjes. Op terug naar de auto kunnen zou ik niet gokken, die handbagagecontrole is soms pas bij de gate.
Ik heb trouwens net nog gevlogen en zag heel veel mensen met enorme koffers handbagage, veel groter dan die 20x55 cm maat. Echt, ze lijken wel elke keer groter te worden. Dus mijn gok zou zijn dat die hele grote er vooral uitgepikt zullen worden, en dat een trolley die ongeveer de juiste grootte is wel wordt doorgelaten.
Meer een probleem is een 5 kg grens die ik wel eens gehad heb, daar krijg je een 20x 55 cm koffer echt niet voor vol.

maria_s

maria_s

29-06-2010 om 22:46

Ervaringen vanaf brussel?

Bedankt iedereen zover. Ik hoor graag nog meer ervaringen om onze kansen in te schatten...
Met het gewicht gaan we aan de safe kant zitten (inderdaad is 15 kg weinig!), en een reserverugzakje is een goeie tip.

Graag nog mensen met ervaring met vertrek vanaf Brussel (en Faro voor de terugreis).....

Guinevere

Guinevere

29-06-2010 om 22:47

Brussel?

Brussel waar? Pas op, er is Brussels Airport en nóg een Brussel. Dat ligt dus bij Charleroi!

Rinkie

Ryanair heeft echt heel strikte en eigen regels, lees het op hun website nog maar eens na, want volgens mij worden er nu wel een paar dingen door elkaar gehaald.
1) Handbagage, max 10 kg, 1 stuks en de afmetingen die je al gegeven hebt.
2) Bagage die je inchecked( en waar je dus extra voor betaalt)= 15 kg per koffer, afmetingen geen restricties.
Als je niet voor financiele verrassingen wilt komen te
staan, zou ik me hier echt aan houden, want Ryanair heeft veel extra inkomsten van mensen die de regeltjes niet goed hebben gelezen. Een fijne vakantie in Portugal!

Ryanair

Shonogh hierboven is heel juist in haar info! Soms wil men nog wel door de vingers zien als bijv. je handtas niet in je handbagage zit, maar vertrouw daar maar niet op!
En in juli en augustus is het niet 15 euro bijbetalen, maar 20 euro!!! per enkele vlucht per koffer

maria_s

maria_s

30-06-2010 om 15:48

Strikt met afmetingen / brussel charleroi?

Dank voor reakties. De strikte regels zijn bekend, daarom juist mijn vraag:

zijn ze strikt met het naleven van de regels m.b.t. de afmetingen van de handbagage (koffertjes)?

Het gaat me dus niet om ervaringen m.b.t. gewicht of handtas die in koffer moet (dat is bekend bij ons en gaan we goed op letten!).

Bij voorkeur ervaringen vanaf Brussel Charleroi.

Onze koffertjes zijn klein maar soms in een van de richtingen (dus of hoogte of breedte of diepte) net een of een paar cm meer...

Ik hoor graag nog ervaringen met de afmetingen....

Bedankt!

vlinder72

vlinder72

30-06-2010 om 17:30

Ervaring ryan air

In mei 2010 vanaf Charleroi. Ja, ze zijn streng. Handbagage is handbagage. Neem je iets mee dat te groot is dan wordt het ruimbagage en moet je betalen. En omdat je voor ruimbagage moet betalen proberen veel mensen alle bagage in van die trolley's te proppen. Daardoor zijn de trolley's te zwaar en/of te groot. Dus controleren ze daar strikt op. Ik zou het risico niet nemen. Dus of een trolley met de juiste maten of gewoon betalen en je bagage inchecken.

vlinder72

vlinder72

30-06-2010 om 17:32

Ook nog even

Dit is dan wel off topic maar omdat wij gek werden van alle bijkomende kosten bij Ryan Air vliegen wij nu met Air Berlin. Ook goedkoop en (bijna) alles is nu weer inclusief. Geen gedoe meer met bagage, incheck kosten, stoelreserveringskosten, creditcardkosten, priority boarding kosten etc.

Maria_s

Ja, ze zijn dus strikt, (nog)geen ervaringen met Brussel Charleroi wel met 7 andere vliegvelden. En wat ze misschien in Brussel door vingers zien, brengt je op de terugvlucht dus in de problemen. Bij twijfel van het personeel moet je je koffertje in een "rek" stoppen en als het daar niet in past, heb je pech: dus hoogte, diepte en breedte moet exact goed zijn.

Kari1

Kari1

30-06-2010 om 17:56

Streng

Eigen ervaring: ze kunnen heel strikt zijn. "Ik heb koffertjes die qua maat passen (zodat ze mee kunnen als handbagage), alleen steken de wieltjes en het handvat iets uit." Dan zijn ze dus te groot. Als ze een pas-rek gebruiken dan ben je het haasje. Hier is een keer een koffer geweigerd omdat de lipjes aan het handvat net niet in het pasrek te proppen waren, het handvat wilde net niet plat genoeg op de koffer. "Andere koffertjes zijn of op de lengte of op de breedte of op de diepte (dus slechts een van drieen) iets meer dan de door Ryanair aangegeven maten 55 x 40 x 20 cm." Zie boven.
Maar je kunt het gokken natuurlijk. Een reserve rugzak of plastic tas gaat je niet helpen, 1 stuk handbagage is 1 stuk handbagage.
Kari

Shonagh

Gelukkig ben ik heel goed in het lezen van regeltjes en we nemen (met 6 personen) 3 tassen mee, die worden keurig ingecheckt en is voor betaald, 15 kg pp. Gelukkig vroeg geboekt, dus ik had nog het 'lage' tarief. Verder 3 rugzakken als handbagage, 2 kleine kindertrolleys, allemaal ruim binnen de regels qua maat en gewicht. Enige wat ik er dus nog bij wil is mijn eigen trolley van net wel (of misschien net niet) de goede maat. Ik wil een flinke stapel boeken mee, vandaar de trolley, hoef ik ze niet te dragen.

Twijfel nog steeds

Rinkie

Ik zou als ik Rinkie was, een nieuw koffertje kopen, omdat
ik dan zonder stress naar het vliegveld zou gaan.
En..............als je huidige koffer toch te groot blijkt, dan moet je deze dus inchecken en kost op het vliegveld zelfs 35 € per vlucht, voor € 70 heb je vast een erg mooie koffer :o).

@maria_s en rinkie

advies van SHonagh is goed: Ryanair biedt zelfs nu op hun site handbagage koffers aan; die zijn zeker goed van maat

Guinevere

Guinevere

01-07-2010 om 13:27

Wat een gedoe (licht o.t)

Ik vind het ook een hoop gedoe om met een z.g. goedkope maatschappij te kunnen vliegen. Koffers kopen, idioot veel in de handbagage proppen....
Daarom vlieg ik dus niet met Ryanair. Met al die beperkingen en dat gedoe, vlieg ik dus net zo lief en bijna even "goedkoop" met een normale maatschappij. Geen geneuzel met die bagage, huppa! Gewoon zoveel kilo per persoon inladen, inclusief autostoeltjes, stepjes en andere rare bagage. En nog op betere tijden ook.

Makkelijk hoor...

Maar dan geloof ik nooit dat je voor het bedrag dat ik nu betaal naar Portugal kunt vliegen. Ik heb in elk geval nog geen andere maatschappij gevonden.
Dus denk ik graag nog even na over een koffertje.
Maar ja, als je je geld heel ruim te besteden hebt, ligt het misschien anders.

Gewoon eens een vergelijk

als ik op 13 juli met Ryanair van Eindhoven naar Faro wil vliegen en 20 juli terug betaal ik per persoon 100 euro
Met Air Berlin op zondag 11 juli en 18 juli terug betaal ik 238 euro! (vliegen op woensdag 14 en terug 21 juli betaal ik 518 euro!)
Voor 138 euro kan ik dus nog een koffer bijboeken 40 euro en heb ik nog steeds 60 euro om te besteden in Portugal.
(ik heb trouwens nog nooit een goedkope vlucht bij bijv. AirBerlin gevonden, zeker niet op kortere termijn, mss als je half jaar van tevoren boekt)
Bij Ryanair moet je wel goed lezen en je houden aan hun regels
Chiquita (die zo'n 6 keer per jaar van woonplaats naar NL vlieg met Ryanair en ook steeds weer andere vliegmaatschappijen checkt)

Guinevere

Guinevere

01-07-2010 om 21:28

Tja

Tja, het zal vast aan je bestemming en het moment van vliegen liggen. Maar ik ben met Brusselairlines toch echt goedkoper uit als ik alles bij elkaar optel, dan met Ryanair.
Wat ik dus wil zeggen: Ryanair is echt niet altijd de goedkoopste.

Sport

Niemand heeft in dit draadje gezegd dat Ryanair altijd de goedkoopste is. Nu wij niet meer in schoolvakanties op vakantie "hoeven" gaan we regelmatig een paar dagen weg, met alleen handbagage en voor minder dan een tank benzine :o). Doordat de vliegtuigen bijna altijd in de lucht zijn, kunnen de vliegtijden slecht zijn maar dus ook heel normaal. Een sport voor mij om dit uit te zoeken !

85 pp

Ik vlieg nu voor 85 euro pp, alles inclusief, retour naar Faro.
Zeer normale tijden, eind van de middag, niks mis mee.

Maar goed, we raken een beetje o.t., want het ging om de maat van een koffer

vlinder72

vlinder72

02-07-2010 om 08:58

Air berlin

Het zal wel aan de bestemming liggen maar wij vliegen in juli naar bilbao met Air Berlin met 2 volwassenen, 3 kinderen en een baby voor 425 euro in totaal. Bagage inclusief. Geen bijkomende kosten meer. DAt was trouwens ook onze keuze om geen Ryan Air te kiezen. Ik word gek van al die verschillende toeslagen. Ik betaal graag vooraf het hele bedrag en dan vliegen maar. En dan nog even on topic. Ik zou bij Ryan Air niet het risico nemen om een te groot koffertje mee te nemen (overigens heb ik een pesthekel aan van die mensen die veel te veel bagage mee willen nemen als handbagage en dan de hele bagage bak volproppen en mijn kleine tas bijna verpletteren met het geprop en geduw).

Vlinder 72

Quote; "overigens heb ik een pesthekel aan van die mensen die veel te veel bagage mee willen nemen als handbagage en dan de hele bagage bak volproppen en mijn kleine tas bijna verpletteren met het geprop en geduw").
Dat gebeurt dus niet bij Ryanair

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.