Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Eline

Eline

18-01-2011 om 12:54

Safari (tanzania of kenia?)

Ik weet niet of hier veel mensen rondkijken met ervaring met Tanzania of Kenia, maar zo ja: wat zouden jullie aanraden voor een (prive)safari (met strandvakantie) met kinderen (11 en 9) (ruim 2 tot 3 weken in totaal)? Welk land en welke parken?

Of weet iemand een vakantiesite waar ik misschien meer Afrika-gangers tref? De vakantiesites die ik zo vond, zagen er niet zo actueel/druk bezocht uit....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-01-2011 om 15:43

Leuk

Leuk hoor, met de kids naar Afrika.
Ik denk dat beide landen op zich prima geschikt zijn om rond te reizen. Wat zijn je wensen? Wil je op eigen gelegenheid rondreizen of wil je het laten organiseren en begeleiden? En wil je kamperen, wil je luxe lodges of iets daar tussen in?
En je schrijft over safari: is het een bewuste keuze om je daartoe te beperken? Als je twee tot drie weken weg gaat, zou ik zeker ook tijd reserveren voor wat cultuur: leuke dorpjes en steden bezoeken, mensen ontmoeten. Veel mensen vinden een week wildparken wel genoeg. En juist de dorpjes zijn vaak zo leuk!
En pas op: Afrika is verslavend!

vlinder72

vlinder72

18-01-2011 om 16:07

Heel leuk

Alleen drie weken Kenia of Tanzania is best wel lang. Hoe lang denk je dat kinderen wildparken leuk zullen vinden. Ik had het zelf na een week eerlijk gezegd wel gezien. Wij zijn zelf in Tanzania geweest. Eerst een week wildparken daarna een week Zanzibar. Geweldige reis. Wij hadden alleen toen nog geen kinderen (hoewel er wel al een in mijn buik zat ).

Op de site van Jambo reizen kan je reizen in Tanzania en Kenia vinden speciaal voor gezinnen met kinderen. Ook vind je op de site van Lonely planet veel informatie. Onder andere een forum met onder andere kinderen als onderwerp. Hier heb ik zelf altijd heel veel aangehad. Je kan er zelf vragen stellen en dan krijg je ook echt goede antwoorden.

Maar als ik nu met kinderen naar Afrika zou gaan dan zou ik zelf kiezen voor Zuid Afrika omdat de afwisseling daar veel groter is. Ik denk dat mijn kinderen dat veel leuker zouden vinden. Een dag wild kijken vinden ze vast heel erg leuk maar een week lang is teveel van het goede. Ik denk dat ik dan na de zoveelste olifant te horen krijg dat stoppen echt niet meer nodig is want wij hebben toch al een foto. De ene keer een plaats, dan weer een wildpark, de kust, uitstapjes speciaal voor kinderen lijkt mij leuker.

Eline

Eline

18-01-2011 om 17:35

Aanvullende info

Dank voor jullie reakties zover. N.a.v. jullie vragen een paar antwoorden:
- 2 a 3 weken (incl heen/terugreis), inderdaad, indien 3 weken dan niet 2 weken wildparken. Heb al begrepen dat ca. 5 dagen volstaat (wil dan ook sowieso verschillende parken/natuur en bij voorkeur ook wat dorpjes onderweg zien). we willen wel tenminste 1 week relaxen (of 2 dagen aan het begin en 5 tot 7 dagen op het eind)
- waarschijnlijk willen we prive georganiseerd (man is niet van groepsreizen), maar is wel erg prijzig (voor 2 weken met 2 volwassen 2 kinderen al meer dan EUR 12.000 - (incl vlucht) wat we tot nu toe gehoord hebben, nog niet groot onderzoek gedaan - dat was wel schrikken - dus mocht iemand tips weten voor een prive georganiseerde safari/relax reis die goed is maar niet zo duur dan houd ik me aanbevolen ... ).
- Zuid Afrika zijn we samen al geweest, vinden het leuk om iets anders te doen. Bovendien hebben we toen relatief weinig/van verder weg dieren gezien (Kruger en Hluhluwe, maar reden daar ook meestal zelf rond, met een jeep met gids is dat wellicht anders?).
- bedankt voor tips zover. Ik vraag me op dit moment af welk land (Tanzania/Kenia en dan welke parken) mooier is (qua natuur en qua (veeeel) (roof)dieren zien of maakt dat denken jullie weinig uit?
- vlinder: is Zanzibar mooi? weet je nog waar je zat (of maakt dat niet uit, is alles mooi)?

Anne K.

Anne K.

18-01-2011 om 21:48

Ook die kant op...

Hallo Eline,

Een paar weken terug heb ik hier wat vragen gesteld over o.a. Malawi. Daar kreeg ik heel goede feedback op en aan de hand van de diverse tips gaan wij nu toch kiezen voor Tanzania/Kenia en/of Uganda/Rwanda .
Hangt er nog van af: wij willen het combineren met een 'gorilla-tracking' en daarvoor zullen we wel naar Uganda/Rwanda moeten. Het probleem is nu alleen dat een gorilla-tracking eigenlijk voor boven de 15 jaar schijnt te zijn....
Ik ben ook aan het kijken voor een privé-reis omdat ik nog geen reis heb gevonden die goed binnen onze data valt.
Ook wij denken eraan om de laatste dagen naar Zanzibar te gaan. Dat omdat man en kinderen dolgraag willen zee-vissen.

Ik krijg als het goed is een dezer dagen een mail van iemand die veel in Tanzania is, daar zelf een huis heeft. Ik heb hem gevraagd voor betrouwbare lokale reis organisaties. Als ik wat weet zal ik het mailen.

Succes en ik ben benieuwd wat voor adressen jij hebt.

Anne K.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-01-2011 om 22:09

Drie weken lang?

"Alleen drie weken Kenia of Tanzania is best wel lang."
Grappig, ik vind dat dus helemaal niet. Kenia (en Tanzania ook, maar dat ken ik minder goed) heeft zoveel meer dan de wildparken, daar zou ik echt wéken kunnen rondreizen. Ik ben ooit een maand in Kenia geweest en er is heel erg veel dat ik toen niet heb gezien. Maar goed, het hangt natuurlijk wel van je wensen en voorkeuren af.
Wat wij daarnaast hebben ervaren is dat het reistempo met kinderen niet te hoog moet liggen. Kinderen hebben ook tijd nodig om lekker te spelen en niks te doen, die willen niet iedere dag weer uren in de auto zitten onderweg naar de volgende 'highlight'.
Toen wij met het gezin in Namibië waren, heb ik mij verbaasd over het jachtige tempo van de gemiddelde toerist. Die gunt zich daar geen tijd om eens rustig een middagje ergens te zitten genieten, met verrekijker en camera in de hand. Dat vindt hij zonde van de tijd, want snel door naar de volgende toeristische trekpleister, 300 km verderop. Als je een georganiseerde reis boekt, zou ik daar echt op letten: hoeveel uur rijden staat op het programma, is er voldoende 'vrije tijd'. Veel van die reizen zijn hard werken!
De kust van Kenia biedt trouwens ook veel mogelijkheden voor een paar stranddagen. Je kunt er trouwens prachtig snorkelen, dat zullen de kinderen vast ook geweldig vinden!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-01-2011 om 22:13

Anne

Leuk, wij gaan deze zomer ook naar Uganda. Die gorilla-tracking gaan wij niet doen. Inderdaad, het is pas vanaf een bepaalde leeftijd (schijnt men ook erg streng in te zijn), er is maar een zeer beperkt permits voor verkrijgbaar én het is 500 euro pp. En geen garantie op het zien van gorilla's. Het is vast prachtig hoor, maar zoveel geld hebben wij er niet voor over. We gaan wel een dagje naar de Apenheul

Anne K.

Anne K.

18-01-2011 om 22:30

Ijsvogeltje

Hallo IJsvogeltje,

Heb jij de reis zelf geregeld en zo ja, heb je adviezen voor betrouwbare organisaties? De werkgever van mijn man is nogal moeilijk met het vrijgeven (we willen 4 weken weg) en de reizen die ik tot nu heb gezien vallen net buiten onze periode. We willen kleinschalig reizen.

Gorilla-tracking is i.d.d. erg duur, 500 USD (scheelt toch weer een dikke 100 € p.p.). Kunnen we ook alleen doen als de financiele 'meevaller' die we verwachten doorgaat .

groetjes,
Anne K.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-01-2011 om 22:39

Regelen alles zelf

Hoi Anne,
Jij, wij regelen alles zelf. Vlucht is geboekt, de fietsen gaan mee en we gaan 'gewoon' een rondje fietsen. Ik denk dat we van te voren wel iets regelen voor de eerste twee dagen (transfer + overnachting), en voor de rest zien we het ter plekke wel. Wij kiezen dus voor het avontuur... wel spannend hoor, maar we hebben er erg veel zin in.
Maar als je een goede en persoonlijke organisatie zoekt, dan kan ik je Club Africa van harte aanbevelen. Ik ken een van de eigenaren goed, evenals de nodige mensen die via die organisatie op reis zijn gegaan. Hebben ook erg veel kennis van Uganda!

Anne K.

Anne K.

18-01-2011 om 22:49

Morgen hun site eens bekijken

Wij zijn normaal ook meer van het 'zelf regelen', gaan eigenlijk nooit georganiseerd en anders zo basic mogelijk. Maar we zijn nog nooit in Afrika geweest, het rijden zou allemaal op mijn man neerkomen, twee kinderen mee, fietsen of te veel doen kan ik niet omdat ik geblesseerd ben aan mijn rechterarm: we zijn bang dat dat allemaal te veel gaat worden. Dus dan toch maar orienteren ook op organisaties.

Ik ga morgen die site eens bekijken. Thnxs voor de tip!

Anne K.

Sawo

Sawo

18-01-2011 om 23:08

Riksja

Hoi Eline

Zelf hebben we goede ervaringen met Riksja. Werken met lokale agenten. Was wel in Zuid Amerika maar ze werken ook in Afrika

Let nog wel even op de veiligheid. In Kenia was het paar jaar geleden nog onrustig. Het hebben van goede contacten waarop je kan terugvallen zijn altijd belangrijk in dit soort landen dus regel altijd een deel via een lokale organisatie. Zorg altijd dat iemand weet waar je bent.

Vergeet ook niet dat dingen regelen ter plekke erg langzaam kan gaan. Het is geen Europa, mensen hebben daar de tijd. Als je dat niet erg vindt geen probleem maar als je veel wil doen zien bedenk dit dan goed.

succes

Saar

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-01-2011 om 23:19

Eline

De tip voor Club Africa is natuurlijk ook voor jou bedoeld!

Eline

Eline

20-01-2011 om 22:40

Bedankt... en nog meer tips?

Iedereen bedankt zover.
Alle andere ervaringen / tips blijven welkom!
M.n. dus over verschil tussen Kenia en Tanzania, de mooiste parken die we zeker moeten zien en evt. goede ervaringen met reisorganisaties voor individuele reizen, hoewel ik de gegeven tips zo snel als ik er tijd voor heb (nogal druk momenteel met van alles) ga bekijken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.