Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Annabelle

Annabelle

12-01-2020 om 19:00

Samen op vakantie

Over een paar maanden gaan wij met een ander stel op vakantie. We vliegen naar een land, huren er een auto en gaan dan drie weken rondreizen.
We hebben dit nog nooit eerder gedaan en ik vraag me af wat het handigst is met geld. Maken we een gezamenlijke portemonnee of betaalt ieder stel voor zichzelf en verrekenen we kleine dingen. De ene dag betalen zij het terrasje of de maaltijd, de andere dag wij bijvoorbeeld.
Wie heeft tips voor wat het handigst is en misschien ook tips waar we nu niet eens aan denken of op moeten letten? Ik wil geen gezeur over geld achteraf van hun, maar wil zelf ook geen rotgevoel over de uitgaven overhouden.
Dank je wel, Annabelle

Wij

Ik ga heel vaak met anderen op vakantie en we maken vrijwel altijd een virtuele pot. Dat wil zeggen dat we allemaal hetzelfde bedrag naar één van ons overmaken en die betaalt vervolgens alles en houdt bij wanneer er weer wat bijgestort moet worden. Toegang voor musea, eten, terras etc wordt er van betaald.

Moet er wel bij zeggen dat we heel gemakkelijk zijn met geld en niemand zich ergert als de een duurder heeft gegeten of meer heeft gedronken dan een ander. Degene met wat minder geld stort ook wel eens een keertje niet of minder bij, zodat de mensen die wat beter in de slappe was zitten wat meer betalen.

Enfin. Ik zou dit vooral met z’n vieren overleggen en vragen hoe zij het zien.

Tine Winkel

Tine Winkel

12-01-2020 om 19:37

Wie betaalt wat

Is een app. Erg makkelijk in gebruik. Vonden wij handig, maar was toen wel voor n grotere groep.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2020 om 19:51

In een grote excel

En dan achteraf verrekenen.
Iedereen betaalt iets en de penningmeester geeft naderhand door wie nog wat moet betalen. Wij gaan geen kopjes koffie met dure speciaal biertjes verrekenen. De rekening wordt gewoon gesplit.

Vera

Vera

12-01-2020 om 20:57

Uitgavenpatroon

Als je alles door twee wilt delen, moet je zeker weten dat iedereen even makkelijk is met geld uitgeven. Als een stel zuiniger wil doen en het andere stel is heel makkelijk of bestelt steeds dure dingen en veel drank, dan kan dat wrijving geven en kan je dat beter anders regelen (hoeft niet op de cent nauwkeurig uitgerekend te worden, maar dan kan je de rekening bijv splitsen waar er grofweg wat anders afgerond wordt (degene die duurder bestellen wat meer betalen).

Ik zou persoonlijk toegang o.i.d. gewoon zelf betalen. Anders moet je zoveel verrekenen. Alleen voor eten en drankjes dingen verrekenen of splitsen.

Wij waren een keer met een groep vriendinnen waarbij eentje alles betaalde en we achteraf alles verrekenden (iedereen hetzelfde deel, waren niet hele grote verschillen). We gaan in juni weer maar dan gaan we vooraf alvast wat geld aan de penningmeester betalen. Nu moest ze erg veel voorschieten.

Sowieso van tevoren bespreken hoe zij het zien en willen.

Annabelle

Annabelle

12-01-2020 om 21:39

Afspreken

Bedankt voor jullie reacties. Natuurlijk gaan we het nog bespreken met hun, ik ben me alleen even op het gesprek aan het voorbereiden. Wij zullen alle vier niet alles op de cent willen uitrekenen. Ik eet weinig en drink geen alcohol, dus ik betaal altijd in verhouding meer als we met anderen uit eten en de rekening delen, dat maakt me niet zoveel uit.
Ik neig naar een gezamenlijke portemonnee dan hoeven we niks bij te houden. Een app is zoveel gedoe als we met twee stellen zijn. Nu maar afwachten wat zij willen.

Arda

Arda

12-01-2020 om 23:00

Verschillend

Wat ik meestal doe als ik met anderen op vakantie ben is dat gewoon ieder voor zichzelf betaalt en bij gezamenlijke rekeningen splitsen we ter plaatse of rekent ieder zijn deel af (afhankelijk van hoe groot het verschil is). Dat werkt prima als je met een paar mensen bent.

Met een grotere groep hebben we wel eens een app gebruikt waarvan ik de naam vergeten ben maar wel weer kan vinden. Het was vrij handig want iedereen vult in wat hij/zij heeft betaald en dan berekend de app automatisch wie wat moet betalen aan iedereen. Dat was ook handig. Zeker met een grotere groep waarbij je niet constant alles kan splitsen (als er bijvoorbeeld gezamenlijke boodschappen gedaan worden)

Van te voren een gezamenlijke portemonnee en dan iedereen hetzelfde inleggen heb ik nog nooit gedaan. Ik denk dat het goed kan werken als je ongeveer evenveel verbruikt op een dag. Dus als de een veel drinkt en de ander weinig of niet dan werkt het niet zo goed. Als je met een paar mensen bent die ongeveer evenveel eten/drinken en dezelfde excursies doen dan lijkt me dat ook prima werken.

In jullie geval gaat het om de rekening in tweeën splitsen dus dat is niet zo ingewikkeld. Ik zou gewoon iedereen zijn/haar deel betalen en zijn/haar eigen kaartjes betalen en niet gaan verrekenen of een pot maken.

Arda

Arda

12-01-2020 om 23:04

splitwise

splitwise is de app. Echter met 2 stellen inderdaad overbodig. Ik heb dit gebruikt op vakantie met 6 + mensen en dan werkt het wel (mits iedereen het goed bijhoudt)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.