Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Laura

Laura

07-08-2018 om 23:17

Schoonvader kritiek in ziekenhuis, op vakantie of niet?

Hallo allemaal,
Mijn man en ik hebben 3 kinderen en zouden vrijdag op vakantie gaan. We gaan dit jaar voor een iets duurdere vakantie en alle 3 kinderen gaan 1 week op surfkamp.
Vannacht kregen wij een telefoontje dat mijn man zijn vader, mijn schoonvader, kritiek in het ziekenhuis ligt. Er is een grote kans dat hij hersendood is. Het is natuurlijk vreselijk, en er is een kans dat hij overlijdt. Maar...
Wij hebben geen annuleringsverzekering bij deze vakantie. De kinderen hadden juist heeel veel zin in deze vakantie en zijn wel teleurgesteld als niet gaan. Ik zelf zou ook graag gaan, maarja het is wel mijn schoonvader en hij is kritiek. Zou iemand zijn/haar mening hierover kunnen geven?


Band

Dat is natuurlijk schier onmogelijk om daar als buitenstaanders iets zinnigs op te zeggen.

Wat vindt je man? Het is immers zijn vader? Hoe is de band tussen hen? En de band tussen jou en je schoonvader? En die van de kinderen? Leeft de moeder van je man nog? Heeft zij ondersteuning nodig als haar man komt te overlijden bijvoorbeeld? Heeft je man nog broers of zussen?

Enfin. Dat soort vragen. Op basis van de antwoorden kun je zelf vermoedelijk het beste een beslissing nemen. En wellicht nog wat verschillende scenario’s bedenken. Bijvoorbeeld dat jullie allemaal niet gaan. Of jij met de kinderen wel, en je man komt laten. Ofzo.

Een doorlopende reisverzekering is trouwens echt zn geld waard. En verre van duur. Kinderen zijn meestal gratis meeverzekerd.

Soms

zijn er in het leven belangrijkere dingen dan leuke vakanties.

Tsjor

Laura

Laura

07-08-2018 om 23:32

Aanvulling

Mijn man weet het ook niet helemaal. Hij heeft een goede band met zijn vader en de kinderen en ik kunnen ook wel goed met hem. Hij heeft 2 broers die ook de hele tijd bij hem zijn (+ hun vrouwen). Ook heeft heeft hij nog een vrouw, die de hele tijd in het ziekenhuis hij hem is.

Laura

Besluit door je man laten nemen

Wat heftig. Is moeilijk om advies te geven omdat ik niet weet hoe de band met je schoonvader is. En hoe ver weg gaan jullie? Ik zelf zou absoluut thuisblijven als mijn vader zo slecht was, al zou het maar zijn om mijn zus hier niet alleen mee te laten zitten. Jullie zouden nog eens in gesprek kunnen gaan met een arts en vragen hoe zij het inschatten. Hoe stel je het je voor als je toch gaat en hij komt te overlijden? Maar bovenal zou ik je man hierin laten beslissen. Een vakantie kan altijd nog, afscheid nemen niet. En weet dat de dagen na het overlijden tot de uitvaart hele bijzondere dagen zijn waarin je als familie elkaar nodig hebt, zouden jullie die willen missen?

Jan

Jan

08-08-2018 om 00:08

Lijkt mij

echt een beslissing die je niet voor iemand anders kunt nemen. Dus ik zou de vakantie afzeggen tenzij iedereen, dus ook de kids, willen gaan.

Oh en in dit hele proces, nu en na overlijden, is uiteraard je man leidend. Steun hen waar je kunt maar ga geen discussies aan en bemoei je niet met de afhandeling.

Hanne

Hanne

08-08-2018 om 07:23

Hoe heb je geboekt

Allereerst sterkte!

Als je de vakantie met een creditcard geboekt hebt, kan het zinvol zijn contact op te nemen met de creditcard maatschappij, daar zit vaak een annuleringsverzekering bij, misschien wordt daardoor het maken van een keus anders.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-08-2018 om 08:50

Persoonlijk

Voor mij (en ik weet dat mijn man er ook zo over denkt) zou het verloren geld een kwestie van zonde zijn en de vakantie waar ik naar uitgekeken had en die niet doorgaat heeeeel erg jammer.

Maar geen denken aan dat wij op vakantie zouden gaan in de situatie die jij schetst. Afscheid nemen doe je maar één keer echt. Kun je niet overdoen.
En als hij idd overlijdt, moet er een uitvaart geregeld worden. Daar zou ik als kind mijn bijdrage aan willen leveren en niet er anderen mee laten zitten. Omdat ik mijn vakantie niet wil afzeggen.
Ik zou ook niet van een vakantie kunnen genieten onder die omstandigheden. Wetend dat er een echte naaste aan het doodgaan is, of dat anderen de uitvaart aan het regelen zijn, of dat de uitvaart nu plaatsvindt en ik/wij er niet bij zijn.

Als er een situatie zou zijn waarin met de betreffende ouder al jaren geen contact was, dan zou ik het mss overwegen. Maar dat is helemaal niet de situatie die jij schetst.

Als je idd geen enkele annuleringsverzekering hebt (idd, verifieer even als je via credit card betaald hebt) zou ik kijken of omboeken een mogelijkheid is. Kun je later gaan. Kost mss ook wat, maar ws minder dan al het geld dat je kwijt zou zijn, mocht je idd ook geen annuleringsverzekering hebben.

Sterkte met de situatie en met afwegen.

Aagje

jip

jip

08-08-2018 om 09:20

Genieten?

Ik kan niet voor jou denken, maar ik zou in deze situatie absoluut niet kunnen genieten van een vakantie.

Wat ik wel kan aanraden, al heb je daar nu niks aan, is om altijd een annuleringsverzekering te nemen, en doorlopend zoals al genoemd mde zijn echt de kosten niet.

Sterkte!

Annomie

Annomie

08-08-2018 om 09:28

Ik zou

Het heel jammer vinden van de vakantie maar om wel te gaan zou bij mij geen optie zijn. Tenzij er geen contact is maar dat is er wel zo te lezen. Ik hoef hier niet over te twijfelen en vind het in de situatie die jij schetst niet meer dan normaal om te blijven.

En natuurlijk heb je er niks aan maar waarom heb je geen annuleringsverzekering genomen? Nu moet iedereen dat natuurlijk zelf weten maar vooral bij een duurdere reis calculeer ik die 100/150 euro mee. Maar goed, daar heb je nu niks aan.

kato

kato

08-08-2018 om 09:35

helaas hier ook

Allereerst alvast veel sterkte! Wij hebben deze situatie nu twee keer meegemaakt, acht jaar geleden met mijn moeder, toen uiteraard de vakantie afgezegd en helaas nu, mijn schoonvader is terminaal en toen hij in het ziekenhuis lag en dit te horen kreeg zouden wij een paar dagen later op vakantie gaan.

Wij hadden ook geen annuleringsverzekering,maar we konden schoonvader echt niet alleen laten in deze periode.

Hij leeft nu nog steeds, maar het gaat veel slechter helaas. Mijn advies zou dan ook zijn, ga niet op vakantie, of laat je man beslissen, deze periode van afscheid nemen en alles wat er bij komt kijken komt nooit meer terug en een fijne vakantie heb je waarschijnlijk zowiezo niet meer...

En een praktische vraag

Stel, je gaat wel en je schoonvader overlijdt als jullie net een paar dagen weg zijn. Gezien je eerste beticht een niet onwaarschijnlijk scenario.? Ga je dan wel terug voor de uitvaart? En laat je het regelen daarvan aan debroers van je man over?

Als je een goede / normale band hebt met (schoon)vader lijkt het mi echt heel bizar dat je ‘gewoon’ vertrekt....

Ingrid

Werkelijk?!

Verzekeringen zijn alleen nodig als je de schade niet kunt dragen van je eigen geld. Ik heb om die reden geen annuleringsverzekering. Ik kon de vakantie immers betalen, hoger zal de schade niet zijn, en het is jammer dat ik er niet van kan genieten als er wat gebeurd dat ik niet kan gaan. Maar ik eet er geen boterham minder door of krijg de hypotheek niet betaald die maand. Zou de reis zo duur zijn dan dat het zo kritiek werd dan had ik hem al niet geboekt. Een reisverzekering heb ik trouwens wel omdat de kosten van repatriëren, diefstal of wat dan ook extra en hoog zijn.

Geen haar op mijn hoofd die besluit op vakantie te gaan in zo'n geval. Ik kan dan toch niet onbezorgd genieten en blijf liever in de buurt voor het geval dat er wat geregeld moet worden en/of afscheid moet worden genomen. Van je man begrijp ik het al helemaal niet dat hij twijfelt. Het is zijn vader, de grootvader van de kinderen... De band is goed, hou dat zo! Want je gaat gedonder krijgen als jullie weggaan en zijn broers met de situatie laten zitten.

Misschien dat ik de kinderen wel op surfkamp zou laten gaan mits in Nederland/Belgie zodat ik ze eventueel kan ophalen als dat nodig is. Voor kinderen kan dat wat afleiding geven, al zou ik dat ook met de kinderen bespreken. Het zullen geen kleuters zijn.

mijk

mijk

08-08-2018 om 12:10

Het levert je vermoedelijk

De rest van je leven gezeik op. We hebben 2 jqar geleden 6 weken lang in hospice gezeten afgewissrld met dagen in huisje in nederland. Als mijn zwager en schoonzus yoen gewoon op vakantie waren gegaan denk ik niet dat ik ze ooit nog had willen zien.

Je schoonmoeder is bij je schoonvader dus hoeven jullie niet? Wie is er voor haar dan?

Kan echt niet. Even ademhalen en loslaten je vakantieverwachtingen...

Ely

Ely

08-08-2018 om 12:27

Duidelijke zaak

Gewoon thuisblijven en er zijn voor je (schoon)familie. Eerlijk gezegd verbaast het me dat je eraan twijfelt. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk schakelen is en een teleurstelling maar de keuze lijkt me duidelijk. Alle argumenten zijn wel zo’n beetje gegeven dus die hoef ik niet te herhalen. Behalve dan misschien nog deze: als de dag komt dat jij op sterven ligt, welke keuze wil je dan dat jouw kinderen maken?

Mej. Griffel

Mej. Griffel

08-08-2018 om 13:09

Daar hoef je toch helemaal niet over na te denken? Het is de vader van je man. Natuurlijk blijven jullie thuis. Jammer van dat geld, maar het is maar geld. Dit soort dingen komt altijd ongelegen. Volgende keer een annuleringsverzekering nemen.
'Als het snel gaat' kan je alsnog gaan, of alleen de kinderen.
Kinderen teleurgesteld? Tijd om ze te laten zien wat belangrijk is in het leven. Het is hun opa, maar het is ook hun vader's vader. Afscheid nemen en de familie bijstaan is veel belangrijker dan een vakantie.

vlinder72

vlinder72

08-08-2018 om 13:11

Als je gaat

Wat doe je dan als je schoonvader overlijdt?

Ingridt zei het ook al. Als je wel gaat en hij overlijdt zal je ook halsoverkop terug moeten komen.

Ik zou mijn man in dit geval aanraden om thuis te blijven bij zijn vader. Jammer dan van die vakantie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-08-2018 om 18:06

Wij hebben het ook meegemaakt

En ik kan je zeggen: als je vader overlijdt is je vakantie wel het laatste waar je mee bezig bent.

Dan heb je wel andere dingen aan je hoofd

Sas

Sas

08-08-2018 om 21:00

Hoe ver weg ga je?

Als je schoonvader inderdaad hersendood blijkt te zijn, dan hoef je niet voor hem te blijven. Je man moet zelf beoordelen of hijzelf het belangrijk vindt om afscheid te nemen van iemand die er eigenlijk niet meer is.
Als hij overlijdt, moet je man er wel zijn voor zijn familie. Er is dan veel te regelen en dat is deel van het rouwproces. En natuurlijk moeten jij en de kinderen op tijd terug zijn voor de begrafenis. En jij moet beschikbaar zijn voor je man zodat hij zijn verhaal kwijt kan.

Of je man voor zijn moeder en broers moet blijven, moet hij zelf beoordelen. Of hij overlegt met zijn broers hoe zij dit zien.
Als het de eerste keer is dat iemand van zo dichtbij overlijdt, dan is het niet zo makkelijk om in te schatten wat er allemaal met je gebeurt. Toen ik dat de eerste keer meemaakte, was ik totaal overdonderd, ondanks dat mijn vader al ver heen was en zijn overlijden een zegen was.

Je eigen verhaal over de annuleringsverzekering snap ik niet. Er is niets mis met geen annuleringsverzekering nemen. Je riskeert er geld mee maar je verdient er ook geld mee. Eigen afweging. Ik neem er nooit een.
Maar als je nu niet op vakantie kunt gaan, ben je niet duurder uit dan als je wel was gegaan. Eerder goedkoper. Het is wel jammer van het geld. Maar dat lijkt me nooit een reden om toch op vakantie te gaan.

Ik zou even afwachten of schoonvader inderdaad hersendood is en wat de verwachtingen zijn. Als hij waarschijnlijk binnen enkele dagen overlijdt, dan heb je niets af te wegen qua vakantie. Als het maanden kan duren, is dat een andere situatie.

Jesse_1

Jesse_1

08-08-2018 om 21:45

Is er nog wel een moeder?

Een aantal mensen reageren dat je man zijn moeder moet steunen, maar ik lees alleen dat schoonvader een vrouw heeft en niet dat dat ook de moeder van haar man is.

Wat zeggen de artsen, wat is het verwachting, hoe is de familie eronder? Denk je dat je plezier zult hebben op vakantie, denk je dat je man plezier zal hebben op vakantie, ben je in de buurt en kun je makkelijk terug of de vakantie sowieso verkorten, dus bijvoorbeeld wat later weg als er meer duidelijkheid is over de hoe het met schoonvader is?

Laura

Laura

08-08-2018 om 23:15

Helaas...

Hij is helaas al overleden ... Bedankt voor de reacties

Jesse_1

Jesse_1

08-08-2018 om 23:46

Gecondoleerd

Gecondoleerd Laura,
Ik hoop dat jullie een mooi afscheid kunnen creëren en daarna toch nog wat vakantie kunnen hebben samen.

Guera

Guera

09-08-2018 om 00:37

AnnaNiem

Allereerst gecondoleerd. Wat naar allemaal.

AnnaNiem, ergens heb je een punt. Toch zie ik het niet zo. Een annuleringsverzekering is heel fijn rondom een toch al zeer vervelende tijd. Wij hadden gespaard voor een vakantie. Ik kon het dus betalen. Toen kreeg ik een ongeluk en had een zware operatie aan mijn been. Ik mocht 8 weken niet belasten. Ik mocht eigenlijk niks. Ik heb moeten annuleren. En was zo blij dat we alles vergoed kregen zodat we snel na mijn revalidatie alsnog het reisje konden maken. Ik had anders nog een keer moeten sparen voor de reis en we waren al zo verdrietig dat het niet door kon gaan. Dat alles vergoed werd was echt een pleister op de wond. Het kost geen drol als je hem doorlopend neemt en is ongelooflijk waardevol als er toch een keer echt iets is.....

Gecondoleerd

Dan is het toch snel gegaan. Een goed afscheid toegewenst.

Tsjor

Aagje Helderder

Aagje Helderder

09-08-2018 om 10:37

Gecondoleerd en

sterkte!

Aagje

Gecondeleerd

@Laura, de week van regelen en vooral veel met elkaar praten. Zo beleefde ik de week van afscheid. Maar ik vond het ook heel mooi omdat de info van anderen en je eigen kijk op de herinneringen met je vader, iets met je doet.
Zo sta je bij elke beslissing stil bij wat hij had gewild. Ik beleefde de week op zoveel factoren ( denk aan keuze graf, muziek, kleding, bloemen etc) zo intens dat ik terug kijk op een indrukwekkende week.
Ik hoop dat je dat mag herkennen en dat je voelt hoe de gesprekken met directe familie en verzorgers of anderen die hem kenden van onschatbare waarde zijn.
Maak er een fase van waar je veel aan zal terug denken.

Triva

Triva

09-08-2018 om 18:21

guera

Precies, een annuleringsverzekering kost 5% geloof ik van de reissom dus je draait pas 'verlies' als je 20x geen annulering nodig had, nou dan mag je ook gewoon heel erg blij zijn.

Wij hebben 1x geannuleerd omdat zoon zijn been brak. We hadden twee aparte vakanties in twee wk achter elkaar. De tweede week hebben we wel door laten gaan en de eerste week hebben we in de herfstvakantie over gedaan, was ook fijn voor zoon dat we ons geld terug kregen vanwege de annulering.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-08-2018 om 19:57

Maw

Andersom. Ik heb eenmaal een vakantie moeten annuleren, maar dat was in de mei vakantie. Totaal verlies 300 euro. Dat heb er nu alweer uit omdat ik afgelopen zomer geen annuleringsverzekering heb afgesloten.

Wij zijn van plan om een grote dure reis te maken, die zal ik wel verzekeren. Bij andere vakanties geldt wat mij betreft inderdaad: alleen verzekeren wat je niet echt kunt missen.
Als onze vakantie dit jaar niet doorgegaan zou zijn, dan was dat toch niet goed te maken met een reisje in de herfstvakantie. Dat zou dan volgend jaar worden. En dan gaan we sowieso weer op vakantie. Dus ik spaar dat geld liever uit.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-08-2018 om 19:58

Gecondoleerd Laura.

Ginny

vlinder72

vlinder72

09-08-2018 om 21:37

Triva en guera

Een doorlopende annuleringsverzekering kost ons 60 euro per jaar.

Caesar

Caesar

09-08-2018 om 21:49

Verzekeren

En opeens gaat dit draadje met een triest verhaal over verzekeringen.
Maar verzekeren is wat mij betreft heel simpel. Je verzekert je tegen financiële schade van onzekere gebeurtenissen waarvan je het risico niet kan dragen.
Verzekeren omdat je een risico wel kan, maar niet wil dragen, dat mag natuurlijk. Maar bedenk wel, gemiddeld genomen verdienen verzekeringsmaatschappijen aan hun kanten (gelukkig maar). Het zijn geen charitatieve instellingen, hoe goedkoop hun producten misschien soms zijn/lijken. Zelf risico dragen is gemiddeld genomen goedkoper.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.