Vakantie en uitjes

Puck
23-07-2010 om 19:34
Selfinflating matrasjes
Misschien een erg blonde vraag:
kunnen selfinflating matrasjes lek raken, net als een luchtbed?
Wij hebben altijd matrasmodellen luchtbedden, maar ze zijn toch best wel snel lek. Hoe snel raakt een selfinflating matrasje lek?
En hoe is het slaapcomfort t.o.v. een matrasluchtbed. M.n. Puckoudste wil geen hard matras.

toos14
23-07-2010 om 19:57
Wist je.......
dat je deze matrasjes niet in opgerolde staat mag opslaan als je ze niet gebruikt, in de winter bijvoorbeeld.
Bij thuiskomst zo snel mogelijk uitrollen en met het ventiel open horizontaal wegleggen. Als je de gebruiksaanwijzing volgt gaan ze heel lang mee, en zou je er echt moeite voor moeten doen om een lek te krijgen.
Wij zijn (man heeft rugklachten) zeer tevreden over het slaapcomfort vooral in vergelijking met een matrasluchtbed. Ik vind dat altijd zo wiebelig liggen. Als je op een selfinflatable ligt voel je niet dat het eigenlijk maar een heel dun laagje is, (beslist niet hard dus) dat nog isoleert tegen de kou ook. En het scheelt dat je geen pomp mee hoeft te nemen, ff uitrollen, met de mond bijblazen en liggen!
In sport en outdoorwinkels kun je proefliggen, vaak op een ondergrond van grind, om een natuurgetrouwe indruk te krijgen.
Wat mij betreft is het enige nadeel dus dat je een plek moet hebben om het matrasje plat liggend te bewaren. Maar onderweg naar je vakantiebestemming neemt het totaal geen plaats in of gewicht in rugzak.

Polly Shearman
23-07-2010 om 20:07
Losse kamertjes
zo'n matjes bestaat vaak uit losse kamertjes, als 1 zón kamer lek raakt door bijvoorbeelt een hele scherpe punt ofzo, dan sluit door de druk dat kamertje ook af, dus loopt je bedje niet zomaar leeg.
Ik heb verschillende matjes, en nog geen lekke~! behalve eens een matje van de action gekocht, maar die lag ook niet lekker en was wel heel snel weg, dus geen losse kamertjes.
groet, pol

ijsvogeltje
23-07-2010 om 20:14
Ja!
Zeker weten dat ze lek kunnen hoor! Maar je kunt ze ook weer plakken. Je hebt veel verschillende van dit soort matjes, van 2,5 cm tot wel 8 cm. Het slaapcomfort en pakvolume verschillen uiteraard sterk. Ga eens proef liggen bij een goede kampeerzaak, Bever oid. Met Thermarest hebben wij goede ervaringen, met Artiac (Perry) heel slecht. Goedkoop duurkoop. Kijk ook eens naar de matjes van Exped, een iets ander systeem en daardoor erg comfortabel. Wij gaan ze waarschijnlijk ook kopen.

rodebeuk
23-07-2010 om 20:23
Exped inderdaad
..daar zijn wij razend tevreden over.
Vorig jaar voor het eerst gebruikt. Ehhmm... wat het voordeel was tov Thermarest weet ik niet eens meer. Nog lichter geloof ik, en nog meer ligcomfort.
Het oppompen gaat met een ingebouwd pompje dat je met je handpalm bedient. Na een paar keer weet je niet beter.
Wij waren de naam alweer vergeten, gelukkig helpt ijsvogeltje me uit de brand.

Puck
23-07-2010 om 20:34
Lichtgewicht niet noodzakelijk
Of een matje lichtgewicht of heel klein is maakt voor ons niet uit: ze gaan mee in de caravan en zijn voor de kinderen in de bijzettent. Zelf liggen we gewoon lekker luxe op een lattenbodem met 15 cm matras
Dat van het eigenlijk opgepompt opruimen vind ik wel een punt. Doen jullie dat allemaal braaf?
Maar wat ik begrijp zijn ze dus al een stuk moeilijker lek te krijgen als een normaal luchtbed en als het stuk gaat dan is het nog geen probleem. Dat klinkt dan wel weer goed.

Lou
23-07-2010 om 21:09
Braaf
Ja, ik ruim ze wel braaf op zoals het hoort. Ze liggen onder ons bed, waar we er geen last van hebben. Zijn alleen wat stoffig als we ze weer tevoorschijn halen. Wij hebben Thermarest van verschillende diktes, waarbij ik moet zeggen dat die extra dikke (en extra dure) toch wel het lekkerst ligt. Maar voor kinderen zijn die dunne waarschijnlijk ook goed genoeg. Even proefliggen, dus.
Overigens zijn wij zelf dit jaar overgegaan op veldbedden, dat ligt voor mij in elk geval fijner. Dan lig je niet op een matrasje maar op lucht, zoals een hangmat (maar dan strak). Wel iets lastiger op te zetten, natuurlijk. Maar goed, we hebben ook jarenlang uitstekend geslapen op de Thermarest matrasjes, en ze zijn nooit lekgegaan.

Vera*
23-07-2010 om 21:29
Hier
Hier worden de matjes op zolder bewaard onder het logeerbed. Voor de vakantie gaat er nog wel wat lucht uit zodat ze in drieën of vieren opgevouwen worden en dan de klapkar in gaan.
En Puck, heb je nog steeds zin om op de bonnefooi te gaan? Na al die hitte hier had ik genoeg van de warmte en is Zuid Frankrijk gewijzigd in Zweden

Mariel81
23-07-2010 om 22:21
Levenslange garantie thermarest
In mijn vriendengroep wordt veel gekampeerd en iedereen heeft een Thermarest. De enige die ooit problemen heeft gehad (kapot dopje) kreeg gelijk een nieuwe onder de levenslange garantie regeling. Ik vind de mijne ook nog eens heel lekker liggen en heel belangrijk voor kinderen, je blijft warm!
Mariel

toos14
24-07-2010 om 08:53
Via mp?
Het kan de moeite waard zijn op marktplaats te shoppen. Thermarest is een vd beste maar ook prijzig, zoals al eerder in dit draadje gemeld.

Puck
24-07-2010 om 09:44
Oke, dank allemaal
We gaan het proberen. Vanmiddag gaan we voor andere dingen shoppen bij Obelink en dan schaffen we er 1 aan om te proberen. Dan kunnen beide kinderen het uitproberen en als het goed bevalt kopen we een 2e erbij. Opruimen kan hier makkelijk onder het logeerbed, dus dat doen we dan ook volgens de regels. Ik heb op marktplaats gisteren al gezocht, maar op rijafstand staan er maar een paar en die waren vieeeeeees Dan liever een nieuwe.
En Vera (ot), ik heb nog steeds zin om op de bonnefooi te gaan, het enige dat ik mis is de voorpret van maanden van te voren al uitzoeken wat er in de omgeving van de camping allemaal voor leuks te doen is. Maar voor de rest net als jij: van het weer af laten hangen, we neigen nu naar Zuid-Limburg of Luxemburg, maar als er een nieuwe hittegolf aan gaat komen kunnen we jullie zomaar achterna reizen naar Scandinavië.

Dorry1
24-07-2010 om 17:10
Thermarest en hittegolf
Ook wij hebben deze week weer een thermarest voor de jongste gekocht nadat een perry sport ding na 4 jaar stuk was gegaan (8 weken beslapen). Zelf hebben we al weer 8 jaar SI-matten van 10 cm dik, superdingen!
En over het weer gesproken en bonnefooi; ik zag dat het de komende week in zuid-frankrijk tussen de 25-28 graden wordt. Helemaal geen hittegolf dus, vond het zelfs een beetje 'koud' klinken.
Dorry

Annet
24-07-2010 om 21:54
Opbergen is toch makkelijk als je een caravan hebt
Wij hebben ook twee inflating matrasjes. Die liggen gewoon plat in de vouwwagen met het ventiel open. Precies volgens voorschrift dus en zonder dat wij er last van hebben.
Wij hebben ze gewoon van de Aldi, gaan nu al 5 vakanties mee. Ze zijn geloof ik 5 of 6 cm dik, prima voor de kinderen.
Eerst gebruikten wij ze zelf maar dan op een veldbed. Ideale combi vind ik dat voor een volwassene. Het veldbed zorgt voor de vering, het matrasje voor de zachtheid.

Puck
24-07-2010 om 22:44
En het is geworden....
... de Goldcamp SI comfort rest + van 10 cm dik. En het zijn er gelijk toch maar 2 geworden. Ik had er nog nooit op gelegen en heb in de winkel even uitgeprobeerd en het viel mij verrassend mee. Nu kijken hoe het de kinderen in de vakantie bevalt. Tijdens de winter opslaan in de caravan kan ook, maar dat is vrij vochtig en dan kan je ze tussendoor bij een logeerpartijtje weer niet gebruiken, wij hebben de caravan niet op eigen terrein staan in de winter.
Kan je trouwens net als bij een luchtbed de hardheid van het matrasje nog enigzins regelen door er wat lucht uit te laten en dan de ventielen dicht te draaien of werkt dat niet zo? Of is het misschien wel slecht voor het matrasje. Er zit namelijk een minimale gebruiksaanwijzing bij en daar staat niets over in.

ijsvogeltje
24-07-2010 om 23:31
Puck
Ja hoor, dat kan prima. Als je op je bestemming bent aangekomen, rol je de matjes uit en draait het ventiel open. Het matje blaast zich dan zelf op. Het laatste stukje doe je zelf, je blaast er dus zelf nog wat lucht in, zoveel als je zelf wilt.
Ga je weer naar huis, dan draai je het ventiel open, je rolt het matje op en draait het ventiel weer dicht. That's it.

toos14
25-07-2010 om 10:12
Gebruiksaanwijzing
kijk voor de gebruiksaanwijzing ook even op de site van Thermarest daar staan ook tips over schoonmaken ed.

Puck
26-07-2010 om 08:54
Daar hebben we wat aan
Dank allemaal voor de tips. Toos: het was even zoeken op de site maar bij FAQ vond ik eigenlijk alle info die je maar nodig hebt. HEt komt er eigenlijk op neer dat onze matjes zelden opgerold hoeven te worden. In de caravan kunnen ze onderweg gewoon op ons bed liggen en thuis kunnen ze dan direct onder het logeerbed. Wel zwaar werk trouwens, zo'n 10 cm matrasje weer oprollen als het vol is. Maaaaarrrr... ze konden weer in de oorspronkelijke zak, dat is me bij een gewoon luchtbed nog nooit gelukt

Tijgeroog
27-07-2010 om 20:11
Hema?
Iemand toevallig ervaring met matjes van de hema? (4cm) We slapen nu op een soort schuimrubber matjes, maar ik heb vrij veel last van m'n heup die altijd op de grond ligt. En vanmiddag lagen er bij de opruiming van de hema 2 voor weinig geld, dus maar meteen meegenomen. Ik mag ze nog terugbrengen.

Puck
27-07-2010 om 22:02
Dun
Als je last van gewrichten hebt dan lijkt 4 cm me aan de dunne kant om comfortabel te kunnen liggen.

Tijgeroog
28-07-2010 om 14:34
Puck
Dank je wel. Aan de andere kant zijn onze huidige matten niet veel dikker. Ze lijken in ieder geval goed te liggen (we hebben een prinses-op-de-erwt-test gedaan op een verzameling lego-blokjes).
We hebben dan ook besloten om ze volgende week mee te nemen, als het bevalt maar toch te dun blijkt kunnen we altijd nog dikkere kopen. We moeten binnen een jaar of 2 ook nog matjes voor de kinderen regelen, dan kunnen we deze doorschuiven naar de kinderen.

Puck
28-07-2010 om 15:37
Tijgeroog
"Aan de andere kant zijn onze huidige matten niet veel dikker. " Nee, en daar lag je niet lekker op. Maar selfinflating matrasjes liggen verrassend goed. Fijne vakantie alvast.