Vakantie en uitjes

Guinevere
26-01-2010 om 11:08
Simpele vakantieganger
Zijn er hier nog meer mensen zoals ik, die een vakantie willen zonder poespas? Ik verbaas me hier (en elders) altijd over de hoeveelheid vermaak die mensen zoeken als ze op vakantie gaan. Bv. pubers die beslist op een camping met groot zwembad, 4 waterglijbanen en animatie moeten staan, anders is de vakantie niet leuk.
Voor mij is vakantie juist een gelegenheid om weer te ontdekken met hoe weinig een mens toe kan. Heerlijk, 3 weken simpel doen zonder luxe. En de kinderen blijken zich ook met heel weinig tevreden te kunnen stellen. Als er niets te beleven is op een camping, dan ga je toch een hut bouwen of "vissen" in het beekje?
Vroeger was ik al ontzettend tevreden als er één tafeltennistafel was op de camping, dan konden wij, de pubers, daar lekker hangen. En gezellig dat we het hadden!

maan.
26-01-2010 om 13:32
Simpel..
Tja mensen die een simpele vakantie willen, zullen dus ook geen moeilijke vragen hebben.. die kom je hier dus niet veel tegen met vragen.
Hier ook een vrij makkelijk gezelschap.
Ik heb gevraagd wat ze willen en ze roepen allemaal 'als er maar een zwembad bij is' en daarnaast wil jongste liefst niet te ver weg (waarop de flauwe grap volgde dat we dan net zo goed thuis kunnen blijven; zwembad op twee minuten fietsen).

Puck
26-01-2010 om 14:03
Wat een onzin maan..
Maan: "Tja mensen die een simpele vakantie willen, zullen dus ook geen moeilijke vragen hebben.. die kom je hier dus niet veel tegen met vragen."
Ik zie het verband niet zo Maan. Waarom kunnen mensen die een simpele vakantie hebben geen moeilijke vragen hebben en waarom zou je ze hier niet zien. De logica ontgaat mij volkomen.
Overigens zijn wij ook van de simpele vakanties: animatieteam e.d. en een 5-sterrencamping zijn absoluut niet aan ons besteed. Vorig jaar een keer in de meivakantie geprobeerd en we vonden het een ramp. Op één of andere manier zijn de andere campinggasten ook minder vriendelijk was onze ervaring. Iedereen leeft zijn eigen leventje en een "goedenmorgen" of een praatje bij de afwas kon er echt niet af. Het is de enige camping waar je in het afwashok alleen het gekletter van de vaat hoorde, verder was het doodstil.
Wij zijn al tevreden met werkend en vooral schoon sanitair en dan zal het mij een biet zijn als de tegeltjes heel modern 70-er jaren zijn. Wij mijden dus echt de grote campings en kamperen vooral op SVR-campings, dan ben je gegarandeerd gevrijwaard van grootschaligheid.

Yta Chalne
26-01-2010 om 15:19
Ach
Als je een gezin hebt met kinderen van heel wisselende leeftijden is het simpelweg leuker als de groten zich kunnen vermaken buiten een kleine boomhuttenbouwcamping om. Dus een stadje in de buurt, of wat meer vermaak. Vroeger was natuurlijk alles beter en namen we met veel minder genoegen (dat waren nog eens tijden maar ik snap heel goed dat een zestienjarige geen boomhut bouwt en de hele dag tafeltennist.

Guinevere
26-01-2010 om 15:39
Begrijpen
Ik kan het op zich best begrijpen dat het leuk is, dat je van alles en nog wat kunt doen op je camping/park. Maar ik vind het nou juist zo'n verademing als er erg weinig te doen is. Je ziet gewoon dat er dan allerlei eigenschappen uit de kinderen naar boven komen waarvan je nauwelijks meer had vermoed dat ze die hadden. Er komt dan bijvoorbeeld een stuk creativiteit naar boven waar je U tegen zegt.
(Natuurlijk gaat een 16-jarige geen hut meer bouwen, dat is natuurlijk leeftijdsafhankelijk, was maar een voorbeeld).

reina
26-01-2010 om 16:01
Ja!
Ook wij zijn van het simpele kamperen. Grote campings meden en mijden we (we gingen en gaan het liefst op de bonnefooi). Natuurlijk gaat een 16-jarige geen boomhutten bouwen, maar die brachten we dan bijv. naar een plek waar hij kon raften (en haalden hem aan het eind van de dag weer op) en dochter was altijd al dol op het slenteren door kleine dorpjes. Wel hebben we een paar jaar 1 camping per vakantie gereserveerd, (kleintjes, maar wel met zwembad), zodat ze zeker wisten dat ze een paar dagen konden zwemmen, maar al snel merkten we dat ze dat eigenlijk helemaal niet zo belangrijk vonden ...Nu we samen kamperen zoeken we altijd SVR-achtige campings. Ik vind de megacampings echt een ramp, is voor mij helemaal geen vakantie ( o,ja, 1 x op Norcenni Girasole geweest, maar in mei, toen was het nog stil )

Vera*
26-01-2010 om 16:36
Waar groei je mee op?
Mijn schoonzus zocht toen de kinderen klein(er) waren altijd campings uit met vele toeters en bellen, inderdaad een mega zwembaden complex met glijbanen. Nichtje was volgens mij acht toen ze vroeg of de camping waar we heen gingen wel een glijbaan had. Toen ik haar vertelde dat dat niet het geval was leek de hele camping haar niets. Vijf jaar later is er nog niet veranderd en het aanwezige vertier wordt zeer kritisch uitgezocht voordat een camping goedgekeurd wordt en boekbaar.
Wij gaan altijd naar kleinere campings zonder (veel) toeters en bellen. Het liefst wel een zwembad(je) maar verder geen vermaak. Het voordeel daarvan was dat de kinderen al vrij jong zelf naar het zwembad mochten en konden gaan terwijl pa en ma voor de tent wijn en kaas zaten te nuttigen.
Een ander voordeel van een (heel) kleine camping is dat verschillende leeftijden makkelijker met elkaar spelen.
Wij zijn één keer op een gratis kamperen-weekend geweest bij Roompot Beach Resort. Voor een gratis weekend is het leuk maar wij zaten was de speeltuin ruim twintig minuten lopen en het zwembad nog vijf minuten verder. Dat was niets voor ons om noodzakelijkerwijs je fietsen al mee te moeten nemen.

Guinevere
26-01-2010 om 16:48
Constant vermaak
Is het dan zo dat kinderen die opgroeien met al die toeters en bellen, zichzelf moeilijker kunnen vermaken? Maar het kan natuurlijk ook ter afwisseling zijn van het vermaak-je-zelf-maar leven in de andere 49 weken van het jaar. Ik beschouw het zelf in elk geval als iets waardevols, even terug naar "basic". En dan niet eens héél erg basic, want er is tenminste altijd een warme douche op de camping. En we hebben wel een grote tent.

SuusMaria
26-01-2010 om 17:12
Dat is nou precies
Wat mij ook altijd opvalt. Wij gaan ook altijd zo eenvoudig mogelijk op vakantie. Ik wil een warme douche (liefst zonder munten-gedoe) iets om te zwemmen in de buurt (zwembad/meer/zee) en verder veel zon en lekker rust. Misschien scheelt het ook dat ik in de grote stad woon en het fijn vind om in de zomer in ieder geval 3 weken geen uitlaatgassen in te ademen. Gr Suus

vlinder72
26-01-2010 om 17:47
Simpel?
Simpel op vakantie is ook best moeilijk. Zo willen wij graag in de herfstvakantie naar Menorca of iets dergelijks. Maar wij hebben een hekel aan animatie. Het mag er best zijn maar wij maken er geen gebruik van en wij willen er geen "last" van hebben. Dus a.u.b. geen shows rond het zwembad etc. All inclusive willen wij ook niet. Half pension is weer wel prima. Maar dat is bijna onmogelijk. Het lijkt wel alsof het ieder jaar gekker moet worden. Steeds grotere animatie shows met hele teams in allerlei talen. Kinderopvang. Kinderprogramma's. Hartstikke leuk allemaal maar wij zoeken dat niet. Onze kinderen zullen er geen gebruik van maken en ik erger mij dood aan figuren in pipo pakken die "leuk" lopen te doen. Maar helaas het lijkt erop dat bijna alle accommodaties op Menorca een uitgebreid animatie programma aanbieden dus dan maar op zoek naar iets anders. En zo vallen langzaam maar zeker steeds meer bestemmingen af. Turkije is ook al zo'n drama.

Sera
26-01-2010 om 20:15
Wat is simpel
Ik weet eigenlijk niet of wij simpel op vakantie gaan. Voordat ik kinderen had ging ik wel heel simpel op vakantie. Ik trok met het openbaar vervoer rond of lopend. Rugzak mee en dan overnachten in een klein trekkerstentje of in een goedkoop hotel of jeugdherberg. Een keer toen ik net mijn man had leren kennen zijn we samen op vakantie geweest me de trein. We hadden echt nauwelijks geld dus we gingen wild kamperen of zelfs gewoon in de openlucht overnachten. Ook leuk waren onze wandelvakanties. Dat is pas simpel. Het enige doel op de dag is van A naar B zien te komen en verder helemaal niks.
Nu we kinderen hebben gaan we wel minder simpel op vakantie. Zo zorgen we nu altijd voor een fatsoenlijke overnachtingsplaats. Bovendien hebben we tegenwoordig een auto en meer geld. We gaan nu meestal met de auto of het vliegtuig op vakantie en eigenlijk nooit meer met de trein of bus behalve voor een stedentrip.
We gaan niet naar complexen of campings waar veel animatie is of waar veel activiteiten zijn. Wij gaan liever ergens heen waar het wat rustiger is. Daarnaast vind ik het een beetje onzin om te betalen voor al die activiteiten als we daar toch geen gebruik van maken. Wij gaan op vakantie altijd de hele dag op pad en blijven dus niet bij het huisje of op de camping. Dus dat zou best wel zonde zijn om daar gebruik van te maken.
Ik vind het nog steeds het leukst om rond te trekken en ik zou dus ook wel een camper willen maar die zijn erg duur en ik weet niet of dat het geld wel op zou leveren.
Meestal huren we ergens een huis en dan niet op een complex maar een particulier huisje. Daar is dan geen activiteiten of zo maar we gaan wel de hele dag op stap en ondernemen heel veel activiteiten buiten de deur. Daarom is het ook niet echt simpel want we doen dan ook wel dure dingen als het zo uitkomt.
Of we gaan kamperen en dan trekken we rond. Soms staan we dan wel eens op zo'n super de luxe camping met alles er op en eraan maar liever niet want dat is erg prijzig en aangezien we toch nauwelijks van de faciliteiten gebruik maken is dat zonde. Bovendien houden we niet van die drukte dus dat proberen we te vermijden.
Toch zou ik onze vakanties niet simpel willen noemen want we gaan ook wel vliegen en dan zijn we echt veel geld kwijt. Bovendien ondernemen we vaak veel activiteiten, bezoeken allerlei kastelen, musea en monumenten en we gaan graag uit eten.

Yta Chalne
26-01-2010 om 20:47
Creativiteit
Zeker de grote kinderen hier nemen soms bij een paar dagen vakantie juist wel eens 'vrij' van hun creativiteit. Gaan we gewoon naar een groot park met zwembad, vermaak en luxe, en 'consumeren' de dames er op los. Heel ontspannend. De rest van het jaar wordt er hier thuis vrijwel geen tv gekeken, maken ze alle muziek zelf en werken ze heel hard, dus ze kunnen ook best toe met weinig extern vermaak.
Overigens kamperen wij nooit, ik kan helemaal niet met weinig toe Ik vind het leven zonder vaatwasser en goed bed etc. erg complex (komt ook door ziekte.) En kinderen naar raften en stadjes brengen vind ik ook te bewerkelijk, de ideale situatie voor mij is dat ze zelf overal naartoe kunnen. Dus ik snap ouders die alle vermaak vlakbij zoeken prima. Dat is óók ontsnappen uit de dagelijkse sleur.

rodebeuk
26-01-2010 om 21:01
Hier ook
We zijn afgelopen jaar gaan kamperen in NL met de fiets. Oudste van 7 op eigen fiets, die van net 4 nog in stoeltje of fietskar. Het was aanpoten maar we kwamen enorm voldaan terug en we genieten eigenlijk nog steeds na. Hebben ook alweer voorpret om het weer te gaan doen aanstaande zomer. We hadden natuurlijk wel geluk met het weer.
Soms kan je inderdaad extra (gezondheids-)eisen hebben. Ik heb een tijd een goed bed nodig gehad.. maar daarnaast hebben we ook veel allergieën, oudste kon een tijd alleen maar zelfgebakken brood hebben, en stoffige huisjes maken jongste weer superbenauwd. We hebben weleens de broodbakmachine meegesjouwd, in de trein naar Oostenrijk. Topvakantie gehad! Op alles bezuinigd kwa kleren enzo om die broodmachine maar mee te kunnen nemen. Daardoor had hij geen darmklachten en kon er 's nachts geslapen worden.
Nu zijn we al twee keer spoorslags naar huis gegaan met een zwaar asthmatische jongste, dus dan is kamperen weer beter... was ie allergisch voor drie van de vier slaapzakken, moesten we onderweg nieuwe kopen.
Dus het is soms een puzzel.
Eigenlijk, eigenlijk... zouden we niet alleen op vakantie simpel willen leven.. maar het is een begin.

Guinevere
26-01-2010 om 21:43
Klinkt goed sera
Dat klinkt helemaal als mijn vakantie, Sera! En goedkoop zijn ze bij ons ook niet echt, want we willen wel lekker eten natuurlijk en veel dingen bezichtigen. Dus het gaat best hard met de euro's.
Rode beuk, dat willen wij ook gaan doen, een keer op fietsvakantie. Misschien deze zomer een weekje, jongste is dan 3 jaar dus nu kan het eindelijk. Oudste heeft gisteren zelf een tentje gekocht waar we wel met 4 man inpassen, dus dat wordt wat!

Fraz
26-01-2010 om 22:29
Juist kleinschalig
omdat kinderen zich dan veel beter vermaken. Kinderen van alle leeftijden spelen met elkaar en met de omgeving. We hebben het wel eens geprobeerd maar zijn beide keren vroegtijdig weggegaan.
Turkije heeft gelukkig ook nog kleinschalige plekken hoor en ook in frankrijk vinden we altijd nog wel wat.
Bijv Turkije :
http://www.eminpansiyon.com/ne/index.php
Frankrijk :
http://www.fargassa.com/
Belangrijk is voor ons kleinschalig, gezamelijk eten mogelijk (liefst met kampvuur oid) , water in de buurt

ijsvogeltje
26-01-2010 om 22:56
Ook simpel
Wij gaan meestal op fietsvakantie en zoeken aan het einde van de dag het liefst een klein en eenvoudig campinkje. Echt, ik word heel ongelukkig van die grote 5 sterren parken met animatie. Heel soms komen we er per ongeluk wel eens terecht (als je iedere avond een ander plekje zoekt, kun je niet al te kritisch zijn), maar ik vind het helemaal niets. Doe mij maar een natuur- of boerencamping.
De kinderen vermaken zich altijd prima, die hebben het overal wel naar hun zin. Een beetje water vinden ze zeker leuk, maar dat kan ook een riviertje of watervalletje zijn.

Jun
27-01-2010 om 12:43
Hmmmm
Ik zal zo het draadje lezen, maar eerst een directe reactie. Vorig jaar hebben we voor het eerst weer zo basic gekampeerd als met de rugzak, dus niet meer spullen in de achterbak van de auto als vroeger in de rugzak. Kids 10 en 12 jaar oud. En we hebben genoten van het ongecompliceerde. Het enige nieuwe wat mee ging was de laptop zodat we de zon na konden reizen binnen de alpen en duitsland. Dit jaar doen we het weer, lekker basic camoings, niets boeken met de kleine tentjes kun je overal terecht. Vervelende buren of vies toilet, de volgende dag weer weg. En de jongens vermaken zich ook met niets, die hebben geen vermaak nodig. Natuurlijk vervelen ze zich wel eens, dat doen ze thuis ook. Maar omdat we veel wandelen en bekijken in de omgeving is dat geen probleem.
Ik heb er nu al weer zin in, in mei gaan we weer.
Groetjes Jun

Puck
27-01-2010 om 14:25
Jun, laptop
Jun: "Het enige nieuwe wat mee ging was de laptop zodat we de zon na konden reizen binnen de alpen en duitsland." Waarom heb je daar persé je laptop voor nodig? Gewoon een krant uit de kiosk vertelt je ook precies wat het weer gaat worden en als je het aan de campingbaas vraagt heb je ook vaak je antwoord.

Jun
27-01-2010 om 15:38
Gewoon handiger dan de krant.
Daarnaast hebben we de laptop ook bij ons voor het opslaan van de honderden foto's die ik schiet. Zo kan ik nog wel veel meer redenen noemen om mijn trouwe metgezel mee te nemen.

Lis@
27-01-2010 om 22:16
Tja wat is simpel
Vroegahhhhhh :-0) stonden we op campings waar niets was. Je had het strand en dat was het. Meer hadden onze dochters ook niet nodig. 1 dochter liep de hele dag met een emmertje en schepnetje te wandelen en dochter 2 bouwde de hele dag blubbertorens. Dit ging dag in dag uit. Toen ze puberellas waren was het toch wel erg leuk als er vertier was op een camping. Dus kozen we voor zo'n camping en gingen op een plek zover mogelijk staan van alles, iedereen blij
Nu zijn we weer terug bij af, de meiden gaan niet meer mee en wij hebben genoeg aan een mooi plekje aan een riviertje, in de bergen of aan het strand. Voor de rest hoeft er niets bij te zitten. We hebben ondertussen wel een wat luxere caravan met alle gemakken voorzien.
Dus wat is simpel. Ik schaal me maar in als simpele kampeerder in een luxere uitvoering

egberdien
28-01-2010 om 14:36
En wij
hebben het liefst een kleine camping met als het kan wat speeltoestellen. Kinderen zijn nu 7 en 3. We gingen meestalop fietsvakantie, maar dat wil man nu niet meer, dus komend jaar hebben we een camper gehuurd. We hebben wel eens op campings gestaan waar animatie was (net als ijsvogeltje al zegt: daar ontkom je soms niet aan als je op de fiets bent), maar we hebben daar nooit gebuik van gemaakt.

Guinevere
28-01-2010 om 14:45
Leuk
Leuk om te lezen dat er nog veel meer simpele mensen zijn!
Ik begon zo onderhand te geloven dat wij de enigen waren die zo simpel zijn. Gezien de hoeweinigheid mensen die je vaak aantreft hartje hoogseizoen op een simpele camping, begon ik me zorgen te maken dat wij tot een uitstervend ras behoren. Bestaan er eigenlijk ook van die SVR (of hoe was het) campings in Frankrijk? Wij staan nu altijd op de camping municipale, nadeel daar is dat de meeste mensen na een nacht weer weg zijn.

ijsvogeltje
28-01-2010 om 15:53
Egberdien (ot)
"maar dat wil man nu niet meer"
Oh jé, hoe kan dat nu weer?! Kun je hem niet meekrijgen naar de fiets- en wandelbeurs eind februari? Wij zijn dan weer in het fietsen-met-kinderen-paviljoen; en daar is het altijd zo gezellig met allemaal fietsende gezinnen!

reina
28-01-2010 om 18:50
Guinevere
Kijk eens op de SVR-site bij Frankrijk, dan kom je op leuke plekken terecht!

An
28-01-2010 om 23:06
Heel simpel
Wij zoeken altijd een camping rond of het liefst onder de 20 euro (met 5 man). We hebben 2 wensen. Mooi weer en iets om in te zwemmen.
De kinderen hebben nog een andere belangrijke wens: een paar andere kinderen om mee te spelen.
An

Moyodo
29-01-2010 om 14:14
Voor iedereen wat
Wij hebben nu voor het eerst een vakantie geboekt in een vrijstaand huis, lekker ruim, dus je loopt elkaar niet voor de voeten als het bijv. een dag erg heet is.
We hebben wel gekozen voor een lekkere grote omheinde tuin, privacy. Zo kunnen wij badmintonnen zonder steeds opzij te moeten gaan voor campinggasten of de shuttle op hun dak te slaan (1000m2) plus een eigen zwembad, dsu wij kunnen lekker aan het zwembad hangen en ontspannen, dochter kan het water in duiken met haar opblaasboot en luchtbed, er staan een paar fietsen ter beschikking, vriend neemt eigen fiets mee die is gek op lange afstanden fietsen . Wij zitten bij het bos met veel groene fietsroutes.
Barbecue is er ook voor de gezellige avonden af en toe. Afstand naar strand 10 minuten met auto, naar grotere stad 15-30 minuten en voor dochter is een manege op 3 km en achter ons eigen bos met speeltuin is een leuke kleine rivier waarvandaan wij kunne kajaccen.
Het is niet luxe ingericht maar voor mij een vaatwasser, want ik wil zoveel mogelijk ontspannen en heb geen zin om dan in m'n eentje in de keuken te staan.Het huis zit in een klein dorp is erg rustig daar las ik, maar als je met auto bent kun je overal snel naartoe.
Mijn vriend is al blij als hij kan fietsen, ik kan dan hangen aan het zwembad of mee stoeien met dochter in het zwembad....En mocht het wel een keer gieten dan hebben wij wel een tv in het huis. Ik ben tevreden, hoef geen superdeluxe appartement of camping. En mocht het wel een keer gieten dan hebben wij wel een tv in het huis of een overdekt terras.
Willen wij wel een keer wat anders is er voldoende in de omgeving, binnen twee uur rijden ben je al in Spanje voor een dagje winkelen.

Pilar
29-01-2010 om 15:32
Boerderij
Wij zijn jaren achter elkaar naar een boerderij geweest in de Dolomieten. geen zwembad en geen andere kinderen binnen handbereik voor onze zoon, maar....wel....KOEIEN. die kan je melken, eten geven, mest opruimen enz enz. Uren en uren was ie zoet met de boer die hem op sleeptouw nam!!! Wij genoten!!! Zalig gewoon zoals hij opging op die boerderij. Verder elke dag wel wandelen kort of lang, picknicken in de bergen of lekker patatjes eten in een berghut. Zalig. Ik teken voor dit soort vakanties.
Inmiddels hebben wij er een kleine bij van nu 15 maanden en is zoonlief 11. Omdat we weer gebonden zitten aan slaapjes van die kleine hebben we vorig jaar en ook dit jaar gekozen voor een appartmentje op een vakantiepark met binnen zwembad met glijbaan en een kartbaan. Zo heeft onze zoon het ook leuk asl die kleine slaapt. Verder wandelen we nog steeds veel, maar eerlijk is eerlijk: geef mij maar een simpele boerderijvakantie!!!!!

Puck
29-01-2010 om 15:53
Guinevere
SVR heeft in heel Europa campings. In het buitenland zijn het geen campings met maximaal 15 plaatsen maar vaak wel groter en soms met afwijkende SVR-tarieven, maar ze zijn er wel degelijk. Wij hebben al een paar leuke SVR-campings in Frankrijk gehad. Waar wil je naar toe, misschien heb ik tips voor je?