Vakantie en uitjes

Mariola
24-02-2012 om 10:41
Simplon-pas naar italie?
Hallo,
Vorig jaar zijn we naar Italie op vakantie geweest. Dit beviel zo goed dat we daar dit jaar weer naartoe willen. We gaan naar een camping aan het Lago d'Orta (ten oosten van het Lago Maggiore). Het enige wat vorig jaar niet zo goed beviel waren de lange wachttijden bij de Gotthardtunnel. Op de heenweg viel het wel mee, en hebben we een uurtje in de file gestaan. Op de terugweg hebben we meer dan drie hele uren voor die tunnel staan wachten. Daar hebben we dit jaar niet zoveel zin meer in en nu overwegen we een andere route. Ook omdat we dit jaar op zwarte zaterdag reizen. We willen vrijdag vertrekken, dan in Zuid-Duitsland of Zwitserland overnachten en dan zaterdag ofwel over de Gotthard-pas (i.p.v. de tunnel), of over de Simplon-pas. Op de kaart ziet de route over de Simplon-pas er het meest gunstig uit: Als we die pas over zijn, zijn we al bijna op de plek van bestemming. Dat scheelt ook weer een heel stuk rijden rond het Lago Maggiore.
Maar nu ben ik benieuwd of iemand ervaringen heeft met de Simplon pas. Is ie een beetje te rijden, en is het een mooie route? Hoe is de route er naartoe (files)? Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mariola

Chippie
24-02-2012 om 10:46
Ik weet het niet meer zeker...
Maar volgens mij hebben wij die pas vorig jaar genomen. Echt een vreselijk mooie, rustige route. De enige maar... we moesten een stukje met een autotrein (belevenis, leuk om mee te maken, kostte ongeveer 30 euro). Misschien een puntje om rekening mee te houden.

Kari1
24-02-2012 om 13:29
Hier vind je info
zelf geen ervaring, maar zie hier:
http://wallisgids.nl/reizen/mijddegotthard/
http://www.ossolaland.com/Simplonautotrein.htm
Kari

Lis@
24-02-2012 om 16:17
Wij
hebben de pas met caravan gereden maar dan wel eind augustus. Het is prima te doen en de uitzichten zijn prachtig! Ik weet niet of het kwa tijd wat uitmaakt want zo als verteld moet je in Kandersteg met de autotrein. Een ritje van een half uur ondergronds Erg leuk ook. Er is wel een tijdschema van die trein te vinden op internet. Wij zijn eerst een paar dagen bij Kandersteg blijven hangen.

Mariola
24-02-2012 om 22:39
Vraag over de autotrein
Bedankt voor jullie reacties! Dit was inderdaad waarop ik had gehoopt. De Simplon-pas is nu zeker een optie!
Ik had nog even een vraag over de autotrein in Kandersteg. Moet je lang wachten voordat je die trein op kunt en moet je dat reserveren? Als we bij de trein ook een paar uur moeten wachten voordat je verder kunt, dan kunnen we natuurlijk weer net zo goed drie uur voor de Gotthardtunnel gaan staan
Op de kaart zag ik dat je ook naar de Simplonpas toe kunt rijden (dus zonder autotrein). Je zou dan moeten reizen via Basel - Bern - Montreux - Martigny - Sierre - Brig en dan de pas over. Het is wel een heel stuk om.
Heeft iemand dat wel eens gedaan?
Groet,
Mariola

Lis@
25-02-2012 om 12:34
Trein
Lees even hier, ieder half uur gaat er een trein.
http://www.bls.ch/e/autoverlad/goppenstein.php
Je moet het stuk Kandersteg > Goppenstein hebben.
De route die je aangaf heb ik nog nooit gereden.

Moppeke
25-02-2012 om 17:28
Wachttijden te verwaarlozen
Die trein is best lang en er gaan een hoop auto's op. Het is zeker niet zo'n drama als bij de Gothardtunnel.
Ik zou er niet voor omrijden, want via Brig is wel erg om. Het gaat redelijk snel, en het is ook best een avontuur, met de auto op de trein door de berg heen

Emilie16
26-02-2012 om 17:03
Eroverheen
Hoi, wij nemen altijd de Gotthartpas ipv de tunnel. gaat altijd goed en is leuk om te rijden.
Emilie

annnebelle
26-02-2012 om 21:03
Fiets
Ik heb hem jaren geleden gefietst, omhoog en omlaag op 1 dag. Dat was super mooi maar boven vooral erg koud. Ik kan mij herinneren dat het heel erg rustig was qua autoverkeer.
Fijne vakantie alvast,
Annnebelle

Mariola
27-02-2012 om 08:33
Nog één vraagje over de autotrein
Bij het lezen van het berichtje van Annabelle schoot me opeens iets te binnen. Als we op vakantie gaan nemen we waarschijnlijk twee fietsen mee. We vervoeren die dan op het dak van de auto. Past dit wel op die autotrein, of zijn we dan "te hoog" geworden?
Groet,
Mariola

Lis@
27-02-2012 om 10:32
Ja hoor
Wij zijn er met onze caravan opgegaan en je ziet veel vakantiegangers met fietsen op het dak en campers.

Mariola
01-03-2012 om 07:03
Bedankt!
Iedereen erg bedankt voor alle reacties! We zijn eruit en we gaan deze zomer inderdaad naar Italië via de Simplon-pas! Nu nog op zoek naar een geschikt overnachtingshotel.
Groet,
Mariola