Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tihama

Tihama

09-03-2010 om 08:10

Skiën in snowworld landgraaf

Hoi

Na jaren willen we eindelijk weer eens op wintersport. Sinds de geboorte van de oudste heb ik niet meer geskied.

Voordat we spontaan gaan boeken en het risico lopen dat de kinderen het afschuwelijk vinden, zochten we naar een manier om de kinderen kennis te laten maken. Overigens verwacht ik dat onze dochter het geweldig vindt, maar onze zoon is minder atletisch en sportief aangelegd. Vandaar dat ik graag wat voorbereidingen tref.

Mijn man dacht aan een dagje sneeuwhal. Als het bevalt kunnen we dan in het najaar verdergaan met lessen en volgend jaar krokus op wintersport.

Ik vond dat je niets aan een dagje sneeuwhal hebt als je niet eerst basisles hebt gehad. Ik heb de kinderen gisteren ingeschreven op de rollerbaan voor 5 lessen. We willen dan in de meivakantie naar een indoor sneeuw baan. Mijn man opperde net dat we ook nog best in mei op wintersport kunnen, maar hij zit op dit moment in La Plagne dus ik verdenk hem ervan dat hij met een virus besmet is en niet meer helder denkt

Ik dacht dat het leuk zou zijn om dan naar Landgraaf te gaan. Een huisje op Landal of zo en dan een paar dagen skieën. Een soort miniatuurwintersportvakantie in Nederland. Ik hoorde van iemand dat Bottrop ook een aantrekkelijk alternatief is. Heeft iemand tips?

De kinderen zijn overigens 9 en 12.

Tihama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

09-03-2010 om 10:04

Volgens insiders

is Botrop leuker.

Zelf ben ik in Landgraaf geweest en vond dat ook erg leuk. Maar met 1 dag heb ik dat wel weer gehad. Het is wel steeds hetzelfde stukje naar beneden. En zo lang duurt dat nu ook weer niet.

Bottrop

Daar ben ik wel geweest. Was leuk voor ons non-skiërs. Je kunt er ook les nemen. Voor skiërs is geen enkele hal echt leuk. Wat ik begreep is Bottrop groter dan landgraaf, maar daar kom je zo achter als je googelt. Tip, ga niet in een weekend.

Kari1

Kari1

09-03-2010 om 14:25

Verschillen

tussen Landgraaf en Bottrop zijn o.a de formule en het transportsysteem.
Bottrop heeft een all-in formule, je betaalt entree en dan kun je de hele dag skiën en eten en drinken. Dat betekent dat er ook mensen zijn die vooral voor het eten en niet te vergeten het drinken komen. Dat beïnvloedt de sfeer.
Verder heeft Bottrop een lopende band waar je op moet gaan staan om van onderaan weer naar boven te komen. Je gaat gaat dan door een aparte ruimte (lelijk, slecht afgewerkt met buizen en leidingen enzo) waar je de piste niet ziet en het duurt lang voor je boven bent. Landgraaf heeft echte liften op de piste en dat is veel gezelliger.
Persoonlijk vond ik Bottrop aardig om eens mee te maken maar ik ga écht niet nog eens. Vooral die lopende band was ik na een tijdje echt meer dan spuugzat.
Landgraaf heeft veel meer wintersportsfeer. Als je je kinderen warm wilt maken voor de wintersport zou ik zeker voor Landgraaf kiezen.
Kari

Tihama

Tihama

10-03-2010 om 12:21

Okay

dan wordt het dus Landgraaf. Ik verwacht overigens geen grootse ervaringen bij het skieën, maar het gaat me vooral erom dat de kinderen ervaren hoe het is om te skieën in de sneeuw.

Nu nog een datum en locatie zoeken.

Tihama

Hillary

Hillary

11-03-2010 om 11:13

Waarom

Waarom wil je zo graag dat de kinderen al kunnen skien voordat ze op wintersport gaan? Dat kunnen ze daar toch ook prima? Juist de eerste wintersport is het leukste, lekker met zijn allen stuntelen. En volgens mij schrikt zo'n sneeuwhal alleen maar af. Ik vindt het een verschrikking en erg gevaarlijk, zoveel mensen die nog nooit geskied hebben en dan bovenaan de berg gaan staan en met een rotgang naar beneden glijden.

Terpi

Terpi

11-03-2010 om 13:39

Ten dele eens

Ik denk zelf vooral dat het geen hout met elkaar te maken heeft, skieen op zo'n indoor baan en skieen in de echte sneeuw In elk geval kon ik het in de sneeuw niet onverdienstelijk maar voelde ik me op zo'n baan echt een gevaar voor mezelf en de omgeving. Neemt niet weg dat het een leuk en actief gezinsuitje kan zijn natuurlijk, dus om die reden zou ik het nou juist misschien wel doen!

Tihama

Tihama

11-03-2010 om 14:03

Hillary

Hillary,

Ik heb een heel goede reden waarom ik deze volgorde aanhou: Onze zoon is autistisch. De beste garantie voor rampvakantie is om hem in een groep onbekende kinderen in een onbekende omgeving met een onbekende leraar te laten stuntelen met een nieuwe sport.

Het is beslist heel erg leuk voor gewone kinderen. Onze dochter laat ik ook zeker naar een klasje gaan. Die geniet op en top. Maar als ik dit met mijn zoon doe dan weet ik zeker dat hij al de eerste ochtend ontspoort. Dan heeft niemand een leuke vakantie.

Vandaar dat ik dus nu eerst wil kijken of hij het leuk kan gaan vinden. Als ik daar aan twijfel, dan boek ik zelfs niet. Als na deze start het hem leuk lijkt, dan gaan we flink wat priveles laten geven, want in 1 op 1-situaties gaat het altijd veel beter. En tot slot gaan we dan nog wat priveles op locatie regelen zodat hij de overgang van rollerbaan naar sneeuw kan maken.

Het klinkt voor iemand die geen ervaring heeft met autisme vast zwaar overdreven, maar ik heb door de jaren heen geleerd welke voorzorgen ik allemaal moet nemen om een vakantie ook leuk te laten zijn.

Tihama

Tihama

Tihama

11-03-2010 om 14:18

Terpi

Terpi:
"Ik denk zelf vooral dat het geen hout met elkaar te maken heeft, skieen op zo'n indoor baan en skieen in de echte sneeuw In elk geval kon ik het in de sneeuw niet onverdienstelijk maar voelde ik me op zo'n baan echt een gevaar voor mezelf en de omgeving."

Dat is nu net het punt. Het heeft heel veel met elkaar te maken, maar de borstelbaan en de rollerbaan is zwaarder en moeilijker dan een gewone sneeuwpiste. Lees voor de aardigheid dit stukje maar eens.
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article745182.ece/Nederland_skiland
Ik heb het geleerd op de borstelbaan en ik vond de sneeuw een eitje. Tijdens mijn eerste skivakantie kon ik met dank aan de borstelbaan zelfs overeind blijven toen ik per ongeluk op een verijsde, rode piste terecht kwam. Een kunstbaan straft elke techniekfout direct af. De sneeuw verdoezelt heel veel. Ik hoor wel vaker van ski-ers dat ze de kunstbaan heel erg tegen vinden vallen. Meestal wordt dan de conclusie getrokken dat de kunstbaan de verkeerde techniek vraagt. Mijn ervaring is dus dat de sneeuw te weinig techniek vraagt. Dat komt ook terug in dit stukje wat ik net post.
Ik ga trouwens zelf ook weer les nemen. Ik ben namelijk heel benieuwd hoe nu die carvetechniek is.
Mijn man kwam gisteren terug uit La Plagne. Hij zei dat dat carven veel gemakkelijker was. Toen ik hem leerde kennen skiede hij al jaren in de sneeuw. Hij overtuigde me van de lol van skieen en puur voor de lol ging hij met mij mee naar de borstelbaan. Au. Zijn ervaring was toen hetzelfde als die van jou, Terpi. Maar na 6 lessen borstelbaan had hij een hoop geleerd
"Neemt niet weg dat het een leuk en actief gezinsuitje kan zijn natuurlijk, dus om die reden zou ik het nou juist misschien wel doen! "
Zo zie ik het ook. We boeken gewoon een paar dagen een hotel en gaan dan skieën en wellicht andere leuke dingen doen.
Tihama

Hillary

Hillary

11-03-2010 om 14:19

Begrijp het

Ja dan begrijp ik het wel dat je hem goed wilt voorbereiden. Aan de andere kant loop je dan juist de kans om hem af te schrikken denk ik. Zo'n sneeuwhal vind ik erg druk en chaotisch, heeft inderdaad niks met een echt wintersport gebied te maken. Ik word erg nerveus in zo'n hal en heb (vzv ik weet) geen autistische stoornis oid. Geef ik je toch maar even ter overweging mee. Ik ervaar dus hetzelfde als Terpi en ik ben een vrij goede skier. Priveles op locatie regelen is geen probleem. Als je de plaats van bestemming weet kun je gewoon de skischool opzoeken op internet en alvast bellen of mailen als je wilt. Heb alleen ervaring met Oostenrijk overigens.
Voor wat betreft de eigenlijke wintersport een tip: wij gaan altijd in de week voor kerst op vakantie en zeker komend jaar is dat een hele gunstige omdat men in Duitsland nog niet vrij heeft en sommige scholen in NL ook zelfs nog niet. Denk dat ook een aanrader is voor jullie, dan is het tenminste nog redelijk rustig.

Hillary

Hillary

11-03-2010 om 14:23

Er lopen nu twee dingen door elkaar de borstelbaan en de indoor sneeuwbaan. Zo'n borstelbaan vind ik dus wel wat. Daar ga je ook op afspraak en is het rustiger, maar die indoorsneeuwbaan vind ik dus te druk en chaotisch. Vriend van zoontje traint op zo'n baan voor wedstrijden, mar die gaat altijd zondagochtend om 8 uur ofzo, dan is het wel te doen.

Tihama

Tihama

11-03-2010 om 14:59

Les

Hillary
"Er lopen nu twee dingen door elkaar de borstelbaan en de indoor sneeuwbaan. Zo'n borstelbaan vind ik dus wel wat. Daar ga je ook op afspraak en is het rustiger, maar die indoorsneeuwbaan vind ik dus te druk en chaotisch. "

Ja. We doen de lessen min of meer prive op de rollerbaan. Dat betekent 1 leraar voor zoon en dochter samen. Ik ben er geweest en dat is mooi, rustig en overzichtelijk. Ik kan er dan ook gewoon bijblijven en indien nodig zoon geruststellen. Hij zei zelf al dat leren skieën vast net zoiets was als leren schaatsen en fietsen. Ik denk dat dit klopt.

Na 5 lessen gaan we dan een dagje Landgraaf doen.

Die tip van de voorkerst neem ik mee. Ik heb zelf een voorkeur voor het voorjaar omdat dan de dagen langer zijn, maar rust is me ook wel veel waard. Ik ben overigens nog nooit in een schoolvakantie wezen skieën. Wel in mei in Crans Montana, dat beviel me heel erg goed

Tihama

Sawo

Sawo

13-03-2010 om 20:45

Skiën in mei

Hoi Tihama

Mijn zoon gaat wel skien in mei in Oostenrijk met school. Dus je man heeft gelijk dat dat kan. Het kan natuurlijk niet overal maar het is wel lekker rustig.

groet

Saartje

Tihama

Tihama

13-03-2010 om 23:08

Sawo

Ja, ik weet het. We zijn twee keer in mei in Crans Montana geweest. Je moest dan met de cabinelift eerst naar de gletsjer. Daar kon je het hele jaar skieën.
Maar we gaan nu eerst maar eens stap 1 zetten: lessen.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.