Vakantie en uitjes

Emilie
26-08-2010 om 17:31
Skiën in tsjechie: is dat wat?
We zijn van plan om voor het eerst sinds jaren op wintersport te gaan. Voor onze kinderen is het sowiso de eerste keer dat ze gaan skiën. Ik heb begrepen dat Tsjechie relatief goedkoop is, dan daar dat onze voorkeur daar naar uit gaat. We zijn met een familie van 5. Mijn voorkeur gaat uit naar een appartement of hotel. Hoe is julloe ervaring? Hebben jullie tips?

joer
26-08-2010 om 19:03
Prima ervaringen
Ook in Tsjechie begonnen met skieen. Kinderen voor de eerste keer wij een beetje ervaring.
Wij zijn 3 jaar achter elkaar in Splynderiv Mlyn (misschien niet helemaal goed geschreven) geweest tijdens de kerstvakantie.
2 jaar prima sneeuw, 1 jaar iets minder.
Prima ervaringen. Inderdaad goedkoper, kleinschalig, alle pistes (4 stuks) bij elkaar in de buurt.
Tip! Huur iets inclusief ontbijt en diner. In de supermarkt is weinig tot geen groente,fruit en vlees te krijgen.
Kijk eens op www.tsjechiereizen.nl
Groeten JOER.

Inge M
26-08-2010 om 20:46
Kleine verbetering
Het is www.tsjechoreizen.nl
Daar kun je inderdaad veel info vinden.
Tsjechie is prima om te leren skieën. En als iedereen het eenmaal kan, kun je ook denken aan Bulgarije www.balkanski.nl
Dan ga je per vliegtuig, is het gebied weer een stuk groter en is het nog steeds betaalbaar.
Als je de plaatsen beoordeelt qua afstand, kijk dan niet naar het aantal kilometers maar vul de plaats in op een routeplanner. Het type weg maakt heel veel uit in reistijd.
Als je plaatsten beoordeelt qua skimogelijkheden, zoek dan een kaart van het skigebied. Splinderuv Mlyn heeft veel meer pistes dan 4, maar die liggen verspreid over het gebied. Je lijkt dan naar een redelijk gebied te gaan, maar in de praktijk is het heel klein. Tenzij je elke dag naar een ander deel wilt gaan. Met kinderen die naar de les gaan, is dit geen goed idee.
Onze favoriet is Janske Lazne. Dit is net wat verder (maar niet veel ivm goede bereikbaarheid). Hier is een kabelbaan (of was het nou een treintje) naar boven, niet koud dus. Bijna alle skigebieden in Tsjechie hebben alleen stoeltjesliften en sleepliften. Het gebied ligt vrij hoog en de afdalingen zijn wat langer. In totaal aantal km piste is het dus best een redelijk gebied.

Chippie
27-08-2010 om 13:08
Het lijkt mij niets...
Jullie gaan waarschijnlijk op les. Dan zie je dus een week lang niet meer dan 4 pistes. Dan ben je echt gauw uitgekeken. Bovendien is het niet geheel sneeuwzeker; een wintersportvakantie zonder sneeuw is duur (weggegooid geld).
Ik denk dat andere skigebieden veel meer waar voor hun geld leveren.
Ik heb geen idee wat jullie budget is, maar in Oostenrijk zijn er genoeg prima appartementjes te vinden voor 500 euro. Niet direct aan piste, maar bv 10 minuten met auto rijden. Vaak op een voormalige boerderij. Skipassen zullen iets duurder zijn (kleine 200 euro per volwassene, kleine 100 euro per kind > 5 jaar). Skilessen voor kinderen kostte bij ons 2 x 2,5 uur per dag, 5 dagen iets van 130 euro per kind.
Appartementje betekent dat je zelf kunt koken en ontbijten. Bij sommige skischolen krijg je de ski-uitrusting gratis bij de les.
Appartement betekent dat je zelf kunt koken en ontbijten wat dus geen extra kosten met zich meebrengt.

an2102
27-08-2010 om 14:24
Ook oostenrijk...
Een keer hebben we ons laten verleiden tot Tsjechië, voor ons was het een afknapper. Het is idd niet zo duur, maar de accodomatie (liften, skihuur, enz..) is er dan ook naar. Het is ook wel een aantal jaren geleden, maar wij vonden het niks en gaan dus terug naar Oostenrijk. Wij gaan naar het Zillertal, daar hebben kids tot 6 jaar geen skipas nodig, dus hoef je enkel skiles te betalen (voor 6 dagen, 2x2u per dag iets van een 120 euro), skipas voor volwassenen is ongeveer 190 euro voor 6 dagen, voor jongeren (tussen 6 en 18) is het de helft. Wij huren een appartement vlak bij de skipiste (nog geen 2 minuten te voet), dat kost ons ongeveer 700 euro per week voor 4 volwassenen, 2 kinderen plus een baby. Koken doen we zelf, boodschappen doen in de plaatselijke supermarkt is niet veel duurder dan thuis, en het aanbod is ongeveer hetzelfde (in tegenstelling tot het beperkte aanbod in Tsjechië). Op die manier houden wij het vrij low-budget, maar natuurlijk blijft een skivakantie best duur..

joer
27-08-2010 om 16:44
Onduidelijk geweest
Met 4 pistes bedoel ik niet 4 afdalingen.
Maar 4 skipistes/gebieden met meerdere afdalingen.
Groeten JOER.

Lis@
28-08-2010 om 12:41
2 keer geweest
Wij zijn 2 keer geweest. Om skiën te leren is de goedkoopste oplossing maar voor de rest vonden wij het niks.
De laatste keer zijn we in een klein gebied in Oostenrijk geweest, Rauris. Het weer is er veel beter en ook de sneeuw is perfect. Door dat het zo'n klein gebied is kunnen kinderen alleen skiën.

Puck
28-08-2010 om 14:44
Lis@
Misschien kun je ook aangeven waarom je het niets vond? Dat geeft meer informatie. Op basis van "Lis@ vond het niets" zou ik geen afweging kunnnen maken

Lis@
29-08-2010 om 14:08
Lol puck je hebt gelijk!
Ik vind de mensen niet zo aardig. Het eten was ook mwah maar alle waar naar zijn geld he.
De hele sfeer sprak ons niet zo aan.
De pistes waren redelijk. Het weer zat ook die 2 keer niet zo mee. Dat zal het ook wel zijn.
Na onze Oostenrijk en Frankrijk ervaring, wat echt een enorm verschil is, kies ik nooit meer voor Tsjechie. Ondanks dat onze dochters goed hebben leren skien voor een leuk prijsje.

Sterre42
29-08-2010 om 17:18
Ook geen tjechie-fan
Ik vind de Tjechen geen warm en gastvrij volkje, anders dan bv in Duitsland of Oostenrijk.
Wij zijn er dan niet in de winter geweest, maar in de zomer.
Ik vond de mensen stug en soms echt onaardig.
Wellicht dat de prijzen voor veel mensen dat doet vergeten, maar ik vond daardoor de sfeer daardoor matig.
Voor ons echt geen Tjechie meer, hoe mooi het op sommige plekken daar ook is.

Puck
30-08-2010 om 10:53
Herkenbaar lis@
Ik herken je ervaringen in Tsjechië wel, alleen dan van de zomervakanties. In toeristengebieden zijn Tsjechen in het algemeen niet zo vriendelijk, maar daarbuiten zijn ze zó anders. Het eten is idd mwah. Het vult goed laten we maar zeggen. En aangezien het zo goedkoop is aten wij in de zomer iedere dag buiten de deur ipv zelf kopen op de camping. Dat veraangenaamt het wel wat: 3 weken niet hoeven koken!! Al met al wegen voor ons de voordelen van Tsjechië (zulke mooie natuur, leuke stadjes en ook de prijs) toch op tegen de nadelen die jij (in mijn ogen terecht)noemt.

Judith
30-08-2010 om 17:08
Ervaringen
Hoi,
Wij zijn ook een keer in Tsjechie (Splindleruv Mlyn) geweest, maar dit hadden we pas geboekt toen er al een meter sneeuw lag.
Wij hebben destijds ook geboekt bij tsjechoreizen en we kwamen in een mooi appartementje (met sauna en bubbelbad) terecht. We konden iets zelf koken in het kleine keukentje maar we hadden er halfpension bij en het eten in het restaurant smaakte prima, maar dat schijnt een uitzondering te zijn. Juist dit lekkere-eten lokkertje op de website bracht ons naar dit adres. De skilessen waren prima, en tussen de middag aten we met de kinderen lekker voordelig beneden in het dal. En dat terwijl andere kinderen tussen de middag niet door hun ouders werden opgehaald: die aten vreselijk vies in hotel Harmonie, daar maken wij nu nog grappen over. Onze kinderen voelden zich zeer bevoorrecht met de Hollandse tussen-de-middag-eet-je-thuis traditie.
Wat vreselijk ellendig was, was dat er de eerste dag een hele lange rij stond bij het skiverhuur. Daar hebben we twee uur gestaan! Beter is het dus om in Nederland ski's te huren.
Al met al hebben wij een prima vakantie gehad in Tsjechie. Ik zeg erbij dat onze eisen op skigebied niet heel hoog liggen (vaak dezelfde afdaling vind ik niet erg..), en dat we een heel goed (maar niet heel goedkoop) onderkomen hadden.
Succes!
Judith

Kari1
30-08-2010 om 20:50
Niet zelf
maar broer met gezin is een keer in Tsjechië wezen wintersporten. Dezelfde ervaringen als al beschreven. Een nog erg weinig ontwikkeld toeristen-zijn-gunstig-voor-onze-economie besef en een matige infrastructuur qua pisten en liften. Het is goedkoop, en alle waar naar zijn geld zullen we maar zeggen.
Kari

Margriet*
07-09-2010 om 22:43
Kijk voor de grap
maar eens naar bijvoorbeeld vakantiehuizen voor wintersport in Tjechie en daarna de huizen in Oostenrijk. De huizen in Tjechie zijn armoedig ingericht. Ik haakte daar op af. De laatste keer ben ik in Zwitserland geweest maar we konden in een huis van mensen die we kenden.

MM.
07-09-2010 om 23:15
Iets heel anders: slovenië?
Ik ben absoluut geen wintersporter maar ik ben net terug van een vakantie in Slovenië, in de Julische Alpen, ten zuiden van Villach. Daar zijn ook skipistes met alles erop en eraan. Zie http://www.bohinj.si/en/Ski_centres
De Slovenen die ik heb gesproken (in de horeca en de supermarkt) waren allemaal even vriendelijk en behulpzaam, je kunt overal met Engels en/of Duits terecht. Het land is hartstikke mooi. Overal zijn kamers en appartementen te huur. De benzine is er goedkoop (1,19), een kop koffie buiten de deur kost ongeveer een euro en de supermarkten zijn net zo goed als de onze en gemiddeld iets goedkoper.
Oké, je vroeg er niet om, maar wie zou er nou aan Slovenië denken als je wilt gaan skiën?
Groet MM

Lietje
08-09-2010 om 06:47
Slovenie
Ik moest ook denken aan Slovenie. Wij zijn dit jaar net als MM. in de Julische Alpen geweest bij het meer van Bohinj (schaatsen in de winter). Daar is een groot skiegebied. Het is wel verder dan Oostenrijk, maar je kan vliegen en iig van de zomer waren de busverbindingen goed.
Lietje

Flora B
08-09-2010 om 21:25
Mijn collega
is ongeveer 10 jaar achtereen met haar gezin gaan skien in Tsjechie, terwijl wij altijd naar Oostenrijk gingen, kwamen zij enthousiast terug uit Tsjechie. Haar redenatie was altijd zo kunnen wij een skivakantie betalen, kinderen hebben daar jaren les gehad etc... ze hadden ook geen vergelijk...
Maar!!! ongeveer 3 jaar geleden gingen ze met vrienden voor 1 keer mee naar Frankrijk ( ik had ze nog zo gewaarschuwd dat dit heeeel gevaarlijk was....) wat denk je... ze hebben het fantastisch gehad en willen nooit meer terug naar Tsjechie, als je eenmaal beter gewend bent, dan zijn Slovenie en Tsjechie niks meer. Maar voor het leren skien en er achter komen of het iets is voor je gezin lijkt het mij een prima start!

MariekeM
15-09-2010 om 13:02
Tips skiën tsjechië
Tsjechië is eenvoudig, voordelig en leuk, maar vooral voor beginnende skiers. Ik maak zelf veel gebruik van de GezinsVakantieWijzer (www.gezinsvakantiewijzer.nl), omdat daar allemaal kindvriendelijke reizen en huisjes op staan. Ik heb even voor je gekeken, maar ze hebben nog maar weinig wintersport erin staan en niets in Tsjechië. Misschien dat het over een paar weken beter is, dan zou je eens kunnen kijken.