Vakantie en uitjes

Shonagh
28-03-2011 om 15:13
Slapen in vliegtuig
Eindelijk gaan we dan dochter in Amerika bezoeken, de heenreis gaat in etappes, dus geen probleem. Maar terug van LA naar A'dam, 12 uur vliegen en we vertrekken om 2 uur s' middags. Nu kan ik nooit slapen in het vliegtuig, op kortere afstanden geen probleem, maar nu zou ik wel graag wat willen dutten, vooral als ik naast man zit, die meestal al slaapt voordat we in de lucht zijn ;o(.
Iemand een tip ? Misschien iemand ervaring met een (licht) slaaptabletje ? We arriveren om 9 uur op Schiphol en kunnen pas om 3 uur door naar Schotland, dus die dag moeten ik dan ook nog door zien te komen...........

Chris35
28-03-2011 om 15:42
Ik lees mee!
Ik doe nl. ook nooit een oog dicht in het vliegtuig en dat weerhoudt me er absoluut van om verder dan 4-5 uur te vliegen......
Een keer naar Curacao zat het hele vliegtuig te pitten, inclusief het cabinepersoneel en wie zat er rechtop en klaarwakker? Ja hoor, ikke dus!
Ik heb wel eens gehoord dat slaapmiddelen geen goede optie zijn, maar wie weet zijn er goede ervaringen mee.

Yura
28-03-2011 om 17:18
Andersom
Ik doe juist mijn best om niet in slaap te vallen en vind dat zo moeilijk. Maar ik snurk vreselijk en dat vind ik zo genant en ik val echt overal in slaap: bioscoop, klassiek concert, op de bank voor de tv. Ik vloog eens alleen vanuit NY en dat was echt lastig, geen echtgenoot die me een por geeft als ik wegdommel. Maar je moet in ieder geval opletten met eten en koffie drinken. Hoeveel maaltijden krijg je? 2 of 3? Stel je krijgt meteen lunch na vertrek, dan krijg je vrij kort daarna weer avondeten met koffie na en al vrij snel weer ontbijt (ivm tijdsverschil), ik zou dan die avondmaaltijd skippen en sowieso geen koffie.

Shonagh
28-03-2011 om 20:44
Chris
Dat was dus mijn vorige vliegreis, vanaf Curacao zat ik de hele nacht naast een erg arrogante zakenman die vond " dat die KLM meisjes toch maar een prima baantje hadden, lekker in het Hilton hotel, nee hij had erg hard gewerkt en goede business gedaan" Toen ik al snel niet meer reageerde op het gezwets, installeerde hij zich letterlijk breeduit en begon te snurken, een lange nacht ;o)

Shonagh
28-03-2011 om 20:48
Yura
Als je niet kunt slapen is het eten tenminste nog een welkome onderbreking ;o) Maar ik zal de tip zeker onthouden, zonder koffie zal wel lukken, maar het eten ?
Mijn man snurkt ook vreselijk en vliegt vaak alleen, maar hij maakt zich er niet druk om. "Als ze er last van hebben, moeten ze me maar wakker maken". Wel een relaxte instelling, haha.

Bennikki
28-03-2011 om 23:14
Melatonine
wordt gebruikt door mijn veel reizende schoonvader en, naar hij zegt, door veel zakenreizigers. Hij zegt dat het helpt.
Bennikki

Shonagh
29-03-2011 om 00:16
Bennikki
Helpt het om een dutje te doen of tegen de jetlag ? Mijn man reist ook veel, maar omdat hij veel slaapt in de lucht, heeft hij ook weinig last van jetlags. Ik hoor verschillende dingen over melatonine, ben dus wel benieuwd naar ervaringen. En welke dosering dan, maar ik kan natuurlijk ook even langs de apotheek gaan, maar hoe zeg ik melatonine dan weer in het Engels, pfpfpf ;o)

Bennikki
29-03-2011 om 10:58
Melatonin ja
Het helpt schoonvader in slaap te vallen tijdens de vlucht. Ik denk dat hij wel een flinke dosis neemt, 20 pilletjes (0.1 mg per stuk) of zoiets.
Overigens ontdekten we afgelopen zomer dat melatonine zeer moeilijk verkrijgbaar is in Engeland! Alleen op dokersrecept. Mijn oudste dochter slikt het om in slaap te kunnen vallen, maar ik was vergeten een nieuw potje mee te nemen. Toen het oude potje na 10 dagen op was, ging ik naar de apotheek om een nieuwe pot. Onmogelijk! Ze keken me aan alsof ik mijn kind wilde vergiftigen.
(Dochter slikt het op advies van de huisarts, hoor, maar we hebben de dosis zó verlaagd dat het veel goedkoper bleek 0.1 mg tabletten bij de drogist te halen.)
In elk geval, je zou thuis een keer kunnen proberen of je er gevoelig voor bent. Dat is vast niet iedereen.
Bennikki

Shonagh
29-03-2011 om 11:03
Kastanjet
Ja, dat had ik zelf ook kunnen bedenken ;o)
Maar ik ben bang dat ik dan de rest van de dag niet doorkom. Man en zoon willen de uren benutten om Amsterdam in te gaan, een aantal jaren gelden vielen we met de neus in de Gay Parade, dus toen bleef ik wel wakker, haha. Het idee om een paar uur in een echt bed te liggen klinkt wel erg aantrekkelijk moet ik zeggen, ik houd hte in gedachten.
Ik hoop dat er nog iemand ervaring heeft met het eenmalig innemen van melatonine.

Shonagh
29-03-2011 om 11:06
Benniki
We typten tegelijk. Wat vreemd dat het hier ( Schotland dus) niet in de vrije verkoop te verkrijgen is. Terwijl je hier wel paracatamol met codeine bij de drogist kunt kopen.
Ik ga het vragen.

Janna
29-03-2011 om 14:12
Melatonin
is vrij verkrijgbaar in de VS. In behoorlijk hoge doseringen zelfs.
Wij nemen standaard een aantal potjes mee terug met 3mg tabletjes. Dat is maar liefst 30x hoger dan de in Nederland vrij verkrijgbare dosering (0,1 mg).
Ze zijn er zelfs in 5mg tabletjes.
Je kunt ze in elke drugstore kopen, zonder recept, ook meerdere potjes tegelijk. Ze zijn ook nog eens niet zo duur als in Nederland: ongeveer 6 USD voor 100 tabletjes van 3mg (afhankelijk van het merk).

Bennikki
29-03-2011 om 14:27
Wow janna! (ot)
"ongeveer 6 USD voor 100 tabletjes van 3mg (afhankelijk van het merk)"
Hier betaalde ik 25 euro voor 30 pilletjes van 3 mg! (En ik moest daarbij elke maand een herhalingsrecept laten uitschrijven. ) Dat is dus bijna 14 keer zo duur!
Je kan een handeltje beginnen, heb je de vlucht er zo uit.

jutter
29-03-2011 om 14:59
Slaaptips
Ik hoop dat jij er wat aan hebt, maar voor mij werken de volgende acties als ik wil gaan slapen aan boord:
1. Ik zet zo'n 'diva' masker op, het moet goed de ogen bedekken en het helpt om het echt donker te krijgen (Ik weet dat het er niet uitziet maar pech dan maar).
2. Vervolgens zo'n nekkussen om mijn nek zodat mijn hoofd ontspannen kan leunen op iets.
3. oorpluggen in mijn oren om het omgevingsgeluid en het gedreun van de motoren een stuk minder is.
Dan kost het meestal nog even wat tijd om te wennen aan die C#!stoel/zit maar uiteindelijk val ik in slaap en kan dit zowaar dan wel een paar uur volhouden, mits aangrenzende passagiers/reisgenoten mij niet uit mijn slaap stoten door ellebogen of toiletbezoeken etc. Kortom soms heb je ook gewoon mazzel nodig
Succes, ik hoop dat er wat aan hebt.
groet, Jutter
NB melatonine neem ik alleen een paar dagen na de vlucht om jet lag te voorkomen, wat meestal bij een aantal uren slapen aan board prima gaat.

Chris35
29-03-2011 om 15:26
Melatonine
Heeft bij mij geen enkel effect, dus ik zou dat vantevoren uitproberen.
Het is natuurlijk geen slaapmiddel en een vliegtuig is een compleet andere omgeving dan je eigen warme bedje.
Ik vraag me dus wel af of melatonine uberhaupt zou werken....
Geen koffie, misschien toch licht slaapmiddeltje bij de HA opvragen...

Shonagh
30-03-2011 om 14:35
Bedankt voor tips!
Inderdaad hier geen melatonine verkoop "over the counter".
Heenreis is 7 uur, probeer ik dan zonder koffie, met oordopjes en maskertje. In US koop ik melatonine en als ik op de terugreis ( 12 uur) helemaal niet even kan dutten, neem ik een tabletje. Een halfuurtje inwerktijd ? En dan ga ik er vanuit dat het bij mij WEL werkt, misschien helpt suggestie ook nog wat :o).

Bennikki
30-03-2011 om 21:52
Slim plan shonagh
Heel veel plezier en natuurlijk werkt het bij jou! Je zult in iets meer dan een half uur slapen als een roosje. Zeker weten!
Bennikki

dirksmama
31-03-2011 om 04:12
Boek
Ik kan je 'The English Year' van Steve Roud van harte aanraden. Zeer slaapverwekkend leesvoer, van dag tot dag staat er opgesomd in welk gehucht in Engeland ze welk traditioneel feest vieren (of niet meer vieren) waarbij steeds vermeld wordt dat de veronderstelde pre-christelijke wortels van de festiviteit nooit bewezen zijn en dat het waarschijnlijk een victoriaanse uitvinding is.
Je valt gegarandeerd binnen een week doorlezen in slaap. Dus het boek kan meerdere vluchten meegaan.

Shonagh
31-03-2011 om 11:21
Dirksmama
Bedank voor de tip, maar dat gaat hem echt niet worden hoor :o) Zit ik me nu al te verheugen om een boek ( van NL schrijver) en wat tijdschiften te gaan kopen op Schiphol, "moet" ik van jou een saai boek meeslepen............
Eeen pilletje is lichter, haha.

Triple
31-03-2011 om 20:44
Aanpappen
En natuurlijk aanpappen met het cockpitpersoneel. Wie weet krijg je een upgrade naar de businessclass en kan je lekker languit liggen pitten...

Shonagh
31-03-2011 om 23:08
Triple
Oh, als dat eens zou kunnen :o), heb je tips hoe ik het best kan "pappen". De enige upgrade die ooit eens heb gehad, was business class op het korte vluchtje van A'dam naar G'gow . Dat betekende dat ik op de eerste 4 rijen stoelen mocht zitten voor het gordijntje ipv erachter, haha. Oja en koffie uit een echt kopje en een extra lekker koekje.

Fély
01-04-2011 om 14:18
Slaapmiddel
Heb net een trip van San Francisco naar Frankfurt achter de rug. Slapeloos want zelfs tijdens lange reizen naar Australie en Indonesie heb ik geen oog dicht gedaan. Ik kan absoluut niet zittend slapen. Op sommige vluchten had ik geluk en 4 stoelen voor me alleen dus kon ik liggen. In oktober gaan we naar Canada, maar dan vliegen we business class
Wat je zou kunnen proberen is Sleepwell II, een licht slaapmiddel da je in elke Amerikaanse drogist zonder recept kunt verkrijgen. Wat ook een mogelijkheid is, is Primatour, daar word je een beetje doezelig van. Ik heb wel heel erg last van jet lag nu. 's Nachts wakker worden en niet meer inslapen en overdag op kantoor indutten.

dc
01-04-2011 om 18:52
Eens geprobeerd
Ik heb vanuit amerika eens een slaaptablet geprobeerd, en het enige effect was dat ik suf was en me de volgende dag nog lamlendiger voelde. Slapen, ho maar.
Ik zou inderdaad zorgen voor kussen en oordopjes en iets voor over je ogen. Je kunt in elk geval rusten, ook al slaap je niet.

Shonagh
01-04-2011 om 23:37
Slaaptablet?
Fely, ik begrijp niet helemaal of je Sleepwell ll nu wel of niet genomen hebt, want je hebt nog steeds niet kunnen slapen. En aangezien ik niet op dc's scenario zit te wachten, blijf ik toch maar bij mijn eigen plan. Maar ik laat over 14 dagen weten hoe het gegaan is.

Triple
02-04-2011 om 09:16
Shonagh
Met eentje heb ik goed aangepapt: we zijn al 17 jaar samen en hij is de vader van mijn kinderen, ha, ha. We kennen elkaar overigens van voordat hij die vliegopleiding ging doen.
Man tipt dat er veel collega's in Du Theatre in Haarlem rondhangen.
Verstuurd nmet de Ouders Online iPhone app

Shonagh
02-04-2011 om 12:20
Triple
Leuk verhalen en jij bent nu wel zeker van upgrades ?
Maar om nu als 50 plusser een dag eerder (van Schotland) naar Nederland te komen om een avond in Haarlem te gaan "aanpappen" lijkt me wat overdreven :o) Ach, ik overleef het allemaal wel, toch ?

Lis@
02-04-2011 om 12:34
Nog wat tips
Doe een gemakkelijke broek aan, jogging of legging oid.
Masker en oordopjes zijn al langs geweest.
Veterschoenen oid! Ik doe altijd mijn schoenen uit. Je voeten zetten behoorlijk op na lang zitten en het is wel handig om er weer op te lopen als je geland bent
Leeg flesje. Je krijgt altijd een bekertje water of en ik laat altijd mijn flesje vullen.
Dunne sjaal, die gooi ik altijd over mijn hoofd, je kunt er soms fraai bij liggen als he slaapt hahahaha.

Triple
03-04-2011 om 21:14
Slaaptips
Overleven doe je zeker hoor! Oordoppen en zo'n mutsig slaapmasker moet je zeker gebruiken. En lekker warme sloffen of dikke sokken aan doen. Schoenen uit. Een kussentje en dekentje zijn ook fijn. Maar die krijg je wel in het vliegtuig denk ik.
Goede reis!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Shonagh
03-04-2011 om 23:23
Bijna weg
Tas ingepakt en alle slaaphulpmiddelen gaan mee, behalve de dikke sokken, die pak ik zo nog even ( bedankt Triple). Het is 33 graden op plaats van bestemming, dus dikke sokken stonden niet op mijn lijstje. Melatonine ga ik daar kopen. Tot over 14 dagen !!