Vakantie en uitjes

Teleurgesteld
06-09-2010 om 15:46
Slechte vakantie-ervaring, wat nu?
In augustus ben ik op een peperdure vakantie geweest met de reisorganisatie One2gether Travel. Ik heb nog nooit zo'n slechte reis gehad! Smerig hotel, de hele dag keiharde muziek, er zou vanalles te doen zijn voor de kinderen, maar dat was niet zo, er zou ervaren reisleiding zijn maar ook die was er niet. Ik heb ter plekke een klacht ingediend en na terugkomst heb ik nog een uitgebreide brief gestuurd. De reisorganisatie geeft alles toe, maar wil mij afschepen met 100 euro compensatie (op een reissom van 2400 euro voor mij en mijn kind). Jammer genoeg is de organisatie geen lid van de ANVR, dus ik zou een advocaat moeten huren om een procedure aan te spannen om nog iets van mijn geld terug te krijgen. Weet iemand wat dat kost? Of is er nog een andere manier? Ik ben niet zo'n pietlut op vakantie, maar dit sloeg echt alles!

Sterre42
06-09-2010 om 19:31
Media opzoeken
Als je je afschepen met 100 euro, schrijf hen dan nogmaals een brief, maar dan dat je deze compensatie geheel niet in verhouding vindt staan met de geleden schade. Geef duielijk aan wat jij dan wel een gepaste vergoeding zou vinden.
Schrijf die brief aan de directie.
Ze zijn wel aangesloten bij de SGR. Daar heb je voor je klacht weinig aan, maar misschien zijn ze wel aangesloten bij een andere organisatie. Kijk even in hun voorwaarden, die heb je vast ontvangen toen je de reis boekte. Wellicht staat daar wat meer info?
Mochten ze je blijven afschepen: ze hebben een forum, dus kun je je daar nog uitleven.
Zoek de media op, schrijf MAX aan, die hebben een consumentenprogramma dat met reizen te maken heeft. Of schrijf KASSA.
Een rechtsbijstandsverzekering heb je niet neem ik aan, als je het over het inhuren van een advocaat hebt. Anders zou ik die gelijk aan het werk zetten.
Dit is denk ik wel een kwestie van de lange adem.
Ik heb ooit eens bij een echt slechte vakantie foto's gemaakt van het vakantieadres, en die logen er niet om. Dat hielp wel met de afwikkeling van de klacht. Misschien heb jij die ook om je woorden kracht bij te zetten?
Succes!

Teleurgesteld
06-09-2010 om 22:46
Die heb ik
Ik heb inderdaad foto's van zeven lagen poep in het toilet, loshangende bedrading en andere ellende. Die heb ik al gestuurd, maar het boeide allemaal niet. In de voorwaarden staat dat je een klacht ter plekke moet melden (heb ik gedaan), dat als het niet wordt opgelost je bij terugkomst nog eens schriftelijk moet klagen (heb ik ook gedaan) en dat anders het Nederlands recht van toepassing is. Ik heb inderdaad geen rechtsbijstandverzekering en ik denk dat One2gether er op gokt dat ik die lange adem niet heb.
Ik hoorde vandaag dat er nog twee mensen over dezelfde reis hebben geklaagd. De organisatie heeft nu ineens snel het hele reisgezelschap 100 euro geboden (ook de niet-klagers) en zeggen nu dat de klagers een stel uitzuigers zijn die nooit tevreden zijn, zelfs al doen zij nog zo hun best. Boehoehoe.
Het consumentenprogramma van Max blijkt al te zijn afgelopen, maar Kassa is wel een goed idee. En Radar en nog wat van die programma's. En misschien wat bladen voor ouders (het ging om een eenouderreis).
Ik baal er wel van, had meer dan een jaar gespaard om deze reis te kunnen maken en dan krijg je dit...

Tijgeroog
06-09-2010 om 23:43
Dreigen kan ook helpen
Afgelopen week was er toevallig een documentaire op tv over de geschillencommissie voor reisorganisaties. Daarin bleek verschillende keren dat er na een klacht eerst een lage vergoeding aangeboden werd. Bij elke volgende brief werd het aangeboden bedrag hoger en zeker het aankondigen van de gang naar de geschillencommissie leverde een flink hogere vergoeding op.
Ik begrijp dat jij niet naar de geschillencommissie kan, maar het dreigen met een advocaat of de media levert misschien ook al een hogere vergoeding op.

Teleurgesteld
07-09-2010 om 10:12
Maakt vooralsnog geen indruk
Ik heb One2gether gemeld dat ik het er niet bij laat zitten en dat ik naar de rechter wil stappen (wil ik ook echt). Krijg ik een mail met de strekking: je doet maar. Dus echt indruk maken doet het niet. Ik denk dat ze erop gokken dat ik het niet echt ga doen. Maar inmiddels is het een soort principe kwestie geworden. Straks boeken andere alleenstaande ouders zo'n reis en hebben ze het net zo beroerd als wij. En als ze dan klagen worden ze afgescheept met zo'n flutbedragje. Zo kan ik ook reizen verkopen!

Puck
07-09-2010 om 10:18
Rechtsbijstand
Heb je een rechtsbijstandverzekering die je hiervoor kan inschakelen?

Teleurgesteld
07-09-2010 om 10:28
Nee
Helaas...
Mijn ouders hebben zo'n ding, maar als er een keertje iets aan de hand is valt dat nooit onder de dekking. En zij maar betalen...

vlinder72
07-09-2010 om 12:00
Even nadenken
Schrijf in ieder geval een brief ter attentie van de directie. Bij voorkeur met naam en toenaam. Doe foto's erbij. Beschrijf wat je hebt meegemaakt etc. Maar begin niet te dreigen of emotioneel te doen. En vraag aan het einde van de brief om een bedrag wat jij een realistisch bedrag aan compensatie vindt en waarom je vindt dat jij daar recht op hebt.
Tegelijkertijd plaats je op de site van Tros Radar of Kassa ook je verhaal met foto's erbij. Hierbij vraag je of mensen je tips kunnen geven wat je moet doen. Vergeet niet de naam van de reisorganisatie in de titel te vermelden.
Vaak houden reisorganisaties dat soort sites wel in de gaten. Negatieve publiciteit is nooit leuk.
En daarna is het afwachten. Gewoon blijven volhouden met het schrijven van brief t.a.v. de directie. En reageren ze niet of onbehoorlijk dan zou ik een dag vrijnemen en hoogstpersoonlijk naar het kantoor gaan om verhaal te halen. En echt dat helpt hoor. Iemand in zijn gezicht zeggen dat ze zeuren, is een stuk moeilijker dan het op papier zetten.

Teleurgesteld
07-09-2010 om 12:25
Helft al gedaan
Die brief is al verstuurd, met foto's en al. One2gether heeft ook al toegegeven dat er veel mis was met het hotel en de reisleiding en stelt daar 100 euro tegenover. Het bleek dat mensen die gewoon dat hotel hadden geboekt (niet via One2gether), dus zonder de zogenaamde kinderanimatie en ervaren reisleiding, ongeveer 700 tot 1000 euro minder hadden betaald dan wij. Dat bedrag heb ik dus teruggevraagd. Maar zij vinden 100 euro wel genoeg, daar moeten we volgens One2gether tevreden mee zijn.
Ik ga eens kijken waar ik het verhaal allemaal kan plaatsen. Als je trouwens googlet op One2gether en klacht, dan krijg je allemaal ontevreden mensen die ook met een schijntje worden afgescheept. Eentje zelfs van iemand die met een singlesreis mee ging, maar die reis hadden ze bij gebrek aan belangstelling samengevoegd met een eenouderreis. Zitten die blije singles aan tafel met allemaal kinderen en de eenoudergezinnen met allemaal mensen die de hele nacht willen stappen en niks met kinderen hebben. Jammer dan, niet zeuren.

Sterre42
07-09-2010 om 18:25
Je mening over de vakantiebestemming uiteraard dan ook even op zoover.nl zetten. Met foto's. Dan bereik je in ieder geval al het doel dat anderen gewaarschuwd zijn.
Maar schrijf vooral de consumentenprogramma's aan.
Als je ze trouwens nogmaals een brief schrijft, stel ze dan ook officieel in gebreke.
Maling hebben aan hun houding, doorzetten. Het is schandalig dat ze zo met je omgaan.

Teleurgesteld
07-09-2010 om 21:03
Sterre
Moet dat in gebreke stellen ook nog nu ik al zwart op wit heb dat ze alle fouten toegeven? Het enige probleem is nu nog dat ze maar 100 euro willen terugbetalen, dat vinden ze genoeg. En ik bij lange na niet.
Zoover is een goed idee, dat ga ik doen. Lekker met die vieze foto's erbij

Sterre42
08-09-2010 om 10:27
Reageren op hun brief
Ik zou schriftelijk reageren op hun brief. Dat je hun brief met belangstelling gelezen hebt en dat je blij bent dat zij de diverse klachten erkennen.
Maar dat het je uiteraard zeer teleurstelt dat dit bedrijf daar slechts een schadevergoeding van 100 euro tegenover wil stellen. Dat staat in geen verhouding tot de geleden schade.
Je stelt ze dan ook officieel in gebreke voor de geleden schade en stelt een bedrag voor dat jij wel in verhouding vindt staan. En dat dit bedrag het enige echte bedrag is dat recht doet aan een door jouw duur betaalde vakantie met vele gebreken.
Zoiets
Daar krijg je vast een reactie op, en dan kun je verder zien hoe/wat.

Suzanne
09-09-2010 om 10:47
Stichting garantiefonds reisgelden
Teleurgesteld, volgens mij sta je vrij sterk met je bewijzen en hun brief. Volgens de website van one2gether zijn ze wel aangesloten bij de SGR, Stichting Garantiefonds Reisgelden.
Als ik jou was, zou ik contact opnemen met SGR:
http://www.sgr.nl/index.asp?uid=8
Succes!

Puck
09-09-2010 om 12:31
Suzanne, sgr
De SGR is er niet voor klachten over je vakantie, volgens mij is de SGR er alleen voor als je reis niet doorgaat omdat je reisbureau failliet is gegaan. Dan krijg je je geld terug. Met klachten over accommodatie e.d. kunnen zij niets.

Suzanne
09-09-2010 om 12:57
Foutje..
Oeps.. Puck je hebt gelijk.
Op de site van consuwijzer.nl staat deze opmerking:
Is de reisorganisatie niet aangesloten bij de ANVR? Dan blijft er niets anders voor u over dan naar de rechter te gaan. Denk eraan dat u dit geld kan kosten. Als u een rechtsbijstandsverzekering hebt, worden die kosten meestal vergoed. Als dat niet zo is, denk dan eerst goed na of u de kosten ervoor over hebt.
Tros Radar, Kassa, of misschien toch nog hier proberen:
http://www.sbs6.nl/web/show/id=1053914/langid=43/contentid=19306/dbid=440/typeofpage=73941

Puck
09-09-2010 om 13:04
Suzanne
In de eerste posting had Suzanne al aangegeven dat de reisorganisatie niet bij de ANVR was aangesloten. Dat blijkt nu het grootste probleem te zijn, je kan dan moeilijk verhaal halen. Voor mij persoonlijk een reden eigenlijk nooit in zee te gaan bij een organisatie die niet is aangesloten bij de ANVR, ik zie dat ook als een soort kwaliteitskeurmerk.

Teleurgesteld
09-09-2010 om 14:25
Doe ik ook nooit meer
Ik zal inderdaad nooit meer boeken bij een organisatie die niet bij de ANVR is aangesloten. Ik had het wel van tevoren gezien, maar eigenlijk is er in de 25 jaar dat ik (zonder ouders) met vakantie ga nog nooit iets zo fout geweest, dus ik dacht het niet nodig te hebben. Ik ben niet zo lastig, een beetje vuil is niet zo erg en over het algemeen vermaak ik me best, maar dit was van een bedroevend niveau dat ik me er niet bij neer kan leggen.
De rechter is dus de enige mogelijkheid, naast Kassa en Radar en Red mijn vakantie. Ik heb inmiddels een afspraak met een advocaat voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden.

Nasha 1st
09-09-2010 om 21:01
Sommige dingen begrijp ik gewoon niet...
programma's als Kassa, Radar en Ombudsman waarschuwen al jaren om NIET op vakantie te gaan met organisaties die niet bij de ANVR zijn aangesloten....en toch gaan er kennelijk nog genoeg mensen mee op vakantie om ze in stand te houden....ik begrijp daar echt niks van....
Sorry Teleurgesteld, ik vind het sneu voor je dat je vakantie niet was je er van voorstelde, maar van te voren had je kunnen weten dat reclameren hierover lastig zou worden....

Teleurgesteld
15-09-2010 om 08:22
Dagvaarding is opgesteld
Inmiddels heeft de voortvarende advocaat een dagvaarding opgesteld en is die in concept naar One2gether Travel gestuurd, met een brief dat we hem gaan uitbrengen als ze niet een bepaald deel van de reissom terugstorten. We wachten af.
En Nasha, om redenen van herkenning wil ik niet al teveel over mijn situatie vertellen, maar het valt door bepaalde omstandigheden nog niet mee om een geschikte vakantie te vinden. Deze reis leek aan de eisen te voldoen. Ik heb zelfs vooraf nog gebeld met de organisatie om bepaalde dingen uit te leggen en na te vragen, maar ze hebben gewoon keihard gelogen. Dat is dan een goede les voor de volgende keer, maar zo zwart/wit als jij het stelt is het niet helemaal.

Sterre42
22-09-2010 om 20:32
Benieuwd
Laat je even weten hoe eea verloopt? Ik ben ontzettend nieuwsgierig of je je recht kunt gaan halen en de reisorganisatie alsnog over de brug komt.
Succes, ik duim voor je!

Teleurgesteld
28-09-2010 om 11:57
Rechtszaak
Mijn advocaat had een dagvaarding opgesteld en die in concept naar One2gether travel opgestuurd, in de hoop dat ze het niet op procederen aan zouden laten komen. Maar One2gether vindt een vergoeding van 100 euro wel genoeg en vindt mij ontevreden en zuur. De dagvaarding wordt deze week aangepast en uitgebracht. Procederen dus! Mijn advocaat is er zeker van dat we een redelijke vergoeding zullen krijgen. Zeker omdat One2gether heeft toegegeven dat er van alles mis was met de reis.