Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Spelen jullie kinderen op de PlayStation (of andere games)?

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie dat doen met gamen bij de kinderen.

Bij ons thuis is er sinds kort een PlayStation, en de kids vinden het natuurlijk fantastisch 😅 Maar ik twijfel soms over hoe vaak en hoe lang ze mogen spelen.

Spelen jullie mee met ze, of hebben jullie vaste momenten of regels (bijvoorbeeld alleen in het weekend)?

Ik vind het zelf leuk om soms mee te doen, maar wil ook niet dat het te veel wordt.

Ben benieuwd hoe jullie dat aanpakken!

Groetjes,

Hier tieners. Zij spelen vooral FiFa en F1. Ik speel niet mee. Ze hebben geen schermtijdbeperking. 

Hier geen schermtijd beperking op de PS4 en vr bril, de ervaring leert dat hij het beperkt gebruikt en goed weet te doseren icm huiswerk en sport.

Ik vind kinderen van 5 en 7 veel te jong voor een Play Station. Ik zou hem nog een jaar of 5 of 10 in de kast leggen. Zelfde trouwens met de andere schermen. En als je ze toch geeft, doe het dan met strikte schermtijd. 
Voorheen was het niet zo duidelijk, maar we weten nu hoe schadelijk schermgebruik is. Dus laat ze er niet aan wennen, dan hoeven ze het ook niet af te leren.

Je wilt allemaal tips voor activiteiten met de kinderen zodat ze minder achter een scherm zitten en dan koop je een PlayStation? Ik vind 5 en 7 daar nog veel te jong voor. Nu je dat ding hebt, zou ik kijken naar een educatief spel en dan hooguit een half uur per dag. Bv. tijdens het koken.

Schemerlampje schreef op 24-10-2025 om 18:33:

Je wilt allemaal tips voor activiteiten met de kinderen zodat ze minder achter een scherm zitten en dan koop je een PlayStation? Ik vind 5 en 7 daar nog veel te jong voor. Nu je dat ding hebt, zou ik kijken naar een educatief spel en dan hooguit een half uur per dag. Bv. tijdens het koken.

De mijne was ook echt nog jong toen dat ding in huis kwam, meer voor mijn man maar we gebruikten hem zelden. Kind ook, omdat er geen schermtijdbeperking was en we er nooit moeilijk over deden leerde hij het zelf goed doseren. Als het altijd mag hoef je de grenzen niet op te zoeken. 

niet, dit is iets voor kinderen van 10+, en liever gewoon helemaal niet.
We hebben er ooit 1 gekregen, ze vonden het 1 vakantie leuk, toen koken ze er niet meer naar om en hebben we 'm weer weggegeven. 

Ligt er beetje aan hoe oud de kids zijn, als puber geen schermtijd meer maar als ze echt nog klein zijn zou ik het beperken maar hoe vaak hoe veel hoe lang is toch per ouder en kind verschillend? Sporten ze ook spreken ze af spelen ze buiten dat soort dingen! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.