Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Anoniem

Anoniem

11-01-2020 om 12:48

Stedentrip eind mei

Dochter en ik willen eind mei een stedentrip maken, maar zijn nog aan het zoeken waar we heen kunnen gaan. Dochter wil per se niet naar steden als Londen, Parijs, Barcelona of Rome. Lekker weer zouden we allebei wel lekker vinden, maar ook een stad als Valencia werd door dochter eigenlijk afgewezen. Bovendien is het lekkere weer ook weer geen must.

Heb haar in een reisgids laten kijken en steden als Moskou, St. Petersburg, Stockholm, Warschau, Porto en Lissabon spreken dochter aan. Qua lekker weer denk ik dan het eerst aan de laatste twee, maar er zullen nog genoeg steden zijn waar we niet aan gedacht hebben. Weten jullie bijvoorbeeld leuke steden iets zuidelijker in Oost-Europa? Of ervaring met de steden die genoemd zijn? Wat mij betreft vallen de Russische steden voor nu eigenlijk af.

Dochter wil graag wat cultuur en ook wel karakteristieke steden, maar ik denk dat het voor haar ook wel leuk zou zijn als er wel iets te winkelen is. Alle ideeën zijn welkom.

Adelaide

Adelaide

11-01-2020 om 13:06

Zuid-Spanje

Sevilla, Cordoba en Malaga kun je combineren.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-01-2020 om 13:18

Salzburg

Salzburg en Innsbruck vond ik erg leuk. Parijs blijft mijn favoriet en dat zou je niet moeten afschrijven omdat het te mainstream is.

40er

40er

11-01-2020 om 13:20

Praag

Mooie oude stad, goed openbaar vervoer. Veel op loopafstand. En echt veel te zien, oud, modern ik vond het een top stad!

Lou

Lou

11-01-2020 om 13:21

Steden als?

Wat bedoel je met "steden als Londen, Parijs, Barcelona of Rome"? Dat zijn nogal verschillende steden namelijk. Te druk met toeristen misschien?

Ik vond Lissabon fantastisch. Veel oude straten en gebouwen, musea, uitzichtpunten, van alles. Wel veel toeristen, toch ook. Maar minder druk dan Barcelona of Parijs.

Anoniem

Anoniem

11-01-2020 om 13:39

Reactie

Praag stond inderdaad ook op haar lijstje.

En met ‘steden als...’ had ik geen achterliggende gedachte. Waren voorbeelden van de eerste steden die in mij opkwamen en die ik bij haar opperde, maar die zij om verschillende redenen afwees. Zo is ze recent nog in Rome en Barcelona geweest en Londen sprak haar bijvoorbeeld minder aan. Bovendien wilde ze eigenlijk liever iets anders dan anders.

Marinade

Marinade

11-01-2020 om 14:05

Midden Europa

Praag en Wenen. Wenen en Boedapest. Berlijn en Dresden.

Edinburgh

Is een hele leuke stad.

Pennestreek

Pennestreek

11-01-2020 om 14:49

De hoofdsteden van de Baltische staten

Die vonden wij ook alledrie de moeite waard.
Praag vonden we ook een fantastische stad. Salzburg en Wenen ook. Maar ben verliefd op Lissabon. En de steden Malaga, Cordoba en Sevilla zijn ook bijzonder. Ik ga zelf in maart naar Valencia, voor Las Fallas, maar zeker ook voor de stad zelf.
Misschien kun je het andersom benaderen? Voor ons is het veel prettiger om vanaf Rotterdam te reizen dan vanaf Schiphol. Dus voor een stedentrip kijk ik wat vanaf daar bereikbaar is. En dan kijken naar prijzen op jouw reisdata, ook van accommodatie. Dan bepalen waar je heen wil.

Niki73

Niki73

11-01-2020 om 14:50

Kopenhagen

Kopenhagen is cool, en desgewenst per trein te bereiken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-01-2020 om 17:33

Athene

Venetie (maar dan niet in de zomer), Praag.

Boedapest!

Ik heb vrijwel alle steden bezocht die hier worden genoemd. Onlangs was ik voor het eerst in Boedapest en dat vond ik echt geweldig. Prachtig mooi, verrassend en vriendelijk. Het is een enorme stad maar toch heel goed te belopen. Er is veel te zien, het is prima betaalbaar, veel mensen spreken Engels. Magisch vond ik het!

Eva

Eva

12-01-2020 om 00:04

Madrid!

Veruit favoriet hier.

Valencia

Waarom viel Valencia gelijk af? Prachtige en gevarieerde stad, strand, mooie winkels. Ik zou er zo nog een keer heen gaan. Jammer dat ik mijzelf de restrictie van trein voor dit jaar heb opgelegd. (ik ga gelijk eens kijken of Kopenhagen inderdaad te doen is met trein)

Athene?

Kopenhagen is zeer goed te doen met de trein. Ik vond het overigens niet zo'n heel sfeervolle stad.

Ik zie dat hierboven Athene genoemd wordt. Iemand daar geweest? Ik heb weinig beeld bij die stad, maar ben er ergens ook wel benieuwd naar.

@Emma

@Emma

12-01-2020 om 09:44

Minna

Athene vond ik niet zo leuk. Erg toeristisch en onvriendelijk. Als je naar een leuke Griekse stad wil moet je naar Thessaloniki. Prachtig, sfeervol, veel ciltuur, een stuk gemoedelijker. De schatten uit het graf van Philippos ll zijn echt schitterend!

Alkes

Kopenhagen vond ik prachtig qua stad. De mensen vind ik alleen niet bijster hartelijk. Ze zijn erg op zichzelf. En alhoewel ik op vakantie echt wel een beetje geld uit wil geven vond ik het daar echt verschrikkelijk duur. Er zijn wel een aantal prima hostel waar je ook zelf wat te eten kunt maken en spullen in de koeling kan bewaren. Financieel gezien wel een aanrader.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-01-2020 om 16:00

Eens met Emma!

Zo heb ik die steden ook ervaren.

vlinder72

vlinder72

12-01-2020 om 16:12

Dublin

Ik ben met mijn dochter naar Dublin geweest. Kleine stad maar met een leuk centrum. Wij hadden een hotel midden in het centrum. Het leuke van Dublin ik de gezelligheid. De stad is zeker 's avonds erg gezellig. En je kan er ook heel leuke uitstapjes maken.

Natuurlijk de bezienswaardigheden in dublin zelf maar wij zijn ook met de trein naar Howth geweest. Leuke havenplaats waar je een mooie wandeling langs de kliffen kan maken. Ook zijn wij naar de wicklow mountains gegaan.

En shoppen is geen probleem. Leuke winkelstraten zijn er genoeg .

40er

40er

12-01-2020 om 17:25

Vlinder72

Tips voor Dublin? Wij willen in juni, nog niet geboekt maar al wel aan het kijken.

vlinder72

vlinder72

12-01-2020 om 17:50

40er

Wij zijn met zo'n airportbus vanaf de luchthaven naar het centrum gegaan. Ging prima. Bussen rijden af en aan. Wij hadden het Arlington hotel geboekt. Locatie is geweldig. Echt Iers ontbijt prima kamers. Wel wat oubollig. Wij hadden wel wat geluidsoverlast van een liveband ergens maar live muziek en Dublin hoort bij elkaar.

Centrum is klein. Vrijwel alles valt te belopen. Wij vonden zo'n hop on hop off bus erg overdreven. Je bent in een dag wel door de bezienswaardigheden in het centrum heen. Mijn dochter was 13 en te jong voor de breweries. En een oude gevangenis bezoeken vond ze ook niet leuk. Christchurch, st patrick, trinity college vond ze wel erg leuk. En de harry potter achtige bibliotheek vond ze prachtig .

Voor de bibliotheek kan je van te voren een tijdslot reserveren. Wij hadden dat niet gedaan en de eerste mogelijkheid was pas weer aan het eind van de dag. Wij zijn toen maar in de rij gaan staan. Wij waren zo binnen maar ik weet niet of dat wellicht mazzel was.

Howth vond ik echt geweldig (vissersdorp en klifwandelingen). Half uurtje per trein. Kaartjes voor een retour te koop op alle stations langs de lijn. Je schijnt daar ook heel goede fish and chips te kunnen eten.

Wij hebben zelf nog een excursie geboekt naar de wicklow mountains. Erg leuk. Noord Ierland leek mij ook leuk maar die excursie vond ik erg lang.

De excursie naar malahide castle kan je zelf met de trein doen.

Wij waren aangenaam verrast over de kwaliteit van het eten. Wij hebben overal uitstekend gegeten. Zelfs bij de restaurants in Temple bar. Dus niks toeristisch, duur eten maar prima Ierse maaltijden tegen redelijke prijzen. Wij waren vooral tevreden over Old Mill en Merchant arch. Het laatste restaurant heeft live muziek (zanger boven in het restaurant, ierse folk muziek beneden in de bar).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2020 om 17:54

Ikke

Ben in Athene geweest.
Ik vond het prachtig.

En onvriendelijk? Tja ach, het kan denk ik wel vriendelijker ja.
We zijn van de zomer op Kreta en Lefkas geweest. Dat was ook een wereld van verschil. Hoe toeristischer, hoe minder je kennis maakt met de vriendelijke aard van de Grieken. Is mijn ervaring tenminste.

Beertje37

Beertje37

12-01-2020 om 18:49

St Petersburg

Ik vond St Petersburg heel mooi en bijzonder. Lang licht in mei en niet zoveel toeristen. Super bestemming!

Sofia

Over zuidelijk in oost Europa gesproken...Nog nauwelijks ontdekt door de toeristen. Fraai oud stadscentrum, prachtige oosterse orthodoxe kerken, nog wat restanten van het communistische verleden en vanaf de hoofdstraat kijk je recht op de bergen.

Erica

Erica

13-01-2020 om 22:10

Zoveel!

Als jullie vliegen geen probleem vinden (ivm duurzaamheid), dan is er zoveel mogelijk.

Veel al genoemd, maar als jullie min 5 dagen incl. reisdagen hebben dan zou je ook nog Marrakech kunnen overwegen. Echt geweldig!

Andere opties die nog niet genoemd zijn:
Napels, Florence en Milaan (vind ik persoonlijk Napels en Rome wel leuker, maar Milaan heeft ook prachtige gebouwen - ga zeker het dak van de dom op en de Galleria is prachtig).

Lissabon was genoemd en vind ik ook geweldig. Dat is natuurlijk een leuke bestemming met cultuur, shoppen, terrasjes. Vergeet Belem (net buiten de stad met tram te bereiken) met het Hieronymus Klooster (met prachtige kloostergang!) en de pasteis de belem in het zaakje vlak ernaast niet. Ook leuk: het Azulejos (tegeltjes, die zie je daar overal) museum in Lissabon zelf.

Ook leuk: Leipzig en Dresden.
En natuurlijk Praag en Budapest.
St. Petersburg vond ik prachtig, fantastisch, erg indrukwekkend. Viel me enorm mee met de taal. Metro reuze handig.
En Dublin of Edinburgh zijn ook leuk.

Je kunt ook op autorijafstand gaan naar Münster, Aken, of iets verder München, of Brussel, Gent (erg leuk), Brugge, Antwerpen, Luxemburg, Lille (ken ik zelf niet, maar hoor vaak leuke verhalen daarover).

Er is dus eigenlijk onwijs veel mogelijk.

Je kunt ook andere draadjes vinden over stedentripjes met misschien nog iets meer toelichting bij sommige bestemmingen

Anoniem

Anoniem

14-01-2020 om 18:30

We gaan kijken

Bedankt voor alle tips! We gaan kijken wat het wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.