Vakantie en uitjes

Rinkie
17-06-2010 om 22:35
Thailand
Ik lees regelmatig heel enthousiaste verhalen over vakanties naar Thailand.
Mijn vraag is: waar begin je met reserveren, zelf alles regelen of via reisbureau?
En waar kom je qua kosten ongeveer uit?
Wij zijn met z'n zessen (kids 6 - 14 jr)
Ben benieuwd!!

Chippie
18-06-2010 om 10:04
Rinkie
Wij hebben nu twee keer (één keer met, één keer zonder kinderen) alleen de vliegtickets geboekt en plannen de rest van de reis zelf in. Ik kijk vaak even naar de standaardreisorganisaties wat me leuk lijkt en plan dan zelf iets in.
Vliegtickets hebben we nu binnen en we betalen voor 2 volwassenen, 2 kinderen en een baby inclusief transfer en eerste overnachting iets van 2800 euro. Voor jullie zou dat dus op ongeveer 4000 euro liggen, maar er zijn mensen die voor veel minder (geen hoogseizoen) klaar zijn. Wij hebben gekozen voor een rechtstreekse vlucht, een vlucht met stop is volgens mij net iets goedkoper (met zes personen gaat het dan al gauw om 500 - 1000 euro natuurlijk).
Ter plekke kun je het net zo duur maken als je wilt. Het kan heel goedkoop maar je wilt met kinderen wel een beetje luxe (zwembad). Wij kiezen voor grote twinkamers. Gemiddelde prijs voor het hotel dat wij zoeken is ongeveer 50 euro per kamer. Soms goedkoper, soms duurder. Eten kan redelijk goedkoop (paar euro bij een stalletje) maar kun je ook net zo duur maken als je wilt. Vervoer is daar erg goedkoop. Sommige excursies zijn best aan de prijs.
Ik ga er vanuit dat we in Thailand ongeveer 1000 euro per week uitgeven (2 volwassenen, 3 kleine kinderen).

Vera*
18-06-2010 om 10:22
Leuk
Wij zijn vorig jaar naar Thailand geweest. Ik heb me erg ingelezen en op internet gekeken. De wensen van de familie telde ook mee. Het was onze eerste niet-kampeervakantie en dochter heeft duidelijk 'rust'momenten nodig vandaar dat we veel lange afstanden (bkk-khao yai (en terug), bkk-ayuthaya, vliegveld naar hotel in bkk) taxi genomen hebben en veel binnenlandse vluchten. Dat was wel relatief duur maar we sliepen in goedkope guesthouses.
Hoogtepunt was de driedaagse mahout trainingscourse, als een echte olifantenbegeleider je olifant uit het bos halen en er mee in bad gaan plus commando's leren (kinderen wilden blijven). Dat kan ook met kinderen (krijgen een klein olifantje) Het eten was heerlijk. Wat ook heel indrukwekkend was, was de vleermuizengrot bij Khao Yai np. In de schemering vliegen er werkelijk miljoenen vleermuizen uit op weg naar het np om te fourageren. We zaten daar in een heel eenvoudig guesthouse met hele aardige mensen en die deden ook de tours. Voor dochter hadden ze zelfs wat extra's gedaan. Het eten (45 baht) was er ook erg verrukkelijk.
Ik weet ook nog in Ayuthaya een heel leuk guesthouse. De taxichauffeur (die vier keer ons lange stukken gereden heeft) was helemaal onder de indruk. Het waren herbouwde 100 jaar oude echt Thaise huizen.
Oja, jouw vraag over het budget: vliegtickets voor 4 personen was 3500 euro. In totaal (inclusief maatkostuum) waren we tegen de 8000 euro kwijt. Vliegtickets naar Koh Samui waren al bijna 700 euro maar dat heb je ervan als je dat pas vier dagen voor vertrek regelt en 'dus' de goedkope plekken al vol zijn. We hebben er wel heerlijk aan/op het strand gegeten. Zucht, ik wil weer.

Chippie
18-06-2010 om 11:33
Vera
Ik zoek nog een guesthouse in Auythayya. Weet niet zeker of we er komen, maar zoek nog wel iets. Wij willen vanuit Ayuthayya vliegen naar Chiang Mai. Heb jij enig idee hoe lang het rijden is van Ayu naar BKK?

Vera*
18-06-2010 om 11:47
Chippie
Van vliegveld Bangkok naar Ayuthaya is ruim anderhalf uur met de auto/taxi. Wij hebben vanaf Ayuthaya de nachttrein genomen naar Chiang Mai. Dat was ook een hele belevenis. Helaas was het 'fan'rijtuig al vol en hadden we airco. Dat was koud! (ik ben een koukleum) Ik weet niet of dat altijd zo is maar toen wij in de trein stapten was er al een en al rust, iedereen wilde slapen, luieren of lezen. Dat had ik niet verwacht. Het guesthouse wat ik bedoel is Luang Chumni Village. We hadden de ic standard rooms, Een deur met gangetje waarop de deuren van kamers uitkomen. Er zijn maar zes kamers maar het was er heel leuk en de eigenaar erg aardig. Hij wist ook leuke restaurantjes.

Lis@
18-06-2010 om 15:12
Wij
gaan voor de derde keer, de tickets zijn al geboekt.
Wij geven ongeveer uit,2 personen doen het voor 3800 4 weken incl 3/4 nationale vluchten. Met vliegtickets is het slim om te wachten op aanbiedingen, nu is er 1 met Airberlin voor 560 e pp. ZO zijn er verschillende maatschappijen die aanbiedingen hebben. Vooral in onze zomer zijn de tickets redelijk goedkoop.
Hotels in die tijd ook, wij geven nooit meer uit dan 40 euro. In het noorden zitten we voor de helft. Hotels zou ik niet van te voren boeken, met www.latestayes.com boek je heel goekope last minutes hotels.
groet