Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Thailand: algemene reistips & stop-over doen op heenweg?

Stond al lang op ons lijstje maar dit jaar gaan we op vakantie naar Thailand!

Insteek: aankomst Bangkok, 1 dag fietstocht, 1 dag met gids op pad. Met nachttrein naar Chiang-Mai, daar ca. 2/3 dagen. Dan met interne vlucht naar zuiden bv Krabi, of Phuket, en dan nog 3 of 4 eilanden doen. Totaal ca 3 weken.
Periode: eind mei/ half juni.
Alle tips zijn zeer welkom! We houden enorm van rust en natuurschoon, dus willen zeker niet tijdens een full moon party op een bepaald eiland zijn . Wel enige luxe, dus geen backpackers-hostels maar liefst dus zo rustig mogelijk. We gaan voor het eerst weer met z'n tweetjes, dus hoeven geen rekening te houden met kindvriendelijk of leuk voor tieners. Sterker nog: hoe minder (jonge) kinderen, hoe beter .
Tijdens bv een jungle-tocht is gebrek aan comfort natuurlijk geen probleem.
En wat zijn de 'must-see' eilanden wat jullie betreft, vanuit oogpunt natuurschoon & rust? En waar kun je goed snorkelen?

Enfin, erg benieuwd naar jullie ervaringen!
Stap 1 is echter de vlucht naar Bangkok boeken. Ik speur al avonden, en kom verrassend lage tarieven tegen, zelfs onder de 500 euro. Belangrijker dan het tarief is echter het comfort aan boord. Ik ben een tikje claustrofobisch, dus vliegen is een uitdaging voor me. Ik zoek, oa via SeatGuru dus naar de maatschappij met de beste beenruimte, of beste mogelijkheid om tegen bijbetaling van bv 50 euro, stoel bij nooduitgang te hebben.
Ook hier: tips en ervaringen zeer welom!
Al zoekend kwam is ook maatschappijen tegen die prima prijs en beenruimte hebben - maar waarbij je wel moet overstappen bv in Dubai. Nou vraag ik me af: kun je dan ipv na 4 uur doorvliegen ook een overnachting in Dubai doen, en dan de volgende dag doorvliegen? Of zijn daar extra kosten aan verbonden?

Leek mij misschien een heel goed alternatief: vliegen met prima maatschappij met (meer) beenruimte, niet zo'n hele lange vlucht in 1 keer, maar uitstappen in Dubai (bijvoorbeeld) en daar een middag en avond doen en de volgende dag alsnog doorvliegen naar Bangkok.
Maar misschien zie ik praktische zaken over het hoofd? Wie heeft dat met zo'n stop-over wel eens gedaan, zo ja, waar en hoe beviel het?

Ben erg benieuwd, hoor het graag!
Dank en groet,
Mare

Thailandganger

Thailandganger

21-02-2016 om 14:34

Leuk

Ik ben maar 2x in Thailand geweest, maar vond het beide keren super.

Weet je zeker dat je in het Zuiden alleen 3-4 eilanden wilt doen?

Wij vonden nl slapen op vlothutjes op het Ratchaprabameer (met grillige krijtsteenrotsen) in het nationale park Khao Sok, helemaal geweldig. Wij deden een nacht, maar hadden er graag 2 gedaan. Vanuit daar ook een waterval beklommen, erg leuk. Kun je boeken via Thailand Online (evt. alleen die module, je hoeft niet de hele reis via hen te doen) of rechtstreeks via de Thaise organisatie ter plekke. Ben de naam even kwijt. Vond ik een van de mooiste plekken ter wereld waar ik ooit was. Het is heel idyllisch, niet veel mensen en als je niet in een (Nederlandse) schoolvakantie gaat vast minder kans op kinderen (hoewel super leuk ook voor kinderen).

Verder zou ik zeker Ko Tao doen, prachtig snorkelen of duiken. Ko Phenang ook leuk, gewoon full moon vermijden. Maar zelf met full moon merk je er niets van als je op rustige plekken blijft (weet ik uit ervaring).

MK

MK

21-02-2016 om 15:03

tips

Vliegen kan ook met bijv Eva Air in de Evergreen de luxe klasse. Je betaalt daar wat extra voor maar hebt meer comfort (businessclass stoel) met economy class service.

Kijk ook eens bij Greenwood Travel op de site. Een NL reisbureau in Thailand die goedkope en goed georganiseerde tours organiseren. Ook privé tours. Bijv slapen in een Tree Top bungalow (kamer hoog in een boom) in Khao Sok nationaal park, zoals hierboven gesteld erg mooi en zeker een must als je zoals jullie van natuurschoon houden.

Ik vond Mae Hon Song, waar de longnecks leven, ook erg leuk. Je kan in het noorden ook even de grens over naar Birma of Laos, totaal andere wereld.

Thailandganger

Thailandganger

21-02-2016 om 15:07

Dubai

Een stopover in Dubai is volgens mij goed mogelijk. Moet je via de vliegsites uitzoeken hoe je dat kunt aangeven. Ik wilde het ook nog eens doen en heb begrepen van iemand die het kent dat er nog veel te doen is, dus dat je er ook zo 2 nachten stopover kunt doen. Ik zag toen dat overnachtingen niet buitensporig duur waren, viel me nog mee.

Mare

Mare

22-02-2016 om 13:19 Topicstarter

Alvast dank

Voor jullie reacties.
Tsjonge, wat een geweldige dingen kun je daar doen, klinken allemaal als echt iets voor ons. Ik ga op onderzoek uit!
Eva air had ik al op de korrel, komt erg goed uit reviews en net wat meer buinruimte in Economy. Ik kan echter niet de Evergreen tarieven vinden, alleen Elite en Economy (en business). Elite is wel zo'n 300 euro meer pp, dat is best fors. Ben dus wel extra benieuwd naar Evergreen, dat klinkt beter.
Stopover ook nog steeds in beeld, lijkt me fijn zo (iig heen) de lange reis te onderbreken, en meteen Dubai of Singapore of zo te zien!

Greenwood ziet er goed uit, goede ervaringen mee? BM air komt ook veel naar boven maar daar staan heel slechte ervaringen bij, dus dat zie ik niet zo zitten.
Prima om voor een deel een reisbureau in te schakelen overigens, maar ik wil eerst zelf helder hebben wat we ongeveer willen doen en zien.

Thailandganger, ik vond 3/4 eilanden al wat veel klinken, maar ik begrijp dat ik dan echt nog wat mis? Welke zou jij doen, in 2 weken? En wat is slim om, vanuit Chiang Mai, met een binnenlandse vlucht op te vliegen qua eiland?

Enfin, we zoeken voort.. voorpret is de halve pret, toch?

Groet,
Marion

Ad Hombre

Ad Hombre

22-02-2016 om 14:05

Fullmoon hysterie

"We houden enorm van rust en natuurschoon, dus willen zeker niet tijdens een full moon party op een bepaald eiland zijn"

Het is alweer een tijdje geleden dat ik er was, maar destijds was dat ene eiland met die fullmoon party buiten de plek waar die party wordt gehouden (en zeker als de maan niet vol was) behoorlijk rustig. Een stuk rustiger dan het naburige Samui.

Tijdens dat feest kwamen alle feesters van Samui naar Phangan en na afloop het feest gingen ze (bijna) allemaal weer terug.

Maar misschien is het tegenwoordig anders. Sic transit gloria mundi.

Thailandganger

Thailandganger

22-02-2016 om 16:58

eilanden

Je moet checken welke eilanden in welke tijd van het jar goed zijn qua weer.

Wij waren er in juli en toen waren Mo Tao en Ko Phanang Super qua weer. Beide via Ko Samui aan te vliegen en dan de boot.

Heen kwamen wij via Khao Sok en dan met truck/jeep naar de kust en dan met de boot. Khao Sok was te bereiken met nachttrein vanuit Bangkok naar Sura Thani of zoiets. Kan je misschien ook op vliegen vanuit Chiang Mai als je het nog overweegt. Echt te mooi dat meer!

Maar wordt misschien wat veel, zeker als je ook nog een stop over in 3 weken wilt proppen.

MK

MK

22-02-2016 om 18:58

Eva

Ik zie nu dat het bij Eva Air tegenwoordig Elite Class heet. Evergreen de luxe is de oude benaming. Kost wel wat ja, maar wij vonden het alles waard. Overigens is de vlucht 9 uur of zo en dat is zelfs in Economy met eigen schermpjes echt prima te doen hoor, maak je daarover geen zorgen.

Wij zijn 2x naar Thailand geweest en hebben toen onze tours via Greenwood Travel geregeld, ging prima. Overigens zijn zij ook agent voor BM Air en heel wat andere touroperators: http://www.greenwoodtravel.nl/informatie/all/wij-zijn-de-agent-in-thailand-voor/?id=6372

Stopover in Singapore maakt je reis alleen maar langer, dus niet doen als je de reis wilt opbreken. Wel doen als je graag Singapore wil zien. Dubai is best leuk voor een paar dagen, dus doen als je de tijd hebt en niet doen als je Thailand binnen 3 weken wil zien. Dan kom je tijd tekort door die stopover in Dubai en houd er rekening mee dat je op de terugweg weer een stop hebt.

Mare

Mare

22-02-2016 om 20:18 Topicstarter

Eva Air

Heel wat (ook internationale) airline review sites doorgespit inmiddels, Eva Air komt daar wel echt goed uit. Mn de door jou getipte Elite klasse (voorheen dus kennelijk Evergreen). Wel 300 euro pp duurder, maar ik zie dat Greenwood een aanbieding heeft waarbij je bij een boeking 2 overnachtingen in 4-sterrenhotel in Bangkok inclusief krijgt. Daarmee is het prijsverschil met Economy weer een beetje opgeheven.
Heb Greenwood gemaild, hoop op vlot antwoord.
Daarmee zou de stopover ook uit beeld verdwijnen; als Elite geboekt kan worden is wens tot onderbreken vd vlucht veel minder. Ook maken we daarmee weer extra kosten, terwijl tickets dus ook al duurder worden. Dat geef ik dan liever uit aan excursies in Thailand.

Boeken van vlucht heeft nu prioriteit, daarna gaan we de trip verder invullen. Denk dat we vwb de eilanden even de kaart erbij moeten pakken, om te zien wat een logische route zou zijn, en hoe we de dagen verdelen over de eilanden.

@Fullmoon party: onze dochter is de afgelopen 2 jaar geweest. Zij vond het geweldig, maar gaf wel aan dat rondom die party alle verkeer naar/van eiland erg druk was, en de prijzen voor overnachtingen hoger. Wat ons betreft plannen we daar dus liever omheen .

Er komen vast nog meer vragen, die stel ik hier dan graag.

filalu

filalu

22-02-2016 om 22:23

Leuk!

2 jaar geleden zijn wij er geweest in de zomervakantie. Wij hebben het zuiden niet gedaan dus kan daarover niet veel zeggen. Behalve dan Khao Sok nog wel op mijn verlanglijstje staat.
Chang Mai vond ik een fijne stad. Wij hebben van daaruit een trekking van 2 dagen gedaan. Ter plekke geboekt. Dat was erg leuk.
In Bangkok en Chang Mai hebben we een massage gehad. Is ook leuk om te doen.
Ik was met mijn kinderen op vakantie en wij hebben een zo goedkoop mogelijke vlucht genomen. Dit vond ik goed te doen.

Tips

Hoi!

Super, Thailand! Wij gaan dit jaar ook weer. Je kunt veel tips halen van het forum van http://www.verrereizenmetkinderen.nl (ook als je zonder kinderen gaat ) Bijvoorbeeld over wat handige routes zijn. Daarnaast heeft http://www.wereldwijzer.nl/ ook een goed forum.
Alles wat je via een bureau als Greenwood kunt boeken kun je zelf heel makkelijk regelen daar. Is meestal stukken goedkoper. Zeker in de periode dat je van plan bent te gaan. In Thailand gaat dat allemaal heel simpel.
Wij zijn afgelopen jaar tijdens de Full Moon Party op Koh Phangan geweest. We merkten er weinig van waar wij zaten. Wel wat meer drukte op de boot, 's avonds feestgangers die van ons strandje met een bootje naar de party gingen en 's morgens weer terug kwamen. Verder heerlijk rustig gehad daar.

Groetjes, Iris

Mare

Mare

02-03-2016 om 20:10 Topicstarter

Vlucht (eindelijk ) geboekt...

En inderdaad gekozen voor Eva Air, de Elite klasse. Heb nu helemaal rust, echt fijn! Goede tip, superbedankt!
Ook meteen hotel Bangkok voor 1e 2 nachten, daarna dus met nachttrein naar Chiang Mai. Vanaf daar moeten we het nog in gaan vullen. Die trekking klinkt erg leuk vanaf Chiang Mai, ga ik even naar op zoek.

Al heel wat leuke uurtjes doorgebracht inmiddels op oa wereldwijzer.nl en nog zo wat sites. Pure voorpret, en heel zinvolle tips!

Dank voor meedenken, als er nog vragen komen weet ik jullie te vinden!

groet,
Mare

filalu

filalu

14-03-2016 om 23:13

heerlijk

Wat een heerlijk vooruitzicht. Geniet van de reis en de voorpret.

groet,
filalu

Lusithania

Lusithania

15-03-2016 om 08:00

olifantjes

Dit is geweldig!
http://www.thailandelephant.org/en/homestay.html
Het eten is geweldig en wij sliepen er heerlijk.
De kinderen vonden dat het hoogtepunt van onze Thailandreis.

Wij zijn ook naar de diefentuin in Chiang Mai geweest voor de pandabeer, maar die zijn straks te zien in Rhenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.