Vakantie en uitjes

pien
27-12-2010 om 22:17
Thailand: alle tips welkom
Wij hebben plannen om deze zomer 3 weken naar Thailand te gaan met ons gezin: vader, moeder en 3 kinderen
van 14-12-9.
Iemand tips?
Ik heb naar de verschillnede aanbieders gekeken
(djoser, fox, snp) en daar komt een dergelijke vakantie neer op 10.000 euro voor zijn 5en. Heb het idee dat zelf organiseren goed te doen is en bovendien goedkoper. Vliegen moet kunnen voor rond de 4000 euro (4 volw, 1 kind). Dus de rest voor onder de 6000
(overnachten, binnenlandse reizen, eten). We hoeven niet superdeluxe en een keer een JH met slaapzaal ook geen probleem.
Via de diverse aanbieders weet ik wel zo'n beetje wat de highlights zijn, maar ik zou graag nog tips horen hoe alles te regelen. En misschien tips voor hotels/resorts. We willen in ieder geval een paar dagen in Bangkok, ws ook naar het noorden en ter afsluiting een paar dagen tropische eiland.
Ook zou ik graag willen horen of het handig is om een auto te huren of dat alles wel met OV te doen is.
Of misschien af en toe een losse dag een auto.
Kortom, alle tips zijn welkom!
Pien

Chippie
28-12-2010 om 00:01
Wij zijn vorig jaar geweest...
Met drie kinderen (jonger dan die van jou, jongste was bijna 2). Wij hadden een niet intensief programma vanwege onze jongste. Wel zelf geregeld. Wij waren in totaal iets van 6000 euro kwijt inclusief tickets voor 3 weken. Dat ben je bij organisaties al kwijt voor de rondreis (exclusief eten, excursies, etc).
Ik denk wel dat je zsm tickets moet gaan regelen naar Bangkok. Dat is mijn eerste tip.
Wij hebben veel binnenlandse vluchten geboekt bij airasia.com en bv nokair.com. Voor vier tickets hebben we nooit meer betaald dan 100 euro in totaal!
Wij hebben ook alles zelf geregeld. Dat scheelt echt enorm.
De grootste topper was voor ons allemaal (behalve de jongste, voordat ik iedereen hier over me heen krijg): Flight of the Gibbon. Prijzig maar zo ontzettend geweldig! Je wordt in Chiang Mai opgehaald.
Een andere topper was: Chiang Dao Nest, een geweldig paradijsje in het groen met echt goddelijk eten. Zij bieden ook excursies aan.
Nog een topper: Chiang Dao Elephant Training Center. Kleinschaliger dan de andere olifantenparken, prachtige omgeving (wij boekten de 1,5 tour), geweldig restaurant. Ligt op de weg naar Chiang Dao - Chiang Mai.
Khao Sok vonden wij ietwat tegenvallen. Lange reis en veel ongedierte.
Qua seizoen zit je eigenlijk aan de oostelijk gelegen eilanden 'vast'. Wij hadden Ko Tao 10 jaar eerder gezien en dat was destijds prachtig (Ao Leuk en Ko Nang Yuan) maar we hadden sterk het idee dat het erg commercieel was geworden. Ko Samui vinden wij veel te toeristisch dus het werd Ko Phangnan. Wij zaten op Thong nai pan (of zoiets). Prachtig strandje in het noordoosten. Wij zaten in Nice Beach Bungalows. Baan Puri ziet er erg leuk uit maar best prijzig voor een klein kamertje.
Tien jaar geleden vond ik Sukothai ook erg leuk.
Wij zijn nog nooit naar de River Kwai geweest (we wilden niet teveel verschillende plekken aandoen). Maar Oriental Kwai Resort lijkt me echt geweldig.
Qua vervoer hebben wij vaak een taxi of transfer genomen. Kost weinig. Van Chiang Mai naar Chiang Dao een lokale bus. Prima, niets mis mee en erg leuk om mee te maken. Eigen auto daar begin ik niet aan.
In Chiang Mai zaten wij in het Chang Thai House. Echt een superleuk hotelletje met superschone, mooie, ruime airco kamers voor 15 euro per nacht.
Ik heb heel veel gehad aan de site verrereizenmetkinderren.nl.
Heel veel plezier!

Pien
28-12-2010 om 13:35
Chippie
Hoi Chippie
Heel erg bedankt alvast voor al je tips.
Ga ze zeker onderzoeken.
Nog een andere vraag: in hoeverre hadden jullie
al van te voren accommodatie, binnenlands vervoer (vluchten, trein) en excursies vanuit Nederland geboekt? Of doe je dat allemaal ter plekke? Wat pakt voordeliger uit?
En hoe oud waren jullie kinderen?
De site die jij noemt had ik ook al ontdekt, heel bruikbaar inderdaad!
Pien

Vera*
28-12-2010 om 14:19
Wij
Wij zijn in 2009 naar Thailand geweest. Wij hebben daar ook een mahouttrainingscursus gedaan van drie dagen. Dat was supergaaf en het hoogtepunt voor in ieder geval de kinderen (toen 10 en 12). Je gaat met de olifanten in bad en haalt en brengt ze ook weer naar het bos voor de nacht. Zie www.changthai.com.
Uiteindelijk heb ik een kleine week voordat we gingen alles al gereserveerd voor wat betreft binnenlandse vluchten, nachttrein en een paar leuke guesthouses. Als je naar het noorden gaat is de dierentuin van Chiang Mai ook een aanrader. Dan kun je de pandaberen zien (met jong). Die beesten doen precies hetzelfde als op de tv en dat maakte het toch wel erg leuk.
De laatste drie dagen gingen we rechtstreeks van het simpele onderkomen bij de olifanten naar het vijfsterren prince palace hotel in Bangkok. Je zat daar bij DE kledingmarkt(en) dus werd het shopping time. Toen net-puber-zoon heeft daar hele leuke stoere tshirts gescoord voor erg weinig.

Chippie
28-12-2010 om 21:20
Pien
Uiteindelijk hebben we toch redelijk wat zaken vooraf geboekt. De vluchten in ieder geval, vonden we wel zo handig.
Daarnaast hadden we altijd de eerste nachten op een nieuwe plek vastgelegd. Als je dan iets langer of korter wilt blijven of je ziet nog een leuker hotelletje, dan heb je tijd genoeg om verder te kijken. Chiang Dao hebben we wel tijdig geboekt, dit zat al heel erg snel vol. Sowieso had ik namen van leuke hotelletjes opgeschreven zodat er genoeg mogelijkheden waren. Een slaapplek vinden is niet moeilijk, maar ik wilde ook graag echt leuke overnachtingen.
Terplekke is misschien net iets goedkoper. Maar ik zag echt gezinnen met een backpack een hele middag tig bungalowtjes afstruinen om 200 baht per nacht (4 euro) goedkoper uit te zijn.
Trein hebben wij nu niet gebruikt, tien jaar geleden wel. Dat hebben we toen terplekke geregeld. Tja, ik weet niet wat beter is. Maar iedere receptie kan het voor je regelen.
Excursies hebben we allemaal terplekke geboekt. Ik had al wel eerder contact gehad met Flight of the Gibbon maar uiteindelijk hebben we definitief geboekt in Thailand. We hadden trouwens weinig echte excursies. We huurden gewoon een dag een taxi chauffeur (ongeveer 30 euro) die ons bv naar het olifantenpark bracht, we betaalden de entree zelf en 'huurden' zelf twee olifanten. Volgens mij waren we voor nog geen 100 euro klaar inclusief lunch. Trouwens, misschien is het voor jouw kinderen wel erg leuk om een olifantenverzorger-for-a-day programma te volgen. Google maar eens...
Ik denk dat excursies regelen bij een NL organisatie altijd te duur is.
Onze kinderen waren bijna 2, 6 en bijna 8.
Heb je al een route in je hoofd? Misschien kan ik je meer tips aan de hand doen?

Lis@
28-12-2010 om 21:38
Wat leuk pien!
Wij gaan over 5 weken voor de 3e keer naar Thailand en dan hebben we nog niet alles gezien.
Het is een heerlijk land om te reizen en er zijn prachtige dingen te zien.
Je kunt makkelijk alles zelf regelen en dat scheelt heel veel geld. Ook zit je in een goedkope tijd.
Ik zou niet al te veel reizen en het beperken tot Bangkok, het noorden (Chiang Mai) en nog lekker een aantal dagen op een van de mooie eilanden.
Tips zijn er zat te geven maar je kunt het beste zelf een keuze maken. Op de site van www.bmair.nl en www.thailandonline.nl valt er zat te lezen over excursies, bezienswaardigheden enz.
Maak hier uit een keuze en plan dan je reis in.
In Chiang Mai zit een olifantenkamp wat je beslist moet zien. Lees maar op http://www.elephantnaturepark.org/
Echt geweldig om dit mee te maken.
Verder kun je op iedere hoek van de straat excursies regelen dus doe dit niet hier of op 1 van die sites.
Hotels boeken wij via www.latestays.com
Hier zijn zoveel hotels te boeken met giga last minute kortingen. Dit kun je 1 dag van te voren regelen in 1 van de duizenden internetcafes. Je moet wel een creditkaart hebben.
Ik zou alleen voor de eerste dagen in BKK een hotel ofzo regelen en de rest ter plekke boeken. Je legt je dan niet zo vast.
Er zijn regelmatig aanbiedingen bij www.airasia.com om binnen Thailand te vliegen. Soms echt spot goedkoop 20 euro pp enkele vlucht.
Je moet wel snel zijn met je tickets kopen naar BKK.
Kijk hiervoor even op www.333travel.nl.
Ook moet je het forum goed in de gaten houden want mensen melden daar ook altijd aanbiedingen van tickets en je kunt er een hoop info lezen.