Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Miranda

Miranda

10-09-2018 om 21:56

Thailand/Maleisie/Vietnam?

Wij willen volgend jaar voor het eerst een verre reis maken met het gezin (2 jongens 12 en 10 jaar). We kunnen alleen geen keuze maken voor het land. Thailand, Maleisie en Vietnam staan op het lijstje.

We houden van steden en cultuur, in mindere mate van natuur. Een paar dagen wandelen prima, maar niet te lang. We zouden graag willen eindigen op een mooi bounty eiland / strand.

Wie is hier eerder geweest en kan ons op weg helpen? Tips welkom!

Ik ken Thailand en Vietnam

Beide mooi maar totaal verschillend!

Vietnam is minder toeristisch en duidelijk communistisch. Wel mooie cultuur en natuur en leuk te bereizen ban noord naar zuid, dus vliegen op Hanoi, ha long Bay en dan afzakken tot je eindigt bij hoi Chi min.

Thailand veel meer toeristen, noorden ook mooi, zeker een jungle trekking doen en kanchanaburi is ook leuk. Zuiden ken ik niet maar voldoet aan de bounty stranden

Pennestreek

Pennestreek

10-09-2018 om 22:28

Ken de landen niet

maar heb wel ervaring met een lange reis in de tropen. Wij deden hetzelfde als jullie, afsluiten op een mooi strand. Dat is absoluut niet bevallen, nu zou ik het omdraaien. Je start lekker relaxt op zo’n eiland, even helemaal ontspannen na een jaar hard werken én acclimatiseren, zowel wat betreft het klimaat als het eten. En als je dan lekker uitgerust bent op pad en indrukken opdoen.
Wij deden het dus andersom, maar als je ruim vier weken in hoog tempo van het ene hoogtepunt naar het andere spectaculaire avontuur bent gegaan val je in een enorm gat op zo’n strand. Saai! Ee dan wil je eigenlijk alleen nog maar naar huis.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-09-2018 om 06:56

Geweest

Ik ben in alle drie de landen minstens 2 keer geweest. Bountystranden hebben ze allemaal, maar Thailand het meest. Cultureel heeft Thailand ook ruimschoots het meest te bieden n.m.m. Het is nl. een van de weinige landen die niet door het westen gekoloniseerd zijn, dus ze hebben hun eigen cultuur in stand gehouden en die is best uniek in veel opzichten. Het is wel het meest toeristische land van de drie.

Vietnam heeft natuurlijk geleden onder de oorlog en onder het communisme, maar dat wordt steeds minder. Ik denk wel dat het daar ook steeds toeristischer wordt. Maleisie ben ik met tussenpozen van 5 jaar geweest en dat wordt steeds extremer islamitisch. De laatste keer was ik er 12 jaar terug en toen liepen er al steeds meer in zwarte gewaden. Ik vermoed dat dat nu nog veel erger is. Ik ga liever niet naar moslimlanden, maar andere mensen hebben daar minder problemen mee.

Thailand ijkt het best aan jouw eisen te voldoen, maar Vietnam is ook leuk. Maleisie zou ik afraden.

JJ

JJ

11-09-2018 om 09:37

Maleisië

Maleisië is juist een prachtig land. Gastvrij, vriendelijk, makkelijk te bezoeken, goedkoop vliegen, reizen en (heerlijk) eten. Ik ben er vele keren geweest.

Van het extremere islamitische (ja, 10 jaar geleden was dat inderdaad minder) merk je echt niet heel veel als toerist. Ja, natuurlijk dien je de regels te respecteren zoals in ieder land, maar je hoeft er als vrouw echt niet gesluierd over straat, ze hebben er ook gewoon een KFC en een Starbucks. Al zou ik die toko's vermijden en voor de campingtafeltjes gaan met overheerlijk voedsel.

Wil je het jezelf gemakkelijk maken, neem contact op met Olaf:
http://www.sabah-borneo.com/nl/

Mulu, Kuching, Kota Kinebalu, Kuala Lumpur, Sandakan, Strawberry Fields, het is allemaal prima te doen. Lekker afsluiten op Langkawi met een paar dagen Koh Lipe (Thailand) met de boot er aan vast. Mocht je op Langkawi komen, ga naar Wonderworld in Kuah.

Mijn zoontje was 10 maanden, prima te doen met kinderen.

vlinder72

vlinder72

11-09-2018 om 15:59

zelfde overweging

Wij kijken naar precies dezelfde bestemmingen voor volgend jaar. Ook met kinderen.

Voordat wij kinderen hadden hebben wij zowel Maleisië, Thailand en Vietnam al bezocht. maleisie is eigenlijk al afgevallen. Mijn buren zijn er dit jaar met kinderen geweest maar vonden het wel erg Islamitisch geworden. In Kuala Lumper lopen veel mensen met gezichtssluiers en zij merkten dat er erg gestaard werd naar hun twee dochters die in een tshirt rondliepen. Een korte broek durfden de meisjes helemaal niet aan.

Wij hebben ook een dochter. Maleisië slaan wij daarom liever over.

Vietnam en Thailand vinden wij allebei leuk maar het wordt waarschijnlijk Thailand in combinatie met Cambodja (voor de Angkor Wat). Vietnam vonden wij destijds geweldig. Wij hebben het toen met bussen gedaan en de trein genomen van Hue naar Hanoi. De trein kan nog steeds maar vrijwel iedereen vliegt van Hanoi naar Hue en van Danang naar Ho Chi Minh. Wij vliegen tijdens onze vakanties liever niet. Liever een busreis dan weer naar de luchthaven, inchecken, veiligheidscontrole, vliegen, uitstappen, bagage ophalen etc. Wij vinden dat niet fijn en daarom valt voor ons Vietnam eigenlijk af. Wel een geweldig land. Juist omdat je echt van Noord naar Zuid of Zuid naar Noord kan reizen. Wij hebben ook gehoord dat het nu veel ontwikkelder is en dat de strandplaatsen echt heel mooi zijn geworden. Wij waren er zeker 20 geleden, het zou leuk zijn om nog een keer te gaan.

Wij kijken nu naar Thailand. Wij willen dan beginnen in Bangkok daarna naar Kanchanburi en dan via Ayutthaya terug naar Bangkok, dan naar Khao yai vervolgens naar Siem Reap en vanaf Siem Reap naar Ko Chang.

Wij zitten nu te wachten op ticketprijzen. Als wij betaalbare tickets kunnen vinden, doen wij het en anders gaan wij naar Oostenrijk. Ook leuk.

Wel leuk hè om zo'n reis uit te zoeken. Sri Lanka stond trouwens ook nog op ons lijstje

Miranda

Miranda

11-09-2018 om 19:34

keuzestress

Zeker leuk, maar al die keuzes...

Boeken jullie alles los of georganiseerd vanaf hier? Naar Amerika regelen we alles zelf maar omdat je hier allemaal tourtjes doet weet ik het niet. Vriend denkt dat Maleisie minder een culture shock is voor de kinderen dan Thailand/Vietnam. Maar jullie klinken niet heel positief.

Betaalbare tickets komen vanzelf wel en ik ben bereid meer te betalen voor een directe vlucht.

Ik heb begrepen dat je in augustus in Thailand het best richting Koh Samui/Koh Phangan/Koh Tao moet gaan ivm grote kans op regen op de andere eilanden.

In Maleisie zou ik naar Langkawi en Perinthians willen. Vietnam heeft volgens mij geen echte bounty bestemmingen toch? Maar vind ik qua historie wel weer interessant.

vlinder72

vlinder72

11-09-2018 om 19:48

Maleisie

Natuurlijk is Maleisië ook mooi. De Perhentians zijn prachtig.

Als wij naar vietnam gaan willen wij Whale Island meepakken. Dat is ook een heel mooi bounty eiland en in de zomer precies de juiste tijd van het jaar. Mui Ne en Phu Quoc schijnt wat minder geschikt te zijn in de zomervakantie. In de buurt van Hoi An liggen ook prachtige stranden. Hoi An zelf is trouwens ook een hele leuke plaats.

Ik weet dat wij in de regentijd zitten in Thailand maar dat is prima. Van mensen die naar Ko Chang geweest zijn, heb ik gehoord dat het goed te doen is in de zomer. Een flinke regenbui per dag vinden wij niet erg. Dat weet je als je gebonden bent aan de zomer. Alleen eilanden vinden wij wat saai dus daarom willen wij liever richting Bangkok, Kanchanaburi, Angkor Wat en Khao Yai.

Dit jaar zijn wij ook in Amerika geweest en inderdaad toen alles zelf samengesteld. Ik heb nu een touroperator gevraagd om iets op maat voor ons samen te stellen. Wij willen namelijk liever niet in van die volgepropte minibusjes reizen. Dat was leuk toen wij nog zelf gingen backpacken maar nu met kinderen reizen wij liever wat meer luxe (en veiliger). Als ik nu bedenk wat wij toen allemaal gedaan hebben, zou ik dat nu echt niet meer doen. En zeker niet met kinderen. Dus hebben wij bij uitzondering een keer gevraagd aan een touroperator wat ze kunnen betekenen. Wij hebben aangegeven wat voor soort hotels wij willen qua luxe en ligging en wat wij willen doen (combinatie cultuur, natuur). Wel een vreemd idee want normaal doen wij alles zelf en nu moet ik het toch een beetje uit handen geven.

Eind deze maand zullen wij beslissen of wij het gaan doen of niet.

USA

Vlinder, welk deel van Amerika heb je bezocht dit jaar? En bij welke aanbieder heb je nu een offerte opgevraagd voor Thailand?

Wij willen volgend jaar ook weer ver. Getwijfeld tussen Thailand of toch weer Amerika. Keuze is nu toch gevallen op de USA. We globaal de volgende route doen: New York - Gloucester (walvissen spotten) - Green Mountains - Watkins Glen NP - Niagara Falls - Hersey (pret-/waterpark) - Washington - binnenlandse vlucht naar een villa Orlando.
Vorig jaar Florida geweest. Was fantastisch, en vooral zo’n villa met privézwembad en gamesroom is érg goed bevallen. Dat willen we allemaal graag opnieuw, maar wel met nieuwe dingen erbij dus vandaar tot deze combi gekomen.

Maar nu nog wachten op leuke ticketprijzen. Tot nu toe is het erg duur namelijk...en de ruimbagage zit er tegenwoordig ook niet meer bij en is dúúr!
Dus hopelijk is het haalbaar en anders moeten we iets anders bedenken. Alternatieve/goedkopere route, toch een ander land (Thailand ??), of een jaartje uitstellen en eerst hard sparen??
Dus ik duim dat de prijzen nog zakken !

Ad Hombre

Ad Hombre

12-09-2018 om 14:34

Auto huren

Je kunt gewoon een auto huren in Thailand, hoor. Wij zijn dit jaar op de bonnefooi gegaan met een huurauto en de AirBnB app. Was geen enkel probleem in augustus.

Het verkeer valt best mee als je uit Bangkok blijft.

Miranda

Miranda

12-09-2018 om 17:08

tickets

Wat vinden jullie duur/betaalbaar? Ik zie nu tickets naar Bangkok in de zomervakantie voor 630 euro. Vliegen met Finnair, overstap in Helsinki. En geen belachelijk lange overstap. Lijkt mij een nette prijs.

Verder neigen wij - ondanks de negatieve verhalen hier - toch naar Maleisie. Wat zouden jullie adviseren, autohuur of chauffeur? Welke reisorganisaties kunnen jullie aanraden? Langkawi of Perinthian, of allebei? We houden niet van duiken, wel van snorkelen en van een beetje levendige sfeer.

Verder zal het er zo uitzien: KL - Taman Negara - Cameron Highlands - Penang - Langkawi (- Perinthians).

vlinder72

vlinder72

12-09-2018 om 17:19

reisorganisatie

Wij hebben een offerte bij Footprint travel aangevraagd. Ik denk dat ik in Maleisië zou kiezen voor bussen en af en toe een taxi. Mijn buren zijn er in de zomer geweest en zeiden dat het busvervoer uitstekend was. Ook konden ze van te voren alles al reserveren.

De Perhentians zijn prachtig om te snorkelen. Op Langkawi zijn wij niet geweest dus daar kan ik niks over zeggen.

Wij hebben die tickets ook gezien met Finnair. Wij hopen eigenlijk nog op tickets rond de 550 euro maar lukt dat niet dan is de prijs van Finnair ook goed. De prijzen van Eva air en emirates (ook vanaf brussel en Dusseldorf) zijn nu nog niet bekend. Wij wachten daarom nog even tot alle vluchtprijzen bekend zijn.

@mamaonbekend: wij zijn vorig jaar ook naar Floris geweest. Op twee plaatsen een huis gehuurd en in Miami en op de keys een hotel. Vluchten waren toen in het hoogseizoen rond de 530 euro. Autohuur hebben wij geregeld via Alamo in Duitsland dat was toen een heel stuk goedkoper dan een auto huren in Nederland.

@ad Hombre. Wij gaan niet zelf rijden in Thailand. Ik weet dat het kan maar daar hebben wij geen zin in. Wij gaan ook niet elke dag op stap met de auto. Hooguit op Ko Chang kan het interessant zijn om een auto te huren maar dan moeten ze wel iets hebben waar wij met zijn zessen in passen.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-09-2018 om 18:23

vlinder27

"Wij gaan niet zelf rijden in Thailand. Ik weet dat het kan maar daar hebben wij geen zin in. Wij gaan ook niet elke dag op stap met de auto. Hooguit op Ko Chang kan het interessant zijn om een auto te huren maar dan moeten ze wel iets hebben waar wij met zijn zessen in passen."

In een Toyota Fortuner of Avanza passen jullie wel met z'n zessen.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-09-2018 om 18:30

Miranda

"Verder neigen wij - ondanks de negatieve verhalen hier - toch naar Maleisie. Wat zouden jullie adviseren, autohuur of chauffeur?"

Tja, huur is goedkoper. Chauffeur is makkelijker maar je moet maar zin hebben in zo'n man die steeds om je heen hangt. Mijn vriendin kan daar niet tegen en ik heb het eigenlijk ook liever niet.

Aals je Maleisie kiest is het misschien ook leuk om Singapore erbij te doen.

Duur

@Vlinder, vraag ook eens een offerte bij Greenwood Travel. Is een Nederlands bureau met hoofdkantoor in het Prince Palace hotel in Bangkok. Ik had ook een offerte opgevraagd daar, uit nieuwsgierigheid. Kan best zijn dat áls we ooit naar Thailand gaan, ik dat weer doe als ik georganiseerd zou willen gaan.

Onze vakantiedata zijn nog niet definitief bekend, maar ik kan wel een beetje gokken wanneer het zal zijn.
Ik zoek dus tickets Amsterdam - New York en terug Orlando-Amsterdam. Die prijzen beginnen nu pas vanaf € 880,= p.p. EXCL. ruimbagage á ca. € 100,= p.p.
Dus dat is echt wel duur! Ik hoop ook rond de € 650,= / 700,= (incl. bagage liefst) uit te komen.....

En dan wil ik nog een binnenlandse vlucht Washington-Orlando boeken. Maar dat kan ik beter apart boeken volgens mij, en dat zal ook nog zeker 500,= zijn denk ik.

Dus ik moet proberen nog geduld te hebben.....zal toch nog wel zakken ?????

vlinder72

vlinder72

12-09-2018 om 20:54

Mamaonbekend

Zoek ook in de omgeving dus niet new york maar boston of philadelphia. En niet retour vanaf orlando maar vanaf miami.

Wij boekten vorig jaar in oktober. Via schipholtickets. Heen via madrid met American airlines en terug via londen met BA.

vlinder72

vlinder72

12-09-2018 om 20:56

Hou de website alles amerika in de gaten. Op het forum daar staan super tips qua maatschappijen en deals voor autohuur. Wij hebben daar heel veel aan gehad.

Victoria

Victoria

12-09-2018 om 22:19

Thailand e.d.

Ben destijds naar Thailand geweest via 333Travel. Zeer prettige reisorganisatie. We hebben via hen de tickets, hotels en treintickets in Thailand geboekt.

Ben dit jaar naar USA geweest en heb vliegtickets en autohuur via Tioga Tours geboekt; de rest zelf georganiseerd. Via Tiogatours was ik goedkoper uit dan tickets en auto los boeken. Tenzij je met Iceland Air wilt vliegen natuurlijk, dat is zeer goedkoop. Ik vlieg persoonlijk liever met Delta Airlines.

Jawel

We willen onze route starten in New York, dus dat blijft aankomstplek. Boston vind ik dan teveel tijdverlies opleveren. Philadelphia is dichterbij maar toch ook nog ruim 150 km rijden ofzo. We willen pas na een dag of 4 een auto huren vanaf New York, dus dan zouden we met de trein vanaf Philadelphia naar NY moeten gaan. Kan, maar is wel erg omslachtig. Ik kijk wel naar Washington, dan wordt het de route omdraaien (en dan een extra binnenlandse vlucht NY-Orlando).

We willen die tijd in Orlando echt op 1 plek in een villa blijven. Terugvliegen vanaf Miami is dus ook niet logisch. En kost je weer een dag om naartoe te rijden, hotelovernachting daar. Niet efficiënt voor dat weekje dat we daar zijn.
Vanaf Tampa terug kan wel, daar kan ik ook naar kijken.

Op allesamerika zit ik zowat dagelijks . Fijne site inderdaad!

vlinder72

vlinder72

12-09-2018 om 22:31

Mamaonbekend

Vluchten vanaf miami vertrekken pas 's avonds. Wij vertrokken om 21.00 uur. Dat red je makkelijk vanaf orlando.

@victoria. Wij wachten nog op een offerte van 333 travel. Inderdaad fijne mensen werken daar.

vlinder72

vlinder72

20-09-2018 om 19:11

Geboekt

Wij hebben geboekt. Vluchten met Finnair waren het goedkoopste dus wij vliegen met Finnair.

Voor ons wordt het dus Thailand en Cambodja volgend jaar. In Thailand zijn wij ouders al eerder geweest maar dat is bijna 20 jaar geleden. Cambodja (de angkor wat) staat al heel lang op ons droombestemmingenlijstje.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-09-2018 om 19:42

Vlinder

Lekker hoor, geniet ervan.

Mijn vriendin mocht gratis in Angkor Wat, want Aziatisch. Ik mocht lekker dokken, want blank.

vlinder72

vlinder72

20-09-2018 om 20:48

Ha. Ha. Ad

Wij zullen allemaal flink moeten dokken. Angkor wat is duur. Maar ik hoor van iedereen dat het het waard is. Mijn jongste zal die tempels begroeid met de wortels van bomen prachtig vinden. Als er dan ook nog ergens een slang of ander soortig reptiel te zien is dan voelt hij zich helemaal Freek Vonk.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-09-2018 om 20:55

Vlinder

Er is er maar een tempel begroeid, of ze moeten hebben gemerkt dat de toeristen dat willen en er nog een paar bijgemaakt hebben.

Er waren vooral veel vlinders toen ik er was.

Miranda

Miranda

20-09-2018 om 21:31

Leuk!

Leuk dat je geboekt hebt! Nu kan de rest van de invulling echt beginnen. Heb je goede offertes gehad en bij wie ga je de rest boeken? Boek je de hotels zelf en alleen tourtjes via een touroperator?

Ik wil eigenlijk zelf alles via booking of direct boeken maar wel de tourtjes ergens geregeld hebben.

vlinder72

vlinder72

20-09-2018 om 21:45

Miranda

Wij wilden het zelf regelen maar nadat wij twee offertes hadden ontvangen, bleek dat wij het zelf niet eens veel goedkoper konden regelen.

Dus wij doen luxe komende zomer. Wij hebben een offerte aangevraagd bij 333travel en footprint travel. Wij hebben ook gekeken bij nrv travel maar die waren niet erg flexibel. Allebei hadden ze een keurige offerte. 333 travel was goedkoper maar wij vonden de route bij footprint leuker. Bij Footprints zit kanchanaburi, de erewan watervallen en ayuttaya erbij. Bij 333 travel zat phnom Penh erbij.

Wij zijn heel benieuwd. Dit is de eerste keer dat wij niet zelf alles regelen.

Miranda

Miranda

21-09-2018 om 08:37

maatwerk?

Maar bedrijven als 333 en Footprint kunnen toch maatwerk leveren, althans daar ging ik vanuit. Ik vraag, zij draaien. Dat je niet gebonden bent aan standaardroutes. Dan lijkt het mij vooral van belang welke hotels ze aanbieden en voor welke prijs.

Heb je een minivan met chauffeur? 333 travel ken ik, ga ik ook offerte vragen als ik de tickets heb geboekt. Footprint ga ik ook kijken.

Leuk hoor, wij willen ook luxe en gelukkig gaat dat in Azie wel lukken.

vlinder72

vlinder72

21-09-2018 om 08:44

Miranda

Klopt maar de offerte van Footprint was gelijk naar wens. Wij vonden het bij Footprint ook makkelijker om gelijk aan te geven wat wij wilden. Ze werken met bouwstenen en door bouwstenen aan elkaar te plakken kregen wij de reis zoals wij het voor ogen hadden. Wij hebben inderdaad een minivan met chauffeur.

Ik had daarna geen zin meer om die van 333 travel eerst helemaal aan te laten passen zodat ik daarna had kunnen vergelijken.

Reizigster

Reizigster

21-09-2018 om 21:10

Gaaf!

Leuke reis hoor!
Thailand met Kanchanaburi en de Erwan watervallen is erg leuk. En Angkor Wat ook geweldig. Zeker die begroeide wat. Erg leuk.

Jammer dat jullie Phnom Penh, mooi en interessant, niet doen, maar dan heb je nog wat voor een andere keer . Kan je Vietnam doen en via de Mekong Delta naar Phnom Penh.

Veel plezier.

Wij zijn er trouwens (Thailand en Vietnam/Cambodja) met Riksja Travel geweest. Werkt ook met bouwstenen. Kan je helemaal naar wens aanpassen. Ideaal.

Yura

Yura

26-09-2018 om 17:39

Thailand

Wij zijn 2 jaar geleden naar Thailand geweest. Gewoon zelf geregeld. Hier alle hotels al geboekt via booking.com etc en ook binnenlandse vluchten. Voor korter vervoer heb ik daar een busje geregeld, overal zitten van die reisbureautjes, geen enkel probleem. Thailand zeggen ze wel van dat het Azië voor beginners is en dat klopt eigenijk wel. Vervoer is makkelijk te regelen, veel mensen spreken Engels en het is ook vrij modern. In de kleinere dorpjes kun je makkelijk fietsen (wel links), zoals in Kanchanaburi, daar hadden we fietsen bij het hotel, ideaal. Kanchanaburi vonden wij erg leuk, gezellige sfeer en overzichtelijk. Oorlogsbegraafplaats en museum erbij heel indrukwekkend, maar dat kwam misschien ook omdat mijn man's opa daar begraven ligt en we voor het eerst zijn graf bezochten. Chiang Mai vonden wij ook leuk en gezellig. Bangkok is overweldigend als je voor het eerst in een Aziatische stad bent, maar als je gaat fietsen met Co van Kessel, dan is het opeens een stuk overzichtelijker. Metro is erg schoon en netjes in Bangkok. Kunnen ze in Amsterdam nog wat van leren.

Jaaa

Nu ik dit allemaal lees, komen er weer veel herinneringen op. Angkor Wat, ik ben er een jaar of 15 geleden geweest. Toen mochten de kinderen nog gewoon overal op klimmen, dat mag geloof ik niet meer, met de tuktuk rondrijden over het enorme terrein, de wildernis die het probeert te winnen van de door mens gebouwde gebouwen, prachtig. Ik kan me herinneren dat er wel meer tempels begroeid waren maar dat eentje de bekendste was, die ook in Tomb Raider, die film, voorkwam. Phnom Penh vond ik ook erg bijzonder. De hoofdweg die onverhard was, de speciale manier van rijden, de tempel, de oude gebouwen maar overduidelijk FRans, de restaurants aan de rivier etc.
En Thailand, ook prachtig. Noord-Thailand heeft echt mijn hart gestolen. En Maleisie heeft (natuurlijk) ook nog altijd een speciale plek in mijn hart. Ik heb inderdaad gehoord dat het religieuzer is geworden maar dochter is net in Kuala Lumpur geweest en daar merkte ze er weinig van. Het eten was nog steeds lekker. De brug tussen de twintowers kostte nu geld, zo'n 15 jaar was het gratis.
Fijn om weer even bij dit alles stil te staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.