Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tips passau en omgeving

Binnenkort zitten we ca. 30 km. boven Passau.

Na intensief googlen kwam ik al op de volgende tips:
- Salzburg
- Passau
- Cesky Krumlov (tjechie)
- Praag

Geen idee of we dit allemaal gaan zien hoor, maar ik ben benieuwd of een van jullie al eens in de deze omgeving is geweest en een leuke tip heeft die misschien niet zo voor de hand ligt.

Bijvoorbeeld een glasblazerij, een boottocht, een kabelbaan ergens naar boven, zoiets?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jessica O

Jessica O

12-07-2010 om 08:14

Moppeke

In de buurt van Salzburg heb je de salzbergwerke. Dan kun je in de mijn kijken hoe er zout wordt gewonnen. En als je in de buurt van de Konigsee zit (dat is in duitsland) dan is het kehlsteinhaus (of adelaarsnest) ook interresant om eens te gaan kijken. Verder is het plaatsje Koningsee heel mooi.
Meestal heb je in oostenrijk wel kabelbanen en mooie wandelroutes.

Veel plezier

Jessica

Moppeke

Moppeke

12-07-2010 om 09:28 Topicstarter

Re: jessica

Dank, ik ga er verder op googlen.

In Salzburg zelf zijn we vorig jaar wel geweest, maar niet in de vesting geweest, dat willen we wel doen.
We hebben er toen voor gekozen om naar de ijsgrot te gaan, waanzinnig (vooral de wandeling er naartoe).

Tips blijven welkom, dank je Jessica!

Moppeke

Moppeke

12-07-2010 om 10:07 Topicstarter

Koningsee te ver weg

we zitten echt tegen de grens met Tjechie aan, de Koningsee is dan te ver weg, ca. 400 km.

Had me even niet gerealiseerd wat het Adelaarsnest was, maar ook al ligt het prachtig, dat is voor ons geen optie. Historisch gezien.

Groet, Moppeke

Allemaal!

Passau op zich is al een prachtige stad, en ja een boottocht zou ik zeker doen. Geldt ook voor Praag, maar daar zijn de bezienswaardigheden (en de rest van de stad) in de zomer zo ontzettend druk dat het bijna niet leuk meer is.
In Praag is op muzikaal gebied heel veel te horen, je kunt op ieder moment van de dag een concert bezoeken, vaak gegeven door concervatoriumstudenten, tijd en plaats staan op kleine aanplakbiljetten. De zoo is ook een aanrader, maar dan heb je wel een hele dag nodig.
In Cesky Krumlov heb je het idee in een operette decor rond te wandelen heel bijzonder, daar hoef je niet op zoek te gaan naar attrakties.
De plaatsen die je noemt zijn wel nogal toeristisch, wij hebben ons voorgenomen buiten het seizoen nog eens terug te gaan.
genoeg te zien en te doen ik krijg er zelf zin in, fijne vakantie!

groetjes Toos

mar

mar

13-07-2010 om 21:37

Passau

Wij zijn vorig jaar van Passau naar Wenen gefietst, dus fietsen kan daar in ieder geval

In de buurt van Passau zit een boomkroonpad. Geen idee meer hoe dat in het duits heet. (baum...) Was de hoogste oid van Europa. Wij vonden het wel leuk, niet heel bijzonder, maar er was ook een leuke speelplek voor de kinderen. Je kon er ook slapen in boomhutten.

Verder op, zo'n 25 km, zit de Donauschlinge. Wij zijn lopen naar een uitkijkpunt gegaan en hadden een prachtig uitzicht op de schlinge. Via een leuke wandeling weer terug naar beneden.

Boven PAssau zit nog een klooster en iets van een burcht/kloosten (langs het water). Volgens mij kun je die ook bezoeken.

Boottochten kun je over de Donau maken.

Een paar jaar geleden zijn we (ook al op de fiets) in Salzburg geweest. Daar hebben we drie dagen van alles bekeken, gefietst en paleizen bezocht. Erg leuk, ook voor kinderen. Iets ten oosten van Salzburg ligt de Salzkammergut, een fantastisch merengebied. Genoeg meren om te zwemmen of bij te wandelen/fietsen.

Cesky Krumlov is voor ons al een jaar of 8 geleden. Een hele mooie, bijzondere stad. Helaas is de stad een aantal jaar geleden onder water komen te staan (die zomer dat heel Europa onder water stond), dus ik weet niet hoeveel schade dat heeft opgeleverd en of het al hersteld is.

Langs de Donau zitten trouwens een hoop kastelen/ kloosters die bezichtigd kunnen worden. Het Stift van Melk is heel beroemd, maar ik heb geen idee of dat een beetje te rijden is vanaf Passau.

Moppeke

Moppeke

14-07-2010 om 21:19 Topicstarter

Re: mar

Dank je Mar!

Dat boomkronenpad waar jij het over hebt, bij Passau?
Daar hebben wij vorig jaar in een boomhut geslapen. Dat was echt waanzinnig en super. Toppunt van gastvrijheid daar overigens. baumkronenweg.at

Ik ga even verder googlen, thanks!

sjalot

sjalot

19-07-2010 om 15:28

Kanoën op de moldau

Hoi moppeke, als je nog niet bent vertrokken heb je misschien iets aan deze tip. Wij waren drie jaar geleden in deze regio (maar dan in Tsjechië). Je kunt een kanotocht op de Moldau doen (Tsjechische naam: Vltava), je peddelt met de stroom mee en wordt aan het eind van de dag teruggebracht. Wij zaten met zijn allen (jongste was toen 2,5) op een opblaasboot (raft), maar kano's kan ook. Er zijn een paar stroomversnellingen, die staan goed aangegeven – die vonden onze kinderen het mooist.
We vonden het zo leuk dat we twee dagen later nog een ander stuk van de Moldau hebben gedaan.
http://www.ingetour.cz/boat-rental-canoes-rafts/trips-for-one-day

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.