Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Lente

Lente

11-07-2018 om 17:29

Tips voor 'rondreis' naar Normandië

Over een paar weken willen wij met z'n tweeën op reis, dit keer niet kamperen. Het idee is om vanuit midden NL in twee weken langzaam te reizen naar Normandië en weer terug, eventueel terug in twee dagen als we meer tijd willen besteden aan de route er naartoe.
Ik denk aan een start in Zeeland, Vlissingen of Middelburg. En dan langs de Belgische en Franse kust tot de omgeving Caen. Daar willen we graag e.e.a. zien over D-day. Terug kan een andere route zijn.
We houden van leuke stadjes, strand, natuur. Cultuur is ook interessant maar dan vanaf de open lucht (buitenkant gebouwen, routes, rondleiding) en niet zo zeer musea. Een kerk of ander gebouw waar je even in kunt lopen, vinden we wel leuk.

We willen gebruik maken van airbnb, B&B, hotel, bij voorkeur met balkon of tuin. We nemen fietsen mee en zijn daardoor redelijk mobiel zonder overal de auto nodig te hebben. Afhankelijk van wat er te doen is, denk ik aan 1, 2 of 3 overnachtingen per plek.

Wie heeft goede tips voor dorpen/steden om te overnachten? Hoe zouden we deze route kunnen verdelen? Ik ben nog nooit in deze regio geweest.
Daarna kan ik zelf op zoek naar een leuke airbnb, etc. Maar tips daarover mogen natuurlijk ook.

Caen

Ik zou verder reizen dan Caen, de interessantste D-day bezienswaardigheden beginnen vanaf Caen. De invasie stranden, Pointe du Hoc, Sainte -Mère-Eglise, La Cambe en Colleville.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

12-07-2018 om 08:15

kerk

De basiliek van Ste. Therese de Lisieux in Lisieux. En het is de moeite waard om daar ook naar binnen te gaan.

Qua invasiestranden zou je Arromanches ook moeten bezoeken i.v.m. de mulberryhavenrestanten en het museumpje, maar het stadje zelf is erg toeristisch en de bevolking vond ik niet vriendelijk.

Absolute must: het Mémorial (herdenkingsmuseum) van Caen!!!
https://liberationroute.nl/france/spots/m/memorial-de-caen-museum–cite-de-l-histoire-pour-la-paix

En de Amerikaanse begraafplaats is ook heel indrukwekkend.

Bezoek ook Pointe du Hoc en het terrein met de bomkraters en de bunkers.

Ten noorden van Le Havre en Honfleur liggen Étretat en Fécamp, leuke stadjes tussen legendarische kliffen.

rouen

Ooit eens, onderweg naar Bretagne, overnacht in Rouen. Gewoon geprikt op de kaart, geen idee, maar verrassend leuke stad.

margaretha

margaretha

12-07-2018 om 23:26

tapijt van Bayeux

vond ik de moeite waard om te zien. Verder even doorrijden en dan de Mont Saint Michel

vlinder72

vlinder72

12-07-2018 om 23:49

Onderweg

Ik kan Ieper in België aanraden. En Rouen. En de kathedraal van Chartres.

Lente

Lente

13-07-2018 om 08:47

Goede tips

Hier kan ik mee verder
Ik heb er zin in. Nog een paar weken wachten....

Tips blijven welkom.

@Emma

@Emma

13-07-2018 om 09:13

Leuk

Wij gaan ook. Wat een leuke tips hier
Op deze site staan mooie wandelingen en andere tochten
http://www.manchetourisme.com/circuit-normandie
Zelf heb ik wel een kaart en een boekje met wandelingen. Het is fijn om ook eens een paar uur zonder telefoon of gps te " overleven"

Niet langs Duinkerken

Vroeger ook eens zo’n route gemaakt. Duinkerken is niets, alleen maar op toeristen gericht. Vermijdt die hoek Duinkerken- Calais, niets dan tijd verspilling.
Van Middelburg naar Knokke en Brugge. Dan zakken naar Gent over A1 om zo op Amiens uit te komen. Amiens is mooi, prachtig oud centrum, leuk grachtenwerk en diverse bouwstijlen in de huizenbouw. Je ziet de Engelse invloed (Tudor huizenstijl) overal. Ook veel huizen met bloemrijke balkons aan de grachten.

Daarna pas richting kust.
De hangbrug bij Honfleur is indrukwekkend hoog. Mensen leggen de brug ook wandelend of fietsend af; een hele uitdaging.

Zo te zien mis je net de feestelijke mediëval fest. 5-8 juli in Bayeux. Dat is jammer.

Mont St Michel is echt een must.

Overnachting

Aan de hand van de motels van campanile, stippelde we de route uit. Dat is een goedkope manier ( veelal wegmotels) maar toch flexibel rondreizen. Het beviel mij goed.
Als je veel rondreist, maakt het hotel zelf niet zo uit omdat je toch weinig op je kamer bent.
Ik lees dat ze ook een adres hebben in het centrum van Amiens.

Lente

Lente

13-07-2018 om 19:51

De eerste helft van de route is rond, dankzij alle tips

Middelburg laat ik schieten. Ik wil minimaal twee nachten per adres verblijven en dan kost Middelburg te veel tijd.

We gaan nu reizen naar:
- Brugge , twee nachten
- Boulogne sur Mer, twee nachten
- Rouen, twee nachten
- Bayeux, twee of drie nachten

De eerste twee verblijfplaatsen zijn geboekt. De volgende twee moet ik nog uitzoeken.

Er gaan twee vouwfietsen mee dus we zijn heel flexibel ter plekke (met dank aan de tips op dit forum t.a.v. een vouwfiets, gekocht voor het werk maar nu ook heel handig voor de vakantie)

Vanaf Bayeux kijken we wat we verder willen, misschien door naar Mont Saint Michel. Nu weet ik weer waar ik Bayeux van ken, een bekende forummer ?

Voor de terugreis heb ik Amiens en Ieper onthouden als tip. Die zijn zeer geschikt voor de niet-kust-route terug naar huis.

Ik wil bij voorkeur niet meer dan ca 2 uur rijden per reisdag. Ik ben de enige die rijdt en val te makkelijk in slaap tijdens het rijden. Daarnaast vind ik rijden erg saai en zonde van de tijd.

Let op bij Rouen

Eens een bijna ongeluk gehad op de route naar Rouen. Ik wilde nog even een trage voorligger inhalen. Mijn navigator vertelde te laat dat de afslag Rouen over X meter was. Navigator ging ervan uit dat ik de teken (30)op het wegdek wel gezien had. Franse afslagen kunnen heel abrupt voordoen. De haarspeldbocht is daadwerkelijk op drie wielen afgelegd. Mijn hart zat in mijn keel.
Gelukkig fungeerde de navigator als gewicht om te voorkomen dat de autoriteiten omsloeg.. waar gebeurd!.

Tine Winkel

Tine Winkel

13-07-2018 om 20:36

het stuk kust ten noorden van

boulogne sur mer vond ik fantastisch. Cap Gris Nez, Wimereux - van die slaperige dorpjes en rotskust met fossielen - ik zou zo weer gaan

Als je van Boulogne naar Rouen rijdt, zou je ook langs kunnen gaan in Mers les Bains. Als je van bijzondere architectuur houdt... Er staan daar nog heel veel oude huizen, van rond 1900, aan de kust. Heel kleurrijk. Google maar eens

vlinder72

vlinder72

13-07-2018 om 20:43

Duinkerken

Heel verstandig om niet via Duinkerken te rijden. Wat een rotweg met alleen maar afschuwelijke parkeerplaatsen/tankstations.

Lente

Lente

13-07-2018 om 21:03

Mooie routetips

Aangezien we per dag niet zoveel reistijd hebben, is er onderweg tijd genoeg om interessante plekken te bezoeken.
Cap Gris Nez, Wimereux en Mers les Bains zijn toegevoegd aan het to do lijstje. (geen garantie dat we er ook naartoe gaan, maar een kleinere weg langs mooie plekken heb ik liever dan de grote weg)

En bij Rouen zal ik goed opletten !

40er

40er

15-07-2018 om 19:18

Fijn

Wij gaan ook, we hebben geboekt vlakbij Caen. Mocht je aan de nieuwste kampioen (ANW kunnen komen, staat ook een stuk in over Normandië, cider route.
Maar aan de tips van hier heb ik ook heel wat!

Leuk!

Wij zijn twee jaar geleden naar Normandië geweest, naar een klein dorpje vlak onder Dieppe. Mocht je daar in de buurt komen (Varengeville-sur-mer) dan is het echt een aanrader. Heel mooi kerkje, gelegen op het hoogste punt van het dorp. Veel kunstenaars uit het impressionisme hebben dit dorp bezocht en geschilderd. En Georges Braque ligt er begraven.
Etretat (70 km zuidelijker) is ook heel mooi.

Veel plezier in elk geval!

Marjoleine64

Marjoleine64

16-07-2018 om 21:15

Rouen!

Wij hebben bijna 4 jaar vlakbij Rouen gewoond, lang geleden (1988-1992). Uiteraard is er sindsdien wel het nodige veranderd, vooral in de verkeerssituatie. De laatste keer dat we er (in de buurt) geweest zijn was denk ik 10 jaar geleden, we zijn toen niet de stad in geweest. Wat je in ieder geval in Rouen zou moeten zien is de Rue due Gros Horloge, met aan de ene kant de kerk van Jeanne d'Arc, een heel mooi modern gebouw, maar met de oude glas-in-lood ramen erin verwerkt. De oude kerk op die plaats is in de oorlog gesneuveld (het was lastig om de bruggen goed te raken). Aan de andere kant ligt de oude kathedraal. Beide kerken zijn beslist een bezoek waard. Halverwege de Rue du Gros Horloge heb je de Porte du Gros Horloge.

En verder: Mont St Michel is al een aantal keer genoemd, maar is heel erg toeristisch en mogelijk heel erg druk. Iets verder rijden ligt St Malo, een heel leuk vestingstadje in Bretagne.

En als je ook nog op zoek bent naar wat bijzondere natuur/landschappen dan kan ik je het gebied van de 'Suisse Normande' aanraden, iets zuid van Caen. Een prachtig bergachtig (niet hoog, maar wel steil en heel onverwacht) gebied in het binnenland, waar je prachtig kan wandelen.

Teuntje

Teuntje

17-07-2018 om 07:35

Waarschijnlijk ten overvloede

want was je vast al van plan of heb je al gedaan, maar als je iets van de D-day geschiedenis wilt bezoeken dan thuis vooraf de film The longest day bekijken!

Sally MacLennane

Sally MacLennane

17-07-2018 om 07:46

Caen

"want was je vast al van plan of heb je al gedaan, maar als je iets van de D-day geschiedenis wilt bezoeken dan thuis vooraf de film The longest day bekijken!"

Geen ontspannende film, maar wij hebben de film ook bekeken vlak voor we de stranden gingen bezoeken. Indrukwekkend. Het kwam behoorlijk binnen.

Als je in/bij Caen bent is het Mémorial Museum ook een absolute must: http://normandy.memorial-caen.com

Lente

Lente

17-07-2018 om 17:08

Alle tips zijn toegevoegd aan mijn lijstje

Gesorteerd per locatie.
Het zal afhankelijk zijn van het weer of we alleen langs de kust reizen of niet.

De film The longlist day, heb ik volgens mij gezien.
Die gaat op het lijstje: voorbereiden.

Calvados

Toendertijd kochten we heerlijke calvados bij één van de wegkraampjes ter hoogte van Mont St Michel.

De calvadoskraampjes opzoekende, kwam ik bij deze site. Het is een leuke informatieve website. ( De vakantiehuisjes onderaan, kan je negeren anders is het weer reclame)
Verder hebben we daar vaak vis gegeten en heerlijke mosselen.

https://www.vakantiehuisfrankrijk.nl/nieuws/de-top-25-van-de-mooiste-bezienswaardigheden-van-normandie/

Pirata

Pirata

17-07-2018 om 19:22

Saving private Ryan

Zie titel. Dat sprak meer tot de verbeelding van mijn 15-jarige.
American Cemetery, onvergetelijk.
"To these we owe the high resolve
That the cause for which they died shall live".

Marinade

Marinade

17-07-2018 om 23:18

Tipje voor de terugweg

Denk voor de terugweg ook eens aan een detour via Giverny: de tuinen van Monet. Prachtig! Ligt op ong. 70 km ten oosten van Rouen.
Giverny ligt dan weer dichtbij het natuurgebied van het stroomdal van de Seine. Verrassend mooi en landelijk met kalkkliffen langs de Seine en heel rustig. Mooi stadje daar is La Roche Gyon.

Thursday Next

Thursday Next

18-07-2018 om 00:56

Rouen

Jaren geleden ben ik langs de kust van Normandie gefietst. Op de terugweg door Rouen. Wat ik daar nog van weet is de prachtige bossen ten westen van de stad, met fietspaden erdoorheen. Na wekenlang vrij open landschap en franse wegen (en autoverkeer) snakte ik naar de rust van een fietspad door het bos.

40er

40er

18-07-2018 om 10:05

Milieu sticker?

Weet iemand van jullie of je voor Normandië een milieu sticker nodig bent? Sommige delen Frankrijk wel, maar voor zover ik kan zien zijn dat grotere steden. Iemand er onlangs nog geweest?

@Emma

@Emma

18-07-2018 om 10:13

tijdelijke zone

Deze link, scroll naar beneden, dan zie je steden staan. Ik zie ook Rijsel en Rennes, alleen tijdens extreme milieuvervuiling bij bepaald weer.

Zo kunnen alle anwb-echtparen hier goed voorbereid naar Normandië en wij dus ook.

https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/informatie/milieuzones

Lusithania

Lusithania

25-07-2018 om 19:43

Camping gezocht

Omdat het over het zelfde gebied gaat, haak ik maar aan bij dit draadje.
Weet iemand nog een leuke camping in de buurt van Bayeux?
Wat willen wij? Een ‘tenten’ camping met goede douches, liefst rustig. Vertier is niet een wens maar een zwembad mag wel.

Camping

Dit jaar de hittegolf vermeden door naar Normandië te gaan. De camping die je zoekt, lusithania, zit in Noron-la-Poterie. Echt heerlijk. Hoewel er meer Nederlanders zijn die dit weten
Nog een tip in Chartres is Maison Picassiette. Heel grappig, vonden wij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.